2016 12 01 TST Yamaha WX 010 1

Co je malé, hezké, bezdrátové, jednokanálové, propojitelné do mnoha zón a patřící do střední cenové hladiny? WX-010 přeci. Pokud nevíte co to je, pak se jedná o základní bezdrátový reproduktor s pěkným, moderním a nekonfliktním designem, který díky aplikaci pro mobilní zařízení umí streamovat po domácí síti nebo bluetooth, umí přehrávat internetová rádia i data z domácích serverů a má ambici poskytnout nenápadné ozvučení prostoru na kompaktního půdorysu.

Rozumějme tomu tak, že WX-010 je zónový reproduktor, tj. má sloužit k přivedení hudby a zvuku do míst, kam standardní stereo sestavy nesedí - kuchyně, koupelny, chodby, ale třeba i čtecí koutky, dětské pokoje nebo podobná místa, kde chcete "aby něco hrálo".

Yamaha WX-010 je drobeček, přesto váží slušných 1.7 kg, což při rozměrech 12 x 16 x 13 cm (š x v x h) není úplně málo. Při pohledu zepředu nezaujme vlastně nic - tři ze čtyř ploch zakrývá průzvučná černá látka, jen horní panel je lesklý, jeho přední část tvoří zapuštěná dotyková tlačítka, horní část pak logo.

2016 12 01 TST Yamaha WX 010 2

Při pohledu zezadu narazíte na praktický závěs (třeba pro skobu) a šroubovací konektor, takže WX-010 snadno umístíte na stojany, na držáky na zeď a podobná řešení. Díky poměrně výraznému pogumování spodní části pak není ani problém s umístěním na jakoukoliv plochu.

Ve výklenku u spodní hrany vzadu najdete všechny konektory - je tu LAN konektor, pokud byste nechtěli využít bezdrátové konektivity, je tu i napájecí zásuvka; snad je jen škoda, že WX-010 nemá integrovanou baterii pro možnost sem tam ho někam přenést.

2016 12 01 TST Yamaha WX 010 3

Potenciál WX-010 podporuje bezdrátová konektivita přes Wi-Fi nebo Bluetooth, po síti můžete využít standardů internetového rádia vTuner, DLNA nebo AirPlay, ale také služeb jako Spotify (ty další integrované prozatím nejsou v ČR dostupné). Nejdůležitější je ale určitě MusicCast, multiroom řešení od Yamahy, které umí propojit všechny typy aktuálnějších přístrojů tohoto výrobce do zón a přesouvat hudbu z jedné zóny do druhé - aplikace do mobilních zařízení i v přístrojích funguje skvěle, je přehledná, rychlá a stabilní. Navíc díky ní můžete dvojici WX-010 spojit a udělat z nich klasický stereo pár.

Je dost překvapivé, že krom běžných souborových formátů umí WX-010 přehrát i vysoké rozlišení - FLAC, WAV, AIFF a ALAC soubory mohou mít až 24 bit a 192 kHz.

2016 12 01 TST Yamaha WX 010 4

Yamaha WX-010 je zařízení osazené dokonce čtyřmi reproduktory - basy podporuje dvojice pasivních radiátorů, nižší frekvence odbavuje woofer o průměru 9 cm a ty vyšší zase kopulka o 2,5 cm průměru. To je víc, než by se na danou třídu a rozměry mohlo zdát. Vše pohání digitální zesilovač o výkonu 15 Watt pro spodní pásmo a 10 Watt pro vyšší pásmo. V zásadě tak jde o malinkou aktivní dvoupásmovou reprosoustavu relativně běžného pojetí.

Yamaha WX-010 jsme zkoušeli jako doplněk systémů MCR-N470D a MCR-N570D v multiroom zapojení a jako reproduktor na stůl.

2016 12 01 TST Yamaha WX 010 5

Samozřejmě, když jsme pustili do maličké reprosoustavy Holstova "Jupitera, op. 32" (Roland Maria Stangier | "English Trown Hall Organ" | FLAC | 24 - 192), bylo jasné, že limity fyziky neobejde ani aktivní řešení. Bas tu v podstatě není a miniaturní WX-010 začíná hrát ve středním pásmu. Na druhou stranu, když se budeme bavit o vyšším basu v běžné poprockové produkci a o tom, že nepotřebujete fyzický tlak, pak WX-010 funguje stejně dobře jako třeba mobilní reproduktory JBL, brané často jako nejpopulárnější řešení.

Ve středním pásmu, konkrétně v "Don´t know why" Norah Jones ("Come away with me" | FLAC | 24 - 192) byla cítit celkem pěkná soustředěnost, kterou vám monofonní přenosné repro prostě nenahradí, tohle umí jen kompaktní regálovky. Chybí tu samozřejmě trochu transparentnost, na druhou stranu za danou cenu a pro daný účel je hlas dostatečně dobře srozumitelný. Hlasové spektrum je ale rozhodně podané "víc hi-fi" a lehčeji, než je tomu u přeci jen zřetelně efektních reproduktorů podobného typu.

2016 12 01 TST Yamaha WX 010 6

Činel v "Take Five" Dave Brubeck Quartet ("Time out" | FLAC | 16 - 44,1) byl poněkud šumivý a jednolitý, kov ale nebyl špatný. Když se pozorně zaposloucháte, tweeter už zvolna začíná rozlišovat i určitou strukturu, byť objem by určitě mohl být větší, případně alespoň energie důraznější. Pro kulisový poslech nebo běžné ozvučení "na pozadí" je to ale v pohodě.

Líbilo se nám, jak DSP uvnitř WX-010 funguje decentně - na rozdíl od podobně velkých řešení se nesnaží o nějaký dramatický efekt a překonání fyzických limitů, hlídá mnohem spíše čistotu a nepřehnané zatížení měničů. Díky tomu WX-010 nepůsobí dynamicky úplně špatně - v "Use me" od Pat Barber ("Companion" | FLAC | 16 - 44,1) bylo cítit i určitý tlak a energii, ale samozřejmě jen v určitém rozsahu hlasitosti - konkrétně od střední až po mírně vyšší hlasitosti. Moc potichu zvuk trošku zvadne a moc nahlas už malé reproduktory úplně nestíhají. Opět to ale logicky sedí do parametrů očekávaného nasazení...

2016 12 01 TST Yamaha WX 010 7

Z výše uvedeného také vyplývá, že WX-010 rozhodně není žádný monitor, ale funguje obstojně a když vám bude hrát nad hlavou v kuchyni, budete schopni orientovat se v nahrávkách typu "Diamonds" od Aanonymous band ("Feelings" | FLAC | 24 - 48) celkem v klidu.

Informace o prostoru hudební scény jsem tak nějak nemohli prověřit, neb jsme neměli více kusů pro vytvoření stereo páru. Nicméně WX-010 zvládá slušně ozvučení i místností o rozměrech kolem 20 m2, jakkoliv je samozřejmě zvukem nevyplní - nicméně ani se v nich neztratí, takže bude prostě a jednoduše nablízko fungovat.

2016 12 01 TST Yamaha WX 010 9

Pokud ale chcete něco, co vám přinese hudbu i tam, kde nemáte možnost nebo náladu řešit nějakou základní sestavu, pak třeba esence francouzské hudby v "J´Y Suis Jamaias Alle" Yanna Tiersena ("OST - Amélie z Montmarteru" | FLAC | 16 - 44,1) příjemně plyne, je to pohoda, neurazí vás to a dokud nebudete poslouchat opravdu soustředěně, bude to z audiofilského pohledu na věc působit věrněji, čistěji a méně přehnaně, než je v této cenové třídě a koncepci zvykem - a to je fajn.

Kč 4 590,-

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ férová cena

+ pěkný vzhled

+ snadná použitelnost

+ MusicCast systém

ZÁPORY

- zvuk je trochu plochý a prázdný

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: K+B Expert | www.yamaha-hifi.cz | www.facebook.com/yamahahifi.cz 

200 300 xavian

200 200 koss

200 200 tykon

200 200 soundstyle

200 200 grandinote

200 200 wdq

200 200 audiofeel

200 100 optoma

200 200 duban

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO UDP-205
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV
Pioneer BDP-LX71

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio
Fischer&Fischer SN-70

GoldenEar SuperSub X

ANALOG:

VPI Scout
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline (MC)
Pro-Ject Phono Box
Grandinote Celio

KABELY:

ZenSati Authentica (XLR)
ZenSati Authentica (repro)
Nordost Heimdall 2 (repro)
Chord Signature XLR-DIN
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Sirius
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica
Nordost Red Dawn
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube
65" Philips 65PUS7101

MĚŘENÍ:

Clio Pocket
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 bose

200 100 emotiva

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Blaho živého letního zvuku

Léto, prázdniny, dovolené, volno, klid a relaxace - vlastně ideální čas, kdy se věnovat muzice. Tedy pokud samozřejmě nemáte doma stokilové monobloky pracující ve třídě A; i když i pak je řešením naučit se mít rád saunování, no ne?

Číst dál...

200 200 basys 200 200 horn 200 200 hifiguide 200 200 rpaudio 200 200 spalicek 

200 200 audio visual 200 200 voice 200 200 psg 200 200 ketos 200 200 kasaudio 

200 200 yamaha 200 200 cptpraha 200 200 naimstudio 200 200 aq 200 200 mareka audio 

200 200 4ce distribution 200 200 altei 200 200 ibdczech 200 200 elfton 200 200 eurostar 

1024 200 audio video show praha