ELAC hi-fi reprosoustavy

Blu-ray je v dnešních dnech na té nejlepší cestě celkem nenápadně nahradit DVD disky, které před ne zase tak dlouhou dobou pompézně sesadily kralující systém VHS. Není to zase tak dlouho, kdy byly horkou novinkou domácí nahrávací systémy pro DVD, dnes cena supermarketového Blu-ray přehrávače klesla hluboko pod 10 000,-. Jenže jakkoliv i takový přístroj uspokojí díky maximální kvalitě formátu Blu-ray většinu audio- a videofilské populace, to pravé maximum dokáže odhalit jen ten nejlepší Blu-ray přehrávač. Mezi kandidáty na královský trůn je také dnes testovaný přístroj Pioneer BDP-LX91.

Model BDP-LX91 není v katalogu Pioneer žádnou žhavou novinkou, přesto je stále nejvyšším Blu-ray přehrávačem, obrazovou referencí a celkově nejkvalitnějším zdrojem signálu od Pioneer. S doporučenou koncovou cenou lehce pod 70 tisíc korun se dostává již do hájemství opravdového high-endu. Vzhled celohliníkového šasi LX91 je velmi elegantní, drží tradiční leskle černý zevnějšek moderních domácích přístrojů s logem PIONEER, s rozměry 420 x 143 x 365 mm pak nezabere ani o moc víc místa než high-end CD / DVD přehrávače, kterým se blíži i vahou 14,3 kg. Snad jen třemi masivními nožičkami se od nich liší, ale naopak tím – alespoň v mých očích – získává auru masivnosti a spolehlivosti. Co se dalšího vzhledu týká, jediným opravdu výrazným prvkem jsou zvlněné bočnice a prohlubeň uprostřed masivního čelního panelu, která odděluje tlačítka s displejem od samotné mechaniky a dvou velkých kulatých tlačítek – spouštění a Play. V oné prohlubni pak nalezneme ještě diody za tmavým plastikem, které nenápadně oznamují, v jakém režimu zrovna přehrávač funguje. Displej s modrým písmem je velmi dobře čitelný, ačkoliv poměrně rozměrově skromný. Tlačítka po obou jeho stranách jsou pak opravdu mikroskopická a téměř uživatele s prsty většími, než má desetileté dítě, nutí používat dálkové ovládání. Což ovšem není žádná výtka, protože ovladače je velmi masivní, přehledný a dobře padnoucí, s logicky a jednoduše rozdělenými sadami tlačítek.

Zadní panel pak při pohledu odhalí zcela vpravo otvor větráčku, který ovšem při provozu není slyšet ani v tichých pasážích filmů, sadu zlacených analogových audio výstupů 7.1, výstupy s-video a video, komponentní video, dva HDMI výstupy, digitální audio výstup optický i koaxiální (vše až dosud jmenované ve zlatě) a nakonec LAN (pro spojení s online službou BD-Live) a RS232 pro složitější instalace. Tím bychom asi mohli popis fyzického zevnějšku Pioneer BDP-LX91 ukončit a shrnout jej pro jistotu ještě jednou pod slovo „elegantní“.

Co se funkcí týká, má přehrávač celkem samozřejmou podporu nejnovějších formátů, ať už je to DTS-HD nebo Dolby TrueHD, ale i stále oblíbených souborů DivX, přehrávání MP3, WMA či JPEG, kdy prostě a jednoduše přehraje téměř vše, co mu podstrčíte. Jediné formáty, s nimiž si pohříchu neporadí, jsou SACD a DVD-Audio a je to velká škoda, protože pak by se tento macek mohl stát skutečným centrem domácí elektroniky.

O kvalitu zobrazení se stará několik velmi zajímavých funkcí, či spíše vlastností přehrávače. Ať už je to celkem obvyklý upsampling obrazu v na kvalitu 1080p/24, podpora 48bitových barev přes připojení přes HDMI (DEEP COLOUR technologie - velmi ojedinělá barevná hloubka, kterou dokonce nedokáže zobrazit ani mnoho televizí na trhu) nebo třeba 14bitové převodníky s frekvencí 297MHz (216 pro SD signály). Vše zajišťuje v dnešní době patrně nejvyšší možnou úroveň zobrazování vizuálního signálu. Zvukovou stránku pak zajišťuje osm D/A převodníků Wolfson WM8740, pracujících s úrovní signálu 24bit / 192 kHz. Každý kanál tak má dedikovaný DAC pro maximální možnou zvukovou kvalitu. A protože Pioneer to s audiem myslí vážně, je tento Blu-ray přehrávač vybaven také funkcí Pure Audio, která vypíná přebytečné video obvody, je-li přístroj používán pouze k reprodukci zvuku, čímž se zajišťuje maximální možná kvalita poslechu.

Z ostatních psaných funkcí, které jsou dnes již naprostou nutností i pro ten nejlevnější dostupný čínský přehrávač bez značky výrobce, stojí za zmínku snad jen Zoom, umožňující přiblížení libovolné části obrazu nebo schopnost anamorfním přiblížením eliminovat černé pruhy u filmů s poměrem stran 2,35:1. Touto technologií disponuje vrcholný přehrávač PIONEER jako jediný v katalogu.

Jakkoliv BDP-LX91 umožňuje obšírná a hluboká nastavení obrazu i zvuku různými profily, posouvátky, hejblátky a přepínači, jsou určena všechna tato nastavení buď znalým hračičkům, nebo masochistům, kteří si obraz náležitě rozladí a budou zbytek životnosti přehrávače zkoušet vrátit vše do původního nastavení. Po prvních tápavých krocích tímto směrem jsem se zařadit do druhé kategorie, všechno poctivě vrátil do továrního nastavení a sledovat těch několik filmů se základními nastaveními.

V zšeřelém večerním prostoru mého obývacího pokoje zarotoval v subtilní, ale precizně tiché a rychlé mechanice testovaného Pioneeru jako první film I am Legend (Já legenda), který je mnoha světovými médii brán jako ideální testovací Blu-ray disk, protože skvostně provedené speciální efekty typu vlnící se trávy jsou prostě nádherné. Musím uznat, že i na průměrné LCD televizi LG a celkově nadprůměrném domácím kině Philips HTR9900 byl film (nejen tento, ale všechny) téměř kinosálovým zážitkem. Obzvláště ostrost obrazu je naprosto fascinující, podíváme-li se na porovnání s „obyčejným“ DVD. Při pohledu na takovou kvalitu marně přemýšlím, jak jsem mohl být nadšený z filmu na VHS kazetě. Pokrok prostě nezastavíš...

Co musím ohodnotit jako obzvláště dobrou disciplínu pro Pioneer BDP-LX91 je podání přechodů barev. Vím, že v mnoha filmech na mnoha televizích (stačí si zajít do nejbližšího obchodu s elektronikou a podívat se na téměř kteroukoliv vystavenou televizi) je poměrně problematické zobrazení přechodů jedné barvy – typický příklad je šedá a červená, kde jsou přechody nejlépe vidět a tedy často nejhůře vypadají. Respektive téměř vždy je na nich vidět nějaký nevhodný artefakt, ať už jde o čáry kolmé na směr gradientu, značící nedostatečnou jemnost rozlišení nebo jiné známky nevhodné kvality zpracování signálu. V již zmiňovaném snímku I am Legend je několik scén, kde postavy vychází ze tmy do světla, tedy právě velmi náročný gradient šedé. Dynamika obrazu v podání LX91 je ale bezvadná, jakákoliv chyba v přechodu byla mimo mé rozlišovací schopnosti. A po pravdě zřejmě i za hranicemi rozlišovacích schopností televizoru, protože tenhle Pioneer si zaslouží jen to nejlepší, ideálně pak nějaký zobrazovač ze stejné stáje.

Upsampling starších DVD funguje také na výbornou. Ne že by nebylo možno rozlišit Blu-ray a upravené DVD, ale i na těch je vidět znatelný vzestup v kvalitě, což je bezpochyby příjemné, neboť není třeba s nákupem nového přístroje obnovovat také draze nakoupenou sbírku filmů. Plné schopnosti přehrávače ale vyniknou jen při prohlížení Blu-ray formátu... Mechanikou prošlo při mém krátkém testování asi deset filmů, z toho zhruba čtyři byly moderní Blu-ray, jeden remaster a ostatní pak „standardní“ DVD, z nichž nejdůležitější byl koncert Davida Gilmoura, který jsem poté poslouchal v režimu Pure Audio i na CD. Nevím jak nejlépe shrnout pocity z podání obrazu, ale určitě se jednalo o „ten správný“ obraz. Někdo by mohl říct, že barevnost není úchvatná na první pohled, ale to ona není ani v kině – barvy jsou prostě takové, jaké se natočí na filmový pás či jeho digitální ekvivalent. A přesně to LX91 předvádí – reprodukci toho, co je na digitálním nosiči, nic víc. Široký barevný gamut i schopnost vygenerovat takzvaně „černou černou“ a s ní v obraze i tóny vysoce kontrastní, zvládat dynamické pasáže a prostě z jedniček a nul na nosiči sestavit přesně to,co být sestaveno mělo, to jsou nejlepší charakteristiky podání videa high-end Blu-ray přehrávačem Pioneer BDP-LX91.

Nyní ještě v krátkosti odskočíme do režimu čistého audia, který ale není tím, proč by si případný zájemce měl LX91 kupovat. Tento Blu-ray přehrávač by měl sloužit spíš jako takový druhý, záložní či příležitostný CD přehrávač. Smysl hodnotit samostatnou reprodukci má pouze v režimu Pure Audio, kdy se odpojí všechny nepotřebné okruhy a z přístroje se tak de facto stává standardní CD přehrávač.

Jeho zvuk je v krátkosti řečeno mohutný a dynamický, snad až příliš efektní, ale přesně takový, jaký byste očekávali od Blu-ray či DVD přehrávače. Subtilní jazzové nahrávky nejsou tím pravým, ačkoliv je rozhodně nepřehrává špatně, ba naopak. Řekněme, že kvalitou svého přednesu se řadí k CD přehrávačům někam na úrovni 20 – 30 tisíc, což rozhodně není špatný výkon, vezmeme-li v úvahu, že LX91 má tuto schopnost jako „doplňkovou“. V nahrávkách je cítit stále dostatek detailů, ale celkově je zvuk poněkud temnější, sytější a má tendenci posluchače zavalit, než aby ho lehce a vzdušně objal. Není to špatně a třeba na rockovou hudbu je takový zvuk naprosto skvělý, jakékoliv akustické nástroje ale získávají zbytečně efektní nádech, jakousi energii navíc, která mírně mění jejich zvuk a hlavně kouzlo. Při krátkém poslechu je vše v naprostém pořádku, ale celodenní reprodukce by již mohla být poměrně únavná. Celkově ale vyrovnanost pásma i dynamika zvuku mohou směle konkurovat průměrnému CD přehrávači z výše zmiňované cenové kategorie, což je jistě příjemné plus.

Jaká je tedy vlajková loď Blu-ray přehrávačů Pioneer? Výborná... Jedním slovem, výborná. Filmové produkce na DVD i Blu-ray discích ze sebe vypotí v podání LX91 všechny jedničky a nuly, které na nich jsou a obraz i zvuk je dokonalý. Neměl jsem možnost vidět kvalitnější přehrávač Blu-ray a DVD. Potěšující je také jaksi trochu vedlejší schopnost přehrát kvalitně i sbírku audio CD, ačkoliv by tento Pioneer asi nemohl sloužit audiofilům jako hlavní zdroj signálu. Přestože cena přes 70 tisíc není malá, Pioneer BDP-LX91 usedl pevně na trůn Blu-ray přehrávačů, přičemž ostatní na něj koukají z uctivé vzdálenosti.

Cena Kč 67.990,-