Tři desítky let praxe, rozsáhlý katalog současný a ještě širší historický, ale hlavně, hlavně veliké, robustní zesilovače. Největším kouskem je sice až obludně obrovský koncový stupeň AMS s rovnou stovkou Wattů výkonu v čisté třídě A – s velkou pravděpodobností je to také nejlépe hrající topení na světě (však si představte ten ztrátový tepelný výkon). Pokud se budete chtít postavit přeci jen trochu nohama na zem, dostanete se ke „klasické" sérii M8, kterou tvoří v podstatě jen jeden dělený zesilovač – vybrat si můžete jen stereo provedení koncového stupně, nebo ultimativní, až děsivě výkonný pár monobloků.

Už od pohledu jsou M8 700m takové malé domácí elektrárničky. Velké, robustní, nádherně stavěné a maximálně účelné a technické. Z pohledu designu jsou MF M8 700m jednoduché a vládne jim obrovská masa železa, matné provedení a jednoduchost. Tlustý čelní panel je jen mírně zúžený u horní i spodní hrany, po levé straně najdeme pouze typové označení a značku výrobce, celý stroj se zapíná velmi titěrným tlačítkem poblíž základny zesilovače. Tělo stojí na robustních nožkách a už podle počtu a velikosti chladících žeber po obou bocích, stejně jako podle hmotnosti 35,5 kg je jasné, že chlazení je tu opravdu důsledně vyřešené. Masivní tělo vám navíc dá „takový ten audiofilský pocit", evokuje totiž stroje ze zlatého věku high fidelity.

Na zadním panelu jednoduchost pokračuje – horní polovině dominují dva páry reproduktorových terminálů nejvyšší třídy, vespod jsou stejně kvalitní konektory jak pro symetrické připojení, tak pro nesymetrické; aktivní formu připojení si zvolíte dvoupolohovým přepínačem. Oba typy konektorů tu jsou po dvou. Jeden pro vstup, druhý jako výstup signálové smyčky, pokud byste třeba chtěli těchto drobečků naskládat několik za sebou. Pro účely domácí automatizace je tu klasická spoušť na 12V, jak vstup, tak výstup. Pod napájecí zásuvkou je decentně napsaná jedna zásadní informace – totiž, že celková spotřeba zesilovače činí roztomilých 1 500 Wattů.

Vnitřní konstrukce je poměrně jednoduchá, ale hlavně přehledná a jednotlivé kritické součásti jsou tak daleko od sebe, jak to jen je na daném půdorysu možné. Vpředu najdete dvojici dostatečně dimenzovaných toroidních transformátorů, vprostřed pak osmičku velikých filtračních kondenzátorů. Signálové cesty jsou krátké, sem tam použitý drát místo tištěného spojení tak nějak naprosto patří k tradici anglického hi-fi, jsou-li navíc dráty tak krátké jako zde, nejedná se o problém.

Úctyhodné a jen zřídka vídané jsou pak parametry výstupního zesíleného signálu. Už jméno jasně napovídá, že výstupní výkon činí rovných 700 Wattů na kanál, počítáno do zátěže 8 Ohm. Do poloviční je to pak téměř 1 300 Wattů. Trochu to připomíná přístup některých tradičních výrobců luxusních ostrovních aut se silnými motory – je označován vždy jednoduše jako „dostatečný", stejně tak by tomu mohlo být i zde. Tyto hodnoty prostě protlačí libovolný signál jakýmkoliv elektroakustickým měničem. To vše při celkovém harmonickém zkreslení menším než 0,005% a využitelném dynamickém rozsahu vyšším, než 120 dB (rozumějme tím odstup signálu a šumu). Na slušnou rychlost zesilovače lze usoudit z udávaného kmitočtového rozsahu 10 – 80 000 Hz v tolerančním pásmu -1 dB.

Poslech monobloků M8 700m se konal (chce se říci samozřejmě) hlavně ve společnosti jejich stájového kolegy, předzesilovače M8 PRE, který k nim také nejvíce seděl. Dokonce ani s vpravdě referenčním a násobně dražším soulution 530 (respektive se jeho předzesilovací částí) si tyhle monobloky nerozuměly tak „správně". Z dalších zúčastněných komponentů jmenujme hlavně zdroj signálu soulution 540, dvojici Burmester 101 / 102, redakční Naim Nait XS / Naim CD5si, převodníky Block DAC-100, Rotel RDD-1580 nebo ASUS Xonar Essence One MUSES, z použitých kabelů pak hlavně Studio Connections RCA, případně signálové i reproduktorové Nordost Tyr 2 z první ligy. Z použitých reprosoustav se vymykaly hlavně výjimečné Vivid Audio GIYA G3, vedle nich hrály ještě Harbeth Monitor 30, Xavian Bonbonus, Quadral Ascent 90 LE, Bowers&Wilkins CM10 nebo Klipsch Palladium P-17F.

První setkání se zvukem Musical Fidelity M8 700m bylo krátké a intenzivní. Zapnutí monobloků a otočení volume doprava doprovodilo suché, lhostejné kovové cvaknutí a celý byt se octl v neprostupné tmě. Inu, nominální spotřeba na úrovni kolem 1,5 kW jednoduše potřebuje pořádné rozvody a dimenzované pojistky. Stejně tak o nějaké filtraci napájení tu půjde hovořit jen stěží, podobnou kapacitu sotva seženete.

Druhé setkání, provázené výměnou pojistky a striktním omezením domácí spotřeby v okamžiku poslechu, už byla poněkud jiná káva. Ale pozor, velké monobloky tohoto typu potřebují svůj čas, takže zvuk rozkvete tak za hodinu, po plné teplotní stabilizaci součástek. Pak se ale začnou dít věci. I z tak klidného, instrumentálně jednoduchého, až prostého (byť hudebně velmi pěkného) kousku v podobě „The Queen and the Soldier" (Suzanne Vega | „Tried and True" | 1998 | A&M | 540 945-2) cítíte ohromný, až zastrašující nadbytek síly a nevyčerpatelnou zásobu nadhledu a kontroly. Těžko to definovat, ale hrály-li by dva zesilovače zcela identickým zabarvením a základním charakterem vůbec, ten s téměř jedním a půl kilowattem výkonu jaksi poznáte třeba proti tomu, který má průměrných 50 – 100 Wattů. Monobloky M8 700m umí každý tón vykouzlit se sebejistou kontrolou, jistotou a zvládají je přetavit bez jakéhokoliv pocitu tlaku do autoritativního, přítomného zvuku. I subtilní, vzadu schované cinknutí perkusí je jasné, zřetelné a přesto všechno příjemně měkké.

Že ani silný, velký zvuk nemusí být pomalý a valivý, to předvedly svižné, energicky tepající kastaněty v „Granadě" v podání tří tenorů (José Carreras, Placido Domingo, Luciano Pavarotti | „In Concert" | 1990 | MFSL | UDCD 587). Zvuk je svižný a velice čistý, i když ve vyšších vodách existují transparentnější, přednes M8 700m má poměrně podmanivé, jakoby až hmatatelné tělo a fyzický impuls, kterým vás obepne. Při střední hlasitosti pak perfektní podobu dostává i vokál, nebýt doteku něhy a měkkosti v přednesu, dalo by se říci, že je vysloveně dokonalý – vyslovit takový soud v cenové kategorii 300 000,- je rozhodně pochvala. Stále tu na pozadí cítíte nevyčerpatelnou studnici energie, která ani na okamžik nenechá vybočit zvuk velkého orchestru z mantinelů přirozenosti, jednoduše je tam nacpe a vytvoří vše prostupující energii, stejně jako voda velké, divoké řeky svedená do rovného, vybetonovaného koryta.

Monobloky M8 700m poskytují také výborné rozlišení, plně adekvátní každé investované koruně, byť celkový charakter je přeci jen jemnější, bez pocitu nekompromisní upřímnosti, která mnohým nahrávkám vezme jejich kouzlo. Musical Fidelity sází i na nejvyšší úrovni na muzikálnost a emocionální, barevnou radost z poslechu. Dylanův vokál v naléhavé „Blowin´ in the wind" je perfektně artikulovaný, zcela přesně lokalizovaný v přehledné, jednoduše samozřejmé zvukové scéně. Hlas sám je pak velmi autentický, čistý a snad jen o ždibeček hladší a vřelejší, nic mu to však neubírá na bezprostřední působivosti a dopřednosti, která je této nahrávce tak vlastní.

Kontrola basové složky je do značné míry tím základním kamenem, který dělá ten první dojem, který rozhoduje o tom, jak moc vás na první chvíli přednes zesilovače navnadí, nebo odradí. Není to určitě všechno, stejně jako basy nejsou (přes lehce povrchní dojem mnoha posluchačů) tím nejdůležitějším v reprodukci. Ale pěkně zakulacené, zaříznuté a energické spodní oktávy umí rozhodně solidně podpořit dobrý dojem z reprodukovaného zvuku. Právě neomezený zátah napříč celým pásmem je silnou kartou monobloků M8 700m. Händelův „Mesiáš", konkrétně část „For unto us a child is born, Pt. 1, #12 („Bowers&Wilkins + London Symphonic Orchestra", Sir Colin Davis) ve své komplexnosti v podání koncových stupňů Musical Fidelity zůstává zcela zřetelný, snadno čitelný a přesto velmi kompaktní a spojitý, hradbou zvuku dokáže vyplnit každý krychlový centimetr libovolně velkého prostoru (spojíme-li tyhle monobloky s dostatečně dimenzovanými reprosoutavami – na základním charakteru nezáleží, M8 700m tak nějak protlačí zvuk kudykoliv a za jakýchkoliv okolností). Svěží energie napomáhá také subjektivnímu dojmu obrovské dynamiky, velký buben umí kopnout, kontrabas má zase velmi zřetelnou ozvučnici a vnitřní dynamika celého orchestru je jednoduše stejně působivá, jako když vás v autě zarazí do sedadla síla motoru tak, že se zmůžete jen na přidušené „jůůůů".

Působivost je vůbec v přednesu těchto velice silných zesilovačů na pořadu dne. I něžná, jemná a pohodová „Born to love you" od Flim & The BB´s („Vintege BB´s" | 1991 | dmp | CD-486) tak nakonec nese stopu trochu „muskulaturního", všudypřítomného zvuk, který ani na nízké hlasitosti jednoduše nepřeslechnete. Imponující je pulsující, veliký a velmi konkrétní kontrabas, ale nakonec ani ostatní nástroje se nijak neztrácí a zvukové pásmo je vyrovnané, nesází rozhodně na hyper transparentní středo-výškovou sekci, s níž někteří dělají parádu, která ale po chvíli omrzí. Musical Fidelity na to jde trochu z opačného konce, kdy v hutném, spojitém, možná i o ždibec těžším, opravdu důrazném zvuku nechává nahlédnout do tajů nahrávky, ale hlavně vás s ní pohltí a obejme.

M8 700m vysloveně excelují v budování vřelé, přívětivé atmosféry, ne nepodobně čistě áčkovým zesilovačům a excelentním elektronkám. Hutná atmosféra s pohltivostí středně velké černé díry čekala i u Hobgoodovy krásné „First Song" („When the heart dances" | 2008 | Naim Jazz | naimcd112), kde spolu s vokálem Kurta Ellinga a basou Charlieho Hadena doslova kouzlí. Hřejivá, klidná a emocionální atmosféra je jedinečným zážitkem, potvrzujícím příslušnost tohoto zesilovače do high-endových tříd. Temný, sytý kontrabas stav její základ, piano exploduje v neútočných, ale znělých a jasných tónech a do toho všeho se mísí Ellingův sebejistý, jasný hlas – výsledek je také velmi slušně rozlišený, rozhodně neschází žádná podstatná informace, i když Musical Fidelity M8 700m nejsou rozhodně analyticky smýšlející přístroje. Tady jde o hudbu, o pohodu, o emoce, o energii a kontrolu, tady jde o živoucí, muzikální zážitek, ne o jeho matematický popis.

Ano, těmto monoblokům lze snad přiřadit o něco jemnější, klidnější charakteristiku, to ukazuje i „Waiting" od country kapely „The Paperboys" („Closer to Music vol. 3" | 2009 | Stockfish | SRF 357.4009.2). Kovové struny akustické kytary jsou přesně tak jiskrné a úderné, jak je zvukový inženýr (lehce) přehnal, ale M8 700m je zakomponovává do jednolitého, lehoulince sametovějšího, jemnějšího celku, takže jakákoliv vulgárnost je celé reprodukci cizí a zůstává příjemná hudba. Pokud máte pocit, že sametový nádech ohrožuje průraznost tónů, právě tady vás přesvědčí tvrdá, řízná píšťala o opaku, když vás s optimistickým hvízdnutím téměř až řízne do uší. Jde to rozhodně na vrub schopnosti M8 700m zvládnout jakýkoliv dynamický výkyv při jakékoliv hlasitosti, navíc v jakékoliv části reprodukovaného pásma.

Monobloky Musical Fidelity M8 700m jsou téměř až přírodní úkaz. Jsou na první pohled reminiscencí toho, jak se high end dělával kdysi dávno, v dobách, kdy nezáleželo na ceně a každý si svou pozici teprve s láskou a nadšením budoval. Extrémní výkon v jednoduše nezničitelných krabicích s jednoduchou, pravděpodobně téměř bezporuchovou konstrukcí vám (v případě kvalitních pojistek) přinese dlouhodobou radost z hudby – ačkoliv jsou transparentnější zesilovače, kouzlo M8 700m spočívá jinde. Spočívá v síle a samozřejmosti, s jakou svou hudební pohodu protlačí do jakéhokoliv systému, spočívá v síle kombinace s firemním předzesilovačem M8 PRE a spočívá v (relativně) rozumné ceně. Pokud hledáte pohodový zesilovač pro zbytek života, který bude hrát jednoduše řečeno příjemně a u něhož bude příštích 20 let pravděpodobně jedinou starostí manželčina neutuchající potřeba smést prachovou vrstvu, pokud máte na financování hrající elektrárny (1 500 Wattů je jednoduše 1 500 Wattů), která na druhou stranu nepříjemně netopí, pak zvažte kombinaci M8 od Musical Fidelity. Jedině v ní dosáhnete rozumného muzikálního výkonu a jedině tak si tu nezastavitelnou Herkulovu sílu a spoustu poklidné muzikální radosti užijete.

Kč 247 900,- (pár)

--- --- --- --- ---

KLADY

+ sytý, energický zvuk

+ vyrobeno, aby vydrželo „navždy"

+ síla, kterou nerozhodí vůbec, ale vůbec nic

+ muzikální a příjemný přednes

ZÁPORY

- vlastně nic zásadního, pokud máte rádi energický, velký zvuk, který se protlačí všude

- budete potřebovat nadprůměrně dimenzované pojistky

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Smart HiFi | www.smarthifi.cz 

Pozn.: Od roku 2015 je dovozcem firma Altei - http://www.altei.cz/wp-musicalfidelity/

02 200 300 xavian

03 200 200 eurostar

04 200 200 soundstyle

05 200 200 tykon

200 200 hifi guide

08 200 200 horn

09 200 200 voice

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 voix

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

1) HLAVNÍ SESTAVA
2) NEARFIELD SESTAVA
3) DOSTUPNÁ SESTAVA
4) VINYLOVÁ SESTAVA
5) MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Norma Revo IPA-140 [1]
Grandinote Shinai [4]
Emotiva XPA-DR2 [2]
Cambridge CXA80 [3]

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO UDP-205 [1]
Teac NT-503 [2]
Apogee Groove [5]
Chord Mojo / Chord Poly [5]
Cambridge CXC [3]
The Little Black Box v2
COOD-E TV
Pioneer BDP-LX71 [2]

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30 [1]
KEF LS50 [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]

GoldenEar SuperSub X [3]

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
+ VPI ADS
Grandinote Celio [4]

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Red Dawn [3]
InAkustik LS-1603 [2]
TelluriumQ Silver
ZenSati Authentica [2]
ProAc Response Black Signature

SIGNÁLOVÉ XLR
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Red Dawn [3]
ZenSati Authentica [2]
TelluriumQ Black
Chord Signature (XLR-DIN)
Vincent Premium
Cardas Clear (sluchátka) [5]

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Red Dawn [3]
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur

DIGITÁLNÍ
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
Nordost Blue Heaven (coax) [3]
Nordost Purple Flare (USB) [5]
AudioQuest Jitterbug [2]
Cardas HighSpeed SB (USB) [2]
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI)
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Frey [1]
Nordost Red Dawn [3]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premiere
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica [2]
KrautWire Omega III

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

IsoTek EVO3 Syncro UNI [1]
IsoTek EVO3 Genesis One [1]
IsoTek EVO3 Titan One [1]
IsoTek EVO3 Sirius [3]
IsoTek EVO3 Corvus [2]
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

beyerdynamic Amiron Home [2]
Sennheiser HD 26 Pro [5]
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim mu-so
65" UHD Philips 65PUS7101 [1]

MĚŘENÍ:

Clio Pocket
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

31 200 300 bose

32 200 200 wdq

33 200 200 amarock

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Harmonii, švih a břink

Milí čtenáři,

čas letí, jak praví okřídlené přísloví, jako voda. Doufám, že rok 2018 pro vás byl ve znamení úspěchu a třeba i nalezení nějaké nové, skvělé zábavné cesty k dobrému zvuku. Takže vám všem ještě jedno přání všeho nejlepšího do nového roku a nechť je vše tak, jak si přejete.

Číst dál...

11 200 200 rpaudio 12 200 200 audio visual 13 200 200 elfton 14 200 200 mareka 

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

16 200 200 cpt 17 200 200 aq 18 200 200 avintegra 200 200 psg 20 200 200 wdq 

21 200 200 kasaudio 22 200 200 spalek 28 200 200 440audio 24 200 200 hifistyl 200 200 melco 

26 200 200 ibd 27 200 200 hiendboutique 25 200 200 grandinote 200 200 amarock studio 200 200 htp

corner amarock studio