ELAC hi-fi reprosoustavy

BOSE – značka, kterou mnozí „seriózní hifisté“ pohrdají pro její líbivé zvukové podání a zaměření na klientelu, požadující hlavně styl a efekt. Přesto, pod nánosem této pověsti najdeme množství originálních přístrojů – pravdou však je, že pro specifickou cílovou skupinu, podobně jako například stylové výrobky Monster. Dá se říci, že ten, kdo vyroste z Monsteru bude tím pravým pro BOSE. Až dosud stála pověst americké značky na maličkých reproduktorech, které dokázaly vytvořit velký zvuk. Nyní ale přichází o originálním nápadem, který by mohl získat uznání i těch, kteří domácí kino normálně příliš nemusí. Videowave systém, to je totiž plnohodnotné domácí kino v jediném těle.

Už když novému majiteli přinesou domů gigantickou krabici se sedmdesátikilovým zobrazovačem (protože majitel televize za téměř dvě stovky tisíc jí zcela určitě neponese sám), bude se cítit okouzlen a nadšen. Jedná se o úctyhodně masivní kousek techniky, přestože rozměry dobře skrývá typicky klidný a čistý design BOSE. Firma také nezastírá, že přístroj patří na dostatečně dimenzovaný držák na zeď – proč by jinak udělal své vlajkové lodi tak pitomý a nepraktický podstavec? Po usazení do pozice je také nutno ocenit, že ačkoliv samozřejmě není panel plochý jako dnešní obyčejné televize, není tak dávno doba, kdy třeba velké plazmové zobrazovače byly jen o maličko hubenější. Čistota vzhledu je téměř absolutní – přední stranu zabírá krom obrazovky jen nevtíravé logo firmy a maličká dioda, indikující aktuální provozní stav. Dokonce ani vzadu nenajdeme obvyklou plejádu konektorů – vlastně jsou tu jen dva. Napájecí a pro masivní kabel, který vede do krabičky s „procesorem“ - oddělenou jednotkou se vstupy a výstupy a všemi ovládacími tlačítky. Na jednu stranu řešení geniální (k televizi na stěně vedou jen dva kabely), na druhou mírně nepraktické – vyžaduje další napájení a místo pro uložení v dosahu dálkového ovladače.

Z přední strany najdeme na externí stanici (či jak to správně nazvat) USB a HDMI vstup, dále pak kompozitní video vstup a dvojici analogových audio vstupů pro levý a pravý kanál. Dále pak sadu poměrně nepraktických tlačítkek pro ovládání nejzákladnějších funkcí – zapnutí, výběr aktivního zdroje, regulace hlasitosti. Zadní panel pak kromě dalšího USB vstupu (ovšem ani jeden pohříchu neumí přehrávat hudbu ani obraz na přenosných zařízeních – slouží k prohlížení fotografií a update software, trend v televizní oblasti je už pár let poněkud jinde). Výstupní HDMI doplňují (pouze) tři vstupy, dále tu nalezneme dvě sady komponentních vstupů, doplněných dvojicí RCA a optického zvukového vstupu. Dále tu jsou už jen „servisní“ konektory – ovládání a napájení. S ohledem na cenovou kategorii přístroje i koncept externího uložení vstupů a výstupů by se to snad mohlo zdát ne plně dostatečné – obsáhlejší systémy s více přístroji (Blu-ray, nějaký ten rekordér, herní konzole a další přístroj už prostě nepřipojíte, alespoň ne pohodlně pomocí HDMI kabelu) mohou narazit na tyto limity.

Samostatný odstavec si pak zaslouží zápor největší, i když vzhledem k jasně danému konceptu pouhého zobrazovače to vlastně ani výtka být nemůže. Přesto – představme si, o kolik větší potenciál mohl Videowave mít, integroval-li by výrobce do jeho vnitřností tuner. I kdyby se tak cena měla dotknout hranice dvou set tisíc. Či kdyby alespoň, podobně jako někteří konkurenti, umožnil alespoň jeho vložení formou rozšiřovací karty za doplatek. I vzhledem k menšímu počtu přípojných míst je toto v zásadě nutno považovat za nedostatek. A omluvou se nezdá být ani to, že v domácím kině často používané projektory také tuner nemají – zabudovat pár obvodů do zařízení jako je Videowave je totiž nesrovnatelně jednodušší.

Protože BOSE Videowave je jednotka suplující kompletní domácí kino kromě zdroje signálu, připojeny k ní nakonec byly jen Pioneer BDP-LX71 a Arcam BDP100 a to pomocí HDMI kabelu Monster Cable nejvyšší řady. Jediné, co je potřeba pro plnoodnotný začátek udělat, je projít přehledným, i když maličko delším procesem kalibrace. Oproti podobným procedůrám u A/V receiverů trvá velmi důsledné nastavování u Videowave zhruba 2x – 3x déle. Jsou zapotřebí jakási sluchátka, jež si uživatel nasadí na hlavu a těsně nad ušima pak má mikrofony, díky nimž systém pozná polohu a koriguje vyzařovaný zvuk. To je potřeba zopakovat na několika nejběžnějších poslechových místech, poté ještě pojmenovat a nastavit připojená zařízení a je hotovo.

V rámci kalibrace - či přesněji v rámci procesu komplexního nastavování audiovizuálního systému – je možné také využít programovatelný dálkový ovladač pro spárování se všemi zařízeními v sestavě. To je sice skvělé ve chvíli, kdy se jediným stiskem tlačítka zapne jak obrazovka, tak třeba přehrávač, trochu nepraktické to pak může být ve chvíli, kdy neskromný uživatel spáruje ovladač se všemi svými komponenty, které se pak při stisku spouštěcího tlačítka aktivují všechny najednou a ještě lépe se ty, které již byly zapnuté vypnou. Mírný guláš je tak cenou za pohodlí univerzálního dotykového ovladače.

Samozřejmostí této cenové kategorie pak je možnost libovolného nastavení obrazu i zvuku, každý si může provést korekcí tolik co hrdlo ráčí. Vše se děje na přehledném obrazovkovém menu, které má položky rozložené od netradičního obdélníku podél okrajů obrazovky – uprostřed je pak plocha s aktuálním obsahem. Zvykneme-li si na poměrně citlivou dotykovou plochu na dálkovém ovladači, je nastavování jednotlivých položek otázkou vteřin. Celý systém je logický a víc než jednoduchý. Přesto i v základním nastavení lze u obrazu i zvuku (po kalibraci) hledat stěží nějaký problém.

Nepřekvapivě vypadají nejlépe moderní Blu-ray filmy typu Constantine – díky vysoké frekvenci zobrazování a díky kvalitnímu panelu je zážitek vpravdě úžasný. Dokonce i tóny nejhlubší černě mají jasně viditelné přechody s perfektní plynulostí, žádné stopy po hrubých přechodech či splývaní tmavých či naopak světlých míst. I v poměrně dosti osvětlené místnosti zůstává televizor bezproblémově „koukatelný“, obraz působí ostře a jasně, barvy pak syté a bohaté.

Tak jako u moderních A/V receiverů, i u Videowave najdeme možnost upscalingu signálu do rozlišení 1080p, takže tento zobrazovač dokáže příjemně zlepšit kvalitu i u starších DVD disků. Kvalitou se dá „přednes“ obrazu – testováno na jednom z prvních DVD s filmem Matrix – zařadit do kategorie receiverů s cenou kolem 50ti – 60ti tisíc Kč. Ačkoliv pak samozřejmě kvalitu zobrazní stále limituje množství dat obsažených na kotoučku, není důvod zbavovat se starých filmů a hledat pracně jejich nová vydání pro modrý paprsek.

Co je ale stejně podstatné jako obraz (který už dnes nepokazí snad žádný výrobce, zcela jistě pak žádný v těchto nejvyšších kategoriích), to je zvuk. A ten je....inu, téměř neuvěřitelný, vzpomeneme-li, z jakého objemu vlastně vychází. Ne snad, že by jej domácí kino původem z osmistovkové série Bowers&Wilkins nebo nejvyšší řady KEF nedokázalo snadno přehrát, přesto je výsledek na koncept „all-in-one“ neskutečný.

Tam, kde má zaznít efekt z pravé strany, přichází zvuk subjektivně skutečně odkudsi zprava, má-li zvuk přijít zezadu, zaznívá opět za posluchačem – tak snadné je pro BOSE Videowave ošálit diváka a dopřát mu efektní zážitek. Nevýhodou je, že i při poměrně malém posuvu televizoru v prostoru se efekt mírně rozapadne a pro uspokojivý prožitek je znovu nutné projít procesem kalibrace, obzvláště je-li televizor umístěn blízko u zdí či rohů. Nicméně systém se s drtivou sebejistotou vypořádá i s absolutně asymetrickým umístěním zobrazovače do rohu místnosti a kompenzuje nešvary polohy téměř na 100%.

Charakter zvuku nese rozpoznatelnou pečeť značky BOSE, je efektní, dynamický a hutný. Systém má dokonce i jakousi zapuštěnou obdobu subwooferu, takže není nutné v běžném prostoru dokreslovat zvuk systému žádným dalším reproduktorem. Ani náročné pasáže s mohutnou orchestrální hudbou, jako je třeba „Also Sprach Zarathustra“ ve 2001: Vesmírné odysee nevyvedou BOSE z míry. Hudba, přesně tak jako obraz, je vždy jasně čitelná, plná energie, barev a dramatu. Snad až trochu příliš na to, aby se dala nazvat vyváženou a uvěřitelnou, nicméně to rozhodně nejsou hodnoty, pro které by BOSE bylo ve světě high fidelity proslulé a rozhodně to také konzumentům nikterak nevadí. A také to podtrhuje výborný dojem z filmů, takže zde platí bezezbytku prostřelé „účel světí prostředky“.

Ostatně zvukové podání se bez hanby dá přirovnat k povedeným domácím kinům kategorie mezi 50ti až 100 tisíci. Podíváme-li se touto optikou na pořizovací cenu 170 tisíc, dá se usoudit, že samotná obrazovka (umí-li systém Videowave totéž co receiver za nějakých 50 a reprosoustavy za dalších 50 tisíc) vyjde na celkem „lidských“ 70 tisíc.

BOSE Videowave přichází jako průkopník do nového segmentu na trhu a nastavuje laťku hodně vysoko. Ačkoliv trpí několika drobnými nešvary, jedná se jen a pouze (i když...) o drobnosti v oblasti komfortu užívání, nikoliv v samotné kvalitě zobrazení či přednesu zvuku. Pro ty, kteří nechtějí či nemohou mít v prostoru roztažený klasický systém domácího kina nabízí jedinečné a skvěle fungující řešení, zabelené navíc do velmi elegantního a nadčasového designu. Samotná kvalita zobrazení je pak skutečně vynikající. Stačí tak zobrazovač doplnit o kvalitní zdroj signálu (z poslední doby stojí za zmínku určitě vrcholné Blu-ray Pioneer, Arcam nebo poslední modely Oppo) a ti, kteří touží po čistém a jednoduchém řešení budou léta a léta a léta a léta a léta a léta plně spokojení, protože v oblasti domácího kina není Videowave možné vytknout vlastně vůbec nic.

Kč 170 000,-

--- --- --- --- ---

+ dokonale zobrazující zařízení