800 150 dynaudio partner

2021 01 30 TST Falcon Reference 1

Základy britské značky Falcon položil v roce 1972 Malcolm Jones, muž, který byl také u zrodu jiné britské firmy, konkrétně KEF, kde se podílel na modelech a reproduktorech, které definovaly úspěch této dnes veliké společnosti s širokým záběrem. Falcon začal svou cestu jako výrobce referenčních studiových monitorů s aktivním koncepcí, časem se proměnil na dodavatele tlumivek pro více než 2/3 britských výrobců reprosoustav, aby ještě později byl největším ostrovním dodavatelem reproduktorů a dalších součástek pro reprosoustavy.

Mimo to ale Falcon Acoustics vyrábí své vlastní reprosoustavy v čele s řadou R.A.M., vedle níž najdete v nabídce třeba i autentickou reprodukci legendárního BBC Monitoru (BBC LS3/5a) nebo na druhém konci portfolia velký sloupový model s přídomkem Reference.

Reprosoustavy jsou to poměrně sošné, vysoké plných 120 cm, široké přijatelných 25,5 cm a hluboké poměrně výrazných 40 cm. Připočtěte k tomu 70 kg čisté hmoty a máte poctivý veliký sloupek. Ozvučnice jsou vyráběné v továrně, která se stará také o korpusy pro Sonus faber a vlastně je to trochu vidět.

2021 01 30 TST Falcon Reference 16

Základní konstrukce je z laminovaných MDF profilů o tloušťce 2,5 cm, přičemž dalších 0,9 cm přidává k tloušťce blíže nespecifikovaná tlumící vrstva. Lehce tvarovaná a zkosená čelní deska má tloušťku 3,8 cm byla prý modelována na počítači, také vnitřní příčky jsou zkosené, aby se minimalizovaly interakce mezi měniči. Čelní stěnu pokrývá vrstva Alcantary.

Zadní panel je vyrobený z kovu, má tloušťku 1,8 cm a v systému ne nepodobném aperiodickému bassreflexu od Sonus faber se tu kabinet otevírá. Zhruba v půlce výšky najdete jediný účelný pár reproduktorových terminálů.

2021 01 30 TST Falcon Reference 3

Jak boky s pěkným provedením a mírným klenutím, tak výrazné kovové nosníky s nožičkami a kovová deska základny, na nichž kabinet stojí a stejně tak horní skleněná deska s kovovým rámečkem připomíná italský rukopis. Zpracování je ale celkově opravdu pěkné, materiály hodnotné, byť vizualita je spíše decentní a konzervativní.

Na čelní stěně najdete čtyři reproduktory. Výškám velí obdélníček páskového měniče v relativně hlubokém zvukovodu. Ačkoliv tweeter není vyráběný přímo pro Falcon, ten si ho modifikuje a přidává právě přední část pro optimalizaci chování.

2021 01 30 TST Falcon Reference 4

Ve středním pásmu pracuje netypicky mohutná kopulka o průměru 5 cm, zasazená do výrazného zvukovodu. Počítačová simulace dovedla výrobce ke zvolení hypocykloidního tvaru. Opět nejde o zakázkový reproduktor, ale opět je modifikovaný tak, aby se „tovární“ zkreslení snížilo o dalších 40%.

Co je pak ale zcela proprietární, to je dvojice 18 cm basových reproduktorů. Kónické membrány jsou vyrobené z ultra-lehkého grafenu s vrchní vrstvou nanomateriálu. Materiál Sonaweave je prý o 60% lehčí a tenčí než běžné membrány a přitom má být pevnější a lépe tlumící, než konvenční materiály.

2021 01 30 TST Falcon Reference 6

Frekvenční výhybky jsou deskách plošných spojů tloušťky 3,2 mm, signálové cesty jsou z pozlacené tlusté vrstvy mědi. Součástková základna sestává z cívek na vzduchovém jádře a polypropylenových kondenzátorů, celé propojení kabely staví na 2,5 mm průřezu a teflonové izolaci.

Falcon udává u GC6500R Reference frekvenční rozsah na 20 – 40 000 Hz (bez konkretizované tolerance), jmenovitá impedance pak činí 4 ohmy a charakteristická citlivost 90 dB / 2,83 V / m.

2021 01 30 TST Falcon Reference 12

Reprosoustavy jsme poslouchali v showroomu ostravského dovozce na velmi vybraném systému, byť místnost sama byla pro reprosoustavy o něco menší, než by bylo optimum. Hrálo se primárně přes EMM Labs NS1 či Electrocompaniet EMC I MK V přes EMM Labs DV2 s koncovým zesilovačem Audia Strumento No.4, kdy se napájelo přes Shunyata Research Everest 8000 s kabelem Omega v2 XC. Alternativně se hrálo také na EMM Labs MTRX2 a pro porovnání krom Estelon Forza byly také Acoustic Energy AE520.

Hned s prvními tóny varhan či mohutného zvonu v Bachově „Toccata BWV 565“ („Audiophile Test“ | 2008 | ABC Records | HD-150) cítíte, že frekvenční rozsah GC6500R Reference je skutečně velký – bas je přes relativně ještě přijatelnou velikost skutečně hluboký a nabízí i důraz, váhu a celkový pocit robustnosti. Není dominantní nebo vyčuhující, netlačí se dopředu (popravdě hraje velmi civilně a klidně), ale i varhany ve své velikosti „drží“ – specifikovaných 20 Hz v té úplně nejnižší oktávě tam sice už rozhodně není, ale o nějakých 10 Hz výše už se GC6500R Reference snaží velmi působivě a téměř plnohodnotně. V jejich charakteru neočekávejte zemětřesení, mnohem větší preferenci tu má informativnost a přesnost, takže dosažená přesnost nepůsobí na první poslech vlastně nijak efektně. Tón tam „prostě je“, dobře definovaný a ohraničený a přitom plný.

2021 01 30 TST Falcon Reference 9

Střední tóny by se možná daly označit za přirozeně dominantní, ale prosté explicitnosti. Zpěv Izumi Masuda v „May you have happiness“ („Golden Lips“ | 2009 | ABC Records | HD-121) je v nahrávce samotné poměrně výrazný, Falcon to nijak nemaskují, naopak jako kdyby do výsledného projevu téměř neprostupovaly nechaly proniknout vokál jeho vlastní gravitací. Srozumitelnost je pak už z kategorie excelentních (adekvátně cenovce) a zvukové ladění staví na firemní tradici „vlastní nijakosti“, přidává ale oproti modelům R.A.M. výraznou porci detailů a konkrétnosti. Vokál pak byl veliký (ostatně to je celý zvuk) a plný, není to o tom, že by technická preciznost zněla tence nebo étericky, element těla tu není opomenutý.

Vysokotónový reproduktor pak „šmiká“ s excelentní svižností, i když pro optimum si to chce reprosoustavy správně natočit. Pak je – dosti expresivně zaznamenaný – činel v Davisově „So What“ („Live 8“ | 2015 | ABC Records | HD-207) velice živý, nesmírně konkrétní, čistý a excelentně detailní, jak si tak od páskového tweeteru slibujete. Výšky v energii a nezabarveném, civilním, místy vlastně až nenápadném charakteru navazují na středobas a pomáhají vytvářet celkově velmi homogenní vjem. Detailů je tu pak spousta, ale jak už bylo řečeno, jsou prezentovány vlastně až velmi klidným způsobem, bez nacinkanosti a bez zdůrazňování těch řízných a potenciálně až agresivních frekvencí.

2021 01 30 TST Falcon Reference 10

To může být pro někoho trochu matoucí i z pohledu dynamičnosti, kde Falcon GC6500R Reference působí vlastně velmi klidným způsobem a chvíli trvá, než se na tento styl adaptujete a nebudete mít pocit, že chybí výraznější wow efekt. Třeba ale i rychlé a razantní sólo na bicí v „Jazz Variants“ od The O-Zone Percussion Group („Stereo Test Record“ | 2014 | ABC Records) má dostatečnou razanci, lehce subjektivně krocenou tím, že zvuk je plný, velký a klidný. Když se ale do poslechu vpijete, zjistíte, že průbojnost je naprosto dostatečná, uvolněná a hlavně že každý úder má autoritu a sílu, je kontrolovaný, byť neefektní, v dobrém slova smyslu „normální“.

Relativně jednoduchá, ale tak trochu na hraně nahraná „Jacob’s Dream“ od Alison Krauss („Hear the Difference“ | 2012 | ABC Records | HD-148a) dobře vystihovala celkový charakter GC6500R Reference – byla podaná analyticky, ale zároveň naprosto netechnicky, nemechanicky. Až trochu „přetažené“ struny kytary nebo sykavky jsou jakoby zklidněné, jemnější, neexponované a bez snahy o působivé vyniknutí, hudba prostě proplouvá, přesto je ale krásně konkrétní. Trochu to působí jako zvuk vyrovnaného referenčního monitoru, ovšem jaksi „v plném formátu“. Je to zvuk nenápadný, možná působící jako trochu „při zemi“, ale je tu spousta zřetelných dozvuků, je tu výborné podání barev nástrojů a je tu i nezatajené zmíněné „přebuzení“ nahrávky, vše ve velmi kultivovaném, prakticky za každých okolností poslouchatelném balení.

2021 01 30 TST Falcon Reference 15

Prostor hudební scény ve „Wasser Musik“ Goerga Friedricha Händela („Live 8“ | 2015 | ABC Records | HD-207) vyplul z reprosoustav bez omezení, jako kdyby ozvučnice v místnosti nebyly. Scéna měla hloubku a šířku téměř „ode zdi ke zdi“, zvuk pluje s jakousi organickou samozřejmostí. Ani tady necítíte jakoukoliv snahu o efekt nebo sebeprosazení, reprosoustavy a jejich zvuk zůstává mimořádně klidný, uhlazený a opět „normální“, těžiště kvality poslechového zážitku tkví v kvalitě nahrávky, potažmo řetězce, ale GC6500R Reference jako kdyby nebyly a nechaly hudbu volně vznášet.

Plný rozsah GC6500R Reference vynikne v Cohenově „In my secret life“ („Absolutely Bass Voice“ | 2016 | ABC Records | HD-177), kde hluboké tóny tvoří plynoucí, houpavý rytmus a Falcon se jim přizpůsobí s naprostou nenuceností, lehce a s jakýmsi celkovým důstojným klidem a uvolněností. Přitom má v sobě hudba ten britský fluidní šarm s přirozeným fokusem na střední pásmo, který je plastické a naservírované takřka „pod nos“. Můžete GC6500R Reference poslouchat jak se vám chce, pokud mají k sobě připojený dostatečně „bytelný“ zesilovač, tak drží a prostě hrají, klidně a kultivovaně.

2021 01 30 TST Falcon Reference 11

Britské Falcon GC6500R Reference kombinují britskou (až lehce zdrženlivou) kultivovanost zvukového přednesu s lehkým dotekem italského vizuálního stylu (aby ne, když kabinety dodává stejná firma jako ty pro mistry designu od Sonus faber). Jsou to poctivé, vlastně konzervativně pojaté reprosoustavy, které si vytkly za cíl nabídnout plný frekvenční rozsah a minimum vlastního charakteru (ať už z pohledu frekvenční vyrovnanosti nebo zkreslení) – a obojího, jak se zdá, dosahují. To pro některé posluchače může znamenat trochu moc usedlý výsledný zvukový charakter, jistou nijakost (protože charakteru je – podobně jako u nižší řady R.A.M. – skutečně pomálu), ale pokud oceňujete maximální transparentnost, čistotu, přesnou, leč nenápadnou artikulaci a rozsah neefektně jdoucí od „sklepních“ oktáv až k těm nejvyšším tónům, pak jsou GC6500R Reference skutečně nástrojem, který upřednostňuje autentické vyznění nahrávek nad čímkoliv dalším.

MĚŘENÍ

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 30 metrů čtverečních a nadstandardním zatlumením (koberce, akustické prvky Artnovion,…).

Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny v poslechové pozici patrné z doprovodných fotografií.

Software neměří anechoickou odezvu, ale frekvenční odpověď s přihlédnutím k zůstatku energie v čase - jde tedy nikoliv o změřený teoretický ideál toho, co reprosoustavy umí, ale o to, jak se reprosoustavy chovaly v konkrétních akustických podmínkách.

2021 01 30 TST Falcon Reference m1

Frekvenční odezva - v ose (červená) a pod úhlem 30° (černá)

Co je na první pohled na velkých Falcon Reference výjimečné, to je nástup v plné síle na 25 Hz, byť nejvíce energie je v oblasti kolem 110 Hz. Protože je ale hned za tímto peakem výrazný propad, jde patrně o výrazné zdůraznění módem místnosti. Patrně i sedlo na 1 kHz je zvýrazněno množstvím absorpčních panelů v místnosti. Odhlédneme-li od zmíněných efektů, které nepatří k reprosoustavám samotným (minimálně ne tak intenzivně), je frekvenční odpověď prakticky vyrovnaná, lehce akcentující pásmo 100 – 500 Hz (ale jen nepatrně). Celkově je vidět i velmi solidní blízkost vyzařovací charakteristiky pod úhlem, ačkoliv vysokotónový reproduktor je trochu směrový. Očistíme-li tedy frekvenční odpověď od vlivu místnosti, jsou Falcon Reference plnorozsahové a víc než solidně vyrovnané, se skutečně až referenčním charakterem.

2021 01 30 TST Falcon Reference m2

Frekvenční odezva – jednotlivé měniče a bassreflex v blízkém poli

2021 01 30 TST Falcon Reference m3

Frekvenční odezva na poslechovém místě - levý kanál (červená) a pravý kanál (černá)

2021 01 30 TST Falcon Reference m4

Waterfall

2021 01 30 TST Falcon Reference m5

Impulsní odezva @ 1 m v ose tweeteru

2021 01 30 TST Falcon Reference m6

Impedance (červená) a elektrická fáze (černá)

Ladění bassreflexu je dle sedla mezi prvními dvěma peaky na úrovni těsně pod 30 Hz, nejnižší bod impedanční křivky je zhruba na úrovni 4 ohm, což je celkově bezproblémové. Jen naprosto nepatrný náznak rezonance je na úrovni 280 Hz, kde je podle analýzy jednotlivých pásem nepatrná rezonance bassreflexu. V praxi ale není nikde na frekvenční odezvě vidět a tak by to neměl být žádný problém. Ani elektrická fáze není nijak zvlášť náročná, v rámci očekávané kvality použitých zesilovačů v této třídě by absolutně neměl být problém se zátěží.

2021 01 30 TST Falcon Reference m7

CSD z výstupu akcelerometru v polovině výšky bočního panelu @ 2,83 V

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [<-- 20m2] [ × ] | STŘEDNÍ [--> 20m2 / <-- 40m2] [ +/- ] | VELKÁ [--> 40m2] [ ✓]

Kč 599 990,- - standardní dýha

Kč 629 990,- - exotické dýhy

Kč 669 990,- - barva RAL K7 ve vysokém lesku

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ poctivě plnorozsahové

+ velký zvuk

+ soustředěnost na středním pásmu

+ fyzická důraznost

+ tučný, bohatý zvuk

ZÁPORY

- mohou působit až příliš „civilizovaně“

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Tykon | www.tykon.cz

Přenosky Ortofon

XAVIAN Prague

GMG Power

Perfect Sound Group

200 200 epaudio

AV Center

Focal powered by Naim

Thrill Audio

200 200 horn

200 200 audiocenter

maranz model30

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 voix

RP Audio

Rodel Audio

Dream Audio

200 200 soundstyle

05 200 200 tykon

Kabely Supra

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

[1] HLAVNÍ SESTAVA
[2] NEARFIELD SESTAVA
[3] STŘEDNÍ SESTAVA
[4] VINYLOVÁ SESTAVA
[5] MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Kinki Studio EX-P7 [1] + [4]
Kinki Studio EX-B7 [1] + [4]
Grandinote Shinai [3]
Cambridge CXA81 [3]
Emotiva XSP-1 [2]
Emotiva XPA-DR2 [2]

ZDROJE SIGNÁLU:

Métronome DSC1 [1]
OPPO UDP-205 [1]
Roon [1] + [2]
Emotiva ERC-4 [2]
RME ADI-2 DAC FS [2]
Teac NT-503 [3]
Apogee Groove [5]
Chord Mojo / Chord Poly [5]
Cambridge CXC [3]
The Little Black Box v2
COOD-E TV
SONY BDP-S1200

REPROSOUSTAVY:

Xavian Quarta [1]
KEF LS50 Meta [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]
Magnat Monitor Supreme 102

GoldenEar SuperSub X [2]

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
+ VPI ADS
Grandinote Celio [4]
Rega Planar 1 [2]
+ Rega Elys 2
Rega Atlas MK2
AVID Level 45

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
Nordost Red Dawn [3]
InAkustik LS-1603 [2]
TelluriumQ Silver
ZenSati Authentica

SIGNÁLOVÉ XLR
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
Nordost Red Dawn [3]
ZenSati Authentica [2]
Cable4 Superblack [2]
TelluriumQ Black
Chord Signature (XLR-DIN)
Vincent Premium

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]+[4]
Nordost Red Dawn [3]
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur
Cardas Clear (sluchátka) [5]
Dynamique Audio Halo 2 (sluchátka) [5]

DIGITÁLNÍ
SOtM dCBL-CAT7 [1]
+ SOtM iSO-CAT6 [1]
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
Wireworld Platinum Starlight (USB) [2]
Dynamique Audio Horizon 2 (coax) [3]
Dynamique Audio Horizon 2 (USB) [2]
Nordost Blue Heaven (coax) [3]
Nordost Purple Flare (USB) [5]
AudioQuest Jitterbug [2]
Cardas HighSpeed SB (USB) [1]
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI)
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Siltech Ruby Mountain II powerCON [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Frey [3]
Nordost Red Dawn [3]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premiere
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica [2]

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

samostatný přívod a fáze 1x25A [1] 
GigaWatt G-C20A 2P (jistič)
GigaWatt LC-Y EVO (kabel)
GigaWatt G-044 (zásuvky)

GMG Power Harmonic Hammer 3000P [1]
IsoTek EVO3 Syncro UNI [2]
IsoTek EVO3 Genesis One [2]
IsoTek EVO3 Titan One [2]
IsoTek EVO3 Sirius [3]
IsoTek EVO3 Corvus [1]
Nordost Qbase Qb8 [2]
Furman AC-210 A E [3]

SLUCHÁTKA:

Focal Clear [2]+[5]
AKG N700NC
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

Nordost QKore 6 [1]
Nordost QKore 3 [2]
Nordost Sort Kones [1] + [2]
Nordost QPoint [1] + [2]
Nordost Ti Pulsar Points [2]
IsoAcoustics Orea Indigo [1]
Xavian Quarta Stand
stojany Kudos S50
IsoAcoustics Gaia III [3]
IsoAcoustics Aperta [2]
akustické prvky Sonitus Acoustic [1] + [2] + [3]
Naim mu-so
65" UHD Philips 65PUS7101 [1]
VPI HW16.5

MĚŘENÍ:

Clio Pocket 2.11
Room EQ Wizard
miniDPS UMIK-1
miniDSP H.E.A.R.S.
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor
Xavian Mondiale II

NÁBYTEK:

zakázkový stolek z 5 cm masivu [1]
Norstone Stäbbl [2]
zakázkový stojan kov / sklo [3]

31 200 300 bose

32 200 200 wdq

Amarock Studio

 

Dynaudio Contour i 200 200 avs Elfton Vigo MKII Mareka Audio 

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Hornmanufaktur - jen hudba Bowers&Wilkins HIFI GUIDE IBD Czech KOSS

16 200 200 cpt 17 200 200 aq Kohut Audio Dynamique Audio 200 200 wdq zidoo 

Mitchell Acoustics uStream One Studio Špalíček - Ostrava 24 200 200 hifistyl Amarock Studio 200 200 htp

Amarock Studio