2017 03 28 TST Dali Spektor 1 1

Dánští Dali uvedli do svého katalogu novou základní řadu jménem Spektor, cílící na zachování vizuálně-akustických charakteristik značky a dosažení cenovky, která je i v našich krajích atraktivní, zejména na západ od nás pak vlastně až směšně nízká.

Model Spektor 1 je maličkou dvoupásmovou regálovkou (což je koncept, který designerům u Dali docela dobře jde), určenou primárně sice spíše do role surroundových "zvučítek" v domácím kině, ale jak jsme zjistili, jejich nasazení v malé sestavě v malém prostoru dokáže být velmi smysluplné.

Reprosoustavy evokují svými čistě pravoúhlými tvary éru klasického hi-fi, to že jejich povrch krášlí jen vinylová dekorace místo pravé dýhy nebo to, že vpředu to opravdu není kůži ani koženka, ale umělý povrch, to poznáte jen při pečlivém zkoumání, což je v dané cenové třídě výjimečný výsledek.

2017 03 28 TST Dali Spektor 1 2

Spektor 1 s pouhými 2,6 kg váhy a rozměry 23,7 x 14 x 19,5 cm (v x š x h) snadno zapadnou na pracovní stůl, vedle televize nebo v podstatě kamkoliv, díky závěsu na zadní straně nabízí i snadnou instalaci - výrobce doporučuje minimální vzdálenost od zdi 1 cm, ale to platí tak možná v té roli efektových kanálů, ve stereo poslechu si zaslouží prostor a to čím víc, tím lépe.

Zepředu zabírá celou čelní stěnu MDF skříně středobas s výrazným hliníkovým rámečkem a vysokotónový reproduktor ve zvláštně rýhovaném zvukovodu. Zadní strana hostí krom zmíněného háčku pro zavěšení také výdech bassreflexu a klasickou vaničku s jedním párem překvapivě solidních terminálů, nakloněných vzhůru pod úhlem zhruba 45 stupňů.

Oba použité měniče pochází z návrhářských i výrobních kapacit továrny Dali, výšky řeší tkaná látková kopulka o průměru 2,1 cm, která má váhu pouhých 0,056 mg na mm2, což je prý zhruba polovina oproti obvykle používaným látkám. 12 cm membrána středobasu má pro Dali charakteristickou načervenalou barvu, značící použití dřevěných vláken.

2017 03 28 TST Dali Spektor 1 6

Dvoupásmová konstrukce je dělená výhybkou na úrovni 2 100 Hz, citlivost 83 dB / 2,83 V / m patří k těm nižším a impedance 6 ohm též. Výrobce udává celkem ambiciózní frekvenční rozsah 59 - 26 000 Hz v toleranci +/- 3 dB.

Dali Spektor 1 jsme poslouchali spolu se zbytkem řady v pražském studiu Rodel Audio a to na Creek Evolution 50A / Creek Evolution 50CD, na Marantz PM6006 a CD6006 či Yamaze R-N602 a to přes kabely AudioQuest Type 4 a Cardas Crosslink. Srovnávalo se s Dali Spektor 2 a Spektor 6 a dále proti Dali Zensor 5 a Dali Zensor 7.

Od maličkých škatulek jsme toho, upřímně řečeno, zase tak neočekávali, dvojnásob s ohledem na jejich cenu. Ale ony umí v rámci své kategorie i nad její rámec opravdu zazářit - musí jen být přeci jen trochu od stěny, přiložení v podstatě přímo na zeď dle instrukcí Dali je trošku utopie. Přesto v "No sanctuary here" Chrise Jonese ("Vinyl Classics Vol. 2" | 2014 | stereoplay) celkem cítíte, že i dole je nějaké dění, byť mohutná basová linka je samozřejmě proporčně stažená - kdo by ale čekal, že bas nebude vůbec žádný, bude potěšen, určitá míra zabublání tu rozhodně je. Vycházejme z toho, že tyto reprosoustavy ozdobí stůl nebo maličkou místnost a tam bude i bas v poměrech cenové kategorie jakž takž akorát. Navíc je příjemně vláčný a klidný, což se příjemně poslouchá.

2017 03 28 TST Dali Spektor 1 10

Kde ale překvapily Spektor 1 rozhodně nejvíc, to je střední pásmo a podání hlasů - kompaktní dvoupásmovky mají tohle kouzlo v genech, ale co za pár tisícovek předvedly v Cohenově "By the rivers dark" z "Cabasse La Collection" (2011 | SONY Music | 88691918262), to bylo parádní. Možná i proto, že výšky a basy svým decentnějším laděním tak trochu vyčistí prostor právě pro vokální frekvenční rozsah, ale ať je to čím chce - funguje to. Hlas byl vlastně nádherně soustředěný, bez pocitu nejistoty a naopak čistý, ne přehnaně objemný, ale usazený a zejména ve společnosti Creeku férově kontrolovaný a zřetelný.

Jakoby vodou změkčené nejvyšší tóny v Brockhausenově "Wolkenmeer" ("Closer to the music vol. 3" | 2009 | Stockfish | SFR 357.4009.2) byly krásně zaoblené a jemňoučké, ne dramaticky průrazné, ale milé a laskavé, s pravda krátkým dozněním a v podstatě takové do jednoducha, ale s férovým detailem s ohledem na cenu a vlastně i pěkným podáním kovového charakteru. V této třídě zřejmá hebkost a sametovost s výraznějším objemem ničemu nevadí, naopak uklidní případné nepříjemné špičky.

Od kompaktních rozměrů v této cenovce asi nemůžete čekat dramatickou dynamiku a zahltit čtyři repráčky Orffovou "O Fortuna" ("Carmina Burana" | 1984 | Decca | 411 702-2) bylo odvážné a samozřejmě se ukázaly všechny fyzikální limity. Na druhou stranu v kontextu proporcí hudba zněla stále hezky, zblízka byl cítit i nějaký ten tlak a hlavně - Spektor 1 nějakým zázrakem zůstávají solidně čitelné i při velmi nízké hlasitosti, což je výjimečně dobře pasuje do role stolního vybavení nebo ozvučení malých prostor na blízký poslech. Jejich energie se vzrůstajícím čtvercem vzdálenosti ale samozřejmě prudce klesá. Nic to ale nemění na tom, že za správných podmínek Dali umí hudbu "prodat".

2017 03 28 TST Dali Spektor 1 5

Rozlišení v "Love is the drug" Roxy Music ("The best of" | 2001 | Virgin | 7243 8 10395 2 6) bylo pak slušné, byť poplatné své třídě - Spektor 1 mají jiné kouzlo, než je rozkrytí nejjemnějších nuancí. Zvuk zůstává poměrně kompaktní, ne nepřehledný, ale také ne precizně rozvrstvený - Spektor 1 nejsou analytické monitory, ale spíše maličké a příjemné hudební nástroje, které ctí ducha hudby, aniž by potřebovaly stavět dojem na nejjemnějších maličkostech - sází na celek. Co je však nutné hodně výrazně pochválit, to je jejich um podržet hudbu od velmi nízké hlasitosti až po hlasitost až nebývale vysokou - a hrát pořád stejně.

Podání prostoru pak funguje skvěle s "ale" - to "ale" je nutnost umístit je blízko sebe a trochu si pohrát s jejich polohou v prostoru - čím více vzduchu kolem, tím paradoxně i přes svůj maličký objem umí vytvořit plastičtější obraz. Ve Vangelisově "Losing sleep" ("Voices" | 1995 | Warner Music | 0630 12786 2) se obraz soustředil a poskládat do až nečekaně přesvědčivé kompozice za podmínky, že ozvučnice byly maximálně 1,5 m od sebe a obdobně blízko od posluchače, dále už jistota není zdaleka taková.

Co Dali obecně (a Spektor 1 z toho nevyjímaje) rozhodně jde, to je výroba "atmosféry" v domácím poslechu. I Nohavicova "Dlouhá tenká struna" ("Babylon" | 2003 | Columbia | 511001 2) byla příjemná, velice nekonfliktní a poskládaná tak, že bylo jednoduše příjemné se do ní ponořit a užít si jí. Žádný stres, žádné nutkání "přepnout kanál", prostě pohoda...

2017 03 28 TST Dali Spektor 1 11

Dali Spektor 1 jsou specifické reprosoustavy pro specifické podmínky a jistě i specifické posluchače. Mají své (zřetelné) limity, mají svůj zvuk a mají své způsoby a nároky - ale mají také cenu, která hraničí alespoň z obecného "hifi pohledu" s "v podstatě zadarmo". Pokud tak máte rádi příjemný, barevný, hebký a muzikální zvuk a pokud rádi porušíte konvence a i maličkým ozvučnicím najdete dost prostoru kolem (ale zase je posadíte blízko sebe a tím "sebe" myslíme jednu k druhé i k posluchači), pak se dočkáte maličkého zázraku. Jsou prostě příjemné a jsou hezké a jsou laskavé. Za dané peníze je skoro hřích si je nekoupit jen tak pro radost...

