2016 09 21 TST Xavian Premio 1

Hostivický Xavian má nebývale úspěšné období, které započalo už před pár lety a které v současnosti kulminuje stále se rozrůstajícím počtem reprosoustav s ozvučnicí z masivního italského ořechu. Právě dostupnější řada Natura a vyšší Epica jsou tím, co skvěle charakterizuje dnešní Xavian - 20 let zkušeností, stále stejně krásná dřevořezbářská práce, kompletně vlastní měniče, navržené a vyrobené pro konkrétní nasazení a zřetelný pocit, že všechno do sebe harmonicky zapadá a vychází.

Nejnovějším přírůstkem do série Natura je větší regálový model Premio, stojící na úplném vrcholu této řady a tak trošku evokující firemní TOP model Orfeo. Při bližším pohledu shledáte, že ač s Orfeo sdílí zaoblené rohy kabinetu a nádherný pocit z přírodního dřeva pod pěknou vrstvou laku, je to jednak viditelnější struktura dřeva a jednak bassreflex vpředu, co řadí Premio celkovou koncepcí po bok Perlám, Stellám a Ambrám, ač z nich všech působí díky nějakým rozměrovým proporcím zřetelně nejdospěleji právě Premio.

2016 09 21 TST Xavian Premio 2

Kabinety Xavian Premio jsou krásné - hladké, jemné, až hebce působící, maximálně respektující vřelost použitého dřeva. Stěny mají tloušťku 2,3 cm a vnitřní prostor je bohatě vyložený tlumícím bitumenem, i proto mají reprosoustavy při rozměrech 38,6 x 23 x 27,6 cm (v x š x h) solidních 13 kg a na omak i poklep působí velmi rigidně. Oproti všem dosavadním modelům se Premio liší také typem bassreflexu - ten je sice vpředu třeba podobně jako u Perly či Ambry, je ovšem rozdělený na dva menší výdechy, což prý uklidňuje vzduchové proudění, díky čemuž jsou nejnižší basy pevnější a čistší, než kdyby byla štěrbina v jednom celku.

Jen málo součástek, použitých při konstrukci modelu Premio, pochází takzvaně "z polic", tedy z běžných katalogových zásob velkých výrobců. Dřevo ozvučnic si v Xavianu vybírají sami v Itálii, měniče značky AudioBarletta si také podle svých návrhů nechávají vyrábět v malých, pečlivě kontrolovaných sériích v Itálii, jsou tu i velmi pěkné a bytelné zlacené reproterminály Xavian a vše se ručně kompletuje a testuje v Čechách. Jen na výhybce najdete těžko v malém vyrobitelné součástky - třeba kondenzátory Mundorf nebo odpory a tlumivky určené pro audio aplikace. Výhybka je poměrně jednoduchá a používá řešení Fase Zero, jehož cílem (jak už název napovídá) je dosažení co nejsnazší zátěže pro zesilovače.

2016 09 21 TST Xavian Premio 3

Dvoupásmové osazení využívá jednoho středobasu AudioBarletta s průměrem membrány 17,5 cm. Materiálem je tu impregnovaný papír na velmi poddajném dvojitém závěsu, který ale dovoluje až atypicky velkou a přesto kontrolovanou výchylku. Reproduktor je ukotven v pevném litém koši, v zadní části jej pohání velký a velmi silný magnetický systém. Nejvyšší tóny vyzařuje poměrně rozměrná impregnovaná měkká kopulka. Za tweeterem se nachází vlastní labyrintová pracovní komora, vyzařovací charakteristiku upravuje také tvarování přední části tweeteru. V pohonném ústrojí se nachází keramický magnet se silným měděným kroužkem a cívka z plochého hliníkového drátu pro co nejlineárnější chod.

Reprosoustavy mají udávaný frekvenční rozsah 36 - 30 000 Hz v toleranci - 3 dB, běžnou impedanci 8 Ohm a citlivost lehce nad průměrem - 87 dB / 2,83 V / m. Výhybka pak dělí práci mezi měniče na poměrně vysoké úrovni 2 490 Hz.

2016 09 21 TST Xavian Premio 4

Xavian Premio jsme měli možnost poslouchat zejména s vzácně harmonicky fungujícím zesilovačem Norma Revo IPA-70B a Cambridge CXA80 s Cambridge CXC a ASUS Xonar Essence One MUSES MKII, případně s Naim Nait XS + Naim FlatCap XS s OPPO BDP-105D a VPI Scout (přes Naim Stageline). Krátce hrály Premio také s Gryphon Diablo 300 a Gryphon Kalliope, Marantz PM6006 a CD6006 nebo Yamahou R-S202D (a nutno říct, že Premio se rozehrávají tak snadno, že i s touto Yamahou za bratru 6 000,- necítíte nějaký odpor či těžkost). Porovnávalo se s Harbeth Monitor 30, Xavian Perla, PMC twenty.22 nebo AQ Passion Teen. Propojeno bylo kabely ZenSati Authentica, KrautWire řady Lifetime a také TelluriumQ sérií Silver a Black.

Už to, že Premio jsou fyzicky poměrně velké, naznačuje, že by se z jejich útrob mohl linout poměrně odvážný bas - a vězte, že vás tyhle Xavian určitě nezklamou. Až na Orfeo není snad žádný z aktuálních modelů Xavian, který by dokázal jít takhle hluboko a určitě není žádný, který by nabízel tak hedvábný, tak nadýchaný a tak velký, měkký bas. Hřejivý charakter a velký objem se výborně hodí k vyjádření barevnosti basových oktáv kontrabasu Charlieho Hadena ve "Spiritual" ("Beyond the Missouri Sky" | 1997 | Verve | 537 130-2). Premio v malých a středně velkých prostorách dokáže nádherně vyplnit každý kout sytými, dřevitými impulsy - ty jsou třeba oproti Orfeo o něco méně utažené, ale zase mohutnější, sytější a barevnější. Premio skvěle zvládají odlišení jednotlivých poloh kontrabasu, stejně jako dobře drží kontury tónů, ač je vše naprosto uvolněné a s nadhledem. Hluboké tóny s poklidem vychází ven pevné, jasné a hutné i při velmi nízkých hlasitostech, kdy Premio jen tak šeptají.

2016 09 21 TST Xavian Premio 5

Nádherně otevřené, barevné, hebké a jemné jsou středy; v Rózsově "Eat the Sun, part 1" ("Under My Spell" | 2009 | Pavián Records | PM0042-2) byly zejména hlasy tak nádherně hlaďoučké, tak krásné a bohaté, tak výsostně muzikálně vykreslené, že je čistá radost je poslouchat a nořit se do nich hlouběji a hlouběji. Celkově je vše tak naprosto poklidné, tak dospělé, má to takový nadhled, že je úplně jedno, jakou hudbu zrovna posloucháte a jak nahlas, prostě plyne s lehkostí a pohodou. Ta hladkost, ta vzdušnost, ten absolutní protiklad techničnosti, to vše je tak úžasně příjemné na dlouhodobý poslech. Hudba, nástroje i slova se skládají do vrstev plynule, lehce a tak úchvatně organicky, jako by to bylo to nejpřirozenější na světě. Orfeo, pravda, mají kupříkladu pevnější kontrolu a ještě jistější prezentaci, ale Premio zase zní uvolněněji, měkčeji a možná i muzikálněji.

Xavian Premio umí hrát čistě a srozumitelně napříč celým frekvenčním rozsahem už od poměrně nízkých úrovní, takže neztrácí celkovou čitelnost. Cinkavý, energický vibrafon v "Ralph´s New Blues" od The Modern Jazz Quartet ("Concorde" | 2008 | Prestige | 0888072306530) byl krásně zapojený v hudebním celku, přesto vynikal svou jasností a znělostí. Vibrafon s sebou také nese překrásný kovový charakter, stejně jako činely - ty ale vyniknou naplno zejména od střední hlasitosti dále, protože jsou v nahrávce přeci jen trochu v pozadí. Oba nástroje jsou ale živé, přitom hladké a bez ostrosti, dají se příjemně poslouchat i hodně nahlas.

2016 09 21 TST Xavian Premio 6

Co nás na Premio přes všechny jeho kvality nadchlo nejvíce, to byla ta celková lehkost a samozřejmost, s jako v nich šlo probudit jejich dynamický potenciál. Xavian Premio je téměř lhostejné co hraje a přes jakou elektroniku - umí "dýchat" a umí naplnit místnost vzduchem z nahrávky. Třeba i velký orchestr v Mussorgského "Velké bráně kyjevské" ("Crystal Cable Arabesque" | 2009 | Crystal Cable | CC200901) už má velmi slušné proporce a poslechovou místnost dokážou reprosoustavy zaplnit bohatým, plným zvukem, dokážou probudit jednotlivé nástroje i hudbu celkově. Zvuk není tak utažený a autoritativní jako kupříkladu u Orfea, ale nezaostává zase o tolik, i v basových oktávách nabízí Premio váhu a autoritu a hlavně - spoustu radosti a šťavnatosti.

Celkově hodně "normální" a na přirozenost s nádechem muzikálnosti sázející vyladění Xavian Premio má zajímavou schopnost nahrávku rozebrat právě tak, jak byste od stotisícových reprosoustav očekávali, ale zároveň umí všechny informace poskládat do vrstev a propojit v komplexním celku tak, že pokud vysloveně nechcete, nevnímáte jednotlivosti ale pouze organický, uvolněný a samozřejmý celek. Excelentní jsou Premio pro hudbu typu "Puer natus est nobis" v podání Benediktýnů z kláštera Santo Domingo de Silos ("Chant" | 1994 | MFSL | UDCD 725). Nádherně nahrané vokály Premio už vystihne v celé jejich bohatosti a barevnosti, odliší jejich jednotlivé charaktery a ukáže, že zpěváků ve sboru je hodně. Přednes už je tak dobře rozlišený a tak snadno čitelný, že vás už nenutí po detailech pátrat.

2016 09 21 TST Xavian Premio 7

Tak jak slibuje výrobce, tak opravdu můžete díky přednímu bassreflexu přisunout Premio poměrně hodně těsně k zadní zdi, aniž by se zhroutil obraz hudební scény. V "Toujours" od Sabiny ("Collected_01" | 2015 | Naim Audio | naimcd215) byla scéna posazená poměrně hodně dozadu, v pravolevém směru zasahovala až za korpusy reprosoustav a měla zřetelný i předozadní prostor. Nástroje jsou ve směru zleva doprava nádherně přehledně vyrovnané, žádný chaos, žádný zmatek, žádné slévání. Není to monitorově holografický přednes, je to spíše organické, velké, skvostně volné, čisté a nadýchané.

Opravdu excelentní je však celková harmonie, celková univerzálnost, nenásilnost a jakási schopnost zahrát cokoliv, jakkoliv a kdykoliv tak, aby bylo příjemné to poslouchat. Je jedno, zda jde o pop, o klasiku nebo Watersovu "The bravery of being out of range" z "Amused to Death" (1992 | Columbia | 468761 2), zvuk drží pohromadě, je oblévající, něžný a barevný, je plný a živý, je plynulý, je jednoduše snadný a tak příjemný, že ztrácí punc reprodukovanosti a stává se prostě intenzivním zážitkem uvnitř vás.

2016 09 21 TST Xavian Premio 9

Xavian Premio sice objektivně nejsou nejlepší regálovky v katalogu firmy, ale subjektivně jsou rozhodně nejsnáze přístupné běžnému uchu - jsou trochu vřelejší, trochu barevnější, než by vyžadovala konvence naprosto autentického monitoru, na druhou stranu Premio nepustí do vaší blízkosti ty nepříjemné chyby, ostrosti, plochost nebo agresi z méně povedených nahrávek - napříč vaší diskotékou tak zůstanou při tichém i hlasitém poslechu jen příjemné zážitky, jen kontakt s hudbou. Jak snadno se poslouchá, tak snadno pak Premio zapadá i do běžného bydlení - jsou velké, ale stále ještě skladné, navíc nenáročné na polohu v místnosti co se týká vzdáleností od stěn a v zásadě i audiofilských věcí jako natočení apod. Xavian Premio jsou nesmírně vyvážené, od srdce muzikální, schopné předat komplexnost libovolné hudby a krásné jako správný luxusní nábytek. Jsou prostě nádherně svůdné a nádherně zábavné...

MĚŘENÍ - FREKVENČNÍ ODEZVA + IMPEDANCE

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m ve výšce mezi tweeterem a středotónovým měničem, v uzavřeném semireverberantním prostoru o výměře podlahové plochy 50 metrů čtverečních. Prostor je standardně zatlumen, ovšem bez rozsáhlých akustických úprav, a proto jsou naměřené hodnoty interpretovatelné jako 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 – 200 Hz ovlivněné akustickými parametry prostoru – konkrétně mírným zdvihem na basech. Měřeno bylo pomocí software ATB PC Pro vždy v pěti cyklech v různou denní dobu (kvůli rušení z exteriéru), vybrána byla střední křivka. Všechna měření probíhala na NAD C370 a Pioneer BDP-LX71 s vždy stejně nastavenou úrovní hlasitosti. Měřeno pomocí PCM stopy o vzorkovací frekvenci 48 kHz s 1/3 oktávovým vyhlazováním.

2016 09 21 TST Xavian Premio m1

Premio vykazuje naměřenou křivku frekvenční odezvy korelující beze zbytku s poslechovými zkušenostmi - tedy bez pocitu, že by kdekoliv frekvenční pásmo kolísalo, naopak s příkladnou vyrovnaností napříč frekvencemi. Zejména vokální pásmo je pak příkladně rovné, ne nepodobně ještě vyšším firemním modelům, výtku ale nelze vznést nikde. Nástup v reálné poslechové místnosti někde kolem 40 Hz je vzhledem k rozměrům a cenové kategorii jednoduše skvělý a naprosto dostatečný.

2016 09 21 TST Xavian Premio m2

Impedanční charakteristika ukazuje ostřejší peak, způsobený bassreflexovými otvory, Premio nepadá nikterak do kritických nížin Ohmových a stejně tak je konstrukce prostá jakýchkoliv peaků či ostrých přechodů. Stejně tak elektrická fáze je zcela v pohodě, v nejvyšších frekvencích nad 20 kHz je patrný jen limit měřícího systému.

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [< 20m2] [ ✓] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ ✓] | VELKÁ (> 40m2) [ +/- ]

Kč 99 916,-

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ nádherné povrchové provedení

+ dýchající, velký zvuk

+ jemný, harmonický, vřelý a bohatý přednes

+ velmi lehké na rozehrání

+ bezproblémové na umístění

+ muzikální

ZÁPORY

- vlastně nic, všechno prostě funguje

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Xavian | www.xavian.cz | http://eshop.xavian.cz 

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha