Jméno Koss není audiofilské ani laické veřejnosti třeba představovat, však patří mezi jedny z prvních audio značek, které se v devadesátých letech objevily na českém trhu a zvláště model Porta Pro, po několika nadšených recenzích tehdejších audio časopisů, pro tuto značku vydobyl kultovní pozici. Již mnohem méně lidí pak zná produtky značky Koss, které nejsou určeny pro přenosné přehrávače - a nejméně jich bude znát současnou vlajkovou loď celého katalogu, velká profesionální sluchátka MV1.

Em vé jedničky patří do skupiny nepřenosných circumaurálních uzavřených sluchátek, přesto je jejich konstrukce velmi skladná. Tak trochu připomíná způsob, kterým se dokáží do „kuličky" sbalit legendární Koss Porta Pro. Poměrně výrazné zlato-černé provedení hlavového mostu a mušlí, celý exteriér vyvedený v pevném plastu, pružný a pevný spirálovitě složený signálový kabel i jeho zakončení dvojitým zlatým jackem (ve „velkém" je po odšroubování schován „malý") plně odpovídají své cenové kategorii i pozici modelu na vrcholu nabídky výrobce. Navíc je 2,4 metru dlouhý kabel přiváděn jen k jedné mušli, což příjemně usnadňuje soužití, trochu problém pak vidím v možnostech nastavení délky hlavového mostu - na mou, pravda trochu větší, hlavu byl i nejvíce vytažený přeci jen pořád tak o centimetr krátší, než by pro opravdu komfortní dlouhodobé nošení i dobrý poslech měl být. Plastové náušníky z firemního - prý téměř nezničitelného - materiálu Pneumalite jsou totiž poměrně rozměrově skromné a je tak třeba poměrně dost pozici reproduktoru vůči uchu hlídat. Jinak Kossy na hlavě sedí perfektně - jedinou opravdu vážnou výhradu mám k tomu, že po necelé čtvrthodině se posluchači v uších vytvoří mikroklima deštného pralesa, protože totální odříznutí od okolního hluku s sebou nese i totální odříznutí od čerstvého vzduchu.

Zvuk generuje mylarová membrána s titanovým pokovením v každé mušli, pohání ji ferritový magnet a jednopalcová cívka z bezkyslíkaté mědi. Tím pádem Kossy nabízí frekvenční rozsah 10 Hz až 25 kHz a pocitově velmi vyrovnané frekvenční pásmo. Výrobce udává citlivost sluchátek 98 dB, což možná bude vyžadovat trochu silnější sluchátkový zesilovač - například AKG K-701 mají o sedm decibelů vyšší citlivost. Nominální impedance jasně míří mimo obor přenosných sluchátek, s 250ti Ohmy (bez možnosti výběru jako např. u beyerdynamic nebo Sennheiser) se řadí někam doprostřed skupiny high-endových modelů.

Kvality Koss MV1 jsem posuzoval hlavně na sluchátkových výstupech zesilovače Marantz KI Pearl a SACD přehrávače téhož názvu, chvíli jsem zkoušel též na Benchmark DAC1 USB a beyerdynamic A1, což jsou oba vynikající sluchátkové zesilovače, ovšem z poněkud vyšší cenové ligy. Je pravda, že přes veškerou možnou kvalitu KI Pearl jsou jejich sluchátkové výstupy slyšitelně méně dobré než ty u Benchmarku a A1, zvláště druhý jmenovaný si s Koss sednul díky svému razantnímu a mírně silovému přístupu, na MV1 je prostě třeba maličko přitlačit.

Poměrně výrazným problémem je u těchto Kossů rozehrávání, dostal jsem je hezky čerstvé a nepolíbené, takže jsem je pro jistotu nechal rozehrát nějakých 120 hodin, tedy od nedělního večera někdy do pátku pěkně non-stop a to na docela vysokou hlasitost (kouzlo plastových náušníků - „srazíte" sluchátka k sobě a ven se ani v noci nedostane zvuk, který by vás mohl rušit). Jaké bylo mé překvapení, když se zvuk změnil jen poměrně málo - chvíli jsem si myslel, že za svých šest tisíc dostane majitel poměrně málo, ale nedalo mi to (protože znám Koss) a prolezl jsem nejrůznější sluchátková a „kossácká" fóra, abych zde zjistil zkazky o tom, že není dobré dělat závěry dříve než po 300 hodinovém zahoření, což byla doba téměř pokrývající celou původně domluvenou zápůjčku. Nakonec se povedlo a Koss skutečně nahrály nějakých 260 hodin před těmi několika večery, kdy jsem si je nasazoval - a skutečně po extra porci rozcvičování zvuk začal připomínat sluchátka, která nepokazí reputaci svému stvořiteli a s každou další hodinou už bylo znát jejich ustálení na „svém".

Určení Kossů do profesionální studiové oblasti přináší analytický, přesný a nezabarvený zvuk v míře takové, že v něm spousta uživatelů bude možná i postrádat barvu, zato však chcete-li pitvat zvuk, hledat detaily a vychutnávat přesnost podání, MV1 si zamilujete. Záleží ale také hodně na tom, jaký sluchátkový zesilovač použijete - zcela určitě bych se vyvaroval elektronky, naopak nejlépe zní Koss MV1 právě s „testovacím nástrojem" beyerdynamic A1, který je náležitě rozhýbe. Trochu škoda, že tento zesilovač stojí 26 900,-, tedy čtyřapůlnásobek ceny samotných sluchátek.

Housle v Allegru z Vivaldiho „Concerto op 4 no 3" (naleznete na audiofilském výběru Crystal Cable Arabesque) zní velmi dynamicky, ani při vyšších hlasitostech nemají sluchátka tendenci zkreslovat, i když velmi prezentní a detailní sound trochu odvádí pozornost od hudebního celku, protože najednou vnímáte drobná vrznutí, velmi jednoduše vnímáte oddělení jednotlivých tónů, čeho se však nedočkáte je iluze hloubky prostoru - to ze současných sluchátek umí snad díky své konstrukci jen náznakem Sennheiser HD800.

Nesmírně precizní zvuk dodává na atraktivitě rockovým nahrávkám, i když je pravda, že ty špatně nahrané, agresivní v podání Kossů občas překračují mez příjemného drivu a spádu. Rammstein na své poslední desce „Liebe ist für alle da" jsou sejmuti s poměrně dobrým výsledkem, takže ostrost je udržena v přijatelných mezích, zato dynamika je skutečně skvělá, celé frekvenční pásmo je zastoupeno pěkně příkladně stejnou měrou, ačkoliv subjektivně se zdá, že nejnižších basů je málo - způsobuje to fakt, že je nevnímáte vibrujícím tělem, ale pouze ušima. Skladba „Haifish" ale i tak zůstává pěkně tvrdou jízdou, údery do bicích jsou skutečně pořádné údery, cinkání činelů je jasné, čisté a působí velmi přesně, elektrifikované nástroje se nepřekrývají, jsou pěkně oddělené a skutečně brilantní, kontrastní.

Velký orchestr u velmi dynamických skladeb typu Mussorgského „Velké brány Kyjevské" (opět z kompilace Crystal Cable Arabesque) pak je pěkně separovaný, není problém se zaměřit na jednotlivé nástrojové sekce, každý instrument zní velmi přirozeně a nezabarveně, celkově je projev Kossů velmi neutrální, opět můžete slyšet přesně definované a ohraničené tóny, problémem je ale opět sice úderný zvuk velkých bubnů, které mají ale subjektivně nereálně malý objem, čímž je do jisté míry také omezena jejich působivost a s ní i efekt celé skladby. Neexistuje tu ale žádné slévání tónů nebo pocit „deky".

„Time" od Pink Floyd je klasikou všech klasik, zvláště úvodní zvonění je náročné na kontrolu nad zvukem. Spousta hodin je v podání Koss MV1 přesně vykreslená, jasně slyšíte i ty nejposlednější vzadu, vše je čisté a jasné, kupodivu sice řezající do uší, ale asi tak, jak se zařezává klasický budík při ranním zvonění. Následující sólo na sadu malých bubínků je velmi živé, bušení srdečního rytmu pak lze velmi dobře vnímat nejen jako jakýsi brum v pozadí, ale jako konkrétní, jasně vykreslené tóny.

Kyrie z Palestrinovy vícehlasé mše „Tu es Petrus", určené pro produkci a cappella smíšeným sborem v chrámovém prostředí. Na nahrávce z katalogu Deccy je také přesně takto interpretována, ve sluchátkách lze dobře vnímat dozvuky chrámového prostředí, slyšíme nádechy zpěváků jednotlivých hlasů, naslouchat můžeme detailům, které prostě u reproduktorových soustav nemáme šanci uslyšet v celkové zvukové mase. Přesto - inu, sluchátka - není zvuk „velký", skutečně chrámový. Nicméně lidské hlasy jako celek zní skutečně jako hlasy, žádné nádechy syntetiky, žádné nepřirozené zbarvení, nic co by odpoutávalo pozornost posluchače od samotné hudební produkce.

Koss MV1 jsou se svou cenou zcela určitě atraktivní nabídkou, pokud hodláte mít ve své domácnosti dospělá sluchátka, pokud je „tím vaším" zvukem analytický, přesný a otevřený projev, budou se vám tato sluchátka líbit. Nejsou luxusní v pravém slova smyslu, ale tam nemíří ani svou cenou. Nejsou dokonalá, ale v podstatně nemají žádný problém. Nejsou krásná, ale „vejdou" se pravděpodobně do vizuálního vkusu všech potenciálních uživatelů. K tomu všemu navíc přidávají promyšlené a komfortní soužití, schopnost odstínit veškerý okolní ruch, i kdyby to měl být dálniční obchvat pod vašimi okny a doživotní záruku. Za necelých šest tisíc tak dostáváte překvapivě velký díl z kvality těch skutečně nejlepších současných sluchátek a nebojím se říct, že Koss MV1 jsou prvním krůčkem ve sluchátkovém high-endu a to není málo.

Kč 5 900,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ praktické provedení - lehké, pevné, skladné a pohodlné

+ perfektní odstínění od okolního hluku

+ precizně přesný, jasný a čistý, frekvenčně vyrovnaný zvuk

+ vzhledem k výkonu dobrá cena (navíc s doživotní zárukou)

ZÁPORY

- v uzavřených náušnících se velmi potí uši

- velmi dlouhá zahořovací doba - klidně i 300 hodin

- možná trochu příliš „profesionální", suše chladný a přesný projev

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

Eurostar Ostrava

http://www.eurostar-ostrava.cz/  - Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+420 323 606 877

200 300 xavian

200 200 epaudio

200 200 soundstyle

05 200 200 tykon

200 200 hifi guide

200 200 horn

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 voix

200 200 rpaudio

200 200 avitsmart

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

1) HLAVNÍ SESTAVA
2) NEARFIELD SESTAVA
3) DOSTUPNÁ SESTAVA
4) VINYLOVÁ SESTAVA
5) MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Norma Revo IPA-140 [1]
Grandinote Shinai [4]
Emotiva XSP-1 [2]
Emotiva XPA-DR2 [2]
Cambridge CXA80 [3]

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO UDP-205 [1]
Teac NT-503 [2]
Apogee Groove [5]
Chord Mojo / Chord Poly [5]
Cambridge CXC [3]
The Little Black Box v2
COOD-E TV
Pioneer BDP-LX71 [2]

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30 [1]
KEF LS50 [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]

GoldenEar SuperSub X [2]

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
+ VPI ADS
Grandinote Celio [4]

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Red Dawn [3]
InAkustik LS-1603 [2]
TelluriumQ Silver
ZenSati Authentica [2]
ProAc Response Black Signature

SIGNÁLOVÉ XLR
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Red Dawn [3]
ZenSati Authentica [2]
TelluriumQ Black [2]
Chord Signature (XLR-DIN)
Vincent Premium
Cardas Clear (sluchátka) [5]

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Red Dawn [3]
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur

DIGITÁLNÍ
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
Nordost Blue Heaven (coax) [3]
Nordost Purple Flare (USB) [5]
AudioQuest Jitterbug [2]
Cardas HighSpeed SB (USB) [2]
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI)
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Frey [1]
Nordost Red Dawn [3]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premiere
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica [2]
KrautWire Omega III

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

samostatný přívod 1x25A [1] 
GigaWatt G-C20A 2P (jistič)
GigaWatt LC-Y EVO (kabel)
GigaWatt G-044 (zásuvky)

IsoTek EVO3 Syncro UNI [1]
IsoTek EVO3 Genesis One [1]
IsoTek EVO3 Titan One [1]
IsoTek EVO3 Sirius [3]
IsoTek EVO3 Corvus [2]
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

AudioQuest NightOwl Carbon [2]
beyerdynamic Amiron Home [2]
Sennheiser HD 26 Pro [5]
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

Nordost QKore 3 [1]
Nordost Sort Kones [3]
zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim mu-so
65" UHD Philips 65PUS7101 [1]

MĚŘENÍ:

Clio Pocket
ATB PC Pro
Room EQ Wizard
miniDPS UMIK-1
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

31 200 300 bose

32 200 200 wdq

33 200 200 amarock

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

En ten týky...

...dva špalíky, čert vyletěl z elektriky. I když ve známém dětském rozpočítadle se elektrikou myslí tramvaj, vlastně by se v našem malém, trochu zvláštním světě špičkové reprodukce zvuku dal čert najít leckdy i v té elektrice ve zdi a zásuvkách, budeme-li čertem rozumět nejproblematičtější (a patrně i kupodivu nejmasověji ignorované) místo většiny audio sestav.

Číst dál...

200 200 eurostar 12 200 200 audio visual 13 200 200 elfton Mareka Audio 

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

16 200 200 cpt 17 200 200 aq 18 200 200 avintegra 200 200 psg 20 200 200 wdq 

200 200 kasaudio 22 200 200 spalek 28 200 200 440audio 24 200 200 hifistyl 200 200 melco 

26 200 200 ibd 27 200 200 hiendboutique 25 200 200 grandinote 200 200 amarock studio 200 200 htp

corner amarock studio