2017 02 28 TST Sonus faber PRYMA 1

Se sluchátky se na trhu v posledních letech doslova roztrhl pytel a kdo je nemá v portfoliu jako by nebyl - i proto se často objevují modely značek, které do té doby k náhlavnímu poslechu ani vzdáleně nepřičichly. Tomu ale často odpovídají i prodejní výsledky takových pokusů. Čest výjimkám - za všechny lze jmenovat třeba úspěšná sluchátka od Bowers&Wilkins, ale relativně nově třeba i značku PRYMA, za níž stojí italský Sonus faber.

Sluchátka PRYMA (zjednodušme si jejich označení takto - firma má totiž zatím jediný model s oficiálním jménem 01) se chlubí tím, že za jejich vzhledem i zvukem stojí lidé, kteří navrhují všechny aktuální modely Sonus faber. Stejně tak se tato značka chlubí tím, že sluchátka jsou ručně vyráběna v zázemí italského domova Sonus faber.

2017 02 28 TST Sonus faber PRYMA 2

Při pohledu na atypický mnohaúhelník tvořící mušli sluchátek je jasné, že sluchátka nabízí vysokou estetickou hodnotu. Hliníkový základ mušle je pokrytý luxusně působícím povrchem dostupným v mnoha variacích, byť modernost a luxusní feeling jsou všudypřítomné. Na každé křivce je cítit tah pera talentovaného a zkušeného designera.

Luxusně působí třeba uchycení hlavového mostu, který se připíná trochu jako pásek - mušle jsou totiž zcela samostatné, pojí je až protažení mostu skrze sponu a zajištění otočným čepem podle toho, jak je potřebujete velikostně přizpůsobit. Je to efektní a překvapivě pohodlné, protože pružný spoj snadno přimkne sluchátka k hlavě, ale netlačí.

2017 02 28 TST Sonus faber PRYMA 4

Zespodu každé mušle je patrný 2,5 mm signálový jack, nahlédnete-li dovnitř mušle, spatříte bytelnou a velkou "hráz" náušníku, vyrobenou z příjemné kůže s měkkou, ale dostatečně pevnou výplní. Tato část se pak dá od samotné mušle s měničem oddělit, to pro případ nutné výměny. Nahoře na mušli pak najdete drobounké otvory, jde o rezonátory zpřesňující prý reprodukci basového pásma.

PRYMA nabízí krásně zpracované detaily, ať už jde o název značky, o logo vtlačené do koženého hlavového mostu nebo o perfektní prošití kůže, za které by se nemusela stydět ani italská supersportovní auta. Sluchátka jsou to jednoduše nádherná a vizuálně s nimi nemůže mnoho jiných soupeřit.

2017 02 28 TST Sonus faber PRYMA 5

Zvuk vyzařují měniče s mylarovou membránou a magnetickým systémem založeným na neodymových magnetech a cívce z velmi čisté mědi. Sluchátka mají "mobilní" impedanci 32 ohm, pracují v rozsahu 10 - 25 000 Hz a mají udávanou citlivost 118 dB / 1 kHz / 1 mW.

Sluchátka jsme poslouchali zejména s Apogee Groove, s ASUS Xonar Essence One MUSES MKII a na výstupu OPPO BDP-105D. Srovnávali jsme se Sennheiser HD 26 Pro, Sennheiser IE 8 nebo Koss Porta Pro CZ.

2017 02 28 TST Sonus faber PRYMA 7

Violoncello Alisy Weilerstein v Kodályho "Sonátě pro sólové cello, op. 8" ("Solo" | FLAC | 24 - 96) bylo spíše jemné, vřelejší a poklidně bohaté, barevné. Možná by nástroj mohl být o kousek hutnější, o kousek hlubší a autoritativnější, měkké a jemné basy ale neunaví ani při celodenním poslechu a jsou vysloveně hezké, nadýchané a příjemné. I s tímto příjemným nádechem ale sluchátka mají již jasně oddělené tóny a načrtnuté kontury a i když by možná chvílemi cello zasloužilo špetku autority navíc, ta krásná barva, ten intenzivně "dřevitý" tón a pocit pružnosti to určitě vynahradí.

Příjemná jemnost, za níž se ale skrývá dobré rozlišení a férová čistota pokračuje i napříč středním pásmem. Kovové struny na kytarách Paca de Lucii a Ala Di Meoly v "Mediterranean Sundance" ("Friday Night in San Francisco" | FLAC | 24 - 176,4) byly až expresivně konkrétní, za nimi pak bylo cítit vřelost rezonujícího dřeva. Celé pásmo pak bylo vstřícné, hebké a mělo šťávu a šmrnc, možná to opět nebylo studiově vyrovnané, ale reprodukce je čitelná a otevřená právě tak, jak by měla u sluchátek za už ne úplně málo peněz být. V reprodukci panuje pocit klidu, když se ale zaposloucháte, jsou PRYMA i slušně informativní.

2017 02 28 TST Sonus faber PRYMA 8

Moc pěkné, vlastně až výtečně prokreslené byly nejvyšší tóny činelů a vibrafonu v "Question and answer" Garyho Burtona ("Like Minds" | FLAC | 24 - 88,2). Kov činelů nebyl nijak lacině cinkající, byť lehce znělejší byl, každý úder byl ale velmi slušně konkrétní, čistý a slyšitelně pod kontrolou, možná opět mohl být o něco bohatší, ale lehkost a nenásilnost, s jakou sluchátka servírují tóny bez ohledu na hlasitost, se prostě a jednoduše dobře poslouchá. Navíc čím déle posloucháte, tím víc si uvědomujete, že PRYMA hrají solidně a přitom neokázale - dokážou ale už i dobře rozlišit linku elektrické kytary a vibrafonu, které na mnoha systémech splývají.

Dynamika nástrojů v "St. Thomas" Sonyho Rollinse ("HDTracks 2014 Sampler" | FLAC | 24 - 96) byla odprezentovaná s klidem, rozvahou, ale přitom i s dostatečnou energií. Sluchátka vás neohromí a nebudou šokovat, i v tomto ohledu pokračuje celková poklidnost a "hezkost". Přitom ale v dynamickou špičku cítíte jako puls, hudba pocitově dýchá a vlastně je to pozitivně příjemné, jakkoliv třeba studiová HD 26 Pro umí být výrazně důraznější, tak také výrazně rychleji unaví uši - PRYMA můžete poslouchat osm deset hodin, dát si krátkou procházku a ještě pár hodin poslouchat.

2017 02 28 TST Sonus faber PRYMA 11

Opět bez toho, že byste měli pocit, že sluchátka cokoliv sebeméně zdůrazňují, je v "Aleluja" z Händelova "Mesiáše" v podání Dunedin Consort (FLAC | 24 - 88,2) cítit velmi slušné rozlišení, zejména u vokálů je cítit, že sbor je už rozložený na jednotlivé vokály. Objem je nepřehnaný, ale vše je krásně barevné, lehké a hebké, velice nenásilné, slyšíte ale vlastně i přes vlastní charakter spoustu informací a hlavně s příjemně dospělým nadhledem.

Podání prostoru hudební scény v Eliasově "Vision of Her" ("The Window" | DSD64) bylo typicky sluchátkové, tedy scéna usazená "uvnitř", bez větší hloubky, ale zato přehledná a opět svým charakteristicky uvolněným způsobem konkrétní. Nástroje mají mezi sebou prostor, není problém se v hudbě vyznat, jen je to celkově sladké a "do krásna".

2017 02 28 TST Sonus faber PRYMA 12

To je nicméně to nejsilnější, co umí PRYMA nabídnout - cokoliv, kdykoliv, jakkoliv a i na nenáročném a jednoduchém systému hrají po svém a nehrají vůbec špatně. Ano, nejsou to zrovna levná sluchátka, ale jsou perfektně vyrobená, mají italský šmrnc a působí luxusně, mají hebký, hladký, barevný, klidný a přitom příjemně dospělý zvuk. Můžete je mít na hlavě pět minut a už vás baví a přenesou do vlastního velmi muzikálního světa, můžete je mít ale na hlavě i od kuropění do večerního klekání a ani vám to nepřijde. Sluchátka PRYMA jsou specifická, hrají lehce po svém, ale hrají nesmírně příjemně, vlastně stejně luxusně a trochu načančaně jako vypadají. Kdo však nehledá technickou analytičnost, ale zábavu s libovolnou hudbou ze své sbírky, nechť okusí i barevné kouzlo sluchátek od Sonus faber.

Kč 16 490,- - Notte / Coffee Dream / Pure Black / Heavy Gold / Rose Gold + Dark Grey

Kč 17 990,- - Notte Carbon / Carbon Marsala

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ vypadají skvěle

+ hrají příjemně, nenásilně a přitom v nich rozhodně něco je

+ neúnavné a pohodlné po dlouhou dobu

+ možnost výměny jednotlivých prvků, když vás design přestane bavit

+ snadno se rozehrávají

ZÁPORY

- cena už je trochu vyšší

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: E.P. Audio | www.epaudio.cz 

produkt roku banner

200 300 mcintosh

200 200 xavian 20let

200 200 elfton

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 optoma

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline (MC)
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
Chord Signature XLR-DIN
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

Clio Pocket
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Vánoce, Vánoce...

Konec roku je paradoxně, navzdory svátkům zasvěceným klidu, míru a rozjímání, povětšinou spíše orgiemi spěchu a únavy - což na stranu jednu není moc dobré pro vytvoření atmosféry pro poslech, ale na stranu druhou je to ideální pro útěky právě od toho shonu, kdy si tím víc vážíte jedné každé poslechnuté skladby.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 ketos 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 marantz 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 20 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 pmc 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 altei 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha