Gramofony Clearaudio (a mimo jiné i přenosky, ramena či přidružená elektronika) vznikají v srdci Německa od roku 1979 díky péči rodiny Suchych, přičemž se jejich snažení zaměřuje primárně na prémiový až high-endový segment. Jelikož však dobré gramofony mohou být, respektive prakticky vždycky jsou, takovým alchymistickým náčiním, z něhož si teprve odhodlaný a věci alespoň trochu znalý uživatel musí umíchat výsledný produkt, rozhodla se společnost nabídnout jakýsi „zjednodušený pohled na věc“ v podobě Clearaudio Concept, kompaktního a fakticky provozně jednoduchého gramofonu, který se nyní dočkává nové generace Concept Signature.
Pointou Concept Signature i jeho předchůdce je co nejvíce zkrátit cestu od vybalení k přehrávání první černé desky. Šasi tedy přijde k zákazníkovi již s vybraným ramenem a přenoskou, vše nastaveno tak, aby stačilo zapojit kabely a hrát, případně maximálně podle návodu nastavit závaží.
Concept Signature
I v nové generaci má Concept Signature velice čisté a jednoduché šasi se zakulacenými rohy, kdy pohledová horní část zůstává vždy černá, za což může povrchová vrstva z pěkného a odolného plastu. Materiál těla může být dle přání buď z MDF v černém či stříbrném dekoru s hliníkovým obvodovým proužkem nebo kompletně z velmi pevného dřeva „panzerholz“, což je fakticky pod vysokým tlakem lisovaná překližka. Štíhlé tělo stojí na nožkách, jimiž lze jemně doladit nezbytnou vodorovnou polohu, celé ovládání pak probíhá přes kolečko v levém bližším rohu, kdy jeden stisk roztočí talíř na 33 otáček, druhý na 45 a třetí vše zase vypne. Jedinou ozdobou je kovový proužek s typovým označením v pravé části.
V zadní ploše najdete pouze vstup pro externí napájecí zdrojíček a maličký vypínač, signálové konektory žádné. Clearaudio totiž razí filozofii nepřerušeného vedení signálu od pinů přenosky skrze rameno pevně integrovaným 1,1 m dlouhým kabelem až ke konečným cinchům. Jeden typ vodiče, žádné přechody. Jednoduchost sama.
Pohon středně vysokého talíře ze syntetického materiálu (termoplastického polymeru polyacetalu) s vysokou hustotou obstarává hliníkový podtalíř, roztáčený zase plochým řemínkem z hřídelky malého motoru, integrovaného do základního těla. Motor je nicméně uložen šesticí gumiček téměř plovoucím způsobem, jeho hluk a vibrace do šasi reálně neprochází. Jde o systém prakticky převzatý z velkého gramofonu Reference Jubilee.
Zajímavostí u motoru je druhá hřídelka v blízkosti subtalíře – její pomocí mikročip měří rychlost otáčení a stabilizuje otáčky na potřebné hodnotě. Pokud by se z jakéhokoliv důvodu systém od optima odchýlil, můžete maličkým tlačítkem poblíž napájecího rozhraní provést kalibraci, i když ta probíhá po každém zapnutí gramofonu samovolně. To by mělo mimo jiné znamenat, že výkyvy napájecího napětí, na něž jsou gramofony poměrně citlivé, budou mít jen malý vliv. Výrobce deklaruje přesnost držení otáček na +/- 0,05%.
Ložisko talíře pracuje v ocelovém pouzdru s vložkou ze slinutého bronzu, minimum tření zajišťuje teflonová vrstvička.
Půdorys šasi zabírá plochu 42 x 35 cm a s osazeným ramenem naroste do výšky 12,5 cm. Váží pak 7,5 kg.
Satisfy Kardan Signature
Na testovaném kusu bylo zvoleno „střední“ raménko Satisfy Kardan Signature s celkovou váhou cca 490 gramů. Jde o klasickou hliníkovou trubičku s pevně namontovanou hlavičkou a jednoduchými, nicméně funkčními nastavovacími prvky pro VTA, azimut, s možností přizpůsobení výšky posunem v základně apod. Ale i ten, komu jsou všechna tato slova zcela cizí si tu přijde na své – Concept Signature je dodáván smontovaný a nastavený (tedy pokud si vyberete některou z firemních přenosek, jinak je to práce pro prodejce).
Zajímavé je řešení antiskatingu pomocí magnetů, kdy se poloha po úvodním seřízení zafixuje šroubem a magnety pak měkce odtlačují rameno a hlídají ho tím ve správné poloze.
Celková délka raménka dosahuje 30,5 cm, vždy je pevně nastavena rozteč mezi ložiskem a středem talíře na 22,2 cm. Už z názvu ramene logicky plyne, že je použit kardan. Vertikální ložisko je safírové a dotýká se trnu z leštěného wolframu. Dvojice horizontálních ložisek je keramická.
