2017 10 06 TST Marantz SA 10 1

Nová referenční řada proslulé značky Marantz nese označení "10" a kromě mohutného integrovaného zesilovače PM-10 sestává už jen z SACD přehrávače SA-10, jehož funkce jsou podle dnes populárního trendu rozšířeny o řadu digitálních vstupů. To je ale to jediné, čemu se Marantz podřizuje, jinak jde už od pohledu vidět, že poslední dvě dekády se drží vlastní "tváře".

Přístroje Marantz totiž prostě poznáte - stačí se chvilku dívat a objevíte vše, co dělá opticky Marantz Marantzem. Třeba lehce vypouklý čelní panel rozdělený na tři bloky, podsvícení boků prostředního z nich nebo hvězdu, která nemůže na žádném přístroji této značky scházet.

Přehrávač SA-10 má všechny prvky uložené uprostřed; nejdůležitější jsou pochopitelně nízká dvířka, skrývající kovový šuplík mechaniky. Vedle něj jsou tlačítka Play a Eject, pod tímto elementárním blokem najdete displej s dostatkem informací a čtyři další ovládací tlačítka. Úplně dole pak je velké spínací tlačítko, vypínání displeje, přepínání vstupů nebo třeba 6,3 mm výstup na sluchátka s maličkým potenciometrem.

2017 10 06 TST Marantz SA 10 2

Na zadní části velmi robustního šasi z velmi bytelných hliníkových profilů najdete na měděné desce vstupní i výstupní konektory. Ty výstupní jsou tradiční - analogový linkový výstup má podobu nesymetrických cinchů i symetrických XLR, digitálně signál vyvedete jak koaxiálním, tak optickým konektorem. Příjemná je pak velká škála digitálních vstupů - krom klasické optiky a koaxu je tu i USB typu B pro připojení počítače a USB typu A, určené primárně pro připojení iPod / iPad / iPhone zařízení (což je třeba velmi komfortní při použití TIDAL a jiných služeb).

Samozřejmě můžete využít i propojení do jiných přístrojů Marantz pomocí vstupního a výstupního oranžového cinche - tudy se přivádí a sdílí pokyny dálkového ovládání.

2017 10 06 TST Marantz SA 10 3

Vnitřek přehrávače je pak udělaný bytelně a poctivě. Digitální sekce má vlastní odstínění, podobně jako je poctivě odstíněn toroidní transformátor, který je dokonce pod měděným poklopem. Zakrytá je také centrálně uložená mechanika, vnitřek šasi je měděný a stěny jsou opravdu bytelné - ostatně při rozměrech 44 x 41,9 x 12,7 cm (š x h x v) váží přehrávač 18,4 kg.

Srdcem přehrávače je nová firemní mechanika SACD M3, která umí jak klasická CD, tak (u Marantz samozřejmě) i SACD a příjemně také z DVD disků umí přečíst soubory s vysokým rozlišením (byť je asi logičtěji budete do přehrávače posílat přes USB). Alternativně signál zvládne SA-10 přijmout sadou digitálních vstupů s poctivou izolací pro minimální přenos šumu do obvodů. Zásadní je v moderní době hlavně USB-B s podporou PCM signálů 32 bit / 384 kHz a DSD 11,2 MHz.

2017 10 06 TST Marantz SA 10 5

Dále je tu obvod, který všechny průchozí signály upsampluje na DSD - jmenuje se Marantz Musical Mastering. Jde vlastně o načtení signálu, převzorkování na jednobitový stream o frekvenci 11,2 MHz, následné filtrování vysokých frekvencí mimo audio pásmo, odstranění šumu a prohnání 32 bitovým DSP čipem. Výstupní obvody jsou řešeny pomocí modulů HDAM (Hyper Dynamic Amplifier Module). Vstupní signál je časován podle své základní frekvence jedněmi ze dvou dostupných hodin.

Dobré je říct, že kompletní D/A převod je proprietárním řešením firmy Marantz, bez použití standardních čipových řešení. I díky tomu vlastně většina zpracování signálu probíhá ve formě 1 bitových pulsů - tedy v DSD.

