Ačkoliv my na evropském kontinentu - zejména kvůli masivní záplavě levných systémů komerčních značek před nějakými deseti a více lety - vnímáme domácí kino často jako slova označující sadu maličkých plastových bedniček ve spojení s nějakým jednoduchým A/V receiverem, produkující lehce "bakelitový" zvuk. Stačí ale přeletět Atlantik a zejména ve Spojených státech (asi i díky nadbytku prostoru, který mají tamní obyvatelé k dispozici) je domácí kino něco úplně, ale úplně jiného.
Ve velkých obývácích nebo dokonce vlastních upravených místnostech totiž často najdete krom pořádného projektoru a plátna také pohodlná křesla a vůbec zázemí pro pocit opravdového kino zážitku. K tomu pak nedílně patří i řádné ozvučení. Ve střední třídě (za oceánem, ale asi i na západ od nás obecně spíše na nižším okraji středí třídy) nabízí takový kompletní systém americká značka Emotiva, pyšnící se ve svých prohlášeních tím, že nabízí výjimečný poměr ceny a výkonu.
Protože u jejich top modelů pro stereo reprodukci XMC-1 a XPA-2 to platí, zašli jsme si poslechnout sestavu v konfiguraci 5.1, kde od značky Emotiva nepocházel pouze zdroj signálu a televize.
Emotiva Airmotiv T1
Hlavním předním párem reprosoustav byly Emotiva Airmotiv T1 - menší ze svou firemních sloupků. Jde o pasivní sloupky s hodně výrazným, technickým vzhledem (to koneckonců platí pro celou firemní nabídku). Přední panel má výrazné sražené hrany, čtyři měniče i díky nim působí více jako regálovka připojená na sokl s basovými měniči.
Ozvučnice z 1,5 cm MDF panelů váží 18,2 kg při výšce 94 cm, šířce 20,3 cm a hloubce 28 cm. Přední panel má tloušťku 2,5 cm, vzadu najdete bassreflex a zdvojené reproterminály. Osazení je kompletně provedeno měniči Emotiva.
O výšky se stará skládaný pásek, o středy 5,25" kónus z tkaného vláknitého materiálu a z téhož materiálu je i dvojice basových 6" měničů.
Airmotiv T1 jsou třípásmové, dělené na úrovni 275 a 2 700 Hz, nabízí frekvenční odezvu 37 - 28 000 Hz (-6 dB), jmenovitá impedance činí 4 ohmy a charakteristická citlivost činí 88 dB / 2,83 V / m.
Emotiva Airmotiv E1
Jako zadní efektové reprosoustavy byly zvoleny Airmotiv E1, nástěnné kompaktní reprosoustavy pro ty, kteří nemají (nebo nechtějí mít) dost prostoru pro klasické regálovky B1. Plochá konstrukce kabinetů z nich činí jen o něco tlustší obraz (pro představu) s koncepcí "vše vpředu".
Tříkilové reprosoustavy jsou velmi skladné se svou výškou 33 cm, šířkou 15,2 cm a hloubkou pouhých 10 cm. Přední panel MDF skříně má ale i tak tloušťku 2,5 cm, ostatní stěny 1,5 cm.
Stejně jako u vyššího modelu je na výškách použit skládaný pásek o ploše 2,5 x 3,2 cm, pro středobasové pásmo pak 4" kónus z tkaných vláken.
Airmotiv E1 nabízí solidní frekvenční rozsah 65 - 28 000 Hz (+/- 3 dB), dělící frekvence je k nalezení na 2 000 Hz. Citlivost 85 dB / 2,83 V / m je spíš průměrná, jmenovitá impedance 8 ohm patří do standardu.
Emotiva Airmotiv C1
V aplikacích domácího kina je jednou z nejvýznamnějších (a nejpodceňovanějších) součástí centrální reproduktor, z něhož se linou (v dobrých mixech) hlasy a který tvoří pocit soustředěnosti. Emotiva nabízí dva, v této sestavě byl menší model Airmotiv C1.
Přes kompaktní rozměry uzavřené osmikilové skříně (51 cm šířka, 20,3 cm výška a 20,2 cm hloubka) se na přední čelo vešla čtveřice reproduktorů v třípásmovém zapojení a jen zdvojené terminály tak zůstaly vzadu.
Opět je tu skládaný pásek pro výšky a opět kónusy z tkaných vláken na středech a basech. Tentokrát s průměrem 3" na středech a 5,25" na basech.
Frekvenční rozsah 50 - 28 000 Hz (+/- 3 dB) je solidní, citlivost 89 dB / 2,83 V / m je slušná, jmenovitá impedance činí 4 ohmy. Dělící frekvence jsou položené na 550 Hz a 2 600 Hz. Tak jako u všech modelů jsou tu použity cívky na vzduchovém jádře a filmové kondenzátory.
Emotiva Airmotiv S10
Co by to bylo za domácí kino bez pořádných basů? V námi poslouchané sestavě systém doplňoval skladný, ale hodně robustně působící aktivní subwoofer Airmotiv S10.
Při pohledu zepředu na kostku subwooferu zaujmou jednak sražené rohy ve stejném designu jako mají reprosoustavy, jednak i obrovský, ale opravdu obrovský závěs dopředu směřujícího reproduktoru. Zaujal by vás jistě i identický reproduktor, který je zespodu, ale ten vidět samozřejmě není.
Skříň má skutečně opravdu téměř krychlovitý tvar - výška je 40,7 cm, šířka 35,5 cm a hloubka 40,5 cm. Váha 23,6 kg pak odpovídá potřebné pevné stavbě kabinetu z HDF desek s výrazným vnitřním vyztužením.
Vzadu najdete panel s dvojicí nesymetrických cinchových vstupů a jedním symetrickým, vertikálně uspořádaná je tu také čtveřice ovladačů, jimiž si (vzhledem k absenci automatické kalibrace) doladíte jak všeobecnou hlasitost, tak úpravu energie spodních frekvencí -3 až +9 dB, naladit lze i přechodovou frekvenci v rozmezí 60 - 150 Hz a je tu také možnost nastavit plynulou fázi 0 - 180 stupňů.
Zesílení má na starosti modul zesilovače, nabízející 350 Wattů ve třídě A/B. Je tu robustní toroidní transformátor a vzadu čouhá z kovového plátu s elektronikou také mohutný chladící profil. Subwoofer umí zahrát v rozsahu 26 - 150 Hz (+/- 3 dB).
Jak už název napovídá, jsou tu osazeny 10" reproduktory - ten mířící dopředu je pasivní zářič, ten směřující dolů je pak aktivní. Membrány jsou vyrobeny z papíru vyztuženého aramidovými vlákny. Poddajné gumové vlnky závěsů umožňují snadnou a velkou výchylku membrány. Cívky na hliníkovém jádře mají průměr 2,5" a tu u aktivního reproduktoru pohání zdvojený ferritový magnet.
Emotiva MC-700 + A-700
Ke každému domácímu kinu je třeba dobrého multikanálového procesoru (nebo multikanálového předzesilovače, máte-li jako třeba u OPPO volbu připojení dobře zpracovaných analogových multikanálových výstupů). Emotiva nabízí velký model v podobném duchu jako byly vyzdvihované stereo top modely, ale také menší, dostupnější řešení.
My jsem vyzkoušeli dělený vícekanálový systém se 7.1 procesorem MC-700 a klasickým analogovým sedmikanálovým zesilovačem A-700.
Emotiva MC-700 má své součástky uloženy ve štíhlém, až lehce nenápadném šasi, které díky zdůrazněním na stranách předního panelu působí dojmem připravenosti na zavěšení do racku v zákulisí domácího kinosálu. Centrálně uložený displej s dvěma řádky svítí onou klasickou trochu protivnou modrou barvou, stejně jako kroužek kolem ovladače hlasitosti a maličkého spínacího tlačítka. Inu, to je jeden z hlavních rozdílů mezi vnímáním estetiky v Evropě a za oceánem.
Na předním panelu je ještě kříž pěti tlačítek pro základní ovládání (ale dodávané dálkové ovládání je mnohem komfortnější, pochopitelně) a sluchátkový výstup "kdyby náhodou".
Pohled zezadu je zajímavější - šestici HDMI vstupů, z nich 3 s HDCP2.2 / 4K podporou a dvojice HDMI výstupů, z nichž jeden podporuje zpětný audio kanál a 4K, tvoří solidní základ výbavy, komu by to nestačilo, může využít ještě dva páry cinchových analogových vstupů, ale i jeden koaxiální a jeden optický digitální vstup. Je tu i USB, do nějž můžete připojit bluetooth přijímač s podporou aptX.
Výstup signálu je řešen formou nesymetrických analogových cinchů pro všech osm kanálů, subwoofer pak má i podobu symetrického XLR konektoru.
Samozřejmě je vzadu i port na mikrofon, pro update software pomocí USB nebo přes PC, 3,5 mm jacky pro propojení s dalšími komponenty a předávání pokynů IR dálkového ovládání nebo RS232 pro sofistikovanější řízení.
Vnitřní uspořádání se může jevit až překvapivě úsporným, ale proč ne, když nabízí vše, co současnost žádá. Napájecí zdroj je spínaný, přes HDMI projde plný 4K signál včetně HDR, zvukové stopy všech aktuálních Dolby i DTS standardů včetně Dolby TrueHD nebo DTS-HD Master Audio zpracovává 32 bitový digitální signálový procesor. Výbava je tedy naprosto dostačující aktuálním nárokům.
Koncový zesilovač A-700 je pak ve stejném kompaktním šasi, zepředu má stejnou estetiku, jen v místě displeje je řada sedmi modrým diod, ukazujících na provozní stav sedmi kanálů. Zadní pohled odhalí sedm vedle sebe poskládaných bloků vstupů a výstupů, podobně jako tomu je u firemních top modelů. Je tu jen nesymetrický cinch nahoře a pod ním vertikálně uspořádané vcelku standardní reproterminály. Férové odstupy umožní použití téměř libovolných kabelů. Krom napájecí zásuvky je tu ještě možnost vypnout svítící LEDky a 3,5 mm trigger konektory pro automatické spouštění v rámci celého systému.
Výstupní moduly zesilovače pracují ve třídě A/B, dovnitř se podařilo vtěsnat i klasický toroidní transformátor a výrobce si zakládá na linearitě napájecího zdroj v rámci dané kategorie. Zesilovače mají krátké signálové dráhy a pracují s vyššími proudy než je obvyklé. Řízení provozních parametrů má na starosti mikroprocesor.
Při zatížení všech kanálů nabízí v pásmu 20 - 20 000 Hz zesilovač do 8 ohm solidní výkon 80 Wattů při zkreslení menším než 0,1%, při zatížení pouze dvou kanálů je to až 110 Wattů za stejných podmínek.
Hodnota THD+N nepřekračuje 0,02% (váženo křivkou A) při plném výkonu na 1 kHz signálu do 8 ohm. Odstup signálu a šumu činí přes 120 dB, což je parádní. Výrobce doporučuje zajistit 4 ohmovou zátěž a vyšší pro zaručení stability. Tlumící faktor 500 je solidní, stejně jako zisk 29 dB. Všechny technické parametry jsou velmi solidní, vezmeme-li v úvahu cenovou hladinu.
Domácí kino Emotiva jsme poslouchali v místnosti dovozce, kde mu společnost dělal přehrávač OPPO UDP-203 a UHD televize od SONY. Propojeno bylo vcelku standardní kabeláží asi právě tak, jak si to doma většina uživatelů zařídí. Porovnávali jsme přední pár se sloupky RIHA.
Je pravda, že poměrně hodně času jsme strávili "pilováním" zvuku - oproti běžným komerčním A/V receiverům přistupuje dělenec Emotiva MC-700 / A-700 k věci trochu precizněji a při komplexním kalibračním procesu nejen že pečlivě proměří každý kanál a jeho interakci s akustikou místnosti (od vzdálenosti přes frekvenční vyrovnanost až k doznívání / odrazům), výsledný profil také hodně utáhne s cílem nabídnout jednak perfekcionisticky přesnou ideální frekvenční křivku bez propadů a peaků, jednak třeba také stáhne basové spektrum téměř výhradně do subwooferu a jednak poměrně zřetelně akcentuje u filmů centrální kanál (což je ale v zásadě správně).
Nutno říct, že automatická kalibrace Emo-Q je natolik citlivá, že nedat mikrofon třeba úplně přesně na poslechové místo (třeba jen co do výšky) přináší vlastně chybný efekt - musíte si s kalibračním procesem skutečně pohrát. Suchý, "dokonalý" zvuk ale možná vypadá dobře na papíře (a určitě při prvním poslechu zaimponuje svou konkrétností a čitelností), pro uši pravděpodobně nakonec stejně skončíte s ručními úpravami - my jsme tak minimálně skončili.
Vrátili jsme kupříkladu basy předním sloupům volbou mnohem nižší přechodové frekvence, trochu jsme pak poupravili i většinu dalších nastavení, dokud jsme nedoladili zvuk na příjemnou bohatost a energičnost. Je fakt, že systém Emotiva reagoval na změny hodně výrazně - v továrním nastavení je kupříkladu poněkud chudý, takový nemastný, neslaný, po kalibraci zase hodně technický a přesto - dáte-li si čas, pohrajete si s umístěním ozvučnic, přechodovými frekvencemi, nastavením vzdálenosti reprosoustav a vůbec všemi dostupnými parametry, dokážete "vymáčknout" ze sestavy Airmotiv překvapivě efektní výsledek.
Je pravda, že Emotiva má své kalibrační / ladící rozhraní poněkud starosvětské, připomínající staré dobré časy IT, ale jakmile do něj jednou vniknete, problém s přehledností není. Hloubka nastavení je nesmírná a MC-700 je tak procesorem pro skutečné hračičky - svým způsobem vám dá tak trošku nekonfliktní použitelný polotovar, z něhož si můžete vypracovat takový malý diamant.
Když jsme tak asi tak po dvou hodinách experimentování, opakovaných kalibrací, přemisťování a posouvání spolu s dolaďováním dosáhli optima pro naše uši a danou místnost, vlastně nás nadchlo, co z Emotivy vylézá. Vezměte si třeba Blu-ray disk "Spectre", poslední to "Bondovku" a hned první zvuk, který uslyšíte je rána do bubnu (nebo nějaká její syntetická obdoba), uvozující scénu s karnevalem. Ten švih, ta pevnost kontur a ta síla, která doslova rozechvěla strop i podlahu včetně našich křesílek, to vám zformuje ústa do obdivného "Ohóoooo". Rychlý, tuhý a masitý bas vám dá vysloveně fyzickou ránu na solar a celkově připomínalo naladění systému "kinozvuk". Tedy to, co znáte z kinosálů - při vyšší hlasitosti tu byla výtečná pevnost, konkrétnost, na horních frekvencích říznost (ale ještě ne řezavost), na spodních jako tětiva napružená důraznost. Zvuk vás možná tak úplně nezavalí, ale jeho čitelnost je výtečná - už se to dá opravdu prohlásit za kinofilmový zážitek.
Výjimečně energická a nadupaná byla také scéna s velkou bouří z Blu-ray "placky" "Prometheus". Všechno to kovové kmitání, skřípění, vrzání, šustění a cvrlikání je dobře oddělené, máte skutečně pocit, že se to děje kolem vás, nebo Emotiva se rozhodně neštítí poslat signál pěkně naplno i do zadních efektových reprosoustav a ty i přes absenci basu díky plochým "nástěnným" ozvučnicím umí středy a výšky vykopnout energicky a konkrétně stejně jako hlavní přední pár. Možná to chtělo ještě lehounce povolit otěže (i po našich korekcích zůstal zvuk spíše utaženější, než rozmáchlejší) a získat něco objemu navrch, aby podtrhl mohutnost té bouře, Emotiva maličko ubírá na tělu zvuku a akcentuje detail. Ale tak tomu je ostatně i ve většině skutečných kin...
Přes zjevné zaměření podobných sestav na filmy budou zajisté majitelé chtít - minimálně čas od času - chtít okusit také nějakou tu hudbu. Dobrá zpráva - Emotiva 5.1 set funguje obstojně i tady. Multikanálová stopa na disku "Like Minds" Garyho Burtona je moc pěkně smíchaná a tudíž vás v optimální sestavě posadí vlastně mezi hudebníky na pódium.V tomto ohledu dokázal systém Emotiva velice přesvědčivě vytvořit iluzi, že zvuk je opravdu všude okolo, že nepřichází jen z pěti různých boxů v okolí, ale je skutečně propojený. Byl to tak povedený prostorový dojem, až téměř sváděl k tomu otáčet hlavu, abychom si mohli poslechnout bicí tam, vibrafon zas támhle na té straně a kontrabas před námi a podobně. V takovéto podobě zjistíte, že dobře vícekanálově nahraná hudba má své nemalé kouzlo.
Co se týká vyvážení, těžko posuzovat jednotlivé části sestavy - tak jak byla nastavena a jak skvěle fungovala na filmy, tak byla rozhodně použitelná právě i na hudbu. Možná cítíte, že páskové tweetery jsou ve svých reakcích o něco rychlejší a že jejich přednes je o maličko lehčí, než charakter běžných dynamických měničů pro zbytek pásem, možná také zjistíte, že subwoofer disponuje pro menší prostory snad až pro hudbu přehnanou agilitou a snahou do všeho vložit explozivní energii, ale dáte-li si tu práci, můžete to vždy vyřešit v procesoru. Obecně je to ale dostatečně kultivovaný, už slušně prokreslený a dobře kontrolovaný zvuk s výtečnou dynamikou a živostí, což se počítá.
Sestava pětikanálového domácího kina Emotiva (včetně firemního subwooferu, tedy správně 5.1 sestava, a mimořádně talentovaného přehrávače OPPO UDP-203) na nás zapůsobila příjemně. Její estetické i zvukové zaměření má naprosto zřejmé kořeny v zaoceánském vkusu, ale s evropskými nároky nenarazíte na nepřekonatelnou bariéru. Navíc v kontextu toho, za jak málo jednotlivé součásti pořídíte - a vlastně i toho, že jako celek stále nebude toto kino stát celoživotní úspory nebo ledvinu. Nenechte se odradit zvukem sestavy v továrním nastavení, zkuste jako základ automatickou kalibraci a pak si vyhraďte dostatek času na hraní a dolaďování - protože to sice nějaký čas vezme, ale dostanete nádherně prostorově hrající sestavu s živelnou dynamikou, velkou energií a zábavnou charakteristikou, díky níž jsou filmy vysloveně strhující a hudba solidní.
MĚŘENÍ - FREKVENČNÍ ODEZVA + IMPEDANCE
Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 15 metrů čtverečních, standardním zatlumením (koberce, křesla, skříně, několik akustických panelů) byť bez rozsáhlých akustických úprav. Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny uprostřed místnosti co nejdále od stěn.
Airmotiv T1
Velké sloupy jasně ukazují, že v místnosti pod 20 m2 je jim trochu těsno (prudký propad na 180 Hz), odmyslíme-li ale interakci s prostorem, jejich chování je opět úžasně vyrovnané. Na svou velikost, pravda, začínají až poměrně vysoko, naplno někde kolem 60 - 65 Hz, při doplnění subwooferem si nebude nač stěžovat. I tady je cítit lehce výraznější energie na výškách, celková spořádanost je nicméně v rámci cenové kategorie vynikající.
Průběh impedanční křivky (červená) ukazuje na pokles až lehounce pod 3 ohmy, což je už poměrně náročná hladina a Airmotiv T1 budou chtít dobře spárovat s elektronikou. Naladění bassreflexu je někam k 38 Hz. I T1 stejně jako všechny ostatní modely jsou nekomplikovanou zátěží.
Airmotiv E1
Na to, jak jsou E1 maličké a zaměřené jen na surroundovou reprodukci, nabízí od 100 Hz výjimečně působivě vyrovnanou frekvenční odpověď. Propad na 4 kHz odpovídá spíše pohlcení těchto frekvencí závěsy a panely v malé místnosti. Basy pod 100 Hz velmi rychle odumírají, nicméně to není nijak v rozporu s očekávaným nasazením, cenou a velikostí E1. Celkově je měřený výsledek vynikající.
Impedanční křivka E1 ukazuje na naladění bassreflexu na 70 Hz, žádné nežádoucí rezonance kabinetu tu nejsou patrné a celkový průběh je neuvěřitelně klidný a spořádaný. E1 jsou naprosto nekomplikovanou zátěží.
Airmotiv C1
Centrální reproduktor vykazuje velmi solidní linearitu v pásmu od 200 do 2 000 Hz, tedy tam, kde je jeho role nejdůležitější. Trochu, ale jen nepatrně, je bohatší objem výšek a basová odezva pod hladinou 200 Hz poměrně rychle klesá, což nicméně odpovídá velikosti i určení reprosoustavy.
Impedance (červená) je pěkně klidná, byť místy klesá až pod 4 ohm. Průběh nicméně racionálně odpovídá udávaným 4 ohm. Ani průběh elektrické fáze nevykazuje žádné nectnosti a rozehrávání tak nebude náročné.
Airmotiv S10
Subwoofer S10 ukazuje opravdu řádný přebytek síly a naplno si jej užijete od 30 do 150 Hz, právě tak jak výrobce slibuje. Zřetelný peak na 60 Hz je s ohledem na velikost až překvapivý, ale S10 zjevně zvládne filmové efekty až do opravdu plné hloubky.
VHODNÁ MÍSTNOST
MALÁ [< 20m2] [ +/- ] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ ✓] | VELKÁ (> 40m2) [ ✓]
Kč 26 490,- - Airmotiv T1 (přední pár)
Kč 11 490,- - Airmotiv E1 (zadní pár)
Kč 10 490, - Airmotiv C1 (centr)
Kč 21 490,- - Airmotiv S10 (subwoofer)
Kč 124 990,- - set Airmotiv 5.1 včetně procesoru MC-700, koncového stupně A-700 a OPPO UDP-203
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/sety-reprosoustav/1536-emotiva-airmotiv-5-1#sigProIde363e643a2
--- --- --- --- ---
KLADY
+ výtečně fungující dojem prostoru
+ dynamika a důraz
+ kontrola
+ možnost přizpůsobit zvuk neobvyklou měrou
ZÁPORY
- komplikovanější (ale zase komplexní) nastavení
- estetika je spíše pro americký než evropský vkus
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: WDQ | www.wdq.cz | www.emotivaaudio.cz