2017 08 11 TST Vivid Audio G1 Spirit 1

Jihoafricko-britská značka Vivid Audio měla od svého založení (když to trochu zjednodušíme) jediný cíl - dát prostor k rozvoji a vyniknutí jednomu z géniů oboru, Laurenci Dickiemu, jehož inovativnost zrodila, jak jistě víte, třeba dodnes uchvacující Bowers&Wilkins Nautilus. Dickie vyráběl a navrhoval reprosoustavy již od svých 10 let a činí tak od té doby již úctyhodných 47 let, 16 z toho pod značkou Vivid Audio. Jeho doposud nejlepším dílem, jak říká, by měly být reprosoustavy G1 Spirit, navazující na první firemní model GIYA G1.

Reprosoustavy Vivid Audio si nesplete - jejich naprosto organický design bez jediné rovné hrany je nezaměnitelný a originální, svým způsobem vlastně i krásný. Zakulacené tvary ale rozhodně nejsou samoúčelnou designovou exhibicí - ozvučnice má tyto tvary prostě proto, že fyzikálně fungují a nenajdete tu tak žádné nežádoucí rezonance. G1 Spirit jsou menší a podsaditější, než jejich předchůdci - na výšku mají 160 cm, co šířky 44 cm a do hloubky 82 cm, přitom váží 80 kg (šest dalších kilogramů přidává externí výhybka).

2017 08 11 TST Vivid Audio G1 Spirit 2

Na vzhledu se ale mnoho nezměnilo - hruškovitý základní tvar je stále nahoře zakončený "chocholem" s dírou uprostřed, stále jsou tu basové měniče po stranách a tři další měniče na přední straně v horší zužující se části. Změny jako například jiné tvary mřížek asi nemáte vlastně šanci postřehnout.

Co naopak neminete, to je zajisté tlustý kabel, vedoucí z místa, kde dříve byly reproterminály - nyní je tu jen masivní přívodní kabel, který reprosoustavy spojuje s velkou krabicí, v níž je externí výhybka. Toto řešení má jednak pomoci k menšímu ovlivňování citlivých komponentů výhybky, jednak ale i slouží jako příprava pro aktivní řešení. Na zadní straně výhybky jsou dva sety reproterminálů pro vysoké tóny a pro nízké frekvence. Výrobce dodává na pohled až směšňoučké kroucené drátky na propojení se zesilovačem, nutno ale říct, že jsme nezaznamenali v podstatě žádnou degradaci signálu.

2017 08 11 TST Vivid Audio G1 Spirit 3

Nicméně zpět k hlavním charakteristikám nových G1 Spirit - ozvučnice (ač vypadá podobně jako ta stará, byla navržený zcela od základu) je vyrobena ze "sendviče" s balzovým jádrem, kde je celý kompozit vyztužen skelnými vlákny. Ozvučnice je náležitě tlumená a po každé straně jsou "půlměsíčky" bassreflexů, konkrétně v podobě zahnutých velmi důsledně tlumených trubic. Vnitřek ozvučnice je ještě zpevněn řadou horizontálních příček (opět s kompozitu, tentokrát s karbonovými vlákny) s mnoha otvory - většina prostoru tak funguje jako pracovní komora pro dvojici basáků, každý ze tří zbývajících měničů má uvnitř schovanou vlastní dozadu se zužující trubici, v níž energie zadní strany membrán odeznívá, aniž by se vracela.

Největší změnou prošly basové měniče - jsou jednoduše větší a silnější v každém ohledu. Nový reproduktor C225-100 snese dvojnásobnou zátěž (600 Wattů) a hlavně má cívku o průměru 10 cm a magnetický systém dvojnásobné velikosti oproti původnímu. Jen průměr membrány z kovové slitiny vlastně zůstal stejný - 22,5 cm. Výrobce tvrdí, že díky všem změnám má membrána o 30% větší výchylku.

2017 08 11 TST Vivid Audio G1 Spirit 4

Podobná změna potkala i reproduktor C125-75 pro pásmo nižších středů - membrána z kovové slitiny vyztužené uhlíkem má průměr 12,5 cm a cívku o průměru 7,5 cm, což je signifikantní nárůst o 2,5 cm oproti minulé verzi.

U dvou kovových kopulek D26 (2,6 cm) a D50 (5 cm) pro výšky a vyšší středy se zase změnil tvar krycí mřížky, který prý lépe propouští vyzářenou energii. Další změnou je instalace kroužků z karbonového vlákna, díky nimž se posunul rezonanční kmitočet reproduktorů na dvojnásobek, tedy dále od jejich dělící frekvence a tím se zajistilo i nižší zkreslení.

2017 08 11 TST Vivid Audio G1 Spirit 5

Výrobce uvádí také výjimečně technické parametry, jak byste asi ostatně za dané peníze čekali - frekvenční rozsah 29 - 33 000 Hz platí pro uzounké toleranční pásmo -2 dB, s ještě použitelným poklesem -6 dB uslyšíte i 25 Hz. Citlivost 92 dB / 2,83 V / m patří již vysokým a nominální impedance 6 ohm přiznává pokles na úroveň 3 ohm kolem 20 kHz a prý zde není žádný fázový posun.

Výhybka dělí měničům práci na úrovních 220 Hz, 880 Hz a 3 500 Hz, G1 Spirit jsou tedy čtyřpásmové jako jejich předchůdci.

2017 08 11 TST Vivid Audio G1 Spirit 7

Vivid Audio G1 Spirit jsme poslouchali v ostravské poslechové místnosti dovozce a to ve velmi vybrané společnosti - zdrojem signálu byl CD přehrávač Audionet Planck s externím zdrojem Ampere, předzesilovačem byl špičkový soulution 725 a zesilovaly monumentální koncové stupně soulution 701. Propojeno bylo kabely Gryphon a Audionet, jak už bylo řečeno, k monoblokům z externí výhybky vedly dodávané kabely Vivid Audio (a zdálo se, že skutečně bez ztráty kvality...).

Od výjimečně drahé sestavy od výjimečně hodnocených výrobců byste asi čekali automaticky výjimečný zážitek - ostatně všechny Vivid Audio i soulution nám ho doposud poskytly. Nové G1 Spirit jsou ale ještě o krok suverénnější, jakkoliv to je složité vstřebat. Ne o krůček či nuance, ale skutečně o krok, jasně slyšitelný krok. Čitelnost, konkrétnost a naprostá přirozenost basové linky kontrabasu Davea Hollanda v "Indigo Dreamscapes" ze společného živáku s DeJohnettem, Methenym a Hancockem ("Parallel Realities Live..." | 1993 | Zaiks | JD 1251/52) byla dechberoucí, nic jiného se o ní nedá říct. Ochota reprosoustav reagovat na signál je stěží uvěřitelná, pevnost, konkrétnost a naprosto dokonalá čitelnost je jasná v libovolné hlasitosti od té úplně minimální, kterou lze na předzesilovači nastavit až po tu, která uvolňuje dveře a okna z pantů. Impuls je nepřehnaný, ale naprosto zřetelný, brouknutí kontrabasu je tak přesvědčivé, jak jen to nahrávka dovoluje - jen těžko byste měli realističtější pocit, kdyby v místnosti nástroj opravdu stál. Ale ta výtečně, naprosto realisticky vystižená váha nástroje, jeho barva i dokonalé vystižení všech poloh a odstínů. Čistota a hlavně lehkost jsou tak perfektní, že mizí hranice mezi hudbou a "pouhou" reprodukcí.

2017 08 11 TST Vivid Audio G1 Spirit 8

I nový středotónový měnič pracuje výjimečně dobře a je ještě transparentnější, respektive je slyšet ještě mnohem méně, než v předchozí generaci - sytý hlas Barry Whitea v "You´re the first, the last, my everything" ("The Ultimate Collection" | 2000 | 560 471 2) měl tu kýženou hrudní rezonanci, tu váhu a naprosto nemechanický, uvolněný, vzdušný charakter, linul se bez překážek, bez odporu plynul do místnosti a kolem nás, úchvatně podmanivý svou barvou, tak precizně kontrolovaný, až působil zcela nereprodukovaně a nenásilně, nesvázaně. Jistě, slyšíte v některých okamžicích zcela zjevné limity naprosto mainstreamové nahrávky, i k nim je však jinak všerozkrývající zvuk Vividů až překvapivě tolerantní a právě to jsou jediné okamžiky, kdy víte, že to není doopravdy. Je zajímavé, že vokál působí v mnohem větší harmonii s celkem, než je tomu i u ostatních Vividů či v podstatě jakýchkoliv dalších reprosoustav krom těch absolutně nejlepších z nejlepších. Jak výjimečné G1 Spirit jsou si uvědomíte třeba i díky tomu, jak snadno a naprosto nenáročně srozumitelné jsou i hlasy vokalistek v pozadí - ty hlasy, které na normální hi-fi sestavě ani nejsou slyšet, natož srozumitelně.

Nejvyšším tónům nelze opět říct půl křivého slova - jednak jsou také pocitově přirozeněji integrované do celku, takže nemáte šanci poznat, kde a co který měnič hraje, ale navíc jsou naprosto čisté, lehké a i přes použití kovové membrány zcela uvolněné, lehké a sladké. Ševel činelů ve "Spirit of the Air" Pata Methenyho ("Orchestrion" | 2010 | Nonesuch | 7559-79847-3) vás zanechá zcela bez dechu svou krásou a dokonalým prokreslením - nejen, že jsou činely a vlastně i další "tenké" kovové perkuse neefektně znělé, ale každé cinknutí má svou krásně nastíněnou texturu, jasný dozvuk, svou polohu v čase i prostoru a přes množství poskládaných zvukových vrstev je všechny snadno přečtete najednou a je to prostě perfektní. Jemné, klidné, zcela hladké a prosté jakýchkoliv "nečistot" či minel - jen vzduch a zvuk, jímž se rozléhá zdánlivě bez jakýchkoliv mechanických bariér.

2017 08 11 TST Vivid Audio G1 Spirit 10

Naprosto velkolepá je pak ale dynamika a pokud bychom měli zvolit jednu hlavní odzbrojující charakteristiku, kvůli níž byste měli G1 Spirit chtít, tak je to právě tahle - bezbřehá lehkost, ochota a suverénnost, s níž reagují G1 Spirit na jakýkoliv signál je neskutečně návyková. A navíc opravdu potichoučku i extrémně nahlas - jediné co se mění je zátěž pro vaše uši, reprosoustavy si hudbu jen tak "odkládají" do prostoru se stále stejným klidem a rezervou. Působivé ale je, jak špičková dynamičnost zvládne "rozsvítit" a zintenzivnit zážitek z poslechu i relativně jednoduché, byť výtečně nahrané, rockové "Gimme Shelter" v podání Patti Smith ("Twelve" | 2007 | Columbia | 82876872512). Fantastický rytmus hudby, ten drajv a dynamika bicích, ale i vokálu Patti Smith je strhující, rozbuší vám srdce a přivede vás k vytržení, kdy zvuk je tak rychlý, tak přirozený a tak nelimitovaný, že mizí a zůstává jen hudba jako taková. Ani pěkně zblízka nahraný kopák nevykazuje při opravdu vysokých hlasitostech žádné známky dynamické komprese - prostě je to jen kopák, kterým byste zarazili skobu do zdi. Tady už nejsou žádné limity...

Vivid Audio G1 Spirit jsou také precizními drobnohledy (nebo snad drobnoslechy?). V "My Mini and Me" Gwyneth Herbert ("Clangers and Mash" | 2010 | naim | naimcd137) vykvetly všechny detaily a rázem, aniž by byly jakkoliv zdůrazněné, působila díky nim nahrávka syrověji, autentičtěji, příměji a přesto čistěji a klidněji. Úplná čistota a zvuková transparentnost dovolí spolu s rychlostí reakcí vyniknout i opravdu neuvěřitelně jemným dozvukům, ruchům a takovým těm nepatrnostem, které nás obklopují na živém neamplifikovaném koncertu - tu je to zasvištění vzduchu při nádechu, tu přehmátnutí na jiný akord na hmatníku. Vše je precizně rozvrstvené a nahrávka je díky tomu nesmírně autentická. Těžko vypsat vše, co je jinak oproti světu běžného hi-fi, protože to vlastně ani nevnímáte, vnímáte jen to, že vše zní přirozeně a mnohem "blíže" a bezprostředněji a naléhavěji.

2017 08 11 TST Vivid Audio G1 Spirit 16

Obrovskou sílu mají G1 Spirit také v podání prostoru - snad je to onou avizovanou nehybnou akustickou fází, snad prostě všemi aspekty konstrukce, ale je fakt, že scéna v Belafontově "Losing Hand" ("Vinyl Classics Vol. 2" | 2014 | stereoplay) byla neskutečná. Tedy... vlastně skutečná. Její šířku definovala spíše velikost místnost spíš než rozteč ozvučnic, její hloubka pak byla v řádu metrů směrem za reprosoustavy (tedy i díky absenci zdi za nimi, to je fakt...). Jakákoliv svázanost zvuku s ozvučnicemi pak chybí, vše se děje prostě a jasně okolo a nezávisle na jakékoliv mechanické součástce v místnosti - je tu jen a pouze osvobozená hudba, plná vzduchu a přitom dokonale přehledná. G1 Spirit jsou etalonem toho, jak má vypadat trojdimenzionální akustický hologram s perfektní lokalizací a oddělením hráčů. Předozadní i pravolevá lokalizace jsou naprosto jednoduché - nic není slité, nemusíte ani maličko napínat uši, vše se prostě odehrává. Dokonce snadno poznáte, že trubka hraje z větší výšky než bicí!

Jak už bylo řečeno, kouzlo Vivi Audio G1 Spirit je v jejich unikátní kombinaci analytických schopností, dynamika a lehkosti a tolerantnosti, s nimiž hrají napříč žánry. I zvukově dosti kompromisní "That Man" od Caro Emerald ("Deleted scenes from the Cuttin Room Floor" | 2010 | Grandomono | GM005) byla nesmírně živá a nadšená, plná šťávy a přestože cítíte všechny její limity, stejně vás její poslech prostě baví, má energii a důraz a ani občasné kousnutí od výšek nebo jistá "dutost" prostě z nějakého důvodu nevadí.

2017 08 11 TST Vivid Audio G1 Spirit 24

Vivid Audio G1 Spirit jsou rozhodně výjimečné reprosoustavy, patřící na ten nejvyšší vrchol kvalitativní křivky. Se současnými materiálovými možnostmi a technickými znalostmi nelze vyrobit lepší zvuk - jen jiný. Zvuk G1 Spirit je stejně pohodový a nakažlivý jako za každé situace pozitivní úsměv Laurence Dickieho. Tyhle reprosoustavy jako kdyby hrály samy - jdou za signálem ochotně a s nadhledem v každém okamžiku, mají neuvěřitelné rozlišení i prakticky nelimitovanou dynamiku, mají tak koherentní a přehledný projev, že od nejhlubších až po nejvyšší tóny fungují jako jeden dokonalý celek a jejich absolutní zvuková průzračnost pomáhá v podstatě dokonale eliminovat pocit jakékoliv mechanické reprodukce. Vivid Audio G1 Spirit jsou tak dobré, že ať máte nároky jaké chcete a naposloucháno co chcete, ani si to neuvědomíte a s G1 Spirit se přistihnete jak znovu jen tak nadšeně zkoušíte další a další a další hudbu, prostě proto, že vás to zase neuvěřitelně baví. Nový TOP model G1 Spirit dosáhl na metu, která je cílem reprodukované hudby - neznít reprodukovaně. Fenomenální...

MĚŘENÍ - FREKVENČNÍ ODEZVA + IMPEDANCE

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 60 metrů čtverečních, standardním zatlumením (koberce, velké plochy sedaček, mnoho dalších reprosoustav, záclony a závěsy,...), byť bez rozsáhlých akustických úprav. Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny v poslechové pozici.

2017 08 11 TST Vivid Audio G1 Spirit m1

Na naměřené křivce je zřetelně vidět hlavně rezonance místnosti na úrovni 100 Hz, která ukazuje na sílu G1 Spirit vyplnit i velkou místnost. Je tu vidět nástup na cca 25 Hz v plné síle, není tu žádný propad ani peak krom zmíněné interakce s místností a G1 Spirit jsou vlastně ideálně rovné, tak jak to jen v reálném světě lze při jejich velikosti a rozsahu změřit.

2017 08 11 TST Vivid Audio G1 Spirit m2

Impedance (červená) ukazuje propad na úroveň 3 ohm v úrovni 20 Hz (takže výrobce patrně deklaruje chybně 20 kHz a má zde být 20 Hz), od dělící frekvence 220 Hz se ale impedance pohybuje v naprosto bezpečných hodnotách, jen basové měniče jsou prostě náročnější na stabilitu elektroniky se svými 3 - 4 ohmy. Velmi klidný průběh nicméně spolu se spořádanou elektrickou fází nevytváří nežádoucí zátěž a neměl by tak být problém G1 Spirit uřídit jakýmkoliv zesilovačem, který si zaslouží označení "high end".

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [< 20m2] [ × ] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ ✓] | VELKÁ (> 40m2) [ ✓]

Kč 2 100 000,-

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ dynamika

+ detail

+ jedinečná samozřejmost

+ prostor

+ absolutní univerzálnost a překvapivá tolerance

+ snadná rozehratelnost

+ snadný upgrade na aktivní řešení

+ tak dobré, že řešíte už pouze muziku

ZÁPORY

- nic, jestliže se vám líbí a máte na ně

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: RP Audio | www.rpaudio.cz 

XAVIAN Loudspeakers

Eurostar Ostrava

Studio TYKON

Horn Distribution

Soundstyle

200 200 hifiguide

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 voice 200 200 rpaudio 200 200 kasaudio vpi 200 200 aq 200 200 studiospalicek black friday

  • McIntosh MT2

    Americký McIntosh patří mezi ty nejdéle působící výrobce high-endové audio techniky na trhu; s rodokmenem sahajícím až do roku 1949 a aktuálním katalogem čítajícím desítky a desítky komponentů, s nimiž…

    19. listopad 2018

    Kategorie: Gramofony a analog Autor: Daniel Březina
  • ELAC Debut B6.2

    Série Debut od německých ELAC byla jedním z prvních plodů spolupráce této značky s více než věhlasným vývojářem Andrew Jonesem a právě její původ v americkém designovém studiu tohoto muže…

    19. listopad 2018

    Kategorie: Reprosoustavy regálové Autor: Daniel Březina
  • Denon AH-D5200

    Svět prémiových sluchátek se za poslední dekádu rozrostl ze skupiny pár vybraných výrobců na často až stěží uvěřitelné počty značek, které chrlí sluchátka v kategorii deset až sto tisíc (a…

    19. listopad 2018

    Kategorie: Sluchátka Autor: Daniel Březina
  • Denon DCD-800NE

    Japonský Denon je jednou ze stálic high fidelity a toto jméno znají i ti, kteří se normálně o elektroniku zase tak moc nezajímají. Dost možná to souvisí i s tím,…

    19. listopad 2018

    Kategorie: CD přehrávače a transporty Autor: Daniel Březina
  • Dexon JPM 2052WB

    Český výrobce audio techniky Dexon má ve své nabídce i zástupce klasického hi-fi, nicméně gró jeho katalogu rozhodně leží v technice profesionální - do té svým způsobem patří i řešení…

    19. listopad 2018

    Kategorie: Vestavné audio Autor: Daniel Březina
  • Musical Fidelity Nu-Vista Vinyl

    Vinyl jako zdroj signálu je dnes pravděpodobně stejnou částí audio nadšenců obdivován jako nenáviděn, vnímán stejnou velkým počtem lidí jako pouhá retro vlna a stejnou jako plnohodnotný high-endový zdroj signálu…

    07. listopad 2018

    Kategorie: Phono předzesilovače Autor: Daniel Březina
  • Primare I35 Prisma + CD35

    Severskou značku Primare dozajista netřeba přibližovat, švédská firma vyrábí audio elektroniku již od 80. let minulého století a vždy šlo o modely zaměřené nejen na zvuk, ale i na design,…

    07. listopad 2018

    Kategorie: Zesilovače integrované Autor: Daniel Březina
  • Klipsch R-51M

    Nová série Reference od Klipsch pokračuje ve směru nastaveném předchozími generacemi, vlastně stejně, ale vlastně přeci jen trošku jinak. Základním stavebním kamenem této inovované řady jsou dvoje regálovky, i ty…

    07. listopad 2018

    Kategorie: Reprosoustavy regálové Autor: Daniel Březina
  • Accustic Arts Mono II

    Německá značka Accustic Arts byla založena v roce 1997 a v současnosti prodělává jistou obchodní a modelovou restrukturalizaci, přesto se stále pyšní tím, že je "Made in Germany" a nebo…

    01. listopad 2018

    Kategorie: Zesilovače výkonové Autor: Daniel Březina
  • Atoll IN200 Signature + CD200 Signature

    Jméno Atoll Electronique možná nepatří mezi "zlatý fond" hi-fi, ale s historií sahající do roku 1997 už to není rozhodně žádná začínající společnost. Společnost založili bratři Dubreuilové s touhou nabídnout…

    01. listopad 2018

    Kategorie: Zesilovače integrované Autor: Daniel Březina

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

(Celkem) zásadní posuny v kvalitě

Občas si tak říkám, že je moc dobře, že jsem svůj malý nenápadný sloupek nazval "Nepravidelníkem" - může tak v klidu vycházet párkrát za rok a já se můžu s klidným svědomím věnovat recenzím a dalším věcem, které jsou, upřímně řečeno, zábavnější i přínosnější, než by bylo nějaké nucené moudro...

Číst dál...

RYCHLÝ DOTAZ

Powered by BreezingForms

200 200 audio visual 200 200 cptpraha 200 200 ketos dynaudio 200 200 mareka audio 200 200 wdq 

200 200 elfton cerven 200 200 logaudio hifi home art vyprodej 200 200 psg 200 200 grandinote 

200 200 audio video kino bratislava 200 200 amarock studio 200 200 htp 200 200 kasaudio 200 200 4ce

1024 200 avspraha 2019

Luxman Česká republika