I když Peter Lyngdorf už dávno nemá s dánskou společností nesoucí jeho jméno nic společného, značka stále staví na jeho základních myšlenkách (zejména co se týká třídy D nebo korekce akustiky místnosti) a to i ve spojení s ultra prestižním jménem Steinway, kde nabízí ultra luxusní řešení pro reprodukci zvuku. Na opačném pólu, v řekněme dostupných vodách, se nachází jeden z nejnovějších firemních modelů TDAI-1120.
Je to zesilovač vybavený vším, co z Lyngdorfu dělá už přes 20 let právě Lyngdorf, ale zabalený do lifestylového šasi malých rozměrů. Ani ne tři a půl kila vážící přístroj s půdorysem 30 x 26 cm a výškou jen 10 cm snadno zapadne do jakékoliv poličky, komody nebo prostě i do volného prostoru, aniž by nějak poutal pozornost. Jediný vizuálně výraznější prvek je půlený čelní panel, kde se v lesklé ploše levé poloviny nachází informativní displej v nezvyklé podobě mnoha různých ikonek, v pravé části jsou jen maličké spínací tlačítko, větší regulátor hlasitosti a středně velký prvek pro výběr vstupu. Nic z toho ale v praxi nepotřebujete, TDAI-1120 je „chytrý“ zesilovač a staví velkou měrou na ovládání přes chytrá zařízení.
Na malé ploše, kterou výrobci poskytl limitovaný prostor zadního panelu, má TDAI-1120 vyskládanou konektivitu prakticky pro jakoukoliv příležitost. Přes dva páry pěkných terminálů připojíte jeden pár reprosoustav. Přes jeden pár cinchů můžete přivést signál z gramofonu (limitováno pro standardní MM přenosky), pro jistotu je tu ještě jeden linkový pár vstupů, doplněný o regulované analogové výstupy.
Moderní přístroj nemůže pominout digitální svět a tak tu je také dvojice optických a dvojice koaxiálních digitálních vstupů. Jim po boku pracuje ještě LAN konektor pro připojení do sítě (pro streamování i ovládání), Wi-Fi antény jsou chytře ukryté v šasi, stejně jako bluetooth konektivita.
Zesilovač má ale také celkem výraznou porci „praktických“ konektorů – umí pracovat se spouštěním přes 3,5 mm jacky (má vstup i výstup), umí se ale i připojit k zobrazovači přes HDMI konektor (kde můžete využít eARC) nebo načítat informace z pevných disků přes USB vstup. Má také symetrický mikrofonní konektor, sloužící pro připojení dodávaného kalibrovaného mikrofonu systému RoomPerfect.
Nosné jsou ale u Lyngdorfu síťové funkce – podporuje standardy Chromecast, Spotify Connect, AirPlay 2, Roon Ready, zvládá pak samozřejmě streamovat z lokální sítě i populárních internetových služeb nebo internetových rádií. MQA nebo DSD podporu si nicméně neužijete, limitem je rozlišení PCM signálu 24 bit / 192 kHz.
O využitých technologiích toho Lyngdorf moc nesděluje, ale cílový zákazník není puristický audiofil a tak ocení spíše reálnou funkčnost než souhrn technických dat. Přesto se ale dozvíte o výkonu 60 Wattů do 8 ohm na kanál, o schopnosti dodat špičkově až 30 A výstupního proudu nebo třeba o tom, že hodnota THD+N nepřekročí v rozsahu 20 – 20 000 Hz při výkonu 1 W do 8 ohm hodnotu 0,04%.
Protože je TDAI-1120 značně „chytrý“, je jeho nastavení více počítačovou záležitostí, než běžným zapojováním kabelů. V prvé řadě jej musíte připojit do sítě, pak konfigurovat přes ovládací aplikaci nebo nejpohodlněji přes webové rozhraní v internetovém prohlížeči. Možnosti personalizace jsou úchvatné, můžete každý vstup upravovat po mnoha stránkách od jména přes citlivost, hlasitost nebo vlastní zvukový profil či tónové korekce. V praxi si tak můžete používání zesilovače opravdu mimořádně vyladit podle vlastních potřeb a přání. Vstupy lze pak třeba „přetavit“ i do podoby přímého vstupu do koncového stupně (třeba v kombinované sestavě s domácím kinem.
Nejzajímavější je nicméně funkce RoomPerfect. Připojíte mikrofon a následujete pokyny měřícího systému. Proces to není intelektuálně nijak složitý, nicméně chvilku zabere a v lehce členitější místnosti se vyplatí udělat třeba 20 (a klidně i 30) měření, přestože pro základní funkčnost jich stačí 8 – 10. Čím trpělivěji budete chodit s mikrofonem po prostoru, tím více výsledný zvuk vystoupí z reprosoustav a tím lépe pokryje homogenně celou místnost. Průvodce kalibrací vám vlastně nic nevysvětluje a jen v procentech ukazuje svou „znalost místnosti“. Faktem ale je, že systém je to fungující a reprodukce je zřetelně lepší s kalibrací než bez ní, i když to zjevně není kalibrace zaměřená na perfektně vyrovnanou frekvenční odpověď.
Když pak máte kalibraci hotovou, můžete si vybrat z mnoha a mnoha předpřipravených „koření“ – třeba zvuk vřelejší, soustředěnější, bombastičtější a podobně. Kombinace základních nastavení s těmito doladěními vám poskytnou možnost zábavy na řadu měsíců, protože vyzkoušet všechno se vším není jen tak. V praxi ale krom polohy Neutral dobarvujete a vnášíte do výsledku zkreslení, byť příjemné. Možnosti přizpůsobí jsou ale vskutku bezbřehé.
TDAI-1120 jsme zkoušeli ve dvou systémech – na Fischer&Fischer SN-70 ve společnosti Cambridge CXC (na kabelech Dynamique Audio Horizon 2 a Ricable Magnus) a pak ve společnosti Métronome DSC1 na Xavian Quarta (na Nordost Heimdall 2). V prvním systému se srovnávalo s Cambridge CXA81, v druhém s Norma Revo IPA-140. U obou jsme provedli po kratičkém testovacím poslechu kalibraci s ohledem na jedno poslechové místo a poslouchali po pár zkouškách vždy s maximálně neutrálními nastaveními. Fakticky si ale zvuk zesilovače můžete proměnit do zcela jiné podoby a nebude pro něj platit nic z níže řečeného. O detailech sestav, jako je napájení nebo antivibrační doplňky se dozvíte v pravém sloupci -->.
Rázný zvuk zvonu v úvodu a následné varhanní tóny v „Toccata BWV 565“ J.S. Bacha („Audiophile Test“ | 2008 | ABC Records | HD-150) mají vysloveně výtečné ohraničení, kontury jsou velmi konkrétní a separace jednotlivých tónů je příkladná. Zesilovač „vyždímá“ z jakýchkoliv reprosoustav velmi dobře čitelné basové spektrum, byť mu lehce chybí objem a váha – ty musíte případně „nahnat“ otočením hlasitosti doprava. Když ale vystoupáte až ke koncertním úrovním, malému přístroj lehce začne docházet dech, doma je v běžných poslechových úrovních a v běžných systémech. Čistota basu je pak dobrá, je to zvuk organický, netechnický, poddajný, snad i lehce měkčí.
Kouzlený efekt měla kalibrace na až tvrdě a řízně znějící zpěv Izumi Masuda v „May you have happiness“ („Golden Lips“ | 2009 | ABC Records | HD-121) – hlas je „očištěný“, zbavený kousavých záznějů a tvrdosti, je přesný, čistý, ale netechnický, až vlastně trochu vřelejší, sladký – právě na vokálech si lze nejvíce ověřit, jak proměnlivý výsledný zvuk je při přepínání jednotlivých voicingových profilů. Můžete si vykouzlit cokoliv… V základním neutrálu je ale Lyngdorf klidnější, jemnější, až hebčí.
Razantní a řízně agresivní činel v Davisově „So What“ („Live 8“ | 2015 | ABC Records | HD-207) byl v podání TDAI-1120 velmi ukázněný, utažený, menší v objemu a jemnější v té bezprostředně prýštící energičnosti, kterou nahrávka disponuje. Jsou to ale výšky hladké, solidně konkrétní, zní čistý činel, ne ultra analytický, ale přesvědčivý ve svém rozlišení i v barvě, snad celkově jen nepatrně menší.
U exhibice velmi energických bubnů v „Jazz Variants“ od The O-Zone Percussion Group („Stereo Test Record“ | 2014 | ABC Records) bylo cítit, že Lyngdorf upřednostňuje výrazně kontrolu, přesnost a čistotu nad objemností a důrazností. Je tu cítit snad až trochu moc klidná a moc organizovaná prezentace, dost možná budete chtít trochu „dolít šťávu“ některým z dynamičtějších profilů ladění. Kontrola je nicméně slušná a fakticky není dynamičnost vůbec špatná, je cítit, že je to řízený zvuk, pečlivě držený v rámce přesnosti kalibrace.
