2016 02 11 TST Monitor Audio Bronze 5 1

Britští Monitor Audio jsou se svými produkty trošku jiní - za rozumné peníze nabízí velmi estetické, kompaktní reprosoustavy s velkým zvukem. Jejich nová řada Bronze navazuje na stejnojmennou předchozí sérii, ale při zachování jejích skladných proporcí nabízí současnější design a aktualizované firemní technologie.

Měli jsme možnost potkat se se sloupkem Bronze 5, menším ze dvou podlahových modelů v sérii. Bronze 5 vám doma příliš místa nezaberou - s výškou 89,8, šířkou 21,5 a hloubkou 28,2 cm a váhou nějakých 11 kg jsou to mezi sloupky takoví kolibříci. Jakkoliv je estetika individuální stejně jako vnímání zvuku, nelze Bronze 5 upřít eleganci, vkusnost a vzhled působící nad úroveň pořizovací ceny.

2016 02 11 TST Monitor Audio Bronze 5 2

Ozvučnice je v podstatě nejklasičtější možná; nese se ve znamení pravých úhlů, křivky zjemňují zaoblené rohy. Stavebními prvky jsou 1,8 cm tlusté MDF desky, uvnitř ještě v několika úrovních dodatečně vyztužené příčními rozpěrami. Vinylový povrch je tak pěkně zpracovaný, že si ho snadno spletete s pravou přírodní dýhou. Netradičním prvkem je plátek gumy, nacházející se na přední hraně horní desky ozvučnice a nesoucí logo výrobce.

Čelní strana je osazena trojicí měničů ve dvou a půl pásmovém zapojení, pod spodním basákem je ještě bassreflexový otvor s prořezávaným plastovým nátrubkem bassreflexu, uklidňujícím proudění vzduchu. Měniče mají výrazné orámování, obkroužené ještě jemňoučkou kovovou linkou. Zlatavá kopulka tweeteru je zakrytá průzvučnou kovovou mřížkou.

2016 02 11 TST Monitor Audio Bronze 5 3

Na zadní straně je lehce vpadlá desky s černým hrubým povrchem, z níž v horní části vystupuje druhý bassreflex, opět se stejně provedeným nátrubkem pro uklidnění vzduchového proudění. O kousíček níž je vidět velká matice, která pomáhá zpevnit středobasové měniče (vnitřkem ozvučnice prochází dlouhý "trn" končící právě v této matici). U paty zadní stěny je pak v kruhovém rámečku čtveřice reproduktorových terminálů.

Všechny měniče využívají membrány z materiálu C-CAM - jde o slitinu hliníku a hořčíku, pokrytou tenkou vrstvičkou keramiky (je tlustá 50 mikronů, tedy zhruba jednu miliontinu metru - asi jako jeden tenký lidský vlas). U tweeteru je specifická zlatá barva způsobena skutečným použitím zlata - byť samozřejmě ve velice tenoučké vrstvičce.

2016 02 11 TST Monitor Audio Bronze 5 4

Když jsme u tweeteru, jde o klasickou kopulku s tradičním průměrem 2,5 cm. O něco níže položený středobasový i basový měnič pod ním jsou identické, průměr jejich membrán činí 14 cm.

Výrobce rozdělil pásma ve výhybce s polypropylenovými kondenzátory na úrovních 600 a 2 800 Hz, přičemž celkový pracovní frekvenční rozsah (bez udané tolerance) činí 37 - 30 000 Hz. Nominální impedance je 8 Ohm a charakteristická citlivost poměrně vysokých 90 dB / W / m.

Monitor Audio Bronze 5 jsme poslouchali v místnosti přímo u dovozce a to na sestavě Luxman D-03 jako zdroj, Luxman L-590AX jako zesilovač a to vše propojené kabely Telos.

2016 02 11 TST Monitor Audio Bronze 5 5

U nižších modelů firmy může být posluchač při prvních setkáních překvapen tím, kolik basu vlastně z dosti malých ozvučnice umí vyzářit. Totéž platí i pro stále ne úplně dramaticky velký sloupek Bronze 5 - v Hadenově "Yo sin Ti" z desky "Nocturne" (2001 | Gitaners | 013 611-2) už byla naprosto jasná přítomnost velkého kontrabasu, reprosoustavy jdou relativně hluboko, nicméně s objemem, natož s impulsem to příliš nepřehání. Bas je ale zato na danou třídu dobře kontrolovaný, uvolněný, klidný a nástroj už i brouká, tedy hraje poměrně konkrétně. Také je to sytý, barevný zvuk, trošičku vřelejší, nicméně rozhodně velmi příjemný, až objímající a něžný.

Vokály Arta Garfunkela a Diany Krall v "Morning Has Broken" od The Chieftains ("The World Wide Over" | 2002 | RCAVICTOR | 09026639172) nebyly úplně zaostřené a vytažené do popředí, spíše byly zajímavě integrované do hudebního celku, jako jeho nedílná, ale přesto zřetelně čitelná součást. Hlasy zněly tak lehce, sladce a laskavě, dokonce jejich velikost byla působivá, tady se Bronze 5 nijak neupejpají nabízí vokál v realistickém objemu, což z malé ozvučnice působí vždy trochu nečekaně. Přednes je to hebký a vzdušný, asi ale určený spíše milovníkům hudby, než pátračům po nejskrytějších detailech.

2016 02 11 TST Monitor Audio Bronze 5 6

Činely v Burtonově "Tears of Rain" ("Like Minds" | 2003 | Concord | SACD-1029-6) byly v souladu s celkovým jemnějším, klidnějším a neuspěchaným projevem zakomponované do hudebního celku, ale jinak pěkné, nijak lacině nacinkané, přesto relativně znělé a konkrétní. Vibrafon se prosazoval o něco víc, dokonce jeho tóny provázel i náznak cinkotu. Nikde ale ani náznak nepříjemnosti nebo agresivní ostrosti, ať jsme otočili knoflík hlasitosti jakýmkoliv směrem.

Saint-Saënsovu skladbu "Danse Macabre" ("Crystal Cable Arabesque" | 2009 | Crystal Cable | CC200901) byla podaná tak klidně a tak jemně, že se nám vlastně ani nechtělo dávat zesilovač nějak nahlas, velice příjemně se hudba poslouchalo už při nižších úrovních, kde reprosoutavy prokázaly schopnost protlačit do světa slušnou část dynamiky z nahrávky - opět, na poměrně dostupné a hlavně ne úplně velké sloupky bylo zvuku opravdu hodně a dokonce si držel i slušnou čitelnost. Hudba je velká, poměrně hutná a i když má o něco méně důrazu, plyne klidně, trochu po svém, ale bez pocitu přehlcení či nezvládnutí nějaké dynamické špičky. V kontextu své kategorie zvládají Bronze 5 i dynamické výzvy rozhodně s nadhledem.

2016 02 11 TST Monitor Audio Bronze 5 7

Hladký, vřelejší přednes Bronze 5 nelze označit za vysloveně transparentní, přesto umí nahrávky obstojně rozebrat - třeba ve Watersově "Perfect Sense Pt. I + II" ("Amused to Death" | 1992 | Columbia | 4687612) byla hudba vykreslená s neoslňujícím, ale solidním množstvím detailů, tak poklidně a s pohodou, že bylo třeba se vlastně trochu soustředit, aby se dalo zaměřit na jednotlivé detaily. Hudba už s sebou přináší i pocit hloubky, že to není jen plochá povrchní reprodukce, převládajícím dojmem je ale rozhodně jemnost a pohodovost, muzikálnost, díky které vlastně ani nemáte pocit, že by vám mělo něco chybět. Dokonce i v dramatičtějších okamžicích se nezdá, že by Bronze 5 upadaly do jakéhokoliv chaosu a i tam "vylovíte" jednotlivé detaily, byť dominuje pocit soustředění na celek.

2016 02 11 TST Monitor Audio Bronze 5 8

Ve Stingově "The Hounds of Winter" z "...all this time" vynikl skutečně výborně podaný prostor scény. Ta byla opravdu pěkně široká, nekončící u reprosoustav, ale pokračující i ve směru doprava a doleva za nimi. Velmi pěkně, dokonce na svou třídu výborně si Bronze 5 poradily s oddělením jednotlivých nástrojů a jejich lokalizací - měli jsme pocit, že zvuk nástroje přichází z místa mimo korpusy reprosoustav a dokonce hlavně nad nimi; ani malé reprosoustavy zjevně nejsou překážkou pro velkou scénu a velký zvuk.

Monitor Audio Bronze 5 jsou super, pokud chcete prostě poslouchat muziku a moc neřešit - svým klidným či vlastně spíš uklidňujícím charakterem k tomu přímo vybízí. I titulní skladba Gilmourovy desky "Rattle That Lock" (2015 | Columbia | 88875123262) byla houpavě klidná, laskavá a pohodová, uvolněná, poslouchala se naprosto lehce a snadno. Bronze 5 netlačí na pilu, ale rozhodně nejsou líné či nezřetelné, jen prostě hrají velmi klidně. Muzikální charakter zůstává zachovaný napříč hlasitostmi, Bronze 5 jako by vás ani nemohly unavit.

2016 02 11 TST Monitor Audio Bronze 5 9

Monitor Audio Bronze 5 jsou velmi dobré reprosoustavy ve dvacetitisícové třídě. Jsou malé, takže se snadno vejdou, jsou opravdu pěkné, takže si je doma rádi vystavíte, mají i přes malé rozměry velký a přehledný zvuk, takže se nemusíte bát, že vám prostor "neuhrají". Naopak, svým příjemným, vřelejším, bohatým a barevným přednesem místnost snadno zaplní a dají vám spoustu radosti z poslechu a je vlastně úplně jedno jak nahlas, na čem a co posloucháte, protože Bronze 5 do toho vkládají svou příjemnou, muzikální lásku k muzice. Monitor Audio Bronze 5 se poslouchají opravdu velmi snadno a až hypnoticky vás uvolní a odtáhnout do světa hudby, kde nebudete muset přemýšlet o tom, zda je tu nahráno toho víc nebo toho míň, ale jen o tom, co si pustíte dál. Za dané peníze jednoduše báječně muzikální.

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [< 20m2] [✓] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ ✓] | VELKÁ (> 40m2) [ +/- ]

Kč 19 990,-