650 200 loewe

2016 10 04 DK Denon AVR X1300W 1

A/V receivery jsou populárním zbožím - už proto, že v dnešní době už za investované peníze odvádí rozumný zvukový výkon a hlavně skrývají ve svých útrobách a pod velením jediného dálkového ovladače funkce nejen zesilovací, ale třeba i streamování, převodník a další. A ne každý a ne vždy chce či může mít doma rozsáhlejší dělenou sestavu. Jednou z těch nejoblíbenějších stálic ve světě AVR je japonský Denon.

Model X1300W je aktualitou roku 2016 (protože A/V receivery jsou v zásadě každoročně inovované), nabízí 7.2 konfiguraci a podporu nejnovějších standardů světa domácího kina. Vizuálně není X1300W žádným překvapením a navazuje na dlouhou linii svých předků - zhruba 8,5 kg vážící stroj zabere stále ještě rozumně kompaktní prostor 43,4 x 15,1 x 33,9 cm (š x v x h), z předního pohledu mu dominuje velký displej s mnoha údaji, "podtržený" řádkou tlačítek pro rychlé ovládání a čtveřicí konektorů - sluchátkovým výstupem, HDMI a USB vstupem a malým jackem pro kalibrační mikrofon. Zprava i zleva displej rámují větší ovladač hlasitosti a menší volič vstupů. Pak už jen elektronické spínací tlačítko a je to vše.

2016 10 04 DK Denon AVR X1300W 2

Celkové zpracování je v rámci ceny skvělé tam, kde se přístroje budete dotýkat a stále solidní tam, kam pravděpodobně už po instalaci ani nenahlédnete.

Zadní pohled odhalí u spodní hrany sedm párů terminálů standardního "AVR provedení", konektory pro AM / FM anténu, dvojici analogových RCA vstupů (klidně mohl být alespoň jeden další) a dvojici optických digitálních vstupů (a tady zase mohl být alespoň ještě jeden koaxiální). Mezi těmito sekcemi vstupů se nachází dvojice subwooferových pre-outů. Zbytek konektivity zajišťuje pětice HDMI s podporou 4K / HDCP2.2 a jeden HDMI výstup stejných parametrů. Je tu i LAN konektor (to pokud nevyužijete dvojici Wi-Fi antén) a trojice kompozitních video konektorů - dva na vstup a jeden na výstup.

2016 10 04 DK Denon AVR X1300W 3

Uvnitř je sedm identických modulů koncových stupňů s výkonem 145 Wattů do 6 Ohm (80 Wattů do 8 Ohm v celém frekvenčním rozsahu). Procesor pak dokáže zpracovat všechno potřebné - 4K / 60 Hz / 4:4:4 s HDCP 2.2, Dolby Atmos až 5.1.2 a DTS:X (který tedy slibuje až následující aktualizace software), je tu funkce dolaďování zvuku komprimovaného zvuku nebo funkce "virtuálního" zesílení basů při instalaci bez subwooferů.

Jelikož je v každém kanálu vlastní D/A převodník s rozlišením až 24 bit / 192 kHz, zvládá receiver přehrát i signál s vysokým rozlišením, mimo jiné i FLAC, WAV, ALAC či AIFF. Podporováno je také přehrávání DSD až do kmitočtu 5,6 MHz. Pro všechny je k dispozici také přehrávání bez mezer.

2016 10 04 DK Denon AVR X1300W 4

Ovládání přístroje je možné přímo přes dálkové ovládání, přes aplikaci pro iOS a Android nebo přes webové rozhraní.

Příjemně intuitivní a hlavně funkční je zvuková kalibrace přes systém Audyssey - je tu dynamická regulace hlasitosti i ekvalizací, přizpůsobení akustice místnosti funguje skvěle a působí neuměle.

2016 10 04 DK Denon AVR X1300W 6

Denon AVR-X1300W jsme porovnávali zejména s jeho vyšším kolegou, modelem X2300W, ale také s Naim Nait XS + Naim FlatCap XS, s Cambridge CXA80 nebo Norma Revo IPA-70B, zdrojem signálu byl Pioneer BDP-LX71 a OPPO BDP-105D, případně Cambridge CXC či Pro-Ject Elemental a VPI Scout. Krátce se porovnávalo také s Marantz PM6006 a CD6006. Poslouchalo se přes Harbeth Monitor 30, Xavian Perla, Xavian Premio, AQ Passion Teen a PMC twenty.22 a to přes kabely ZenSati Authentica, KrautWire z Lifetime série (napájení a signálové) nebo TelluriumQ Silver (reprokabely) a Black (signálové) řad. Při vícekanálovém zapojení pak ke všem krom předních kanálů vedl zcela základní "zvonkový" drát z mědi o průměru 2,5 mm2.

Asi nemá cenu nějak zásadně rozebírat kvalitu obrazu - máte-li standardní FullHD zobrazovač rozumné kvality (což se dá předpokládat při zájmu o cenovou hladinu X1300W) nebo možná i některý z dostupnějších 4K televizorů či nějaký dostupnější projektor, bude obraz naprosto bez problémů a pokud budete cítit jakoukoliv nesrovnalost, dá se doladit za pomoci poměrně mála potřebných úprav v nastaveních. Budete-li zkoumat kvalitu na velmi dobrém 4K monitoru, pak třeba přímo z OPPO přehrávače vyznívá lépe, zejména co do celkové zaostřenosti, ale rozdíly stejně musíte hledat, což strženi filmem asi dělat nebudete...

