2018 11 16 IB Dexon JPM 2052WB 1

Český výrobce audio techniky Dexon má ve své nabídce i zástupce klasického hi-fi, nicméně gró jeho katalogu rozhodně leží v technice profesionální - do té svým způsobem patří i řešení pro nenápadné ozvučení domácích prostor, tedy typicky stropní vestavné reproduktory a zesilovací řešení, které takovým přináleží. Zajímavou nabídkou v tomto směru je velmi kompaktní a dobře vybavený zesilovač JPB 2052WB.

Kompaktní krabička (0,4 kg, šířka 14,7 cm, hloubka 10,9 cm a výška jen 4,1 cm) je usazena v duralovém šasi, má "křídla", kterými lze přístroj přimontovat k libovolnému povrchu a kryt je vroubkovaný, slouží tak zároveň jako chladič, takže by odvod tepla měl být i v těsnějších prostorách bezproblémový.

Na čelní stěně je vsazena extrémně silně zářící a velká dioda, informující o provozních parametrech přístroje a také je tu čidlo dálkového ovládání, na straně zadní je dvojice cinchů (analogový linkový vstup a výstup), dvojice antének pro Wi-Fi a Bluetooth, ethernetový konektor pro případné kabelové spojení do sítě a pak ještě USB port pro připojení datové paměti s hudebními soubory.

2018 11 16 IB Dexon JPM 2052WB 2

Přestože zesilovač sám je droboučký a dobře skladný, musíte ho napájet externím zdrojem, který je větší než on sám. Zesilovač umí obsloužit jeden pár reproduktorů a to přes maličké šroubovací svorky. Maličkým tlačítkem reset pak můžete vymazat jeho síťová nastavení.

Primárním úkolem JPM 2052WB je hrát data po síti, stejným způsobem pak lze zesilovač také ovládat - není na to žádná konkrétní aplikace, výrobce doporučuje Muzo, my jsme používali náš oblíbený mConnect a to zcela bez problémů. Zesilovač se chová jako síťový renderer a cokoliv do něj pošlete, to přehrává a lze tu přes aplikaci upravovat také hlasitost. Tu a vlastně i vše ostatní můžete řídit i dálkovým ovládáním - pokud by něco na ovládání mohlo být o něco lepší, pak je to snad jen hlasitost, jejímuž chodu schází jemnost, respektive schopnost snadno a rychle trefit tu správnou poslechovou úroveň.

Zesilovač je koncipován jako kompletně digitální, řídí jej mikroprocesor a nabízí ve třídě D výkon 50 Wattů na kanál do 8 ohm, respektive 90 Wattů do 4 ohm. Připojit můžete reprosoustavy s impedancí 4 až 16 ohm, výrobce pak říká, že lze zapojit paralelně i dva páry, což poskytne ozvučení větší plochy.

2018 11 16 IB Dexon JPM 2052WB 3

Pro zajímavost - vyrábí se i jiné verze téhož přístroje. S nižším výkonem (30 W / 8 ohm), případně bez Bluetooh a Wi-Fi nebo třeba s řešením pro IP ozvučování NetAudio

Díky svému řešení umí zesilovač přehrát všechny možné soubory - od MP3 po FLAC a WAV s rozlišením 24 / 192. Mikroprocesor má ale třeba také schopnost fungovat jako tónová korekce (+/- 2 dB na 200 a 4 000 Hz) pro basy a výšky, jsou tu také uložená nastavení různých zvukových profilů. Streamovat hudbu z domácích úložišť pak lze protokoly DLNA i AirPlay, zesilovač je otevřeným UPnP zařízením a jednoduše a snadno ho můžete ovládat v podstatě čímkoliv, jak už bylo řečeno.

Výrobce udává frekvenční rozsah 20 - 20 000 Hz (+1 / -2 dB), celkové harmonické zkreslení 0,1% a odstup signálu a šumu přes 70 dB - to sice nejsou hi-fi hodnoty, na druhou stranu pro očekávané nasazení to patrně bude dostatečné.

2018 11 16 IB Dexon JPM 2052WB 4

Zesilovač jsme poslouchali přes kabely ZenSati Authentica s Fischer&Fischer SN-70 či KEF LS50, ale také se stropními reproduktory Dexon RP 124.

Výrazná basová linka v "By Your Side" od Sade ("Lovers Rock" | 2000 | epic | 500766 2) působila možná až maličko zdůrazněným dojmem, na druhou stranu z tak malého zesilovače nečekáte takhle robustní a objemný a vlastně i neštítivě plný bas. Celkem samozřejmě se JPM 2052WB nepouští do pečlivé artikulace kontur, spíše sází na energii a průbojnost - funguje to i při tišších úrovních, což je pro kulisový poslech vlastně ideální.

Střední tóny jsou vkusné i na hi-fi poměry, hlas Diany Krall v "Temptation" ("The Girl in the Other Room" | 2004 | Verve | 0602498622469) byl také poměrně šťavnatý a energický, podaný se slušnou čistotou - opět se zesilovač nesnaží o nějaký hon za delikátními detaily, ale spořádanost je dobrá a hlavně se zdá, že i při soustředěném poslechu je tu dobrá srozumitelnost a zábavná barevnost, byť se nedá říct, že jde o realističnost.

2018 11 16 IB Dexon JPM 2052WB 7

Tikot a cinkot činelů v "Question and Answer" Methenyho, Hollanda a Haynese ("Question and Answer" (2008 | Nonesuch | 7559-79910-0) ukázalo na poněkud tenčí, hodně jemný a hodně lehký styl prezentace nejvyšších tónů - tento konec pásma je vyladěný trochu více do klidu, aby ani dlouhodobý poslech netahal za uši. Je tu slyšet, že zesilovač se snaží být civilní a tolerantní k jakémukoliv materiálu a snazší se o netechnický, ale vlastně jednoduchý a přímočarý zvuk.

U Janáčkovy "Symfoniety" ("Rok české hudby" | 2004 | Panter Praha | TU 002-2) bylo zase znát, že ačkoliv zvuk působí energicky a průbojně, tak dynamickým špičkám přeci jen trocha razance schází - tedy alespoň v kontextu hi-fi techniky. Na druhou stranu, přestože tu není nějaká pompézní výbušnost, objem a plnost tu neschází a pro běžný poslech je to možná nakonec i příjemnější.

Přes poměrně čistý zvuk nemáte pocit, že by JPM 2052WB nějak akcentoval detaily nebo zostřoval, respektive že by své rozumné čistoty dosahoval nějakým tvrdším či techničtějším podáním. Klasické hi-fi zesilovač mají v "Like a Rolling Stone" v podání Barb Jungr ("Man in the Long Black Coat" | 2011 | Linn Records | AKD 386) lepší cit pro jemné a delikátní detaily, zvuk působí u "velkých" přístrojů rozkvetlejším dojmem, na druhou stranu si Dexon na nic nehraje, jeho zvuk je férově srozumitelný a proti zesilovačům podobné ceny má zase mnoho a mnoho funkcí navíc, takže možná není úplně případné to srovnávat.

2018 11 16 IB Dexon JPM 2052WB 12

V "Railway Tracks" Johna Illsleyho ("AUDIOphile Pearls Vol. 10" | 2014 | AUDIO | 11-14) bylo znát, že sice v pravolevém směru zesilovač scénu utvoří, ale poněkud tu schází taková ta precizně modelovaná, realistická scéna se vzduchem a hloubkou. S ohledem na očekávané nasazení to nicméně není nic, co byste měli nějak výrazněji řešit.

Pusťte si nicméně nakonec něco jako "Ještě kousek" ze stejnojmenné desky Báry Zmekové (2013 - Jámor - /) a zjistíte, že ani výrazné sykavky nejsou agresivní, že můžete s férovou čitelností hrát i potichu (byť na druhou stranu vysoké hlasitosti už moc příjemné nejsou) a přestože je jasné, že zesilovač je naladěný spíše na pocit plnosti a bohatosti, takříkajíc "na příjemno", nechybí mu rozumná technická organizace.

2018 11 16 IB Dexon JPM 2052WB 8

Pokud přemýšlíte nad dvoukanálovým ozvučením nějaké části své domácnosti, kde se nehodí mít klasické stereo, nebo kam třeba nedosáhnou další zóny z A/V receiveru a kde přeci jen vyžadujete poněkud vyšší standardy, než jaké mohou nabídnout všelijaké Bluteooth "samohrajky", Dexon může být řešením - navzdory velikému napájecímu zdroji zůstává rozumně skladný i třeba ve stropních prostorách, v kombinaci s reproduktory RP 124, které jsme měli možnost vyzkoušet i my, pak působí jako důstojné ozvučení i středně velkých místností. Zvuk tam nepostrádá energii, je kultivovaný a přitom živý, vyladěný trochu po svém, ale tak, aby netahal za uši a neunavoval, ovládání pomocí prakticky libovolné aplikace je pak svižné a až na regulaci hlasitosti naprosto bezproblémové - což je přesně to, co od vestavného, tak trochu "kulisového" poslechu čekáte.

Kč 12 490,-

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ praktická kombinace schopností

+ až překvapivě robustní bas

+ příjemně plný a tolerantní zvuk

ZÁPORY

- regulace hlasitosti by mohla být komfortnější

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Dexon | www.dexon.cz 

200 300 xavian

200 200 epaudio

200 200 soundstyle

05 200 200 tykon

200 200 hifi guide

200 200 horn

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 voix

200 200 rpaudio

200 200 dynaudio roadshow

200 200 avitsmart

200 200 otevreni amarock

31 200 300 bose

32 200 200 wdq

33 200 200 amarock

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Harmonii, švih a břink

Milí čtenáři,

čas letí, jak praví okřídlené přísloví, jako voda. Doufám, že rok 2018 pro vás byl ve znamení úspěchu a třeba i nalezení nějaké nové, skvělé zábavné cesty k dobrému zvuku. Takže vám všem ještě jedno přání všeho nejlepšího do nového roku a nechť je vše tak, jak si přejete.

Číst dál...

200 200 eurostar 12 200 200 audio visual 13 200 200 elfton 14 200 200 mareka 

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

16 200 200 cpt 17 200 200 aq 18 200 200 avintegra 200 200 psg 20 200 200 wdq 

21 200 200 kasaudio 22 200 200 spalek 28 200 200 440audio 24 200 200 hifistyl 200 200 melco 

26 200 200 ibd 27 200 200 hiendboutique 25 200 200 grandinote 200 200 amarock studio 200 200 htp

corner amarock studio