2017 08 11 TST Vivid Audio G1 Spirit 1

Jihoafricko-britská značka Vivid Audio měla od svého založení (když to trochu zjednodušíme) jediný cíl - dát prostor k rozvoji a vyniknutí jednomu z géniů oboru, Laurenci Dickiemu, jehož inovativnost zrodila, jak jistě víte, třeba dodnes uchvacující Bowers&Wilkins Nautilus. Dickie vyráběl a navrhoval reprosoustavy již od svých 10 let a činí tak od té doby již úctyhodných 47 let, 16 z toho pod značkou Vivid Audio. Jeho doposud nejlepším dílem, jak říká, by měly být reprosoustavy G1 Spirit, navazující na první firemní model GIYA G1.

Reprosoustavy Vivid Audio si nesplete - jejich naprosto organický design bez jediné rovné hrany je nezaměnitelný a originální, svým způsobem vlastně i krásný. Zakulacené tvary ale rozhodně nejsou samoúčelnou designovou exhibicí - ozvučnice má tyto tvary prostě proto, že fyzikálně fungují a nenajdete tu tak žádné nežádoucí rezonance. G1 Spirit jsou menší a podsaditější, než jejich předchůdci - na výšku mají 160 cm, co šířky 44 cm a do hloubky 82 cm, přitom váží 80 kg (šest dalších kilogramů přidává externí výhybka).

2017 08 11 TST Vivid Audio G1 Spirit 2

Na vzhledu se ale mnoho nezměnilo - hruškovitý základní tvar je stále nahoře zakončený "chocholem" s dírou uprostřed, stále jsou tu basové měniče po stranách a tři další měniče na přední straně v horší zužující se části. Změny jako například jiné tvary mřížek asi nemáte vlastně šanci postřehnout.

Co naopak neminete, to je zajisté tlustý kabel, vedoucí z místa, kde dříve byly reproterminály - nyní je tu jen masivní přívodní kabel, který reprosoustavy spojuje s velkou krabicí, v níž je externí výhybka. Toto řešení má jednak pomoci k menšímu ovlivňování citlivých komponentů výhybky, jednak ale i slouží jako příprava pro aktivní řešení. Na zadní straně výhybky jsou dva sety reproterminálů pro vysoké tóny a pro nízké frekvence. Výrobce dodává na pohled až směšňoučké kroucené drátky na propojení se zesilovačem, nutno ale říct, že jsme nezaznamenali v podstatě žádnou degradaci signálu.

2017 08 11 TST Vivid Audio G1 Spirit 3

Nicméně zpět k hlavním charakteristikám nových G1 Spirit - ozvučnice (ač vypadá podobně jako ta stará, byla navržený zcela od základu) je vyrobena ze "sendviče" s balzovým jádrem, kde je celý kompozit vyztužen skelnými vlákny. Ozvučnice je náležitě tlumená a po každé straně jsou "půlměsíčky" bassreflexů, konkrétně v podobě zahnutých velmi důsledně tlumených trubic. Vnitřek ozvučnice je ještě zpevněn řadou horizontálních příček (opět s kompozitu, tentokrát s karbonovými vlákny) s mnoha otvory - většina prostoru tak funguje jako pracovní komora pro dvojici basáků, každý ze tří zbývajících měničů má uvnitř schovanou vlastní dozadu se zužující trubici, v níž energie zadní strany membrán odeznívá, aniž by se vracela.

Největší změnou prošly basové měniče - jsou jednoduše větší a silnější v každém ohledu. Nový reproduktor C225-100 snese dvojnásobnou zátěž (600 Wattů) a hlavně má cívku o průměru 10 cm a magnetický systém dvojnásobné velikosti oproti původnímu. Jen průměr membrány z kovové slitiny vlastně zůstal stejný - 22,5 cm. Výrobce tvrdí, že díky všem změnám má membrána o 30% větší výchylku.

2017 08 11 TST Vivid Audio G1 Spirit 4

Podobná změna potkala i reproduktor C125-75 pro pásmo nižších středů - membrána z kovové slitiny vyztužené uhlíkem má průměr 12,5 cm a cívku o průměru 7,5 cm, což je signifikantní nárůst o 2,5 cm oproti minulé verzi.

U dvou kovových kopulek D26 (2,6 cm) a D50 (5 cm) pro výšky a vyšší středy se zase změnil tvar krycí mřížky, který prý lépe propouští vyzářenou energii. Další změnou je instalace kroužků z karbonového vlákna, díky nimž se posunul rezonanční kmitočet reproduktorů na dvojnásobek, tedy dále od jejich dělící frekvence a tím se zajistilo i nižší zkreslení.

2017 08 11 TST Vivid Audio G1 Spirit 5

Výrobce uvádí také výjimečně technické parametry, jak byste asi ostatně za dané peníze čekali - frekvenční rozsah 29 - 33 000 Hz platí pro uzounké toleranční pásmo -2 dB, s ještě použitelným poklesem -6 dB uslyšíte i 25 Hz. Citlivost 92 dB / 2,83 V / m patří již vysokým a nominální impedance 6 ohm přiznává pokles na úroveň 3 ohm kolem 20 kHz a prý zde není žádný fázový posun.

Výhybka dělí měničům práci na úrovních 220 Hz, 880 Hz a 3 500 Hz, G1 Spirit jsou tedy čtyřpásmové jako jejich předchůdci.

2017 08 11 TST Vivid Audio G1 Spirit 7

Vivid Audio G1 Spirit jsme poslouchali v ostravské poslechové místnosti dovozce a to ve velmi vybrané společnosti - zdrojem signálu byl CD přehrávač Audionet Planck s externím zdrojem Ampere, předzesilovačem byl špičkový soulution 725 a zesilovaly monumentální koncové stupně soulution 701. Propojeno bylo kabely Gryphon a Audionet, jak už bylo řečeno, k monoblokům z externí výhybky vedly dodávané kabely Vivid Audio (a zdálo se, že skutečně bez ztráty kvality...).

Od výjimečně drahé sestavy od výjimečně hodnocených výrobců byste asi čekali automaticky výjimečný zážitek - ostatně všechny Vivid Audio i soulution nám ho doposud poskytly. Nové G1 Spirit jsou ale ještě o krok suverénnější, jakkoliv to je složité vstřebat. Ne o krůček či nuance, ale skutečně o krok, jasně slyšitelný krok. Čitelnost, konkrétnost a naprostá přirozenost basové linky kontrabasu Davea Hollanda v "Indigo Dreamscapes" ze společného živáku s DeJohnettem, Methenym a Hancockem ("Parallel Realities Live..." | 1993 | Zaiks | JD 1251/52) byla dechberoucí, nic jiného se o ní nedá říct. Ochota reprosoustav reagovat na signál je stěží uvěřitelná, pevnost, konkrétnost a naprosto dokonalá čitelnost je jasná v libovolné hlasitosti od té úplně minimální, kterou lze na předzesilovači nastavit až po tu, která uvolňuje dveře a okna z pantů. Impuls je nepřehnaný, ale naprosto zřetelný, brouknutí kontrabasu je tak přesvědčivé, jak jen to nahrávka dovoluje - jen těžko byste měli realističtější pocit, kdyby v místnosti nástroj opravdu stál. Ale ta výtečně, naprosto realisticky vystižená váha nástroje, jeho barva i dokonalé vystižení všech poloh a odstínů. Čistota a hlavně lehkost jsou tak perfektní, že mizí hranice mezi hudbou a "pouhou" reprodukcí.

2017 08 11 TST Vivid Audio G1 Spirit 8

I nový středotónový měnič pracuje výjimečně dobře a je ještě transparentnější, respektive je slyšet ještě mnohem méně, než v předchozí generaci - sytý hlas Barry Whitea v "You´re the first, the last, my everything" ("The Ultimate Collection" | 2000 | 560 471 2) měl tu kýženou hrudní rezonanci, tu váhu a naprosto nemechanický, uvolněný, vzdušný charakter, linul se bez překážek, bez odporu plynul do místnosti a kolem nás, úchvatně podmanivý svou barvou, tak precizně kontrolovaný, až působil zcela nereprodukovaně a nenásilně, nesvázaně. Jistě, slyšíte v některých okamžicích zcela zjevné limity naprosto mainstreamové nahrávky, i k nim je však jinak všerozkrývající zvuk Vividů až překvapivě tolerantní a právě to jsou jediné okamžiky, kdy víte, že to není doopravdy. Je zajímavé, že vokál působí v mnohem větší harmonii s celkem, než je tomu i u ostatních Vividů či v podstatě jakýchkoliv dalších reprosoustav krom těch absolutně nejlepších z nejlepších. Jak výjimečné G1 Spirit jsou si uvědomíte třeba i díky tomu, jak snadno a naprosto nenáročně srozumitelné jsou i hlasy vokalistek v pozadí - ty hlasy, které na normální hi-fi sestavě ani nejsou slyšet, natož srozumitelně.

Nejvyšším tónům nelze opět říct půl křivého slova - jednak jsou také pocitově přirozeněji integrované do celku, takže nemáte šanci poznat, kde a co který měnič hraje, ale navíc jsou naprosto čisté, lehké a i přes použití kovové membrány zcela uvolněné, lehké a sladké. Ševel činelů ve "Spirit of the Air" Pata Methenyho ("Orchestrion" | 2010 | Nonesuch | 7559-79847-3) vás zanechá zcela bez dechu svou krásou a dokonalým prokreslením - nejen, že jsou činely a vlastně i další "tenké" kovové perkuse neefektně znělé, ale každé cinknutí má svou krásně nastíněnou texturu, jasný dozvuk, svou polohu v čase i prostoru a přes množství poskládaných zvukových vrstev je všechny snadno přečtete najednou a je to prostě perfektní. Jemné, klidné, zcela hladké a prosté jakýchkoliv "nečistot" či minel - jen vzduch a zvuk, jímž se rozléhá zdánlivě bez jakýchkoliv mechanických bariér.

2017 08 11 TST Vivid Audio G1 Spirit 10

Naprosto velkolepá je pak ale dynamika a pokud bychom měli zvolit jednu hlavní odzbrojující charakteristiku, kvůli níž byste měli G1 Spirit chtít, tak je to právě tahle - bezbřehá lehkost, ochota a suverénnost, s níž reagují G1 Spirit na jakýkoliv signál je neskutečně návyková. A navíc opravdu potichoučku i extrémně nahlas - jediné co se mění je zátěž pro vaše uši, reprosoustavy si hudbu jen tak "odkládají" do prostoru se stále stejným klidem a rezervou. Působivé ale je, jak špičková dynamičnost zvládne "rozsvítit" a zintenzivnit zážitek z poslechu i relativně jednoduché, byť výtečně nahrané, rockové "Gimme Shelter" v podání Patti Smith ("Twelve" | 2007 | Columbia | 82876872512). Fantastický rytmus hudby, ten drajv a dynamika bicích, ale i vokálu Patti Smith je strhující, rozbuší vám srdce a přivede vás k vytržení, kdy zvuk je tak rychlý, tak přirozený a tak nelimitovaný, že mizí a zůstává jen hudba jako taková. Ani pěkně zblízka nahraný kopák nevykazuje při opravdu vysokých hlasitostech žádné známky dynamické komprese - prostě je to jen kopák, kterým byste zarazili skobu do zdi. Tady už nejsou žádné limity...

Vivid Audio G1 Spirit jsou také precizními drobnohledy (nebo snad drobnoslechy?). V "My Mini and Me" Gwyneth Herbert ("Clangers and Mash" | 2010 | naim | naimcd137) vykvetly všechny detaily a rázem, aniž by byly jakkoliv zdůrazněné, působila díky nim nahrávka syrověji, autentičtěji, příměji a přesto čistěji a klidněji. Úplná čistota a zvuková transparentnost dovolí spolu s rychlostí reakcí vyniknout i opravdu neuvěřitelně jemným dozvukům, ruchům a takovým těm nepatrnostem, které nás obklopují na živém neamplifikovaném koncertu - tu je to zasvištění vzduchu při nádechu, tu přehmátnutí na jiný akord na hmatníku. Vše je precizně rozvrstvené a nahrávka je díky tomu nesmírně autentická. Těžko vypsat vše, co je jinak oproti světu běžného hi-fi, protože to vlastně ani nevnímáte, vnímáte jen to, že vše zní přirozeně a mnohem "blíže" a bezprostředněji a naléhavěji.

2017 08 11 TST Vivid Audio G1 Spirit 16

Obrovskou sílu mají G1 Spirit také v podání prostoru - snad je to onou avizovanou nehybnou akustickou fází, snad prostě všemi aspekty konstrukce, ale je fakt, že scéna v Belafontově "Losing Hand" ("Vinyl Classics Vol. 2" | 2014 | stereoplay) byla neskutečná. Tedy... vlastně skutečná. Její šířku definovala spíše velikost místnost spíš než rozteč ozvučnic, její hloubka pak byla v řádu metrů směrem za reprosoustavy (tedy i díky absenci zdi za nimi, to je fakt...). Jakákoliv svázanost zvuku s ozvučnicemi pak chybí, vše se děje prostě a jasně okolo a nezávisle na jakékoliv mechanické součástce v místnosti - je tu jen a pouze osvobozená hudba, plná vzduchu a přitom dokonale přehledná. G1 Spirit jsou etalonem toho, jak má vypadat trojdimenzionální akustický hologram s perfektní lokalizací a oddělením hráčů. Předozadní i pravolevá lokalizace jsou naprosto jednoduché - nic není slité, nemusíte ani maličko napínat uši, vše se prostě odehrává. Dokonce snadno poznáte, že trubka hraje z větší výšky než bicí!

Jak už bylo řečeno, kouzlo Vivi Audio G1 Spirit je v jejich unikátní kombinaci analytických schopností, dynamika a lehkosti a tolerantnosti, s nimiž hrají napříč žánry. I zvukově dosti kompromisní "That Man" od Caro Emerald ("Deleted scenes from the Cuttin Room Floor" | 2010 | Grandomono | GM005) byla nesmírně živá a nadšená, plná šťávy a přestože cítíte všechny její limity, stejně vás její poslech prostě baví, má energii a důraz a ani občasné kousnutí od výšek nebo jistá "dutost" prostě z nějakého důvodu nevadí.

2017 08 11 TST Vivid Audio G1 Spirit 24

Vivid Audio G1 Spirit jsou rozhodně výjimečné reprosoustavy, patřící na ten nejvyšší vrchol kvalitativní křivky. Se současnými materiálovými možnostmi a technickými znalostmi nelze vyrobit lepší zvuk - jen jiný. Zvuk G1 Spirit je stejně pohodový a nakažlivý jako za každé situace pozitivní úsměv Laurence Dickieho. Tyhle reprosoustavy jako kdyby hrály samy - jdou za signálem ochotně a s nadhledem v každém okamžiku, mají neuvěřitelné rozlišení i prakticky nelimitovanou dynamiku, mají tak koherentní a přehledný projev, že od nejhlubších až po nejvyšší tóny fungují jako jeden dokonalý celek a jejich absolutní zvuková průzračnost pomáhá v podstatě dokonale eliminovat pocit jakékoliv mechanické reprodukce. Vivid Audio G1 Spirit jsou tak dobré, že ať máte nároky jaké chcete a naposloucháno co chcete, ani si to neuvědomíte a s G1 Spirit se přistihnete jak znovu jen tak nadšeně zkoušíte další a další a další hudbu, prostě proto, že vás to zase neuvěřitelně baví. Nový TOP model G1 Spirit dosáhl na metu, která je cílem reprodukované hudby - neznít reprodukovaně. Fenomenální...

MĚŘENÍ - FREKVENČNÍ ODEZVA + IMPEDANCE

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 60 metrů čtverečních, standardním zatlumením (koberce, velké plochy sedaček, mnoho dalších reprosoustav, záclony a závěsy,...), byť bez rozsáhlých akustických úprav. Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny v poslechové pozici.

2017 08 11 TST Vivid Audio G1 Spirit m1

Na naměřené křivce je zřetelně vidět hlavně rezonance místnosti na úrovni 100 Hz, která ukazuje na sílu G1 Spirit vyplnit i velkou místnost. Je tu vidět nástup na cca 25 Hz v plné síle, není tu žádný propad ani peak krom zmíněné interakce s místností a G1 Spirit jsou vlastně ideálně rovné, tak jak to jen v reálném světě lze při jejich velikosti a rozsahu změřit.

2017 08 11 TST Vivid Audio G1 Spirit m2

Impedance (červená) ukazuje propad na úroveň 3 ohm v úrovni 20 Hz (takže výrobce patrně deklaruje chybně 20 kHz a má zde být 20 Hz), od dělící frekvence 220 Hz se ale impedance pohybuje v naprosto bezpečných hodnotách, jen basové měniče jsou prostě náročnější na stabilitu elektroniky se svými 3 - 4 ohmy. Velmi klidný průběh nicméně spolu se spořádanou elektrickou fází nevytváří nežádoucí zátěž a neměl by tak být problém G1 Spirit uřídit jakýmkoliv zesilovačem, který si zaslouží označení "high end".

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [< 20m2] [ × ] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ ✓] | VELKÁ (> 40m2) [ ✓]

Kč 2 100 000,-

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ dynamika

+ detail

+ jedinečná samozřejmost

+ prostor

+ absolutní univerzálnost a překvapivá tolerance

+ snadná rozehratelnost

+ snadný upgrade na aktivní řešení

+ tak dobré, že řešíte už pouze muziku

ZÁPORY

- nic, jestliže se vám líbí a máte na ně

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: RP Audio | www.rpaudio.cz 

200 80 produkt roku 2017

200 300 chord

200 300 xavian

200 200 epaudio

200 200 tykon

200 200 soundstyle

200 200 rpaudio

200 200 wdq

200 200 audiofeel

200 100 optoma

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Norma Revo IPA-140
Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO UDP-205
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Chord Mojo / Chord Poly
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV
Pioneer BDP-LX71

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio
Fischer&Fischer SN-70

GoldenEar SuperSub X

ANALOG:

VPI Scout
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline (MC)
Pro-Ject Phono Box
Grandinote Celio

KABELY:

ZenSati Authentica (XLR)
ZenSati Authentica (repro)
Nordost Heimdall 2 (repro)
Chord Signature XLR-DIN
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
Cardas High Speed SB USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

IsoTek EVO3 Genesis One
IsoTek EVO3 Titan One
IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Sirius
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica
Nordost Red Dawn
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube
65" Philips 65PUS7101

MĚŘENÍ:

Clio Pocket
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 bose

200 100 emotiva

200 200 kasaudio

200 80 produkt roku 2017

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Začněme od začátku...

Tak... Blíží se nám konec (roku) a tak je dobré zaměřit se na začátek. Jako první přijde na mysl začátek období, kdy se máme uvolnit, slavit a vůbec se mít dobře. To je začátek hezký a nenáročný - ostatně, tohle je také skvělá příležitost popřát vám, ať se nenecháte semlít vánoční mašinérií a ať si prostě užijete konec roku jak jen sami chcete (třeba tady, na našem webu).

Číst dál...

200 200 basys 200 200 horn 200 200 hifiguide 200 200 hifihomeart 200 200 mareka vanoce 

200 200 audio visual 200 200 chord 200 200 psg 200 200 ketos 200 200 grandinote 

200 200 yamaha 200 200 cptpraha 200 200 naimstudio 200 200 aq 200 200 spalicek 

200 200 4ce 200 200 htp 200 200 ibdczech 200 200 elfton 200 200 eurostar 

1024 200 audio video show praha