2019 12 31 TST TelluriumQ Black II 1

Britská firma TelluriumQ, za níž stojí bodrý a sympatický Geoff Merrigan, promovaný chemik s praxí ve vývoji materiálů pro průmyslové nasazení, je na světě už nějaký ten rok a stihla si za tu dobu vydobýt renomé výrobce dobrých audio kabelů, které nezruinují peněženku ani běžnému nadšenci do hi-fi. Výrobce své série dělí podle barevného klíče s různými přídomky, ty zaměřené na svět řekněme běžně dostupného hi-fi jsou Blue a Black. Kabel Black pak byl prvním výrobkem TelluriumQ a po letech se dočkal další generace.

Tedy konkrétněji řečeno, druhou generaci dostal - zatím - jen reproduktorový kabel Black, tedy v této chvíli Black II. Ten v sobě nese prvky, které charakterizují celý výrobní program anglické firmy. Jde zejména o to, že kabel je plochý, poměrně úzký a působí nejen vizuálně, ale i na omak jako spolehlivý - můžete ho vést kudy chcete, je odolný a snadno ohebný a přitom cítíte, že ho namáhání jen tak nezničí.

Pouzdro kabelu je z matně černého materiálu, na obou koncích se vodiče rozdělují a obě koncovky zůstávají velmi ploché. Použité banánky (na přání lze mít také vidličky) jsou také velice kompaktní, takže snadno zapadnou do jakýchkoliv přístrojů i reprosoustav. Šipky na smršťovacích prvcích kolem banánků indikují směrovost kabelu.

2019 12 31 TST TelluriumQ Black II 2

TelluriumQ pak nikde oficiálně neuvádí ani používané materiály, ani využívané technologie nebo třeba technické parametry svých kabelů. Geoff Merrigan říká, že kabel je filtrem, který signál ovlivňuje svou izolací, geometrií, použitými materiály a navrch samozřejmě tím, jak spolu tyto jednotlivé prvky fungují v rámci celku. Z toho pak vyplývá, že kabel musí sednout právě do vašeho systému a že je dobré místo parametrům věnovat pozornost prostě tomu, jaký máte z kabelu pocit.

Reproduktorový kabel TelluriumQ Black II jsme poslouchali na standardních redakčních systémech - tedy s OPPO UDP-205 / Norma Revo IPA-140 / Harbeth Monitor 30 proti kabelům Nordost Heimdall 2, s Cambridge CXC / Cambridge CXA80 / Fischer&Fischer SN-70 proti kabelům Nordost Red Dawn a na Teac NT-503 / Emotiva XSP-1 / Emotiva XPA-DR2 / KEF LS50 proti kabelům InAkustik LS-1603. Poslouchalo se ale také s Hegel H120 a Hegel H390, poslouchalo se s Xavian Premio Esclusivo a řadou dalších komponentů, které prošly redakčním testováním během posledního kvartálu roku 2019. Společnost často Black II dělal i signálový kabel Black nebo napájecí kabel Blue Ultra II od stejného výrobce. Srovnávat jsme mohli i s TelluriumQ Silver, Klotz LY240B nebo "noname" dvoulinkou. Krátce jsem ale zkoušeli kabel i v dalších místech, třeba v showroomu firmy Perfect Sound Group s KEF Reference 1, KEF R3 nebo elektronikou Burmester a Exposure.

2019 12 31 TST TelluriumQ Black II 8

U basové složky v "Power" Marcuse Millera ("M2" | 2001 | Telarc | CD-83534) bylo znát, že jednotlivé tóny mají solidní razanci, bas má energii a má také celkem slušnou dávku objemu - hudba hraje "od podlahy" a s tóny příjemně zakulacenými a už celkem dobře oddělenými. Není to rozhodně jen "jednoduchý" nebo "monotematický" bas a jistá obyčejnost, vlastní většině kabelů v této cenové relaci tu patrná nijak není, naopak se začíná objevovat decentní hudebnost "opravdového hi-fi".

Tak se děje i ve středním pásmu, na vokálu Bobbyho McFerrina v "Hush Little Baby" ("Hush" | 1992 | SONY Masterworks | SK 48177) byla cítit pěkná objemnost, kabel jako kdyby vokál lehce zdůrazňoval, mírně nafoukl a jaksi podsunul dopředu k obdivování, ale bez vnucování se. Detailnost je oproti zkoušeným kabelům vyšší úrovně omezená, na druhou stranu rozdíl mezi Black II a třeba Silver už není nijak jednoduše postřehnutelný. Přednes je rozhodně férově kultivovaný.

2019 12 31 TST TelluriumQ Black II 7

Black II měl tendenci dávat dost prostoru výškám, třeba cinkot činelů v "Take Five" od Davea Brubecka ("Time Out" | 2009 | Columbia | 88697 39852 2) byl na danou třídu vlastně nebývale znělý a dosti objemný. Není to takový ten zaostřený cinkot, ten "pinktlich" zvuk, ale má své kouzlo, detailů je přiměřeně a zvuk působí jiskrně.

Kabel fungoval ve všech systémech trochu zvláštním, mírně ambivalentním způsobem - kupříkladu "Two Bass Hit" Dizzy Gilespieho ("Night in Tunisia" | 2006 | Bluebird | 82876 84866 2) působila na jedné straně poměrně dost zklidněným, uvolněným dojmem, na druhé tu byla slušně patrná dynamičnost, v ten správný okamžik nechybělo vzkypění energie a vlastně Black II kombinuje celkově spíše klidný a mírný dojem se schopností nechat problesknout živost bez pocitu lenosti. Opět - v rámci své cenové třídy snese srovnání s kabely mezi 10 a 20 000,- Kč od "velkých značek".

2019 12 31 TST TelluriumQ Black II 5

Black II nabízí také vkusné rozlišení, takovou "Tribal Dance" od Peter Green Splinter Group ("Destiny Road" | 2010 | Snapper Music | SBLUECD055) připojení kabelu udrželo pěkně "nohama na zemi" a se solidní čitelností a to i v porovnání s kabely o dost dražšími. Necítíte takovou tu úplně precizní zaostřenost a preciznost, všechno přichází s jistým dotekem jemnosti, ale přesto dobře čitelné.

Také podání prostoru nahrávek není špatné - v přímém porovnání s oněmi (podstatně) dražšími kabely nezněla "Allegro Moderato" Ralpha Vaughan Williamse ("Symphony No. 9" | 1994 | Everest | EVC 9001) tak otevřeně a tak expanzivně v pravolevém ani předozadním směru, na druhou stranu to vůbec není špatné a třeba ve srovnání s modelem Silver upřímně řečeno vede v pocitu plastičnosti právě Black II. Ve srovnání s úplně základním kabelem typu Klotz LY240B jde ale o úplně jiný vesmír a oproti vlastně čemukoliv, co lze považovat za "základní" otevírá Black II svět skutečného hi-fi.

2019 12 31 TST TelluriumQ Black II 4

To platí i z pohledu intenzity muzikálního zážitku - k "Please Read the Letter" od Roberta Planta a Alison Krauss ("Raising Sand" | 2007 | Decca | 475 9382) přistoupil kabel s jistou rozvážností, pomaleji, jemněji, ale pěkně bohatě a celkově s dobrou plynulostí, která láká k poslechu. Člověku se chce říct, že když přepojí základní kabel za Black II, dostane okamžitě prostě více hudby. Je to bezprostřednější zážitek, bohatší a zábavnější.

Reproduktorový kabel TelluriumQ Black II představuje skvělý standard toho, co by dostupný kabel měl do systémů přinášet. Tedy jistou dávku klidnosti a hladkosti, ale také plnost a pocit, že hudba šlape jak má. Ve srovnání s čímkoliv základním si Black II vede výtečně a systémy nabízí prostě bohatší hudební zážitek. Dokonce se neztrácí ani ve srovnání s dražší konkurencí a leckde ani dvojnásobně drahý kabel neznamená lepší poslech. V poměru cena / výkon patří tenhle nenápadný britský kabel rozhodně mezi výtečné. Pokud tak máte rádi bohatší, barevnější a o špetku jemnější, klidnější reprodukci, tak Black II nabídne rozhodně víc, než "známé firmy" a nebýt nedávného setkání s Dynamique Audio Horizon 2, byl by na vrcholu seznamu doporučeníhodných dostupných reprokabelů.

Kč 8 860,- - reproduktorový kabel 2x 2,5 m

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ příjemně klidný přednes

+ snadná manipulace

+ pěkné, jemné podání středů

+ patří do hi-fi světa a "snesou" i srovnání s dražší konkurencí

ZÁPORY

- v některých sestavách může být zvuk trochu moc "zakulacený"

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Navrátil Audio | www.navratilaudio.cz 

DOVOZCE: Szymański Audio | www.sz-audio.pl 

Přenosky Ortofon

XAVIAN Prague

GMG Power

Perfect Sound Group

200 200 epaudio

AV Center

Focal powered by Naim

Thrill Audio

200 200 horn

200 200 audiocenter

maranz model30

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 voix

RP Audio

Rodel Audio

Dream Audio

200 200 soundstyle

05 200 200 tykon

Kabely Supra

Dynaudio Contour i 200 200 avs 13 200 200 elfton Mareka Audio 

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

  • Lyngdorf TDAI-1120

    I když Peter Lyngdorf už dávno nemá s dánskou společností nesoucí jeho jméno nic společného, značka stále staví na jeho základních myšlenkách (zejména co se týká třídy D nebo korekce akustiky…

    06. leden 2021

    Kategorie: Zesilovače integrované Autor: Daniel Březina
  • JL Audio e112

    Americká společnost JL Audio patří dnes už mezi velké výrobce, však také její portfolio zahrnuje ozvučení aut, ozvučení lodí nebo ozvučení do extrémních prostředí, jako jsou pouštní závody aut a…

    06. leden 2021

    Kategorie: Subwoofery Autor: Daniel Březina
  • ATC SCM19

    Britští ATC započali svou dráhu mezi profesionály v oblasti zvuku, když se Billy Woodman v roce 1974 rozhodl zlepšit kvalitu používaných měničů. Dodnes patří v této sféře značka mezi vysoce…

    04. leden 2021

    Kategorie: Reprosoustavy regálové Autor: Daniel Březina
  • Atoll PR200 Signature + AM200 Signature

    Francouzský Atoll si už přes 23 let drží stejný přístup k věci, jaký mu na začátku vtiskli bratři Dubreuilové, tedy nabízet racionálně postavené hi-fi s vysokou zvukovou kvalitou za dosažitelné…

    04. leden 2021

    Kategorie: Zesilovače výkonové Autor: Daniel Březina
  • RIHA LINE-4 – sluchátkový modul

    Plzeňská značka RIHA má až neuvěřitelně všeobjímající portfolio, respektive je nutné složit poklonu konstruktéru Filipu Říhovi za to, že zvládá paralelně navrhoval jak reprosoustavy, tak zesilovače, tak třeba i řešení…

    04. leden 2021

    Kategorie: Sluchátka Autor: Daniel Březina
  • Heco Aurora 300

    Německá značka Heco se pyšní možná pro někoho až nečekaně dlouhou historií, táhnoucí se až do poválečného roku 1949. Po celou dobu pak společnost setrvala jako německá značka se zaměřením…

    04. leden 2021

    Kategorie: Reprosoustavy regálové Autor: Daniel Březina
  • Moon 860A v2

    Kanadský výrobce špičkových zesilovačů, CD přehrávačů a D/A převodníků Moon (což je značka firmy Simaudio, abychom byli exaktní) slaví aktuálně krásné 40. výročí, mimo jiné i exkluzivní edicí integrovaného zesilovače…

    28. prosinec 2020

    Kategorie: Zesilovače výkonové Autor: Daniel Březina
  • Wilson Exclusive EL-10

    Když se řekne Wilson, pravděpodobně se jako první každému milovníkovi dobrého zvuku vybaví americká legenda a její nepřehlédnutelné kreace. Jenže je tu ještě jedna značka, která pochází ze sousedního Polska…

    22. prosinec 2020

    Kategorie: Reprosoustavy podlahové Autor: Daniel Březina
  • Advance Paris PlayStream A7

    Odkud pochází značka Advance Paris asi není díky vševysvětlujícímu názvu třeba nijak sáhodlouze připomínat. Osvědčený výrobce je navíc na trhu už solidních 25 let, takže si své jméno už rozhodně…

    20. prosinec 2020

    Kategorie: Zesilovače integrované Autor: Daniel Březina
  • Marantz PM6007

    Přestože úvodní pojetí samozřejmě definoval značce Marantz sám zakladatel Saul, po němž se výrobce dodnes jmenuje, ty zásadní úspěchy si spojíme s tímto jménem až v éře, kdy se návrh…

    20. prosinec 2020

    Kategorie: Zesilovače integrované Autor: Daniel Březina

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Čistý signál i v dalším roce

Moji milí čtenáři,

říká to každý, píšou to všude, takže napsat i tady, že je za námi rok podivný a nestandardní, to by bylo nošením dříví do lesa. Nicméně i tak doufám, že jste ho – snad i s pomocí dobré muziky a velkolepých filmů – přežili ve zdraví, třeba i s nějakým tím úspěchem. V prvé řadě tedy vše nejlepší do roku 2021 a přejme si, aby byl stejně pestrý a bohatý na zážitky jako rok 2020, ale přejme si (velmi!) vroucně, aby to byly zážitky zřetelně pozitivnější.

Číst dál...

RYCHLÝ DOTAZ

Powered by BreezingForms

16 200 200 cpt 17 200 200 aq Bowers Wilkins Formation Dynamique Audio 200 200 wdq zidoo 

Mitchell Acoustics uStream One Studio Špalíček - Ostrava 24 200 200 hifistyl Amarock Studio 200 200 htp

Amarock Studio