2022 06 30 TST Marantz CD60 1

V New Yorku založený, ale už předlouhá léta v Japonsku navrhující i vyrábějící gigant historie audio techniky, firma Marantz, slaví krásné 60. výročí své existence. Nejen, že ke svým oslavám pomalu, ale jistě mění vzhled svých komponentů do nezaměnitelné retro-moderní podoby, ale také nastupuje novým směrem – streamovací a digitální zdroje signálu integruje do zesilovačů. To dalo prostor pro vznik komponentu tak klasickému, až je dnes vlastně neobvyklý – čistému CD přehrávači CD60.

Přístroj je vyvedený v onom novém stylu firmy, který se ovšem křivkami odvolává na košatá léta 60., dobu, kdy Saul Marantz společnost zakládal. Zhruba tři čtvrti šířky přední plochy zabírá relativně klasicky pojatý panel s uprostřed zasazeným displejem, velkým přesně na šířku šuplíku mechaniky, který je nad ním.

Po levé i pravé straně displeje je vždy trojice základních ovládacích tlačítek, vlevo ještě doplněná o USB port pro flashky s hudbou (klidně ve vysokém rozlišení až 24 / 192 u PCM a 5,6 MHz u DSD), vpravo je poměrně robustní ovládací prvek, jímž upravujete hlasitost sluchátkového výstupu – ten je zcela vpravo a uprostřed, na opačném konci přístroje je v témže místě spouštěcí tlačítko.

2022 06 30 TST Marantz CD60 2

Kolem celého tohoto „základního panelu“ se rozkládá prohnutá, velmi členitá plocha, vytvářející dominantní vizuální styl přístroje. Na rozdíl od stejně designově pojatých zesilovačů MODEL 30 a MODEL 40n tu zboku není často Marantzem používané podsvícení.

Přístroj sám vypadá díky celkem velkým proporcím (44,2 cm na šířku, 12,9 cm do výšky a 39,6 cm do hloubky) luxusněji, než je ve třídě zvykem, pomáhají tomu i zaoblené boky, které reflektují podobu výrazně dražších zesilovačů. Dobrý pocit vzbuzuje na CD přehrávač ne úplně muší váha 7,5 kg.

2022 06 30 TST Marantz CD60 3

Zezadu pak přístroj vypadá naprosto klasicky a odpovídá kontextu cenové úrovně. Je tu jednoduchý pár výstupních cinchů pro analog, doplněný o jednu digitální optiku a koax. CD60 je vybaven firemním systémem „oranžových cinchů“ pro předávání ovládacích informací mezi značkovými komponenty, je tu i možnost externího spouštění přes napěťový jack.

Adekvátní ceně je i osazená mechanika JTL101Y – ta umí přečíst originální i vypalovaná CD, ale nic jiného. Možná může někoho mrzet absence podpory SACD, nicméně v kontextu dané třídy (a toho, že DSD je dostupné přes soubory na USB) je to asi zanedbatelný problém.

2022 06 30 TST Marantz CD60 4

Přehrávač je napájen přes klasický transformátor na EI jádře a pracuje podle výrobce s nadstandardně velkými proudy. V přístroji je na mnoha místech použita firemní technologie diskrétních obvodových modulů HDAM – na výstupu jsou přepracované HDAM a HDAM-SA2 (součástky mají symetrické rozložení a signálové cesty jsou kratší), druhý jmenovaný v kombinaci s jedním operačním zesilovačem je také u sluchátkového výstupu. Díky tomu lze u sluchátek volit jednu ze tří úrovní zisku. Výstup sluchátek dodává do 32 ohm rozumných 28 mW.

Signál z mechaniky zpracovává čip ES9016K2M s možností volby jednoho ze dvou digitálních filtrů. Jejich vliv byl slyšet na hraně subjektivních pocitů, není to patrně stěžejní funkce na výsledné ladění.

2022 06 30 TST Marantz CD60 5

CD60 jsme si zajeli poslechnout do vyladěné akustiky showroomu dovozce, kde mu společnost dělal solidní systém – k porovnání hrál třeba i MCT500 od McIntosh, hrálo se buď přes McIntosh C52 / MC1.25KW / Bowers&Wilkins 801 D4, případně s PMA-1700NE od Denon či Marantz MODEL 30, v obou případech na Bowers&Wilkins 603 S2 Anniversary. Použity byly kabely InAkustik, zejména nejvyšší série s technologií AIR.

U „Remember Hymn“ od Robert Balzar Trio & Johna Abercrobieho („Tales“ | 2008 | Robert Balzar | 9802115026 2) bylo cítit signaturní „marantzovský“ měkčí, vřelejší bas, možná lehce rozevlátější, ale už fajnově čitelný, příjemně „hi-fi“. Není to žádný hon na objemy a váhy, důležitá je tu plynulá pozvolnost, pocit sytosti a bohatosti, které rozhodně přesahují standard dvacetitisícových komponentů. Takový ten první povšechný dojem, ten kdy jen tak posloucháte bez zaměření na konkrétnosti, tak ten radí zařadit CD60 do zdrojů s klidně dvojnásobnou cenu. Jakmile se zaposloucháte, tak ano, kontury nejsou perfektní a artikulace by mohla být o něco suverénnější, přesto když se oprostíte od rozboru detailů, celkový pocit z basu je velmi pěkný.

2022 06 30 TST Marantz CD60 7

Ještě lepší byl dojem z hlasu Barryho Gibba v příkladně čistě zprodukované „While I Play“ („Life in a Tin Can“ | 1973 | Polydor | 833 788-2) – zněl díky celkovému ladění tak nějak přítomně a snad i líbezněji, než z MCT500 (a vůbec jen myšlenka na srovnání je skvělou vizitkou pro CD60). Je to vokál dobře srozumitelný, bezproblémově čistý, jakkoliv i tady zjevně dotečený zvukem á la Marantz, tedy s přídavkem košatosti, barevnosti a jistého zklidnění. Ta míra pohody a zábavné plynulosti je ale na dvacetitisícový stroj naprosto k nevíře.

Velmi živé až drsné výšky v „Meeting of the Spirits“ od Mahavishnu Orchestra („The Inner Mounting Flame“ | 1998 | Columbia | CK 65523) ukázal přehrávač s dostatečnou mírou detailů s pocitem znělé bohatosti. Není to zvuk úplně rychlý, takový ten zařezávající, ale pořádek už tu je – prostě opět „je to hi-fi“. Přes onen jistý přídech jemnosti proniká dostatek pronikavé kovovosti, aby činel působil čistě. Ani v nejdramatičtějších momentech – tak trochu kupodivu – neztrácí CD60 férovou čitelnost.

2022 06 30 TST Marantz CD60 11

Gershwinova poetická „American in Paris“ v provedení Riccarda Chaillyho, The Cleveland Orchestra a sester Labéqueových („Rhapsody in Blue“ | 1987 | Decca | 466 424-2) si juchala s lehkostí a nadhledem, s jakousi noblesou rozhodně nadřazenou segmentu běžného hi-fi, kam CD60 spadá svou cenovkou. Přednes docela hezky bublá v basovém spektru, byť celkově zůstává spíš v klidu. Energie není nějak dramaticky moc, stejně jako důrazu, ovšem snad díky nadechnuté bohatosti pocit dynamiky není špatný. Naopak, je radost to poslouchat, asi jako brouzdat vlnkami teplého oceánu. I v momentě, kdy se skladba lehce zahustí, zůstává ve zvuku CD60 – na danou třídu – mimořádný dar hudebnosti.

Komplexní moderní klasiku, zastoupenou Szymanowského „O przychodze sam, jako kazales, Królu“ (Sir Simon Rattle | 2008 | EMI Classic | 50999 5 14576 2 4), provedl Marantz krásně organickým způsobem. Čitelnost je vlastně skvělá, nikdy nemáte pocit nějakého zahlcení, ani v těch složitějších pasážích a to je co říct. Není tu ani nějaké veliké soustředění na detaily, kdy byste cítili, že se přístroj snaží o maximálně holografický přednes nebo technickou dokonalost. Marantz tak pluje, tančí a s notami se mazlí, že to sice možná není perfektně autentické z pohledu nahrávky, ale je to nečekaně přesvědčivé z pohledu hudební podstaty. Na dvacetitisícové zařízení je to rozhodně velký nadstandard.

2022 06 30 TST Marantz CD60 17

Pokud se CD60 drží v něčem „pouze“ standardů své kategorie, tak je to v prostorovosti reprodukce. Mozartův „Violin Concerto No. 2 in D major, K211“, kde má vedoucí linku Anne-Sophie Mutter a její Stradivárky (1998 | EMI | 5 65539 2 7) byl dobře spojitý, bez nějakého zjevného těžiště, takže už šlo o bezproblémový hi-fi zvuk se vším všudy. Zvuk působí hlavně harmonicky a poměrně bohatě, lokalizace jednotlivých nástrojových sekcí je pak rozhodně dobrá, jen celkové proporce jsou „uměřené“.

V čem je nicméně Marantz CD60 za danou cenu nepřekonatelný, to je parádní muzikálnost, kdy přehrávač prostě „jen hraje“ – nepřehnaně, přesto šťavnatě, s dostatečným šmrncem a energií. Hudba má rytmus a přitom není nijak přebujelá nebo nevyvážená, jak ukázala „Running Up That Hill“ od Kate Bush („Hounds of Love“ | 1997 | EMI | 7243 5 25239 2 4). Možná tu razantní bubny zní trochu měkčeji, ale je to velká pohoda, je to zábava, kterou můžete užívat hodiny, nepřeslazená a přesto pěkná a bohatá.

2022 06 30 TST Marantz CD60 16

Marantz CD60 je krásnou oslavou šedesátin Marantzu. Je to hi-fi ne snad takového toho moderního „intenzivního“ stylu (míněno zvukově), nabízí možná trochu starosvětský pohled na hudbu, ale o to lépe – je to jednoúčelový stroj, který umí prostě přehrávat hudbu z kompaktních disků a dělá to dobře, dokonce o dost lépe, než by napovídala na aktuální dobu až k nevíře nízká cenovka. Je nízká s ohledem na kvalitu provedení a designu, je nízká i s ohledem na mimořádně muzikální zážitky, které přehrávač přináší. Jeho zvuk má svůj výraz, není to snaha o neutrální dokonalost, nicméně naladění se povedlo a poslouchat prakticky jakoukoliv hudbu je na CD60 radost. Pokud tak ještě dnes hledáte CD přehrávač a nemáte vyšší desítky (nebo spíš ještě více) tisíc na „velké hračky“, v dostupné třídě aspiruje CD60 na když ne nejlepší, tak rozhodně „alespoň“ nejmuzikálnější stroj. Velké překvapení, velké doporučení!

Kč 22 990,-

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ skvělý design na poměry levných CD

+ velmi atraktivní cena za dané výkony

+ asi nejmuzikálnější CD přehrávač ve třídě do 30k

+ podpora hi-res souborů na USB discích

+ celkově rychlý a bezproblémový chod

ZÁPORY

- někomu může chybět pro Marantz poměrně tradiční podpora SACD

--- --- --- --- ---

DOVOZCE: Eurostar Ostrava | www.eurostar-ostrava.cz 

XAVIAN Medea

Perfect Sound Group

Denon PerL v akci

AV Center

Thrill Audio

Focal Diva Utopia

Horn Distribution

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

RP Audio

Unitra

Mareka Audio

TYKON

Dynaudio EMIT

Perlisten reprosoustavy

Gramofony Robert Meyer

HIFI GUIDE

Lab12 | Audiofeel

AudioEgo

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

[1] HLAVNÍ SESTAVA
[2] NEARFIELD SESTAVA
[3] STŘEDNÍ SESTAVA
[4] VINYLOVÁ SESTAVA
[5] MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Norma Revo SC-2 [1] + [4]
Norma Revo PA 160 MR [1] + [4]
Musical Fidelity M8xi [2]
Grandinote Shinai
Cambridge CXA81 [3]

ZDROJE SIGNÁLU:

Métronome DSC [1]
Métronome Le Player 3 [1] + [2]
Bluesound NODE (Gen 4) [2]
EverSolo DMP-A6 [3]
OPPO UDP-205 [1]
Roon [1] + [2]
Apogee Groove [5]
Cambridge CXC [3]
Zidoo Z9X Pro [1] 
Zidoo Z9X [2]
SONY BDP-S1200

REPROSOUSTAVY:

KEF Blade One Meta [1]
Fyne Audio F1-5 [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]
Magnat Monitor Supreme 102

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana ML
+ VPI ADS
+ HEXMAT Eclipse
+ HEXMAT Molekula
+ IsoAcoustics Gaia III
Grandinote Celio [4]
Rega Atlas MK2
AVID Level 45
HANA EH
DS Audio ST-50

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Valhalla 2 (bi-wire jumper) [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
ZenSati Authentica [2]

SIGNÁLOVÉ XLR
KrautWire Super Symetric Gold [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
Nordost Red Dawn
ZenSati Authentica [2]
Cable4 Superblack [3]
TelluriumQ Black
Vincent Premium

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]+[4]
Nordost Red Dawn
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur
AudioQuest Mackenzie
Cardas Clear (sluchátka)
Dynamique Audio Halo 2 (sluchátka) [5]

DIGITÁLNÍ
SOtM dCBL-CAT7u [1] 
SOtM dCBL-CAT7 [1]
SOtM iSO-CAT6 [1]
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
AudioQuest Carbon 48 [1]
Wireworld Platinum Starlight (USB) [2]
Dynamique Audio Horizon 2 (coax) [3]
Dynamique Audio Horizon 2 (USB)
Nordost Blue Heaven (coax)
Nordost Purple Flare (USB) [5]
2x AudioQuest Jitterbug FMJ [1]
AudioQuest Jitterbug [1]
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI) [2]
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Nordost Valhalla 2 [1]
Cardas Clear Beyond XL C19 [1]
VYDA Laboratories Orion [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premier [2]
IsoTek EVO3 Optimum [2]
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica [2]

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

samostatný přívod a fáze 1x25A [1] 
GigaWatt G-C20A 2P (jistič)
GigaWatt LC-Y EVO (kabel)
GigaWatt G-044 (zásuvky)

IsoTek V5 Sigmas [1]
Norost QSource [1]
IsoTek V5 Titan [2]
IsoTek V5 Polaris [3]
IsoTek EVO3 Corvus [1]
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

Focal Clear [2]+[5]
Denon PerL Pro [5]
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

SOtM sNH-10G & sCLK-EX [1]
SOtM iSO-CAT6 SE [1]
SOtM iSO-CAT7 [1]
Solid Tech Feet of Silence [1]
Solid Tech IsoBlack [1]
Cardas Multi Blocks [1]
Nordost QKore 6 [1]
Nordost QKore 3 [2]
Nordost Sort Kones [1] + [2]
Nordost Sort Lift [1]
Nordost QPoint [1] + [2]
Nordost Ti Pulsar Points [2]
IsoAcoustics Orea Indigo [2]
IsoAcoustics Gaia I [1]
IsoAcoustics Gaia III [3]
IsoAcoustics Aperta [2]
AudioQuest Fog Lifters [2]
AudioQuest Noise-Stoppers [1] + [2]
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic [1] + [2] + [3]
akustické prvky ASI Sugar Cubes [2]
SONOS One SL
65" UHD Philips 65OLED806 [1]
VPI HW16.5

MĚŘENÍ:

Clio Pocket 2.11
Room EQ Wizard
miniDPS UMIK-1
miniDSP H.E.A.R.S.
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor
Xavian Mondiale II

NÁBYTEK:

zakázkový stolek z 5 cm masivu [1]
Norstone Stäbbl [3]
NEO HIGH END Tripod [2]

SPL

Amarock Studio | Audio Solutions

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 avs Elfton Elevator - Scan-Speak Ellipticor High-End Audio Studio Roth Audio DiokAudio

Perfect Sound Group

CPT Praha AQ STUDIO Amarock Studio - špičkový zvuk Studio Hifistyl

AV Center High-End Studio Praha

BSS Praha | Cabasse

Sonus faber & McIntosh - nejlepší reprosoustavy a zesilovače

  Studio Špalíček Ostrava - nejlepší hifi studio WDQ | EverSolo & Zidoo & Emotiva & Storm Audio VOIX

Audio Video Show Praha 2025 | výstava hi-fi techniky a domácího kina

Amarock Studio | luxus Kalista a Rockport Technologies