MĚŘENÍ - FREKVENČNÍ ODEZVA + IMPEDANCE

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 25 metrů čtverečních, nadstandardním zatlumením (koberce, velké plochy sedaček, absorpční panely,...), byť bez rozsáhlých akustických úprav. Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny na pevném soklu cca půl metru nad zemí (v případě regálových modelů samozřejmě na stojanech) a co nejdále od stěn to bylo možné.

2017 03 28 TST Dali Spektor 1 m1

Naměřená frekvenční odpověď pochopitelně odpovídá cenové kategorii, pásmo od 100 Hz do 2 000 Hz je vlastně skvěle rovné, propad nad touto úrovní a naopak velké zdůraznění energie na nejvyšších úrovních pak mohou stát za dojmem objemných a čitelných výšek. Pásmo pod úrovní 100 Hz padá rychleji než cena akcií na Černý pátek, byť s poklesem -10 dB ještě bedničky zahrají 70 Hz a na 50 Hz se dostanou zhruba u -15 dB, což v malých prostorách ještě může být slyšitelné.

2017 03 28 TST Dali Spektor 1 m2

Impedanční křivka (červená) ukazuje naladění bassreflexu na hranici kolem 60 Hz, nejnižší poloha se jen shora dotýká linky 5 ohm a absence prudkých změn spolu s poměrně rozumným průběhem elektrické fáze bez přesahu za hranici +/- 36 stupňů činí ze Spektor 1 snadné partnery pro elektroniku. Zákmit (a tedy rezonance) na hranici 430 Hz je pak v této kategorii bezbolestně přípustný.

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [< 20m2] [ ✓] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ × ] | VELKÁ (> 40m2) [ × ]

Kč 6 390,-

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ za dané peníze prostě nekoupíte lepší

+ příjemně muzikální

+ na hudbu s důrazem na vokály a akustické nástroje skvělé

+ jsou konkrétnější a organizovanější, než řada Zensor

ZÁPORY

- fungují jen zblízka

- bas tu prostě není

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Horn | www.horn.eu 

PRODÁVÁ: Rodel Audio | www.rodelaudio.cz 

200 300 xavian prometeo

Eurostar Ostrava

Studio TYKON

Horn Distribution

Soundstyle

200 200 hifiguide

200 150 ibd czech

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Norma Revo IPA-140
Grandinote Shinai
Emotiva XPA-DR2
Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO UDP-205
Teac NT-503
Apogee Groove
Chord Mojo / Chord Poly
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV
Pioneer BDP-LX71

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
KEF LS50
Fischer&Fischer SN-70

GoldenEar SuperSub X

ANALOG:

VPI Scout
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
+ VPI ADS
Pro-Ject Phono Box
Grandinote Celio

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Heimdall 2
InAkustik LS-1603
TelluriumQ Silver
ZenSati Authentica
ProAc Response Black Signature

SIGNÁLOVÉ XLR
Nordost Heimdall 2
ZenSati Authentica
TelluriumQ Black
Chord Signature (XLR-DIN)
Vincent Premium
Cardas Clear (sluchátka)

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur

DIGITÁLNÍ
Nordost Heimdall 2 (HDMI)
Nordost Heimdall 2 (ethernet)
Nordost Purple Flare (USB)
AudioQuest Jitterbug
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI)
Monster Cable M1000 (optika)

NAPÁJECÍ
Nordost Heimdall 2
Nordost Red Dawn
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premiere
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica
KrautWire Omega III

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

IsoTek EVO3 Syncro UNI
IsoTek EVO3 Genesis One
IsoTek EVO3 Titan One
IsoTek EVO3 Corvus
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

beyerdynamic Amiron Home
Sennheiser HD 26 Pro
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim mu-so
65" UHD Philips 65PUS7101

MĚŘENÍ:

Clio Pocket
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 bose

200 100 emotiva

200 200 kasaudio

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Budoucnost a minulost

Tak nám začal další nový rok... Je čas zhodnocování věcí minulých a odhodlaného plánování věcí budoucích, jak je dobrým zvykem. V prvé řadě ale hlavně vše nejlepší do nového roku, snad jste do něj vstoupili pravou nohou.

Číst dál...

200 200 voice 200 200 rpaudio 200 200 kasaudio 200 200 aq 200 200 studio spalicek

200 200 audio visual 200 200 cptpraha 200 200 ketos dynaudio 200 200 mareka audio 200 200 wdq 

200 200 elfton cerven 200 200 logaudio 200 200 hifihomeart 09 2018 200 200 psg 200 200 grandinote 

200 200 audio video kino bratislava 200 200 amarock studio 200 200 htp 200 200 kasaudio 200 200 4ce

1024 200 audio video show praha

Luxman Česká republika