Tuto řekněme velice neutrální otevřenost, čistotu a přesnost oceníte v audiofilských nahrávkách jako je „Jacob’s Dream“ od Alison Krauss („Hear the difference“ | 2012 | ABC Records | HD-148a) – zesilovač se nežene za nějakým ultra detailem, nechává hudbu plynout nenuceně, ale přehlednost a srozumitelnost jsou výtečné, je to zvuk naprosto nekonfliktní a naprosto netechnický. Díky tomu vnímáte akustickou kytaru bez pocitu přebuzenosti nebo umělosti. Je to ale zvuk, který tak nějak s lehkostí a volností přichází „odevšud“, nemá žádný výraznější efekt a příjemně se poslouchá.
Vysloveně excelentní je ale podání prostoru nahrávek. Händelova „Wasser Musik („Live 8“ | 2015 | ABC Records | HD-207) byla čítankovým příkladem toho, jak má vypadat precizní stereofonní obraz. Scéna byla krásně široká až za hranice ozvučnic, bylo ihned cítit její hloubku a rozložení velkého orchestru po celé ploše této připravené scény. Benefitem přesné reprodukce je možnost samozřejmé lokalizace jednotlivých nástrojových sekcí, benefitem RoomPerfect systému je (oproti některým konkurencím) ale také praktická nesměrovost, takže ať už se na sedačce vrtnete kam chcete, ať se pohodlně nakloníte jak potřebujete, zvuk stále zůstává zřetelný a plastický. Už jen za tohle si TDAI-1120 zaslouží palec nahoru.
Když pak přijde na atmosférickou, hutnou „In my secret life“ Leonarda Cohena („Absolutely Bass Voice“ | 2016 | ABC Records | HD-177), tak tam hudba plyne, důstojně, ale decentně, bez zdůrazňování efektních hlubokých tónů. Výtečná je čitelnost i při velmi nízké poslechové hlasitosti (jak se na dobře zkalibovaný systém sluší a patří), zvuk není udušený nebo zvadlý, je to ale opět trochu moc klidný přednes, kterému by slušelo něco energie navrch, trochu více šťavnatosti a chuti hrát. Platí to ale skutečně pro základní nastavení a chvilka práce s ovládací aplikací může zvuk přetvarovat do žádoucího stylu.
Lyngdorf TDAI-1120 krásně ukazuje, čeho všeho je aktuální technika schopná – máte maličký, lehoučký a vlastně fyzicky nenápadný přístroj, kterému stačí napájení a přístup do počítačové sítě (a samozřejmě připojení k reprosoustavám), aby dokázal vykouzlit minimálně velmi dobrý, někdy dokonce výtečný zvuk za prakticky jakýchkoliv podmínek. Navíc vám dává do rukou mimořádně mocné nástroje, s nimiž když se naučíte rutinně pracovat, tak vám nabídnout ne snad puristicky audiofilskou věrnost originálu, ale rozhodně mocnou porci zábavy šité na míru. V základním neutrálním stylu je TDAI-1120 možná tak trochu „neutrálně nemastný a neslaný“, ale obrovský přínos kalibrace a možnost dotvořit si zvuk aktivně k obrazu svému jsou v každodenním poslouchání běžných nadšenců do dobré muziky silné trumfy. TDAI-1120 je velmi svébytný přístroj s působivým rozsahem schopností a vlastně velmi dobrým zvukem.
Kč 55 990,-
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/zesilovace-integrovane/2975-lyngdorf-tdai-1120#sigProId56e576c730
FOTOGALERIE - VNITŘNOSTI
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/zesilovace-integrovane/2975-lyngdorf-tdai-1120#sigProId366793ddd5
FOTOGALERIE - APLIKACE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/zesilovace-integrovane/2975-lyngdorf-tdai-1120#sigProIdaf2d60be9f
--- --- --- --- ---
KLADY
+ RoomPerfect je zajímavý systém
+ obrovský potenciál doladění zvuku
+ kompaktní provedení
+ stylový design
+ konektivita pro prakticky jakoukoliv příležitost
ZÁPORY
- v některých situacích jako kdyby se zvuku nedostávala energie
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: AV Integra | www.avintegra.cz