Jak již bylo zmíněno, rameno používá firemní systém Direct Wire PLUS, kdy jeden kablík prochází od pinů přenosky až k cinchům ve více než metrové vzdálenosti (na přání lze mít ale kabel prakticky jakkoliv dlouhý, byť stále nevyměnitelný).
Concept MC Signature
Závěrečnou nezbytností na poslouchaném vzorku byla nasazená přenoska Concept MC Signature, nová generace, kterou firma vypustila spolu s celým gramofonem. Jednoduché černé tělo ze slitiny hliníku a hořčíku, na povrchu zpevněné keramickou vrstvičkou a ozdobené jen drobnými popisky nebo lehce sraženými hranami, vyhovuje po estetické stránce minimalistickému gramofonu.
Bórová chvějka má na konci hrot Micro Line a samozřejmě systém pohyblivých magnetů s návinem v měděném drátu. Výrobce říká, že soulad kanálů je lepší než půl decibelu a vnitřní impedance činí 11 ohm. Celá váha přenosky činí 8 gramů, neměl by tak být problém s montáží na libovolné rameno.
Udávaný frekvenční rozsah je 20 – 20 000 Hz, výstupní napětí fakticky standardních 0,4 mV. Separace kanálů je lepší než 30 dB, doporučená zátěž 2,2 gramu je též běžnou hodnotou.
Gramofon jsme měli možnost vyzkoušet v poslechové místnosti dovozce a to ve společnosti zesilovače Pathos InPol Heritage a dvou phono předzesilovačů – Cary Audio VT-500 a Clearaudio Balance v2. Poslouchali jsme na mixu kabeláže Kubala Sosna a Van den Hul na Diapason Karis III. Pro srovnání jsme měli šasi s ramenem Clearaudio Innovation Basic.
„Spor“ Kari Bremnes („Burmester Selection Vol. 1“ | 2017 | InAkustik | INAK 78041 2LP) má – stejně jako většina její tvorby – docela dost bohatý, intenzivní basový základ a rytmus, gramofon ho načrtává v měkce poddajné podobě, kulatý, příjemně plný a důstojně disciplinovaný, ač nikoliv úplně utažený nebo skálopevně konturovaný. Akcent je trochu „popový“, basu je proporčně o špetku víc, ale už v něm rozpoznáte barvy, nechybí mu plnost a čitelnost. Tempo skladby drží gramofon až překvapivě solidně, žádná nejistota, je to prostě prémiový gramofon s dobrou přenoskou i ramenem, jak se zdá.
Ač starší nahrávka, je „Day O“ Harryho Belafonta („Calypso“ | 2017 | nahráno 1955 | WaxTimeRecords | 772215) v tomto vydání slušně masterovná a přes nevyhnutelné zvukové stopy stáří dobře srozumitelná. Concept Signature se nesnaží o intenzivní energii nebo dokonalou transparentnost, ve středech je určitě důležitější harmonická organičnost než technická brilance. Hladší, vřelý přednes s jistým dotykem jemnosti však neznamená, že by hudba působila nějak zapadle nebo zastřeně. Gramofon je laděný tak, že ani ostřejší sykavka nebo tvrdší moment staršího záznamu vás „nekousnou“, přesto je srozumitelnost zpěvu už snadná, stejně jako není problém sledovat linky jednotlivých nástrojů. Clearaudio neupozorňuje na nějakou vlastní charakteristiku, hraje nenuceně a klidně.
Přesto třeba na ikonické cinkavé lince činelů v „Take Five“ (The Dave Brubeck Quartet | „Time Out“ | 2012 | nahráno 1959 | Vinyl Lovers | 6785403) cítíte spíše civilní charakter, než jakékoliv přibarvení, dokonce bychom možná řekli, že jsou nejvyšší zvonivé tóny maličký dotekem zdůrazněné, aby dobře vynikly. Je tu jednoduše troška života a energie navrch. Rozlišení je solidní, barva činelů poctivě „kovová“ a i když ťukání paličky zní lehce rozzářeněji, stále zůstává homogenní součástí toho celkově poklidného, organického zvukového charakteru.
„The Peppery Man“ bývalé členky skupiny 10 000 Maniacs Natalie Merchant („ELAC 95 Years“ | 2021 | InAkustik | INAK 78131 2LP) báječně ukazuje na její hlasovou energii, stejně jako dává na odiv sílu doprovodných vokálů nebo důraz pěkně sejmutých nástrojů. Gramofon nemá zvuk, k němuž by tak úplně pasoval popisek „rázný“ nebo „švihající“, nespěchá, ale masitý pocit už rozhodně nabídnout umí. Dynamičtější momenty hrají se stále stejným nadhledem, přenoska i rameno stíhají kmitat drážkami, motor poctivě drží otáčky a souhra komponentů je velmi dobrá. Hudba tak dole zabublá, navzdory maličko měkčímu stylu se však ani ve výraznějších pasážích nerozpadá. Stejně tak bicí mají už svůj důraz, ne takový, že byste jím zatloukli hřebíky, ale rozhodně si každou ránu paličkou poslechnete se sebevědomím a jistotou.
V zásadě jednoduchá „Pie Jesu“ z Rutterova „Requiem“ („ELAC 95 Years“ | 2021 | nahráno 1986 | InAkustik | INAK 78131 2LP) staví na emotivním sboru a varhanním podkresu, snad právě proto není lehké vystihnout její působivost, dokázat zobrazit tu komplexnost pod rouškou zdánlivé nekomplikovanosti. Concept Signature netlačí na pocit nějaké extrémní čistoty, nemá tendenci k analytičnosti a přesto už vnímáte, že třeba v zásadě tiché varhany v pozadí si pobrukují s dobře uchopitelnými a oddělenými tóny, stejně jako že sólový soprán Caroline Ashton je pečlivě usazený a sbor v pozadí rozčleněný na mnoho jednotlivých hlasů, není to velká spojitá kupa hlasů. Zdá se, že měkčí, vřelejší ladění Concept Signature je náznakem záměrného lifestyle ladění a v rámci kategorie neomezuje čitelnost, neúporná a pohodová čitelnost je rozhodně fajn.
„So What“ Milese Davise a jeho hvězdné kapely z „Kind of Blue“ (2009 | nahráno 1959 | Jazz Wax Records | JWR 4534) byla vykreslena možná trochu nenápadně, bez pocitu, že se před vámi rozevřel hologram s jednotlivci, ke kterým se stačí naklonit a sáhnout si, ale přesto je to dobré, soudržné stereo, je tu i vzduch a všechno drží pohromadě v organickém, homogenním obraze. Zvukové proporce nejsou nějak obří, ale tak jako u ostatních aspektů – působí uvolněně a „v klidu“, je to podoba, která vás přiměje více se soustředit na poslech hudby a méně na hodnocení techniky.
Stingova mírně zadumaná „The Hounds of Winter“ („Mercury Falling“ | 1996 | A&M | 0731454048613) není zvukově žádným audiofilským zázrakem, ale rozhodně to není ani špatné vydání. A zdá se, že Concept Signature takové zvládá právě ideálně – svým nenuceným, pohodovým stylem vás nechá proplouvat hudbou, všímat si její plnosti a vychutnávat barevnost. Je to takový elegantní, analogově šťavnatý, jemně tekoucí přednes, kultivovaný, až neanalyticky muzikální a přitom už na rozhodně prémiové úrovni.
Plug & play gramofony jsou poslední roky nejen záležitostí těch nejdostupnějších sfér, ale i prestižnější výrobci se jim snaží věnovat spolu se stále trvajícím rozkvětem trhu s vinylovými deskami. Clearaudio Concept byl jedním z průkopníků „toho lepšího“ a Concept Signature na něj navazuje vpravdě důstojně. Je sice citelně dražší, ale na druhou stranu byl v testované kombinaci osazený komponenty, které už zavání high-endovými vodami a přitom k jeho provozování nepotřebujete prakticky ani trochu nějakých znalostí. Hodně dělá automatická kalibrace otáček, která zaručuje potřebnou rytmiku a plynulost, díky solidnímu ramenu a informativní přenosce budete mít zase své desky rozpracované v kvalitě špičkového hi-fi. A přitom stačí reálně jen volit správnou rychlost a umět pokládat jehlu na desku, nic víc od vás Concept Signature nevyžaduje. Hledáte-li tak dobrý gramofon, ale nechcete se zaobírat často dlouhotrvajícím a náročným laděním jednotlivých komponentů do funkčního celku, Clearaudio Concept Signature je skutečně velice lákavé řešení s charakteristicky analogovou stopou ve zvuku a příjemnou univerzálností přednesu ve vysoké kvalitě.
Kč 109 990,- - kompletní zvýhodněná sestava
Kč 34 990,- - šasi bez ramene / přenosky
Kč 44 990,- - rameno
Kč 35 990,- - přenoska
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/gramofony-a-analog/5291-clearaudio-concept-signature-satisfy-kardan-signature-concept-mc-signature#sigProId71d8e80b5d
--- --- --- --- ---
KLADY
+ pohodlná automatická kalibrace otáček
+ možnost lehce upravit konfiguraci s ohledem na rozpočet, aniž by se ztratila jednoduchost provozu
+ elegantní design
+ kultivovaný, měkce „vinylový“ zvuk
+ reálná absence nutnosti jakékoliv „analogové alchymie“
ZÁPORY
- možná teoreticky lehce limitující podoba pevně definovaného kabelu, ale fakticky je to v souladu s konceptem
--- --- --- --- ---
DOVOZCE: High-End Audio Studio | www.highend.cz