2015 09 22 TST ZenSati Authentica 1

Za jménem ZenSati, spojeným výhradně s výrobou výborných, ale také ultimativně drahých kabelů, stojí Dán Mark Johansen, který se v high endovém světě pohybuje již přes čtyři dekády. Firma sídlí v nevelkém městečku Graested jen kousek severně od Kodaně, kde probíhá veškerý výzkum, vývoj i výroba. Vše má na starosti malý tým, čítající méně než deset lidí, z nichž skoro polovina má na starosti ruční výrobu jednoho každého kabelu.

2015 09 22 TST ZenSati Authentica 3

V roce 2015 představili ZenSati (na své poměry) dostupnou základní sérii Authentica, která má poskytnout zvukové DNA i pro majitele sestav ze středních high endových vod - i tak se ale při kompletním prokabelování snadno dostanete na cenovku kolem půl milionu. Výrobce navíc rozhodně doporučuje využití kabelů z jedné své výrobní řady od zásuvky až po reprosoustavy, protože právě tak by se měl dostavit ten správný zvukový zážitek. To do určité míry platí pro úplně všechny kabely, je ale fakt, že u zkoušených modelů ZenSati Authentica byl synergický efekt nepřeslechnutelný.

2015 09 22 TST ZenSati Authentica 2

I když ZenSati nedělá kolem svých kabelů žádné tajnosti a neservíruje žádné rozmáchlé historky o unikátních řešeních a kosmických materiálech, nehýří na druhou stranu ani žádnými ultimativními parametry. Představuje svou technologii se sympatickou praktičností a neokázalostí.

2015 09 22 TST ZenSati Authentica 4

Ať už jde o napájecí, signálový nebo reproduktorový kabel, mají společnou estetickou i základní technickou stránku. Všechny dráty jsou vyvedeny ve stříbrném dekoru a jde o pevné hadice (což platí zejména pro napájecí kabel, na kterém by se dal patrně odtáhnout i porouchaný vůz). Každý kabel má nad stříbřitým opletem ještě průhledné plastikové pouzdro. Zakončení pochází buď z vyšších řad výrobního katalogu Furutech, případně častěji přímo z výroby ZenSati. Konektory jsou bytelné a svým stříbrným či postříbřeným provedením hezky doplňují look kabelů.

2015 09 22 TST ZenSati Authentica 5

Všechny tři druhy kabelů jsou tvořeny kroucenými plochými vodiči z postříbřené mědi - konkrétněji se však výrobce nerozepisuje. Základní filozofií je perfektní izolace každého vodiče a kabelu jako takového. Jako dielektrikum byl zvolen Teflon, každý vodič je ještě zvláště ve vlastní "rouře". Konkrétních čísel se nedopátráte, nicméně cílem konstrukce je prý zajistit co nejrychlejší průchod elektronů a co nejlepší stínění.

2015 09 22 TST ZenSati Authentica 6

Kabely ZenSati řady Authentica jsme měli k dispozici jako napájecí, signálové i reproduktorové, bylo tedy možno propojit jimi všechny sestavy, které nám za těch několik měsíců prošlo rukama. Kromě redakčních Naim Nait XS / Naim CD5si a Cambridge CXA80 / Cambridge CXC (které toto propojení úplně mimo jejich třídu mimochodem katapultovalo do nečekaných úrovní) to byly též Audionet PRE G2 / Audionet MAX, Rogue Audio RP-5 / Rogue Audio M-180 či Yamaha A-S1100 / Yamaha CD-S1000. Poslech probíhal přes Harbeth Monitor 30, Xavian Perla, Xavian Bonbonus, Klipsch RP-280F nebo GoldenEar AON 3 a GoldenEar Triton Three. Měli jsme možnost srovnávat se signálovými kabely TelluriumQ Black, KrautWire Guru S, kabely Eagle Cable nebo také Audionet RCA. U napájení pak porovnání krom "obligátní černé šňůry" probíhalo též s redakčními KrautWire Omega III, ale i kabely značek MIT a AudioArt, u reproduktorových pak také s kabely posledních zmíněných značek, ale i TelluriumQ Silver, Naim nebo KrautWire Fractal. Napájení bylo též vedeno přes filtry GigaWatt, ProPower a Xindak, případně přímo do zdi.

2015 09 22 TST ZenSati Authentica 7

Basa v Methenyho "Brigth Size Life" ("Live" | 2000 | Warner Bros. | 9062-47997-2) prošla po (nutno říci pokud možno vždy kompletním) propojení těmito kabely v každé sestavě zkonkrétněním, nástroj jako kdyby šel více do hloubky a tam, kde to dovolil zesilovač, se objevil také citelný impuls. Basa samotná jednoduše řečeno lépe vynikla, ačkoliv jí vždy také ubyl objem (ale to je efekt tak nějak všeobecně pozorovatelný). Nejcitelnější byl rozhodně vliv napájecích kabelů, které vždy posunuly zvuk sestav kupředu nejvíce, byť ideálního "nezvuku" lze dosáhnout až při kompletním propojení.

2015 09 22 TST ZenSati Authentica 8

V "Never Felt Less Like Dancing" Katie Melua ("Ketevan" | 2013 | Dramatico | DRAMCD0095) měl klavír najednou citelně větší váhu a pocit hmoty, celkově ale opanovala střední pásmo aura klidu a velké uvolněnosti. I výrazné sykavky najednou zkrotly a přednes se vyčistil. K nedokonalým nahrávkám se zdají kabely vstřícné, naprosto nezdůrazňují a agresivita je jim vzdálená jako Slunce Plutu. Vokál zněl směle, bezprostředně a konkrétně, jako kdyby měl najednou z reproduktorů snazší, samozřejmější průchod. Díky tomu lze v hlase a jeho různých polohách lépe číst, jsou jasněji slyšitelné všechny odstíny i dýchání interpretky a prostě najednou elektroniku jako kdyby téměř nic nebrzdilo.

2015 09 22 TST ZenSati Authentica 9

Zdálo se, že v Ishamově "Barcelona" z "Blue Sun" (1995 | SONY | 074646 723725) zaznívaly činely o něco menší, snad i lehčí a světlejší, než by mohly být, ale na druhou stranu s uchvacující lehkostí a suverénností, s nádherným kovovým charakterem a zásobou detailů, které bychom od daných systémů snad ani nečekali. To množství odstínů, ten jasně zřetelný průběh tónu, ta absolutní jednoduchost, s níž šlo odlišit, na který to zrovna činel zrovna bubeník hraje, to svědčí o skutečně snadném, rychlém a čistém průchodu signálu. Pokud měla některá ze sestav tendence k expresivnějšímu projevu, kabely Authentica vše zklidnily a odebraly hrany, aniž by tím ale trpěla transparentnost a čistota reprodukce.

2015 09 22 TST ZenSati Authentica 10

I když po zapojení ZenSati kabeláže oproti nám používaným kabelům zvuk vždy ožil a působil dynamičtěji, jsou v této cenové relaci k dostání i kabely živější, dynamičtější a schopné lépe zprostředkovat dramatickou jiskru hudby. Přesto nejde říct, že by měla Beethovenova "Devátá" v podání Royal Concertgebouw Orchester Amsterdam v čele s Eugenem Jochumem (1993 | Belart | 450 041-2) nějak líný či nedůrazný zvuk. Reprodukcí se nicméně i zde nesl klid, hladkost či možná spíše uhlazenost. Dynamické schopnosti elektroniky prostě kabely nijak nepřiškrcují, ale ani nepodporují a nepopohání, všechny dynamické špičky působí tak nějak jako když tam prostě jsou, živé, ale snad o dýchnutí klidnější, než by mohly být. Není to čistotou, není to energií, není to ani nedostatečnou zřetelností, prostě je to jen klid a uvolněnost.

2015 09 22 TST ZenSati Authentica 11

Zajímavé je, jak nenápadná vlastně změna po propojení ZenSati kabeláží nastává. U "Puer Netus Est Nobis" z "Chant" benediktýnů z kláštera Santo Domingo de Silos (1994 | MFSL | UDCD 725), čistě vokální skladby s vynikající věrností, se vlastně nezměnilo mnoho, přesto jako kdybyste najednou zpěvákům dokázali lépe rozumět, jako kdyby lépe artikulovali a třeba i echem prostoru zdůrazněné vyznění sykavek jako kdyby se změkčilo a působilo přirozeněji, jako kdyby se zlepšila celková akustika. Stejně tak bylo zřetelnější, že sboristů je mnoho, že to není anonymní mnohohlas. Rozdíl by nejmarkantnější při tichém poslechu, kdy vymizel šum pozadí a bylo tak možné naplno ocenit rozlišení nahrávky.

2015 09 22 TST ZenSati Authentica 12

Šířka i hloubka prostoru v "Don´t Know Why" Norah Jones ("Come Away With Me" | 2002 | Blue Note | 7243 5 82067 2 2) byla více ovlivněna kombinací elektroniky a reprosoustav, ale na těch nejlepších systémech byl příjemně široký, s jasným vjemem hloubky a hlavně promítnutý s neúhybnou pevností žulových útesů. Velký vliv měly kabely na konkrétnost kontur jednotlivých nástrojů, na to, jak bylo snadné vnímat jejich přesnou lokalizaci a na to, že díky zmíněnému zkonkrétnění, prostého však jakýchkoliv "přeostření" a zdůraznění, bylo možné jasně vnímat odstup hráčů a jejich vzájemnou pozici. Kabely Authentica vyčistí okolí nástrojů, nechají vyniknout právě jen je a je to trochu efekt jako když (prominete-li obnošený výraz) umyjete důkladně již tak čisté okno a je skrze něj snáze a méně zkresleně vidět.

2015 09 22 TST ZenSati Authentica 13

Velkým kladem ZenSati Authentica je vlastně to, že nemají žádný velký vlastní charakter, kterým by dobarvovaly reprodukci. Uslyšíte po jejich zapojení svou sestavu, respektive svou elektroniku a své reprosoustavy bez zdůraznění a bez potlačení. Vesměs to vede k pocitu větší uvolněnosti, zbavení se mechaničnosti a stresu, takže se mnohem, mnohem snáze proniká do muziky samotné. "Gallows Pole" od Led Zeppelin ("III" | 1994 | Atlantic | 7357-82678-2) tak tepe v precizním rytmu, zvuk je čistý a jistý a hlavně zapomínáte jednoduše na to, že jde o interpretaci jedniček a nul na nějkém kotoučku kdesi v jakémsi přehrávači a zůstává jen hudba a kytara a hlas a bicí a syrová atmosféra a vy.

2015 09 22 TST ZenSati Authentica 14

Kabely ZenSati Authentica nepatří k nejlevnějším. Vlastně patří spíše k větším investicím, i když na světě jsou dráty, kterým svou cenou nesahají ani po kotníky, takže nejsou nesmyslně předražené. Přesto jsou v kontextu srovnatelné konkurence na tom vyšším konci. To ale není špatně, to je prostě fakt a každý, kdo chce dát za prokabelování své sestavy řádově stovky tisíc to zase tak moc neřeší (nebo by spíše neměl řešit). Jsou také nádherné. O tom žádná. A odvádí svou práci na výbornou, což je nejdůležitější. Disponují také výraznou předností - pokud je cesta elektronům dlážděna výhradně jimi, pak nastane efekt ne nepodobný sjetí ze zasněžené okresky na uhlazenou, čistou a rovnou dálnici. Prostě téměř přestanete vnímat, že tam něco takového je. Nechají vyniknout plnou rychlost, transparentnost a autenticitu vaší sestavy a odstraní tak překážky v cestě, byť jich ani předtím nemuselo být mnoho. Zvuk snad s nimi působí až příliš klidně, mohl by být dynamičtější, ale to by zase možná mohl ztratit něco z té vyrovnanosti a až prosté přirozenosti, kterou Authentica umí nechat vyniknout. Nejsou to kabely "na první dobrou", možná si spíše řeknete proč jsou k sakru tak drahé, když vlastně nedělají "nic", ale to "nic" je koneckonců teoreticky správně - prostě jimi "jen" projde signál bez humbuku a efektu a na svém konci vytvoří hudbu tak, jak ji zaznamenal zvukař a zesílila elektronika a reprosoustavy. Dobře či špatně, to už není věc ZenSati Authentica. A za to si rozhodně zaslouží srdečné doporučení.

EUR 2 964,50 - napájecí kabel (0,5 m - cca Kč 79 860,-)
EUR 3 811,50 - napájecí kabel (1,5 m - cca Kč 102 850,-)
EUR 6 776,- - napájecí kabel (5 m - cca Kč 183 315,-)

EUR 2 964,50 - signálový kabel (0,5 m - cca Kč 79 860,-)
EUR 3 811,50 - signálový kabel (1,5 m - cca Kč 102 850,-)
EUR 6 776,- - signálový kabel (5 m - cca Kč 183 315,-)

EUR 3 388,- - reprokabel (0,5 m - cca Kč 91 960,-)
EUR 5 082,- - reprokabel (1,5 m - cca Kč 137 940,-)
EUR 11 011,- - reprokabel (5 m - cca Kč 297 660,-)

--- --- --- --- ---

KLADY

+ při úplném propojení budí dojem, že "nejsou"

+ exkluzivní provedení

+ žádné voodoo pohádky okolo

+ zklidní a otevřou zvuk

+ zvláště napájecí kabely jsou velice dobré

ZÁPORY

- nejsou levné

- existuje i dynamičtější konkurence

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: ZenSati | www.zensati.com 

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha