První dochovaná písemná zmínka o obci Červenka je z roku 1287, v listině krále Václava II. je psáno: král daroval 2 lány ve Schwarcpachu (název obce v německém jazyce) rychtáři královského města Litovel Jindřichovi. Posuňme se o 736 let kupředu, kdy zde najdeme největšího českého výrobce reprosoustav, značku AQ, která si tu každoročně pořádá malou AQ SHOW s představením novinek.
Letos připadlo konání na data 12.10. (pro novináře a partnery) a 13. – 14.10. (dny pro veřejnost).
Tak jako již tradičně bylo možné podívat se do výrobních hal společnosti, kde vznikají reprosoustavy AQ, ale nejen ty.
Pro klasického milovníka hi-fi však určitě byly zajímavější samotné produktové novinky v čele s projektem AQ Ultima, navazující na dekády originálních aktivních řešení Jana Gbura pod značkou Acon.
Reprosoustavy v ceně dvou milionů za pár jsou plně aktivní, mají neobvyklý tvar a nejoriginálnější je jejich pojetí amplifikace – pro středy a výšky je tu výrazný elektronkový zesilovač v základně. Basům nicméně vládne velký vzadu zasazený modul na bázi zesilovačů Hypex. Řešení této firmy funguje také jako DSP / výhybka, byť stejně jako u zesilovacích prvků není použito přímo z výroby, ale po in-house modifikacích. Na výškách pracuje Scan-Speak Ellipticor, ve středech nezaměnitelný Lowther, přičemž basy tlačí velký měnič Focal.
Zvuk z master tape cívek byl každopádně velmi příjemný.
https://www.hifi-voice.com/vystavy/lokalni-akce/4730-aq-show-2023#sigProId72816e4ed3
Zajímavou novinkou byla možnost poslechu GoldenEar T66, prvního modelu, který u americké značky vznikl plně pod křídly AudioQuest. Nová ozvučnice s jiným stylovým pojetím, bytelná základna, nová sada součástek ve výhybce i nové či minimálně u výšek alespoň mírně modifikované měniče, byť stejný základní koncept s aktivní basovou sekcí. A čistším, jasnějším, řekněme evropštějším zvukem.
V téže místnosti se také předváděly napájecí filtry 303 / 505 / 707 od AudioQuest – komponentová velikost, tři „výkonové“ a čtyři „zdrojové“ zásuvky a to vše ve střední cenové relaci od cca 15 do cca 33 tisíc.
https://www.hifi-voice.com/vystavy/lokalni-akce/4730-aq-show-2023#sigProIdc3edb240c4
Ve velké místnosti bylo možné okusit program firmy JBL spolu s novou řadou komponentů Arcam, která kompletně přepracovala design a mírně překopala i produktovou logiku (streamer je vždy samostatným prvkem, zmizel Dirac, zato je možné koupit základní přístroje za atraktivní peníze). Nebyly tu pak reprosoustavy Revel, které se mateřský HARMAN rozhodl z evropského trhu pro malé prodeje úplně stáhnout.
https://www.hifi-voice.com/vystavy/lokalni-akce/4730-aq-show-2023#sigProId4b061d09c0
Nové řešení od Arcam hraje přesně dle role rozumného základního hi-fi, jakkoliv hodnotit to na basujících JBL v nezaopatřené místnosti šlo spíše okrajově. Hezké bylo vidět také novou „retro“ elektroniku JBL (nebo vlastně Arcam v jiném kabátě).
https://www.hifi-voice.com/vystavy/lokalni-akce/4730-aq-show-2023#sigProId00021647fb
Z ostatního nás zaujalo třeba nové udělátko vinylových nadšenců z Pro-Ject. Vinyl NRS Box S3 (8 190,- Kč) je maličká krabička, která má odstranit šum a praskot, spojený s poslechem starších a/nebo horších desek. Vkládá se do signálové cesty za phono předzesilovač, tam se zvuk digitalizuje (24 / 96) a zbaví v reálném čase prskanců (míru je možné nastavit) a trvalého šumu (až o 8 dB). Je pravda, že zvuk je ovlivněn, není TAK čistý jako přímo z gramofonu, ale to už je úděl celého toho digitálního zpracování – protože u dobrých desek můžete funkce vypnout a přístroj je plně transparentní, nemělo by to vadit. Pro toho, kdo má spoustu „špatných“ desek je to zajímavé řešení – minimálně při ukázkách skutečně zvuk od nežádoucích elementů vyčistilo.
https://www.hifi-voice.com/vystavy/lokalni-akce/4730-aq-show-2023#sigProIdc53c81b616
Nechyběl pak samozřejmě také kolorit v podobě ukázky rozdílů mezi kabely značky AudioQuest (hezky od nejlevnějšího po téměř nejdražší), nechyběla živá hudba a nechyběly ani ostatní důležité věci jako gramofony Pro-Ject, celé spektrum reprosoustav AQ, různá vestavná a profi řešení zde ze zjevných důvodů vynechaná a vůbec dost prostoru pro zajímavá a nové zvukové zážitky.