2018 04 10 TST Wharfedale Diamond 11 2 1

Řady dostupných reprosoustav Diamond od značky Wharfedale, založené Léta Páně 1932 Gilbertem Briggsem v městečku Ilkey v srdci údolí řeky Wharf v hrabství Yorkshire na severovýchodě Anglie, jsou už dlouhou dobu populární díky svému vždy aktuálnímu designu i přijatelným cenovkám, v jejichž kontextu prostě fungují. A ačkoliv Wharfedale je dnes součástí globálního koncernu IAG Group spolu s Quad, Mission, Audiolab, Luxman nebo Castle, řady Diamond jsou tu stále...

Nejnovější inkarnací je série Diamond 11 s trojicí sloupků a trojicí regálovek. Všechny modely nesou moderní rukopis, v němž ale stále cítíte firemní linie. Platí to i pro největší (byť stále poměrně kompaktní) regálový model Diamond 11.2.

Se svými 13,2 litry vnitřního objemu a korespondujícími vnějšími rozměry ozvučnice s výškou 35,5 cm, šířkou 22,1 cm a hloubkou 29 cm patří do standardu regálových reprosoustav. Stejně tak se svou váhou 9 kg. Kabinety jsou vyrobeny z vrstev různě hustého dřeva pro dosažení vhodné tuhost, kterou podporují ještě vnitřními příčkami.

2018 04 10 TST Wharfedale Diamond 11 2 2

Celá ozvučnice je usazena na základně, mezírkou mezi ní a skříní vydechuje dolů orientovaný port bassreflexu, čímž se energie šíří rovnoměrně do všech stran a chování je klidnější, než kdyby šlo o přímý výdech.

Diamond 11.2 mají poměrně tlustou čelní stěnu v černém laku, na její oblé boky navazují dozadu se zužující boční stěny, takže z pohledu zepředu působí reprosoustavy poměrně úzkým dojmem. Oba měniče na čelní stěně mají silný kovový rámeček, tweeter je pak vsazen ještě do mělkého zvukovodu.

Pohled zezadu je také velmi jednoduchý - je tu jediný pár reproterminálů a to ve vertikálním rozložení.

2018 04 10 TST Wharfedale Diamond 11 2 3

Nejvyšším tónům je vyhrazena klasická textilní kopulka o průměru 2,5 cm, středy a basy řeší kevlarový kónus o průměru 15 cm, mnohem dominantnější než sama membrána je ale mohutný středový fázový nástavec nebo obří vlnka pěnového závěsu.

S citlivostí 88 dB patří Diamond 11.2 spíše ke snáze rozehratelným, výrobce je označuje jako "kompatibilní s 8 ohmy". Psaný frekvenční rozsah 48 - 20 000 Hz nedoprovází (jako žádnou ze zmíněných hodnot) žádná definice podmínek, pro něž platí.

2018 04 10 TST Wharfedale Diamond 11 2 4

Wharfedale Diamond 11.2 jsme poslouchali na všech třech standardních redakčních sestavách - Norma Revo IPA-140 + OPPO UDP-205, Cambridge CXA80 + CXC a ASUS Xonar Essence MUSES MKII s Naim Nait XS + Naim FlatCap XS + Naim NAP250 s občasným přispěním gramofonové sekce včetně VPI Scout a Grandinote Celio. Porovnávali jsme s Xavian Perla, Harbeth Monitor 30 a Fischer & Fischer SN-70, ale redakcí prošlo během té doby i několik dalších zesilovačů, zdrojů signálu i reprosoustav.

Přeci jen stále ještě poměrně úsporná velikost (o úsporné cenovce nemluvě) Diamond 11.2 je logicky limitujícím faktorem co se týká objemu a důrazu nejhlubších oktáv, přesto zejména objem vyšší basů začíná být velmi pěkný a právě tam Wharfedale zdánlivě i trochu přitlačí - tím vznikne dojem plnějšího přednesu a i taková hodně basově odvážná Zimmerově "Wheel of Fortune" ("Piráti z Karibiku - Truhla mrtvého muže" | 2006 | Walt Disney) byla slušně podaná. Přednes je v basech trochu měkčí, takový uvolněnější, zvuk je kulatý, avšak sytý, pěkně bohatý a dá vám pocit, že z kompaktního objemu vytéká skutečně bas s nějakou váhou.

2018 04 10 TST Wharfedale Diamond 11 2 5

Hladkost, lehkost a relaxovaný přednes jsou charakteristické i pro střední frekvence - hlas Toma Jonese v "Did Trouble Me" ("Praise & Blame" | 2010 | Island Records) byl pěkný, usazený v popředí a objemný, pěkně barevně bohatý, hrdý a hladký, jemný. Je to mírně "příjemné" podání, s mírnou příměsí sladkosti, ale přesto čisté, zřetelné a v dané ceně dobře čitelné. Není to divoký, vášnivý přednes, přesto má Jonesův zpěv v podání Diamond 11.2 solidní jiskru.

Cinkot činelů v "Crying" Jamese Blood Ulmera ("Live at the Bayerischer Hof" | 1994 | In+Out Records) byl decentní, nečnící nijak ze zbytku hudebního spektra, ale zároveň ani nijak zapadlý v pozadí. Objemem i energií to bylo tak akorát, i tady je znát trochu klidnější, jemnější podání, které ovšem neztrácí čitelnost, naopak je tu slušná čistota.

2018 04 10 TST Wharfedale Diamond 11 2 7

Diamond 11.2 v sobě mají větší dynamickou jiskru, než byste možná v kontextu jejich ceny, velikosti i celkově relaxovaného podání očekávali. Nicméně když přijde na velké bubny v "Earth Drums" (He Xun-Tian | "Paramita" | 2002 | Wind Music), malé bedničky se solidně roztancují, cítíte jejich snahu, poměrně mohutný zvuk a robustnost. Navíc se zdá, že Wharfedale hrají svým lehce měkčím, ale plnokrevným způsobem bez ohledu na použitou elektroniku.

Jak se asi ze všeho řečeného dá odvodit, Diamond 11.2 nejsou naladěné na rozbor nahrávek, ale mnohem spíše na celistvou jemnost a pohodovou muzikálnost. Přesto v jednoduché "My Right Eye" Laurie Anderson ("Homeland" | 2010 | Nonesuch), která plyne hladce a řekněme až mírumilovně, vnímáte pěkně vydělený vokál a i když jemné syntetické basové zvuky jsou poměrně v pozadí, naznačené již určitě jsou a celkově je to férově organizovaný přednes.

2018 04 10 TST Wharfedale Diamond 11 2 8

Pokud si budete chtít doma vykreslit pěkně přehlednou hudební scénu, budete muset věnovat natáčení Diamond 11.2 trochu času - třeba "Coal" Michaela Penna ("Free-for-all" | 1992 | BMG Music) se nakonec poskládala v pravolevém směru se solidní přehledností, Wharfedale vytváří spíše široké a proporčně poměrně velké zvukové pole, kde se prostě odehrává hudba.

Wharfedale Diamond 11.2 zvládnou hrát svým příjemně kultivovaným stylem vlastně cokoliv. Rytmická syntetická "Deeply Disturbed" od Infected Mushroom ("Converting Vegetarians" | 2003 | YoYo Records) hrála i nahlas pěkně plynule a i když důraz není koncertní, i když je to celé spíše poklidné a lehce měkčí, rytmika funguje za dané peníze velmi solidně a hlavně se skutečně bezproblémově poslouchá.

2018 04 10 TST Wharfedale Diamond 11 2 9

Reprosoustavy Wharfedale Diamond 11.2 jsou velmi "rozumné" - pěkně zpracované, pěkně vypadající i pěkně hrající, jsou to univerzální, poklidné a příjemně nenáročné bedýnky za velmi přátelskou cenu. Nenalézáme na nich vlastně žádný problematický aspekt, sedne-li vašemu uchu celkově lehce měkčí a možná i nadýchanější zvuk (a to zejména na basech). Jinak je to ovšem přednes solidně čistý, na danou velikost poměrně velký a vystupující do prostoru. Na finančně dostupné řešení je to velmi pěkný standard zvuku, který vás nechá užít si vaši oblíbenou hudbu - ať už je jakákoliv, bude příjemná.

MĚŘENÍ - FREKVENČNÍ ODEZVA + IMPEDANCE

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 50 metrů čtverečních, standardním zatlumením (koberce, velké plochy sedaček, rozlehlá knihovna, podhled vyplněný vatou, záclony a těžké závěsy,...), byť bez rozsáhlých akustických úprav. Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny na pevném soklu cca půl metru nad zemí (v případě regálových modelů samozřejmě na stojanech) a co nejdále od stěn to bylo možné.

2018 04 10 TST Wharfedale Diamond 11 2 m1

Na naměřeném frekvenčním průběhu je v rámci dané cenové hladiny vidět pěkná frekvenční vyrovnanost v pásmu od cca 60 do 20 000 Hz, je tu cítit větší energie v pásmu 100 - 400 Hz, která dodává zvuku pocit objemu a plnosti, až na jeden atypický problém na 1 500 Hz, který ale do určité míry může být způsobený i zvolenou měřící osou. Posun měřící osy výš ani níž propad neodstranil, posloucháte-li nad osou tweeteru, je nicméně menší.

2018 04 10 TST Wharfedale Diamond 11 2 m2

Průběh impedanční křivky (červená) ukazuje na naladění bassreflexu na nějakých 48 Hz, propad někam lehce pod 4 ohmy na 200 Hz by neměl být vysloveně problematický ani ve spojení se základní elektronikou. Konstrukce se zdá být prostá nežádoucích rezonancí a vzhledem k ceně solidně přátelská pro běžné použití.

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [< 20m2] [ ✓] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ +/- ] | VELKÁ (> 40m2) [ × ]

Kč 13 230,-

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ velká svoboda poslechu díky nesměrovosti

+ celkem pěkné a elegantní provedení

+ solidně plný zvuk

+ celkově dobře fungující a vyrovnaný zvuk

ZÁPORY

- trochu měkčí a nadýchanější basové pásmo nemusí nějakým systémům sednout

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: RP Audio | www.rpaudio.cz 

XAVIAN Virtuosa Anniversario & Riviera Labs Levante

Perfect Sound Group

Denon PerL Pro - True Wireless sluchátka do uší

AV Center

Thrill Audio

Horn Distribution

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

RP Audio

Mareka Audio

TYKON

Dynaudio EMIT

Perlisten reprosoustavy

Gramofony Robert Meyer

HIFI GUIDE

Akustik Design | prostorová akustika pro náročné

Audiofeel | LAB12

 

200 200 avs Elfton Elevator - Scan-Speak Ellipticor High-End Audio Studio Roth Audio DiokAudio

Perfect Sound Group

CPT Praha AQ STUDIO Amarock Studio - špičkový zvuk Studio Hifistyl

Monitor Audio Hyphn

  • Robert Mayer Turntables

    Je to takový klasický příběh audiofila – nejprve objevíte kouzlo hudby, pak šarm hi-fi a následně zjišťujete, že právě pro ten váš úplně specifický vkus (protože každý máme maličko jiný)…

    22. duben 2024

    Kategorie: Značky Autor: Daniel Březina
  • Musical Fidelity Nu-Vista Vinyl 2

    Antony Michaelson od prvních krůčků značky Musical Fidelity v roce 1982 chtěl vytvářet přístroje, které kombinují kouzlo elektronek a zvuku čisté třídy A. Po nějakém tom roce (fakticky po 15…

    03. duben 2024

    Kategorie: Phono předzesilovače Autor: Daniel Březina
  • EverSolo AMP-F2

    Komponenty EverSolo jsou krásným příkladem toho, že lze (pravda, za podmínek nastavených ekonomickou realitou Číny) vyrobit audio zařízení dobré, vlastně spolehlivé a komfortní a finančně dostupné zároveň. K portfoliu streamerů…

    03. duben 2024

    Kategorie: Zesilovače výkonové Autor: Daniel Březina
  • Burmester 217

    Dieter Burmester byl rozhodně vizionář, navíc obdařený notným obchodním talentem. Vybudoval tak pod svým jménem skutečně luxusní značku, ač je nutno říci, že zároveň rozhodně neošidil ani technickou stránku věci.…

    01. duben 2024

    Kategorie: Gramofony a analog Autor: Daniel Březina
  • Pro-Ject Tube Box DS3

    Rakouský Pro-Ject se snaží předefinovat sortiment, který pomáhal takzvaně „dostat do světa“ – tedy dostupné vinylové sestavy. K tomu, že firma začíná přesvědčovat širokou audiofilskou veřejnost o důležitosti celkové symetrie…

    01. duben 2024

    Kategorie: Phono předzesilovače Autor: Daniel Březina
  • Synergistic Research HFT 2.0

    Synergistic Research ze slunné Kalifornie patří k průkopníkům řekněme alternativního pohledu na hi-fi – konkrétně na doplňky všeho druhu od v nabídce dominujících kabelů, přes napájecí řešení až po roztodivné…

    01. duben 2024

    Kategorie: Příslušenství a doplňky Autor: Daniel Březina
  • Estelon AURA

    Estonský Estelon nabízí skutečně luxusní reprosoustavy už nějakých 14 let a za tu dobu se ustálil jak na nezaměnitelném tvarovém i materiálovém rukopisu. A pak, relativně nedávno, se Alfred Vassilkov…

    26. březen 2024

    Kategorie: Reprosoustavy podlahové Autor: Daniel Březina
  • HiFi ROSE RS520

    Jižní Korea patří mezi technologické velmoci a proto i počet tamních výrobců audio / video techniky není nijak zanedbatelný – jedním z nich, který je momentálně rozhodně na vzestupu, je…

    21. březen 2024

    Kategorie: All-in-one systémy Autor: Daniel Březina
  • AudioSolutions Figaro L2

    Příběh litevské firmičky AudioSolutions začíná v roce 2011 v litevském Vilniusu neúnavnou chutí Gediminase Gaidelise „něco vyrábět“ – prošel rychle a účinně výrobou reprosoustav, nápadně připomínajících ikonické světové modely různých značek…

    18. březen 2024

    Kategorie: Reprosoustavy podlahové Autor: Daniel Březina
  • Carbide Base Diamond

    Wikipedia říká: „Karbidy jsou sloučeniny uhlíku s elektropozitivnějšími prvky s výjimkou vodíku. Karbidy mají významné použití v průmyslu: karbid vápníku CaC2 je výchozí surovinou pro řadu výrob chemického průmyslu a…

    14. březen 2024

    Kategorie: Příslušenství a doplňky Autor: Daniel Březina

Felix Sit Annus Novus

Posledních 365 dní poněkud uteklo... Jako by to bylo každý rok rychlejší a rychlejší. Možná je to však i tím, kolik věcí se děje a kolik se jich stalo právě i v roce 2023.

Číst dál...

RYCHLÝ DOTAZ

BSS Praha | Cabasse

Sonus faber & McIntosh - nejlepší reprosoustavy a zesilovače

  Studio Špalíček Ostrava - nejlepší hifi studio WDQ | EverSolo & Zidoo & Emotiva & Storm Audio VOIX

Amarock Studio | luxus Kalista a Rockport Technologies