Všemožné diskuse pod články, ale i s prodejci či dovozci hi-fi techniky, nemluvě o výrobcích posledních týdnů a měsíců mě přivedly k zajímavé otázce – je dražší nutně lepší? Není tím teď nutně míněno „dražší produkt“, ale zejména „dražší součástka“.

U kompletních výrobků je otázka ceny také dobrým bodem k zamyšlení, ale tam se alespoň z takových 60 – 70% skutečně na cenu můžete spolehnout a platí, že produkty v jisté cenové relaci budou lepší, než produkty z nižší relace. Na Hi-Fi Voice si rozklíčování můžete všimnout u každé recenze, alespoň takhle jsem si kdysi všiml, že se produkty dělí – je tak celkem citelný rozdíl mezi reprosoustavami za 10 tisíc a 30 tisíc, nemusí už být tak dramatický rozdíl mezi reprosoustavami za 200 a 400 tisíc, i když absolutní rozdíl kupní ceny je enormní. Enormní ale samozřejmě bude rozdíl mezi reprosoustavami za 30 a 300 tisíc, tam není prostor k pochybám.

Jenže co s cenami jednotlivých součástek? Proč jsou v drahé technice levné součástky? Existují dvě možná vysvětlení, která jsem slyšel od samotných výrobců – někdy jde o ekonomickou stránku věci a snahu vejít se tak jednoduše do nějaké předpřipravené kalkulace, někdy ale levná součástka odpovídá po všech stránkách zadání a drahá může paradoxně být objektivně horší, nebo „jen“ složitější na použití. To platí mimochodem hlavně u reproduktorů.

Na stranu druhou, sám jsem byl svědkem výměny kondenzátorů ve frekvenční výhybce reprosoustav, kde levný hrál dobře, ale zhruba dvacetinásobně dražší lépe – ale jen o malý kousek. V reálném světě tak skutečně v 9 z 10 případů drahé součástky opodstatnění nemají, ale hledáte-li každý drobný kousek kvality navrch, už i tohle se stává reálnou věcí k řešení.

Častý argument, tak trochu v souladu s lehce paranoidní celosvětovou společenskou náladou, je, že „nás někdo okrádá“ (takovými či makovými slovy), používá-li levnější součástky. Nutně to tak ale není, na některých místech v konstrukci totiž nemají dražší komponenty prakticky žádný vliv, jak bylo řečeno více, někde zase ano.

Co tedy s tím? Nejlepší je obecná rada, kterou dávám téměř každému – jděte a poslouchejte. Neřešte parametry, neřešte součástky, neodsuzujte předem za levnější řešení, nebuďte nadšeni z toho dražšího. Důležitý je totiž jen výsledný dojem, souhra celku a i když často platí, že levnější je horší než dražší, svět není černobílým místem a neplatí tak buď 1 nebo 0 (abych parafrázoval často nemístné zjednodušení „digitálu“), ale i všechno mezi tím. Takže ještě jednou, pokud jste to prosté řešení k tomuto dilematu nezachytili – jděte a poslouchejte.

Přenosky Ortofon

Xavian Terza Evoluzione

Perfect Sound Group

Polk Audio | hi-fi reproustavy

GMG Power UNITque

AV Center

Thrill Audio

200 200 horn

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

VOIX Premium Audio

RP Audio

Rodel Audio | hi-fi studio Praha

Dream Audio

200 200 soundstyle

05 200 200 tykon

Kabely Supra

32 200 200 wdq

Amarock Studio

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Je dražší nutně lepší?

Všemožné diskuse pod články, ale i s prodejci či dovozci hi-fi techniky, nemluvě o výrobcích posledních týdnů a měsíců mě přivedly k zajímavé otázce – je dražší nutně lepší? Není tím teď nutně míněno „dražší produkt“, ale zejména „dražší součástka“.

Číst dál...

Dynaudio EMIT 200 200 avs Elfton Vigo MKII Mareka Audio 

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Hornmanufaktur - jen hudba Denon - hi-fi legenda HIFI GUIDE 200 200 amarock studio Kinki Studio

16 200 200 cpt 17 200 200 aq Kohut Audio Dynamique Audio 200 200 wdq zidoo 

PASS LABS Studio Špalíček - Ostrava 24 200 200 hifistyl Amarock Studio 200 200 htp

Amarock Studio