Že věhlasní „bednoví“ pánové z BéWéček spustili relativně nedávno také výrobu sluchátek, to je patrně již věc obecně známá. Že jejich první model překvapil „jiným“, od komerčně zaměřené části B&W portfolia dosti odlišným zvukem, velmi vyrovnaným, nenásilným a přesným, to také není třeba opakovat. Že se ale rozhodli připravit na stejných hodnotách i „špunty“ s několika zajímavými technicko-ergonomickými prvky, to je zpráva již poměrně zajímavá. Ostatně i proto, že jejich cena je řadí do pomyslné nejvyšší třídy tohoto typu sluchátek.

Na modelu C5 zaujme na první pohled velikost – sluchátka nejsou sice extrémně rozměrná, ale na in-ear koncepci jich přeci jen „je dost“. Torpédovitý tvar a hlavně kabel vedoucí zhruba prostředkem ozvučnice předznamenává i skutečnost, že většina sluchátka bude nositeli koukat z ucha. To by na první pohled mohlo trochu zpochybnit víru v to, zda budou Cé-pětky skutečně dost pevně držet v uchu. K tomu má těmto in-ear sluchátkům dopomoci zvláštní „opěrný“ systém, využívající signálový kabel, který se díky provlečení okrajem sluchátka má přitáhnout či povolit a vyplnit tak tvar ucha. Myšlenka je to jistě velmi originální, poměrně funkční, ale přesto ne dokonalá. Při nošení v pohybu stačí neopatrné zatažení za kabel a pracně získaná pozice je pryč, jakkoliv toto řešení u Bowersů nazývají „Secure Loop“.

Přívodní kabel sám o sobě má víc než dostatečnou délku 1,2 metru a je vyroben ze splétaných vláken bezkyslíkaté mědi. Průhledná bužírka dává vyniknout kroucení kabelu a hezky se hodí k celkovému designu sluchátek.

Otevřená ozvučnice je na vnějším konci seříznuta a zatlumená speciálním materiálem s malými póry. Ten by měl – dle pánů z Bowers&Wilkins – propouštět malou měrou vzduch a zvuk ven, naprosto minimálně pak dovnitř. Na in-ear sluchátka poměrně odvážné a netypické řešení. Nicméně minimálně z estetického hlediska víc než vydařené.

Druhou stranu sluchátka ve tvaru kulky zakončuje měkký silikonový nástavec (v balení najdeme tři alternativní velikosti), držící ve zvukovodu příjemně a poměrně jistě i dosti těžká sluchátka. Tedy těžká… Vše dohromady váží pouhých 20 gramů (ačkoliv pro porovnání – Sennheiser IE8 váží 5g), ale díky způsobu uchycení v uchu a tak vznikající poměrně velké páce je i tato váha cítit. Ostatně – přesně tak, jak by se na celokovová sluchátka slušelo.

Uvnitř sluchátek pracuje měnič o průměru 9 mm, díky své síle pouhých 9 mikrometrů (to je pro představu asi tak polovina tloušťky toho nejtenčího lidského vlasu) je extrémně lehká a neodymiový magnet s CCAW cívkou (poměděný hliníkový drát) nemá s jejím přesným rozhýbáváním žádný problém. Nominální impedance je stanovena kvůli přenosným zařízením na hodnotu 32 Ohm. Velcí sourozenci P5 mají impedanci nastavenou výrazně níže, hlavně proto, aby v podobné konkurenci mohly hrát o něco hlasitěji a tedy na první pohled atraktivněji. C5 už ale drží „tradici“ přenosných zařízení. Co je ovšem mimo tradice, to je výjimečně vysoká a slušná citlivost 118 dB – v tu chvíli je nutno dát si pozor na výběr případného sluchátkového zesilovače, takováto citlivost už může odhalit nežádoucí šum v projevu zesilovacího prvku – to se týká zvláště levnějších sluchátkových zesilovačů s elektronkou, které mají sklony k tomto problému. Psaný frekvenční rozsah je ten nejběžnější u podobné velikosti sluchátek – 10 – 20 000 Hz.

FLAC soubory ve vysokém rozlišení, WAV, ale i mp3 soubory s datovým tokem 320kbps hrály z telefonu Samsung S5230 Star a přenosného přehrávače Philips GoGear Vibe, stejně jako ze streameru / USB přehrávače Denon DNP-720AE. CD disky přehrával Pioneer BDP-LX71 a Denon DCD-710AE, za sluchátkový zesilovač sloužil Trends Audio PA-10.1D SE. Vše propojeno signálovou kabeláží QUAD PA-900, o kvalitu napájení nepřenosných komponent se pak starala dvojice filtrů Xindak. K porovnání hrála Sennheiser IE-8, beyerdynamic T70p, Koss GT-5 a Koss Porta Pro Anniversary.

In-ear model C5 v mnohém respektuje charakter větších sourozenců P5, v porovnání s nimi ale přeci jen zní plněji na basech, takže frekvenční pásmo není tak vyrovnané. Stejně tak celkový zvukový projev o trochu víc tlačí na posluchače, je intenzivnější a od začátku do konce je na něm znát, že je cílen k přenosným přehrávačům, v nichž většinou hraje jiná hudba, než zrovna nějaká ta opera nebo náročný jazz, při nichž je důležitá co nejvěrnější reprodukce zvuku. C5ky cílí přeci jen o maličko víc na zábavnost.

Lehce umělá zábavnost je to ale hlavně v kontextu vyšších sluchátek Bowers&Wilkins – snad jen odposlechové monitory Sennheiser IE-8 jsou jako jedny z nejlepších in-ear sluchátek vůbec opravdu znatelně přirozenější a vyváženější.

C5 nejsou nikterak nacinkaná sluchátka s vytaženými okrajovými pásmy pro efekt – perkuse na nahrávce „Mira“ tradičních laponských písní uskupení Jienat jsou sice jasné a přehledné, ale nevyčnívají nikdy nad zbytek frekvenčního pásma. I tak ale dají nahlédnout posluchači k velmi subtilním detailům, činí tak ale jemný, nenásilným způsobem – na rozdíl třeba od IE-8, které prostě suše oznamují zvuková fakta. Zde zůstává hlavně pocit z hudby, nikoliv z jednotlivých tónů – důraz kladou B&W C5 na přednes celku, ne jeho částí.

Tak jako každá dobrá sluchátka, i C5 jdou až na dřeň nahrávky a odhalují všechny ctnosti i nectnosti – ale opět zdůrazněme, že při tom ctí spíše hudbu než zvuk samotný. „Nenásilná“ je tím nejlepším adjektivem, které charakter reprodukce popisuje. Všechny detaily jsou po určité době poslouchání k nalezení, ale nepřichází k posluchači samy od sebe – chce to trpělivost, chce to proposlouchat se zvukem až k hudbě, zcela se uvolnit a nechat C5ky dělat jejich práci. Okamžitý efekt a instantní zábavnost od těchto Bowersů nejde čekat. Hrají spíše podle hesla „Kdo si počká, ten se dočká“.

Rozlišení středních frekvencí je u C5 příjemné – opět velmi nenásilným způsobem servírují do zvukovodů naprosto přehledný, jednotlivý a detailní zvuk, jemuž ale musíte dovolit, aby vás oslovil. Vysoká homogennost pásma je na první povrchní poslech zaměnitelná s nedostatečným detailem, ale to není pravda – co má v reprodukci být, to tam také je, ale pečlivě zakomponováno v celku, kterým je potřeba proniknout. Příkladem rozlišovacích schopností maličkých Bowersů je disk „Ultimate Demonstration Disc“ z produkce Chesky records. Hlavně pak skladba „Spanish Harlem“ od Rebeccy Pidgeon dává posluchači pocítit jasné odstupy a ohraničení nástrojů a hlas v pozici před nimi, přestože vše stále zůstává součástí pevné a nedělitelné zvukové scény. Podobný přístup by se dal nazvat protikladem efektnosti. Hlas Rebeccy je sametově hebký a od nejnižších až po ty nejvyšší polohy jasně definovaný, přirozený a srozumitelný i v obtížných chvilkách plných sykavek. Ty jsou sice výrazné, ale ani při vyšších hlasitostech posluchače do uší neříznou. A pokud už, jen a vině charakter či lépe řečeno nekvalita přehrávače, nikoliv sluchátka. Ta totiž zůstávají čistá až do dlouhodobě neúnosné hlasitosti.

Basová složka spektra je v podání Bowers&Wilkins C5 také velmi umírněná a neagresivní. Přesto přeci jen maličko vystupuje svým objemem nad ostatními složkami reprodukovaného pásma. Pořád se ale dá hovořit o velkém a pevném basovém základu, jakákoliv slova o přebasovanosti jsou daleko od pravdy. Díky lehkým membránám a evidentně silnému magnetickému „pohonu“ jsou nízké frekvence přesné a energické, přitom ale zůstávají nerozbředlé a přehledné. Není to bas monitorový, suchý a tvrdý, jako mají třeba Sennheiser IE-8, je příjemně vřelý a až svým podáním je zhruba někde na zlatém středu mezi až unavující tvrdostí a nepřehlednou měkkostí. Kontrabas Dave Hollanda na „Parallel Realities“ čtyřky Holland / DeJohnette / Metheny / Hancock je prokreslený a

Hlavní ale je skutečnost, že celé frekvenční pásmo hraje jako jeden celek, že Bowersy nepitvají zvuk do nejmenších detailů, aby při tom zapomněli na harmonii hudby a celé plochy, právě díky nimž je hudba hudbou. Respektují také velmi dobře barvy tónů u jednotlivých nástrojů. Čeho se jim samozřejmě nedostává, to je pocit vzdušnosti a prostorovosti zvukové scény – jenže u in-ear sluchátek jen horko těžko dosáhnout jiného dojmu, než že „to hraje v hlavě“.

Nicméně sečteno a podtrženo, Bowers&Wilkins C5 jsou velmi dobrá in-ear sluchátka. Dokonce vynikající, když si dáte tu práci a do jejich zvuku se zaposloucháte, necháte se jím oslovit. To sice chvíli trvá, ale pak se vám Bowersy odvděčí dlouhodobou neúnavnou poslouchatelností, citem pro hudbu, harmonii a podání celků bez nutnosti řešit ten nejposlednější, nejdrobnější detail. Toho se vám od Cé pětek nedostane, ale nijak to nevadí – bohatě to vyváží pohoda, s níž můžete poslouchat jakoukoliv hudbu hodiny, hodiny, hodiny a hodiny. Čtyři a půl tisíce je sice hodně peněz za malá sluchátka do ucha a nějaké to procento si jistě ukousne i prestižní značka výrobce, nicméně pořád se jedná o jedny z nejlepších in-earů na současném trhu, bude-li vám vyhovovat jejich charakter.

Kč 4 490,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ klidný, vyrovnaný a nikterak přehnaný projev

+ jemný a homogenní zvuk

+ výrobní provedení

+ výborné odhlučnění od okolí

ZÁPORY

- na „špunty“ poměrně vysoká cena

- masivní ozvučnice i přes zajímavý systém podpory v uších nedrží nijak výjimečně příjemně

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

Eurostar Ostrava

www.eurostar-ostrava.cz  – Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+420 323 606 877

200 300 chord

200 300 xavian

200 200 koss

200 200 tykon

200 200 soundstyle

200 200 rpaudio

200 200 wdq

200 200 audiofeel

200 100 optoma

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Norma Revo IPA-140
Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO UDP-205
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Chord Mojo / Chord Poly
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV
Pioneer BDP-LX71

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio
Fischer&Fischer SN-70

GoldenEar SuperSub X

ANALOG:

VPI Scout
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline (MC)
Pro-Ject Phono Box
Grandinote Celio

KABELY:

ZenSati Authentica (XLR)
ZenSati Authentica (repro)
Nordost Heimdall 2 (repro)
Chord Signature XLR-DIN
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
Cardas High Speed SB USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

IsoTek EVO3 Genesis One
IsoTek EVO3 Titan One
IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Sirius
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica
Nordost Red Dawn
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube
65" Philips 65PUS7101

MĚŘENÍ:

Clio Pocket
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 bose

200 100 emotiva

 

200 200 basys 200 200 horn 200 200 hifiguide 200 200 hifihomeart 200 200 spalicek 

200 200 audio visual 200 200 voice 200 200 psg 200 200 ketos 200 200 grandinote 

200 200 yamaha 200 200 cptpraha 200 200 naimstudio 200 200 aq 200 200 mareka audio 

200 200 4ce distribution 200 200 htp 200 200 ibdczech 200 200 elfton 200 200 eurostar 

1024 200 audio video show praha