2016 10 04 DK Denon AVR X1300W 7

Protože Hi-Fi Voice.com je ale především o hudbě, pojďme se věnovat tedy především jí - ostatně i na tom se celkem dobře pozná, je-li AVR univerzální, nebo skutečně jen pro filmové bum-cink efekty. Denon i přes svou nijak přehnanou cenovku hraje spíše v kultivovanějším duchu, byť místy tak trošičku právě na úkor efektnosti (ale člověk nemůže mít všechno...).

V basové oblasti dokázal třeba u cella Alisy Weilerstein v Kodályho "Sonátě pro sólové cello op. 8" zahrát díky DSP a kalibraci tak přesně, jako by to jen stěží dokázal běžný analogový dvoukanálový zesilovač za podobné peníze. Jenže přesnost není vše a hlubokým tónům scházelo trochu dechu, trochu hloubky a trochu hutnosti, byť kontrola zase byla velmi dobrá, stejně jako rychlost a pečlivost - inu, DSP, zdá se, je zručným pánem a jeho zásahy nejsou tak slyšitelné, jak kdysi bývaly, takže bas je i celkem přirozený, zejména na poměry receiverů.

2016 10 04 DK Denon AVR X1300W 10

Střední pásmo s de Luciovou a Di Meolovou kytarou v "Mediterranean Sundance" z "Friday Night in San Francisco" mělo férové rozlišení, ale právě na teplých, dřevitých a kovových tónech kytar bylo znát, že na vyšších hlasitostech občas může být X1300W trochu strohý, jaksi technický, až příliš precizní a málo hudební. Líbila se nám celková čistota a kontrola, DSP prostě pracuje jak má a je rychlé jako blesk.

U nejvyšších tónů opět hraje AVR-X1300W spíše na decentní, kultivovanou a jemnou strunu, tedy spíše kultivovaný, jemný a decentní vibrafon a činely, alespoň v Burtonově "Question and Answer" z "Like Minds". Činely trošičku šumí, oddělení odpovídá cenové třídě a nárokům, třeba vyšší model X2300W si vede lépe. Denon to také nepřehání se znělostí, je nicméně poklidný a jemný, kov je celkem slušně věrohodný a rozlišení prostě slušné - někteří konkurenti hrají tvrději a energičtější, takže působí na první dojem i zaostřeněji, ale vlastně nic navíc v takového kategorii také nenabídnou.

2016 10 04 DK Denon AVR X1300W 11

Když přijde na dynamické špičky nástrojů v "St. Thomas" Sonyho Rollinse, je cítit, že už i X1300W má celkem dost výkonu a dokáže ho dodat celkem dost rychle, aby se zvuk ani v náročnějších chvílích nesesypal. Ano, opět je tu cítit vliv DSP a jeho trochu utahující charakter, zvuk by mohl být výbušnější, bombastičtější a třeba saxofon říznější, ale hudba vlastně plyne jako vlny na řece - dál a dál a dál a příjemně poklidně a přitom už celkem živě.

Denon AVR-X1300W nepatří mezi nějak extrémně analyticky hrající stroje, sboristy v Händelově "Aleluja" z "Mesiáše" uspořádal do celkem již přehledného celku, ale nerozlišil je na úroveň jednotlivých hlasů. Chyběl trochu vzduch v pozadí, kresba ale působí precizně, je to transparentní a snese to srovnání i s dvoukanálovými, puristickými stereo stroji podobné cenové třídy, byť ty dosahují v rozlišení většího nadhledu a pohody.

2016 10 04 DK Denon AVR X1300W 9

Prostorové zobrazení je pak parádní, ostatně když už se DSP uvnitř kalibruje právě pro precizní zvukový obraz, bylo by něco špatně, kdyby tomu tak nebylo... V Eliasově "The Vision of Her" z "The Window" byl pravolevý prostor podpořený dojmem hloubky, všechno drželo pohromadě, dávalo smysl a bylo snadné se ve zvuku orientovat, i když nebyl křišťálově průzračný, spíše jemný a klidný. Tady prostě není v dané ceně nic špatně.

A celková snadnost poslechu? Pokud budete AVR-X1300W brát čistě na hudbu, pak je skvělý tam, kde pracuje DSP a kde vám umožní zažít poslech čistý, přesný, s výborným prostorem a slušným rozlišením. Na druhou stranu má občas tendence znít tak trochu technicky a ne tak řízně, hutně a důrazně, jak by stálo za to. Ustojí nicméně už ledasjakou dynamickou špičku, ve filmech na efekty funguje velmi dobře a spolu s paletou funkcí, snadným používáním, příjemnou aplikací a celkově ideálním poměrem ceny, výkonu a výbavy je velmi zajímavou dostupnou variantou tam, kde se vměstná ideálně jen jedna univerzální krabice na pokrytí všech domácích audiovizuálních potřeb.

Kč 14 990,-

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ příjemná cena

+ dobrá výbava

+ skvěle fungující kalibrace a decentní, přesto funkční ovlivnění charakteru zvuku

+ výborná ovládací aplikace pro mobilní zařízení

ZÁPORY

- při srovnání s AVR-X2300W chybí v reprodukci trochu emocí

- chybí phono vstup

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Eurostar Ostrava | www.eurostar-ostrava.cz 

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studio spalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha