2015 11 18 TST AudioQuest Jitterbug 1

Jakkoliv poslech z počítačů není výjimečný již poměrně dost let, je to teprve relativně krátká doba, kdy jej lze považovat za plnohodnotnou alternativu ostatních digitálních zdrojů. Firma Audioquest jako jeden z tradičních výrobců kabeláže pochopitelně tento trend reflektuje ve svém katalogu poměrně širokou škálou vyráběných USB kabelů. Mimo jiné ale nabízí i velmi slušný USB D/A převodník a sluchátkový zesilovač Dragonfly, takže se dá předpokládat, že tak nějak ví, jak věci fungují. Snad i proto uvedla firma i Jitterbug, popisovaný jako filtr pro USB.

Jde vlastně o maličké a cenově dostupné zařízení, které vložíte do signálové cesty, konkrétně přímo do USB portu počítače, kde ovlivňuje průchozí signál i napájení. Cílem je snížit šum a tím vyčistit signál. Jitterbug není zrovna krásný, působí jako menší USB paměť s tělem z hrubého plastiku, který nepůsobí zrovna nejodolnějším dojmem. Zda je to ideální provedení pro potenciálně relativně namáhaný spoj, to je otázka. Na jedné straně najdete vstup, na druhé ční výstupní USB konektor, toť vše. Žádné indikátory, žádné další prvky. Důležité je říct, že Jitterbug je určený pouze pro porty specifikace 2.0 a u těch novějších typu 3.0 by neměl fungovat. Jde zejména o to, že Jitterbug omezuje šířku pásma na 480 Mbit/s, což odpovídá právě specifikaci 2.0.

2015 11 18 TST AudioQuest Jitterbug 2

Uvnitř Jitterbug se nachází relativně jednoduchá součástková základna na desce plošných spojů, jde o dvojitý šumový filtr z diskrétních součástek. O moc více se říct nedá, protože výrobce si konkrétní koncept hlídá.

Něco málo může naznačit doporučené použití - v jednom USB portu by měl být vždy jen jeden Jitterbug (tedy dva v sérii za sebou zvuk prý zkazí, nebo jeho přehrávání zcela znemožní), ještě konkrétněji výrobce doporučuje jeden filtr na každou USB sběrnici v počítači. To už je trochu vyšší dívčí, která vás donutí probírat se i konstrukcí základních desek počítačů, ale budiž. Filtr pak může být použit "oběma směry". Jinými slovy může být u výstupu (z počítače do D/A převodník) i u vstupu (tam, kde se připojuje například telefon do D/A převodníku nebo pevný disk do počítače / serveru). Tím, prý, docílíte zlepšení jak nejběžnější kombinace počítač - DAC (to jsme zkoušeli my), tak i zvuk při streamování z NAS serveru (což už je obtížněji uchopitelné vzhledem k signálové cestě po síti).

2015 11 18 TST AudioQuest Jitterbug 3

Podíváte-li se dovnitř přístroje, spatříte maličkou destičku plošných spojů, na níž většinu místa zabírají USB konektory (mimochodem zcela standardní). K tomu pak méně než 10 součástek. Kompletně pasivní řešení. Jsou tu odpory, kondenzátory a též indukční prvky.

Jitterbug v průchozím signálu potlačuje radiofrekvenční i elektromagnetické rušení, což pak vede i k nižšímu jitteru, protože do signálu proniká méně šumu. Výrobce tvrdí, že změny v míře šumu a množství parazitních kmitů jsou jasně naměřitelné (byť měření nejsou veřejná) a Jitterbug dokáže v ideálním případě přinést také nulovou ztrátu datových paketů.

AudioQuest Jitterbug jsme poslouchali primárně s Apogee Groove se sluchátky a to se Sennheiser HD 26 Pro, Sennheiser IE 8 nebo Koss Porta Pro CZ. Zkusili jsme ale malý "filtřík" použít i jako doplněk k ASUS Xonar Essence One MUSES MK2 nebo s ním "krmit" USB vstup na Cambridge CXA80 (to s USB kabely AudioQuest Carbon a Cardas Clear . Pro připojení Groove jsme využívali jen základního dodávaného kabelu díky jeho příhodné délce. Ve velkém systému se používaly sestavy se zesilovači Naim Nait XS a Cambridge CXA80 a poslouchalo se přes Harbeth Monitor 30 a Xavian Perla.

2015 11 18 TST AudioQuest Jitterbug 4

Kontrabasu v "The Beat Goes On" Patricie Barber ("Companion" | FLAC | 16 - 44,1) o něco ubyl objem a váha, zato se ale zlepšila definice a kontury byly zřetelnější. Posun to nebyl nijak dramatický a museli jsme prohazovat sem a tam, ale nakonec se vždy projevil. Basa bez Jitterbug více vstupuje do popředí, naopak po zapojení filtru lépe vplyne do hudebního celku a není už tak dominantní. Je to efekt ne nepodobný zapojení velkých napájecích filtrů. Impuls a charakter nástroje pak zůstával stejný a Jitterbug tak jako kdyby jen lehounce utišil signálové pozadí a zaostřil nástroj.

Vokál Cary Dillon v "The Parting Glass" z živáku "Live at the Grand Opera House" (FLAC | 24 - 48) zůstal i po připojení AudioQuest Jitterbug skoro beze změn, i když subtilní rozdíly tu slyšitelné jsou. Jde opět zejména o jakýsi špatně popsatelný rozdíl, kdy bez péče Jitterbugu není vokál tak pevně ukotvený a tak integrovaný do hudebního celku, stejně jako se zdá být méně zaostřený. Není to rozdíl, který by vás okamžitě posadil na zadek, spíše celková změna k lepšímu, kterou chvíli trvá identifikovat. Snáze se ale četly nuance vokálního projevu Cary Dillon, jako kdyby najednou zpívala s o krůček větším nasazením a znělo to o dýchnutí jemněji. Stále jde ale skutečně jen o změny nepříliš velké, které mohou snadno zaniknout třeba ve výměně sluchátek nebo reprosoustav.

2015 11 18 TST AudioQuest Jitterbug 5

Šum činelu v "Misery" od Dave´s True Story ("Unauthorized" | FLAC | 24 - 96) prošel asi nejvýraznější změnou. Respektive opět ne charakter jako takový, ale čitelnost. Bez Jitterbug jako kdyby ho bylo více, ale zato se slyšitelně hůře rozlišoval šum metličky, občas překrytý úderem paličky do plochy činelu. S filtrem v signálové cestě se zvuk o něco ztenčil, ale zato zkonkrétněl a vyčistil se, rázem byl šum činelů čitelný a jasně oddělený od dopadu paličky, která rozezněla jasně jiný činel a oba zvuky koexistovaly vedle sebe bez pocitu vzájemného slévání.

Švih a dynamiku houslí v Haydnově "Smyčcovém kvartetu v D, op. 76, č. 5" v podání Engegardkvartetten (FLAC | 24 - 192) jako kdyby Jitterbug zkrotil, ale bez pocitu "zbrzdění". Rozmáchlé smyčce se naopak zkonkrétněly, tóny jako kdyby se o něco maličko utáhly a zkrátily, byly zato pronikavější a zřetelnější, s jasnějšími konturami a hlavně - s delším dozvukem, jako kdyby v celkově vzdušnějším zvuku. Opět to nebyl rozdíl třídy, ale drobný posun kupředu tu byl cítit úplně jasně a nebylo nutné ho zase tak dlouho zkoumat.

2015 11 18 TST AudioQuest Jitterbug 6

Posun v oblasti rozlišení nastává nicméně opět spíše drobný a musíte být soustředěným posluchačem, abyste jej identifikovali (i přesto, že není zase tak složité poznat, že skladba jako celek zní jinak, už není zase tak lehké určit proč vlastně). Nástroje v "Like Minds" ze stejnojmenné desky Garyho Burtona (FLAC | 24 - 88,2) se však zdají o něco oddělenější (to ale souvisí s celkově lepší kresbou a větší přesností jejich podání), jejich tóny ale zní déle, respektive je snazší sledovat jejich dozvuk na tišším pozadí signálu. Nevelký posun na více frontách pak působí v součtu překvapivě příznivě a budí dojem, že skladba je klidnější a hlouběji prokreslená.

Na podání prostoru a lokalizaci měl Jitterbug spíše nijaký vliv. Bylo vrcholně obtížné zjistit, zda je lokalizace skutečně lepší, byť se zdálo, že o něco málo ano, zejména pak díky o něco výraznějšímu oddělení nástrojů díky lepší definici kontur. Samotný prostor a jeho podání se po zapojení Jitterbug v podstatě nemění, neroste ani hloubka, ani šířka a na celkovou přehlednost má větší vliv v podstatě jakýkoliv jiný komponent v sestavě.

2015 11 18 TST AudioQuest Jitterbug 7

Pokud se oprostíte od všech očekávání a pustíte si třeba "Los" od Rammstein ("Reise, Reise" | FLAC | 16 - 44,1), zjistíte, že se s AudioQuest Jitterbug v USB portu tak nějak lépe poslouchá. Nejde o dramatický rozdíl, nejde o revoluční posunutí reprodukce do jiné dimenze, ale o střízlivě pozitivní posun, o jakési vyčištění a zkonkrétnění, o zlepšení srozumitelnosti a dokonce snad o zlepšení rytmiky, což ale vše může souviset s onou celkovou větší konkrétností.

Maličký filtr AudioQuest Jitterbug je vzhledem k pořizovací ceně docela zajímavé zařízení, které by si měl vyzkoušet každý vyznavač používání počítače jako zdroje signálu. Přestože jeho koncepce je velmi jednoduchá a nedělá žádné zázraky (ostatně v kontextu ceny je nikdo ani nečeká), jako filtrační jednotka skutečně umí zvuk změnit. Ne výrazně, někdy vůbec, někdy jen o drobné krůčky. Na druhou stranu jsme nenarazili na případ, kdy by se zvuk nějakým způsobem zhoršil. Z tohoto pohledu je Jitterbug doporučeníhodnou investicí a zařízením typu "zapoj a zapomeň". Zda je vhodné jím osadit úplně každý USB port v dosahu, tak jak doporučuje výrobce, to říct neumíme (a pochybujeme), ale za zkoušku dáte méně než za nový slušný půlmetrový USB kabel a z tohoto pohledu to za pokus rozhodně stojí, ať už patří vaše "počítačová" sestava do jakékoliv kategorie.

Kč 1 399,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ není drahý

+ skutečně většinou pomáhá

+ zvuk se vyčistí a utáhne (jako u výměny za lepší napájení)

+ vyčistí zejména pozadí nahrávek

ZÁPORY

- trochu křehké provedení pevnosti spoje u počítače příliš nepomáhá

- u základních systémů jsou změny často minimální

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: AQ | www.aq.cz 

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studio spalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha