2016 05 03 TST Audio Technica AT LP5 1

Už několik let je jasné, že gramofony jsou jedním z trendů v oblasti domácí reprodukce hudby, i když je fakt, že přes bombasticky vypadající meziroční nárůsty prodejů vinylů i gramofonů jako takových jsou absolutní čísla stále ještě v kontextu celého odvětví v zásadě zanedbatelná. Nicméně tak jako u sluchátek před pár lety, kdo nevyrábí gramofon, ten jako by ani nebyl. Pomineme-li značně dominující Pro-Ject, je jedním z větších hráčů na poli dostupné gramofonové techniky i Audio Technica, která představila nový gramofon AT-LP5.

2015 12 29 TST Pro Ject Debut Carbon Esprit SB 1

Obliba gramofonů je stále ještě na výrazně vzestupné části křivky, jejich popularita se tak šíří i k lidem, kteří nemají vztah ke klasickým rituálům, s černými deskami spjatým. Gramofony dnes míří velkým dílem k lidem, kterým je trochu jedno, zdali je osazena MM či MC přenoska, zdali je raménko toho či onoho tvaru a podobně. Gramofony patří i lidem, kteří chtějí maximální pohodlí, ale zároveň očekávají i dobrý zvuk, který u plně automatických strojů spíše nedostanou - proto jsou k dispozici komfortně laděné modely jako Debut Carbon Esprit SB od Pro-Ject.

2015 12 29 TST Pro Ject RPM 1 Carbon 1

Základní modely gramofonů bývají u většiny producentů více či méně vyšperkovanou variací na obdélníkovou základnu z MDF bez jakýchkoliv perliček. Rakousko-český Pro-Ject je v tomto ohledu rozhodně unikátem - nejen, že nabízí nepřebernou variaci barev, ale i tvarů. Důkazem budiž řada RPM a její základní model 1, který vypadá mnohem dražší, než ve skutečnosti je.