Za zmínku stojí i to, že plně diskrétně řešený sluchátkový zesilovač je udělaný poctivě a není to tak jen jakýsi nutný doplněk, ale solidní "komponent v komponentu".

Přehrávač pracuje ve frekvenčním rozsahu 2 - 60 000 Hz, má dynamický rozsah 109 dB a separaci kanálů 105 dB. Celkové harmonické zkreslení pak nepřekračuje 0,0015%.

2017 10 06 TST Marantz SA 10 6

Marantz SA-10 jsme poslouchali primárně s jeho adekvátním kolegou PM-10. Došlo ale samozřejmě i na kombinaci se zesilovači Naim Nait XS + Naim FlatCap XS + Naim NAP 250, Norma Revo IPA-70B nebo Cambridge CXA80 (spíše ze zajímavosti). Porovnávali jsem s OPPO UDP-205 nebo třeba Cambridge CXC (opět ze zajímavosti). Poslouchalo se přes Harbeth Monitor 30, Xavian Premio nebo Fischer&Fischer SN-70 - o dalších součástech sestavy se dozvíte v pravém sloupci -->.

Když spustí Charlie Haden své prsty na struny kontrabasu v "Noche de Ronda" ("Nocturne" | 2001 | Universal Music | 013 611-2), zůstanete prostě jen tak sedět - každý tón, každé brouknutí je působivě hluboké, konkrétní a hlavně má tak přesvědčivou váhu a barvu tónu, že prostě téměř cítíte nástroj v místnosti. Moc se nám líbila i síla, s níž každé brouknutí přehrávač vypustí do světa, je to velmi konkrétně artikulovaný, pružný a sytý tón, kulatý a naprosto konkrétní.

Stejně tak úžasný je detail a soustřednost, s jakými SA-10 reprodukuje vokál Renée Fleming v "Hallelujah" ("Dark Hope" | 2010 | Mercury | 2739699). Přes spíše jen průměrnou kvalitu nahrávky tu není ani vidu ani slechu po čemkoliv nepříjemném (byť limity jako jistá plochost naopak vyzní naprosto zřetelně), naopak hlas byl velmi dospěle vystižený - proporčně velký, plný, snadno srozumitelný, posazený kupředu a čistě zaostřený, zněl s lehkostí a nenásilností, bez stop mechaničnosti a vůbec už prostě snadno vynikala jeho konejšivost i celé myriády detailů; bylo až překvapivé, kolik toho SA-10 zvládne vydolovat.

2017 10 06 TST Marantz SA 10 7

Stejně famózní jsou i nejvyšší frekvence - činel v "Dreaming" od Art Ensemble of Chicago ("Live in Berlin" | West Wind | WW2051) v sobě nesl klid a hladkost, přesto ale také žádoucí kovovou zvonivost bez efektu, strukturu a celkově velkou spořádanost; zvuk činelu byl velmi realistický, nepřehnaný do objemu ani znělosti, velmi, velmi rychlý, detailní a vynikajícně zřetelný. Žádná ostrost, žádná otupělost - prostě velmi příjemně přirozený projev.

Dynamika orchestru hrajícího Lisztova "Mefistofela" ("Faustovská symfonie" | 1995 | Denon | CO-78826) byla opojně nezkrocená, přehrávač vnesl do zvuku tu krásnou mohutnost, velikost a robustní energii mnohohlavého tělesa. Zejména v kombinaci s PM-10 se vám dostane přívalu důrazu v živém a výbušném, rychlém a autoritativním zvuku. Žádná špička nepůsobí nad možnost SA-10. A nejde jen o celkovou dynamiku, ale i jemné změny dynamiky jednotlivých nástrojových sekcí jsou vystiženy s jistotu a - nelze to říct jinak - prostou, přesvědčivou přirozeností.

Jak už bylo naznačeno, SA-10 má dar veliké detailnosti - přitom ale ani řízněji nahranou skladbu jako "Not too late" z živáku Lindsey Buckhingmaha ("Live at the Bass Performance Hall" | 2008 | Reprise | 9362-49903-1) nenechá říznout vás do uší, ani zbytečně nezdůrazní žádné nectnosti. Všeobecně již skutečně špičkové rozlišení se navíc pojí s onou samozřejmostí a s nadhledem, žádné vypichování jednotlivostí, ale nenásilná komplexnost a celistvost.

2017 10 06 TST Marantz SA 10 in 1

Marantz SA-10 vnáší do reprodukce tu zmíněnou přirozenou jistotu, díky čemuž i hudební scény v "The Foggy Dew" od The Chieftains ("The Wide World Over" (2002 | rcaVictor | 09026639172) měla velkou šířku v pravolevém směru a zřetelnou hloubku, pevné usazení nástrojů i jejich jasné ohraničení - jinými slovy, co nahrávka zachytila, to je tu prezentováno přirozeně a plasticky, je to jednoduše trojdimenzionální prostorový efekt jak má být.

SA-10 je pak velice muzikální, opět i s průměrnou nahrávkou jako je "Song to say goodbye" od Placebo ("Meds" | 2006 | 0602537175369) se ukázalo, že je to též nebývale tolerantní stroj. I z takové nahrávky totiž vykřesá život bez ohledu na dynamické limity, podpoří rytmus svou plností a baví energií a plynulostí. Tak nějak samozřejmě cítíte, že nahrávka by mohla rozkvést ještě mnohem, mnohem, mnohem víc, kdyby se byl zvukař víc snažil, ale není to nepříjemné, což je skvělé.

2017 10 06 TST Marantz SA 10 in 6

Marantz SA-10 je stejně povedeným, dospělým, všestranným a nesmírně příjemně poslouchatelným SACD přehrávačem jako je jeho sourozenec PM-10 povedeným zesilovačem. Výjimečně robustní stavba, výjimečně spolehlivá mechanika a hlavně přirozený, muzikální, velmi detailní a velmi dospělý přednes činí z roztočení jednoho každého kotoučku čirou radost, provázenou až dětinským nadšením ze zvědavosti, jak asi bude hrát ještě ten další a další kotouček. SA-10 je sice řádně drahá hračka, ale je z toho světa, ve kterém je hudba čistou zábavou, při níž je vám elektronika dospělým a talentovaným průvodcem.

Kč 190 000,-

FOTOGALERIE

FOTOGALERIE - VNITŘNOSTI

--- --- --- --- ---

KLADY

+ rychlá, tichá a důvěryhodná mechanika

+ skvělá detailnost

+ delikátní komplexnost

+ kvalita zpracování

ZÁPORY

- nic, tohle je opravdu dospělý stroj

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: BaSys CS | www.basys.cz | www.marantz-hifi.cz 

200 300 xavian

200 200 koss

200 200 tykon

200 200 soundstyle

200 200 grandinote

200 200 wdq

200 200 audiofeel

200 100 optoma

200 200 duban

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO UDP-205
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV
Pioneer BDP-LX71

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio
Fischer&Fischer SN-70

GoldenEar SuperSub X

ANALOG:

VPI Scout
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline (MC)
Pro-Ject Phono Box
Grandinote Celio

KABELY:

ZenSati Authentica (XLR)
ZenSati Authentica (repro)
Nordost Heimdall 2 (repro)
Chord Signature XLR-DIN
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Sirius
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica
Nordost Red Dawn
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube
65" Philips 65PUS7101

MĚŘENÍ:

Clio Pocket
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 bose

200 100 emotiva

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Blaho živého letního zvuku

Léto, prázdniny, dovolené, volno, klid a relaxace - vlastně ideální čas, kdy se věnovat muzice. Tedy pokud samozřejmě nemáte doma stokilové monobloky pracující ve třídě A; i když i pak je řešením naučit se mít rád saunování, no ne?

Číst dál...

200 200 basys 200 200 horn 200 200 hifiguide 200 200 rpaudio 200 200 spalicek 

200 200 audio visual 200 200 voice 200 200 psg 200 200 ketos 200 200 kasaudio 

200 200 yamaha 200 200 cptpraha 200 200 naimstudio 200 200 aq 200 200 mareka audio 

200 200 4ce distribution 200 200 altei 200 200 ibdczech 200 200 elfton 200 200 eurostar 

1024 200 audio video show praha