2016 06 06 TST Audiolab 8300MB 1

O historii a tradici firmy Audiolab (známé v jedné epoše také jako TAG McLaren Audio) se obšírněji dozvíte v textu o digitálním přehrávači a předzesilovači 8300CD. V nejnovější sérii 8300 ho doplňuje jak integrovaný zesilovač 8300A, tak hlavně monofonní zesilovače 8300MB. Výrobce je označuje jako "Pocket Powerhouse", neboli kapesní elektrárny. Slovo kapesní je tu velmi důležité, protože se oba postavené vedle sebe vejdou do kompaktního půdorysu 8300CD.

Monobloky Audiolab 8300MB jsou vlastně dvě velké, jednoduché cihly s minimálním podílem designu ve svých tvarech - necelých 10 kg hmotnosti se vtěsnalo do prostoru 21,6 x 15 x 37,9 cm (š x v x h), přední stěna je jednoduchý hliníkový plát, skrz nějž vystupuje jen spínací tlačítko a který zdobí jen vyfrézovaný znak výrobce a modelové označení. Celkově zpracování nepůsobí nijak úchvatně, tělo je vyrobené jednoduše a účelně, tak trochu dle standardů "britské krásy".

2016 06 06 TST Audiolab 8300MB 2

Na straně zadní najdete také pouze nezbytně nutné množství prvků - napájecí zásuvku lze oddělit od sítě kolébkovým spínačem, provoz monobloku může ovládat 12V signál (je tu vstup i výstup), signál pak do zesilovače dovedete buď nesymetrickým RCA konektorem, nebo jeho symetrickým XLR sourozencem. Aktivní vstup se volí stiskem tlačítka nad konektory. Do reprosoustavy energie proudí nevelkými, relativně obyčejnými terminály.

Uvnitř je konstrukce poměrně atypická - obvody jsou plně symetrické, ale zdvojené v patrech nad sebou. V praxi tak vlastně v jediném už tak kompaktním šasi najdete dva výkonové zesilovače v můstkovém zapojení.

2016 06 06 TST Audiolab 8300MB 3

Základem pro dostatečnou sílu je poměrně mohutné toroidní trafo, postavené na výšku a oddělené od citlivých zesilovacích obvodů kovovou přepážkou.

Ze svých tranzistorů vyždímá 8300MB velmi solidních 250 Wattů trvalého výkonu do 8 Ohm, respektive 350 Wattů do 4 Ohm. Krátkodobě pak umí zesilovač dodat až 450 Wattů. Monobloky mají slušný zisk 29 dB. Pracovní rozsah zesilovače činí 5 - 60 000 Hz, mezi 20 - 20 000 Hz pak v toleranci +/- 0,3 dB. Celkové harmonické zkreslení nepřesahuje hodnotu 0,003%, intermodulační pak 0,03%. Odstup signálu a šumu je nadprůměrně dobrých 110 dB. Tlumící faktor pak má rozumnou hodnotu 200.

Monobloky 8300MB jsme měli spojené primárně s CD přehrávačem / předzesilovačem Audiolab 8300CD, ale také jako doplněk k Naim Nait XS + Naim FlatCap XS. Zdrojem signálu byl také Cambridge CXC, OPPO BDP-105D nebo Apogee Groove a ASUS Xonar Essence One MUSES MKII. Porovnávalo se ještě s Cambridge CXA80 nebo Marantz HD-AMP1. Analogovou sekci zastupoval gramofon VPI Scout. Poslouchalo se přes Harbeth Monitor 30, Xavian Perla, ale i Dali Rubicon 5, Dali Menuet, Canton Chrono SL596 nebo Fischer&Fischer SN 370. Propojeno bylo kabely ZenSati Authentica, TelluriumQ řad Silver a Black a různými kabely KrautWire ze střední kategorie.

2016 06 06 TST Audiolab 8300MB 4

Monobloky 8300MB vypadají už od pohledu jako podsadité, robustní přístroje a vlastně i zvukový ve finále s prvním dojmem optickým koresponduje. Třeba Hadenův kontrabas v "Moonlight" z "Nocturne" (2001 | Gitanes | 013 611-2) byl hutný, vlastně až trošičku těžký, nebál se jít pěkně do hloubky a dokonce už se s každým tónem vynořil i citelný impuls, byť ne drtivý. Monobloky ale sází hlavně na mohutný objem a vzbuzování pocitu síly, vrhají na vás bas s nezdolnou energií a švihem dobývacího katapultu. Je fakt, že díky tomu nejsou kontury tónů úplně skálopevné, jsou spíše o něco měkčí a uvolněnější, rozhodně se však nemusíte bát nekonkrétní blátivosti. Samotný kontrabas tak jako vyznívá těžší a hutnější, ale stále dobře zvládnutý, ve spojení s předkem 8300CD se pak bas díky jeho mírně strohosti zmenší a utáhne a vyznívá pak vyváženěji - ostatně 8300CD a 8300MB jsou si šity na míru a souzeny, žádná zkoušená kombinace k sobě nesedla tak dobře jako právě tahle.

2016 06 06 TST Audiolab 8300MB 5

Vokál Vince Jonese v jeho "This is the woman" ("Moving through taboos" | 2004 | Universal | VJ 356N) zazněl také s líbeznou hutností a barevnou sytostí, příjemným nádechem vřelosti, zůstal přitom ale dostatečně lehký a nad věcí, vyčleněný z hudební masy. Monobloky na něj sice úplně nezaostří pozornost, sází spíše opět na objem a hutnost (možná opět až o krůček větší), prodají vám ho ovšem i s porcí vzduchu a pocitem hmotnosti. V setu s korespondujícím přehrávačem / předzesilovačem se ale vzájemně příjemně vyváží, hlasu ubude objem, zároveň však získá na potřebné konkrétnosti.

Nejvyšší pásmo, reprezentované činely a vibrafonem v "Question and Answer" Garyho Burtona ("Like Minds" | 2003 | Concord | SACD-1029-6), bylo objemově nejblíže přirozenému ideálu, ač zvuku i tady bylo poměrně hodně, stejně jako s sebou nesl onen hutnější, bohatší a maličko přifouklejší charakter. Monobloky dokážou zaznívajícímu kovu dodat váhu a pocit váhy hmoty, nečekejte tedy žádnou odlehčenou éteričnost nebo cinkavost a zvonivost. Znělost ovšem není špatná, ač hutnější přednes jako kdyby přeci jen konce tónů maličko ukrajoval a teprve světlejší protějšek 8300CD ho donutí dohrát je do konce. Tak i tak ovšem už monobloky dokážou rozlišit přes svůj těžší charakter i poměrně dost detailů a reprodukci ukočírovat.

2016 06 06 TST Audiolab 8300MB 6

V čem jim vzhledem k ceně nelze vytknout v podstatě nic, to je dynamika a zásoby energie. 8300MB jednoduše šlapou na plyn co jim síly stačí. Proto i klavír v Dvořákově "Klavírním triu op.90" v podání Orbis Trio (2016 | Xavian | AS 743-2) zní s působivou bohatostí a objemem, přesvědčí vás o tom, že je velký, živý a důrazný, že každý stisk klávesy rozvibruje značnou masu vzduchu a že i přes na první poslech ne úplně ultra rychlý zvuk jsou nástupy tónů dostatečně autoritativní a rychlé, aby dynamika byla věru působivá. Pokud potřebujete protlačit a oživit zvuk, Audiolab 8300MB k tomu mají kapacity.

2016 06 06 TST Audiolab 8300MB 9

Jak už bylo řečeno, Audiolab 8300MB se trochu vymykají současnému zvukovému trendu ultra transparentních, super rychlých a analytických přístrojů, oslňujících detailností, ale nechť to ctěný čtenář nebere ve zlém - v "Toujours" od Sabiny ("Collected_01" | 2015 | Naim | naimcd215) si zesilovače vedly dobře, aniž by měly potřebu nějak zdůrazňovat jednotlivé detaily. Ano, patrně v dané ceně najdete analytičtější, ale zase méně šťavnaté stroje, nicméně síla a nadhled Audiolabů stačí právě na udržení solidní kontroly nad záměrně zkresleným chaosem kytar a syntetickou brutální basovou linkou či energickými, roboticky přesnými a tvrdými perkusemi. Mezi jednotlivými údery už se snaží (a celkem úspěšně) dát najevo pauzu a slušně všechny linky odděluje.

Už díky své fyzické koncepci a tomu, že obvody koncových stupňů se nijak elektricky ani jinak neovlivňují, je podání prostoru hudební scény velmi slušné, vlastně v kontextu třídy až výborné. V "Money Jungle" Duke Ellingtona (2002 | Blue Note | 7243 5 38027 2 9) bylo zejména rozložení v pravolevém směru excelentní, přehledné a i díky všeobecné kontrole nebyl problém s lokalizací jednotlivých nástrojů, jakkoliv vzduch kolem nich je spíše načrtnutý, než že by jím 8300MB nějak plýtvaly. Hudební scéna měla už dokonce i znatelnou hloubku a plasticitu, na trojrozměrnost reprodukce si tak už nelze vlastně stěžovat, byť vysochaný hologram vám monobloky nepředvedou.

2016 06 06 TST Audiolab 8300MB 7

Co se týká muzikálnosti, mají ovšem Audiolab 8300MB energie i vášně na rozdávání. Ano, v "Ashes to Ashes" od Faith No More ("The Very Best Definitive Ultimate Greatest Hits Collection" | 2009 | Rhino | 5186544012) možná trochu moc akcentují basové pásmo a obecně spíše prezentují rockový, velký, hutný zvuk, ale mají zátah na branku, mají tempo a pokud vaše reprosoustavy nejsou přebasovné, bude to parádní, rytmická, nabušená jízda s přebytkem energie a velkým objemem, který vás jednoduše převálcuje, zavalí a strhne s sebou.

2016 06 06 TST Audiolab 8300MB 8

Monobloky Audiolab 8300MB jsou samy o sobě velmi slušné, jde o schopné, energické stroje, schopné předat velký, sytý, barevný, energický a šlapající zvuk, byť trochu moc rozdivočelý. Pokud je ale spojíte s Audiolab 8300CD předzesilovačem a CD přehrávačem, získáte úderné a vyvážené kombo, kde se maličko protichůdné charaktery obou přístrojů setkají, prolnou, zharmonizují, vzájemně doplní a zkultivují do vysloveně skvělého, muzikálního a přitom autoritativního celku. Asi jako skvělý motor (8300MB) a skvělý podvozek (8300CD) tvoří skvělé auto, tvoří dělený zesilovač / zdroj signálu řady 8300 velmi zábavný systém, umožňující vám nakouknout do hájemství high endu.

Kč 63 980,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ dostatek síly

+ pulsující rytmika

+ dobrá dynamika

+ pěkný, hutný bas

ZÁPORY

- vypadají poněkud lacině

- trochu těžší, temnější zvuk (který ale vyváží 8300CD)

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Horn | www.horn.eu 

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha