2016 08 19 TST Gryphon Diablo 300 1

Společnost Gryphon sídlí v městečku Ry téměř přesně uprostřed Dánska a je téměř jisté, že když uvidíte některý z jejích produktů, jednoduše ho poznáte. Výrobky Gryphon se totiž neštítí být vizuálně efektní, stylové a jedním slovem "jiné". Podíváte-li se kupříkladu na zesilovač Diablo, respektive jeho nejnovější inkarnaci Diablo 300, můžete v masce spatřit zřetelnou inspiraci v helmě jedné z hlavních postav série Star Wars - Darth Vadera.

Flemming E. Rasmussen má za sebou pestrou kariéru - začal titulem z malby a grafiky na Aarhus Art Academy, během studií navrhoval obaly pro všemožná LP, poté deset let učil malbu a fotografii, aby následně přešel na pozici vedoucího designu velkého výrobce sportovního oblečení, odkud se vypracoval na ředitele obří tiskárny. Začátkem osmé dekády 20. století založil vlastní společnost a soustředil se na dovoz high end audio značek do Dánska. A v roce 1985 konečně, tak trochu pro zábavu, založil Gryphon. V roce 1986 získal první a jediný produkt, sluchátkový zesilovač, velký ohlas v Japonsku, což vedlo zvolna k velkému kroku v roce 1993 - Rasmussen se vzdal veškeré jiné činnosti a soustředil se výhradně na produkci audio techniky pod jménem Gryphon. Dodnes Gryphon zůstává malou firmou s týmem v šíři jednotek až nižších desítek členů.

2016 08 19 TST Gryphon Diablo 300 2

Dnešní katalog firmy zahrnuje vše od integrovaných přes dělené zesilovač, přes CD přehrávače a převodníky až po reprosoustavy, kabely nebo příslušenství typu nožiček. My se dnes budeme soustředit na již zmiňovaný integrovaný zesilovač Diablo 300, o jehož původní verzi jsme již psali.

Na pohled se vlastně nic nezměnilo - Diablo 300 zůstává OBROVSKÝM kusem železa (konkrétně jde o 38 kg železa, akrylu a dalších součástek v rozměrech 48 x 23,5 x 46 cm - š x v x h) s naprosto nezaměnitelným černým provedením a stále stojí na opravdu obřích nožkách. Čelní panel je rozdělený vizuálně do několika bloků; jednak je předělen vystupující horizontální lištou s displejem a dotykovými ovládacími prvky, jednak je rozdělen zhruba na třetiny i vertikálně a to do lesklých ploch po krajích, oddělených od sebe žebry - nahoře kovovými chladícími, dole do oblouku vyřezanými chladícími svislými otvory. Když se zesilovač rozzáří, působí hodně extravagantně.

2016 08 19 TST Gryphon Diablo 300 3

Technicistní robustnost pokračuje i po stranách, kde je vidět obří chladiče spoutané kovovými pásy, vzadu je pak v dokonalé pravolevé symetrii rozloženo dostatečné množství konektorů v jediné dlouhé řadě. Respektive takto... Úplně vespod jsou enormně robustní reproterminály, pouze jeden pár na každý kanál a klasická napájecí zásuvka přesně uprostřed. O "patro" výš je u kraje subwooferový pre-out, dva symetrické XLR a tři nesymetrické RCA vstupy spolu s linkovým neregulovaným nahrávacím výstupem. Uprostřed pak jsou tři 3,5 mm jacky pro 12V spouštěcí signály. Pod horní hranou najdete záslepku, místo které lze ale umístit dodatečné moduly - aktuálně hlavně modul D/A převodníku.

Vnitřní konstrukce je pak precizně a perfektně symetrická, rozložená kolem působivě velkého toroidního transformátoru Holmgren a sestavená z neméně působivého množství součástek. Dual mono konfigurace je rozložená na čtyřvrstvých deskách plošných obvodů splňujících armádní standardy s měděnými cestami o tloušťce 105 mikronů. Výrobce také používá jen velmi krátké signálové cesty a eliminuje použití kabeláže na minimum.

2016 08 19 TST Gryphon Diablo 300 4

Regulaci hlasitosti zajišťují relátka a odpory řízené mikroprocesorem, plně symetrické řízení úrovně má 43 kroků. Na vstupu se nachází buffer pracující ve třídě A. Zesilovací obvody nemají zpětnou vazbu a výstupní výkon činí více než dostatečných 300 Wattů na kanál do 8 Ohm, respektive 600 Wattů do 4 Ohm. Pracuje na rozdíl od vyšších firemních modelů ve třídě A/B.

Obvody zesilovače pracují v rozsahu 0,5 - 350 000 Hz (-3 dB), zůstávají stabilní i do zátěže 2 Ohmy. V zesilovači najdete kondenzátorový rezervoár o kapacitě 68 000 mikrofaradů na kanál. Výrobce oproti původnímu modelu zvýšil proud protékající obvody, čímž chtěl dosáhnout vyšší rychlosti přeběhu. Diablo 300 bude také hrát nahlas, protože nabízí zisk 38 dB. Odstup signálu a šumu v pásmu 20 - 20 000 Hz neklesá pod 85 dB a THD+N pak naopak nestoupá nad 0,1%.

2016 08 19 TST Gryphon Diablo 300 5

Gryphon Diablo 300 jsme poslouchali zejména s firemním D/A převodníkem Kalliope, ale také s Norma Revo DAC-1, Hegel H30 či OPPO BDP-105D, srovnávalo se s Naim Nait XS + Naim FlatCap XS, Norma Revo IPA-140 či Hegel H360, ale i s Cambridge CXA80 a Norma Revo IPA-70B. Poslouchalo se pak přes Harbeth Monitor 30, Xavian Perla či Raidho X-2. Propojeno bylo kabely Gryphon či ZenSati Authentica a KrautWire Lifetime série.

Diablo 300 se svou vizáží tak nějak navozuje dojem energie, robustnosti a síly - a nezklame. Zejména v basech je až neskutečný, těžko uvěřit, že takový zátah, jaký předvedl v baskytarové lince "Here come the bastards" od Primus ("Sailing the seas of cheese" | FLAC | 24 - 96) může vycházet z jediného přístroje a ne třeba z bi-ampingové sestavy monobloků či podobné ultimativní koncepce. Gryphon dokáže nabídnout a udržet pod kontrolou obrovský objem basu, vytvoří z něj doslova přílivovou vlnu, žene do nejnižších tónů další a další a další energii ze zdánlivě nevyčerpatelných zásobníků. Přestože ladění reprodukce je tak o něco temnější, je to jen o krůček a robustní, pružný a explozivně úderný bas nijak neznepřehledňuje zbytek frekvenčního rozsahu. Důraz a organizace tónů spodních oktáv jsou až hypnotizující, kontury jsou precizně kontrolované, ale přitom ne tvrdé, jedna každá nota je pečlivě oddělená, jistá a hutná, poznáte snadno i různé polohy.

2016 08 19 TST Gryphon Diablo 300 6

Podání vokálu Diany Krall ve "Where or when" z "Quiet Nights" (FLAC | 24 - 96) bylo hlavně neuvěřitelně vřelé, klidné, skvostně pevné a kontrolované, hlas byl proporčně věrný a neskutečně šmrncovní, otevřený a tak emotivní, jak jen to jde - a přitom k téhle úrovni muzikálnosti nepotřebuje Diablo 300 velká elektronková zkreslení, má prostě "jen" těžko odolatelný šarm. Zejména v kombinaci s firemním převodníkem je pak i prokreslení podlamující nohy, prostě prvotřídní, přesně jak u drahých strojů má být. Hlas je bohatý, barevný, znělý a přitom zůstává proporčně realistický, nepřehnaný a samozřejmě živý.

Nejvyšší tóny pak Diablo 300 tlačí do prostoru se stejnou vervou, energií a jiskrou. Tenounké kovové perkuse v úvodu "Wichita Lineman" od Barb Jungr (FLAC | 24 - 44,1) byl úžasně znělé, výrazné, každé cinkátko, každé chřestítko má vlastní zřetelný tón, v prolínajících se myriádách tónů jednotlivých kousků kovu není problém rozeznat jeden od druhého a reprodukce působí naprosto suverénně. Výšky plynou lehce, jasně, mají ale objem a mají váhu, není to étericky delikátní, ale živelně šťavnatý, silný projev. Dlouhý, dlouhý dozvuk je excelentní, zesilovač dokáže udržet přehled a jistotu, tóny jsou výtečně udržené až do pozvolného, jemného doznění.

2016 08 19 TST Gryphon Diablo 300 7

Pokud si však Diablo 300 zaslouží smeknutí klobouku za jedinou disciplínu, pak je třeba určitě vybrat dynamiku - ať už to dělá jak chce, dokáže do reprodukce napumpovat tolik kontrolované energie, že máte pocit, že se vaše poslechovka musí nutně rozletět na kousky. Zesilovač se nebojí jít do reprodukce naplno od nejtišších poloh a ač má onen už zmiňovaný trochu měkčí, vřelejší a hutnější charakter, nepovoluje tónům vymknout se z pod kontroly. Sbor i orchestr v "Aleluja" z Händelova "Mesiáše" (Dunedin Consort | FLAC | 24 - 88,2) jsou veliké, mohutné, robustní, opulentní a přímo přetékající energií. Zesilovač reaguje na sebemenší změnu v signálu se vzrušující rychlostí a suverenitou, sytost a dynamika přichází už od nejnižších poslechových úrovní a s v podstatě libovolnými reprosoustavami vykouzlí Gryphon až fyzicky zřetelnou dynamiku.

Diablo 300 dokázal také v "The Parting Glass" Cary Dillon ("Live at the Grand Opera House" | FLAC | 24 - 48) nezpronevěřit tu exkluzivní míru detailů, které mu servíroval Gryphon Kalliope. Zesilovač výtečně trefil onen komplexní systém informací, který se skrze jeho obvody propojil do zřetelné, živé atmosféry koncertního vystoupení. Ta míra drobných nuancí, ty detaily, ty jemnůstky typu nádechů, vrznutí a klapnutí z publika nebo třeba tón stále ještě slyšitelný tam, kde běžně slyšet není, to vše se vyrovná jakkoliv analytickému zesilovači z obdobné třídy, aniž by se ale ztratilo to šarmantní kouzlo, které výrobky Gryphon odděluje v podstatě od čehokoliv jiného na světě.

2016 08 19 TST Gryphon Diablo 300 8

Pečlivá konstrukce vede k pečlivě vykreslenému zvuku - v "Good Morning Little Schoolgirl" Muddyho Waterse ("Folk Singer" | FLAC | 24 - 192) se scéna roztáhla do patrně největší šířky, která se kdy v naší poslechovce objevila, stejně jako tu byla naprosto přirozeně protažená hloubka a s tím související naprosto konkrétní, nehybná pozice jednotlivých nástrojů v trojrozměrném prostoru. Největším přispěvatelem realistického, či lépe řečeno živého dojmu byl ale rozhodně pocit propojeného vzduchu všude v okolí nástrojů, pocit, že to není prázdný prostor, ale skutečně vibrující, komplexní holografický prostor.

Ačkoliv Gryphon Diablo 300 má svůj zřetelný charakter, plný šťavnatosti, jadrnosti, energie, údernosti a vřelosti, nevzdává se ani ideje věrnosti - třeba u zvukově víceméně špatné "Dead Martyrs" od Manic Street Preachers ("Know Your Enemy" | MP3320 | 16 - 44,1) se špatný vstup rovnal i špatnému výstupu. Diablo 300 ledacos zachrání a pořád se to dá poslouchat, ale naprosto jasně cítíte tu dynamickou plochost, cítíte ten nedostatek rozlišení a cítíte tu kouli, z níž měl zvukař patrně dojem, že vás úderněji zasáhne. Pokud ale sem tam nějaká taková skladba či deska ve vaší diskotéce je a máte ji rádi hudebně, Gryphon i takový materiál zahraje snesitelně, s nadhledem.

2016 08 19 TST Gryphon Diablo 300 10

Gryphon Diablo 300 je jiný a nestydí se za to. Pokud se vám nelíbí svým extravagantním exteriérem a pokud si ho nemůžete koupit, když ho chcete, tak není pro vás - až tak jednoduché to s ním ve finále je. Protože jste-li ten typ, který se chytí na efektní křivky a celkový přístup výrobce, pak jste na 99% i ten typ člověka, který si ho užije zvukově. Všechny trochu svérázné efekty ale skrývají sofistikovaná, fungující technická řešení, která dokážou vykouzlit zvuk velký, energický, omamný, energický a vůbec plný dalších přívlastků, které chcete slyšet, když je vaším prvořadým zájmem bavit se hudbou bez ohledu na cokoliv dalšího. Explozivní, epický a emotivní - takový je Gryphon Diablo 300, jeden z vážných uchazečů o post nejlepšího integrovaného zesilovače na světě.

Kč 358 000,-

FOTOGALERIE


FOTOGALERIE - VNITŘNOSTI


--- --- --- --- ---

KLADY

+ autorita a kontrola

+ fantasticky hluboký a hutný bas

+ fascinující zátah a síla

+ design a provedení, respektive celková netuctovost

+ možnost rozšíření o digitální modul

+ šťavnatá sytost

ZÁPORY

- zvuk není neutrální, má trochu "své" ladění

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: RP Audio | www.rpaudio.cz 

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha