2015 08 25 TST Audionet MAX 1

Německá značka Audionet má v podtitulu svého názvu krátké heslo - "Scientific magic". Ostatně "technický" přístup ke konstrukci je tak trochu zakódován v DNA mnoha dobrých výrobců z kraje na západ od našich hranic, takže to nejspíš není zase takové překvapení. Dostala se k nám sestava z úplně nejvyššího patra katalogu, kde již několik let vládnou monobloky s jednoduše srozumitelným označením - MAX.

Monofonní koncové zesilovače MAX vzbuzují už od pohledu dojem solidnosti, ač jejich rozměry v kontextu mnoha dnešních obrovských zesilovačů působí vlastně až lehce nenápadně. Může za to i celková strohost striktně pravoúhlých linií obou kvádrů. Šasi je vyrobena z velmi pěkně opracovaných hliníkových desek v kombinaci s ocelovým plechem, ta čelní je v neupravené "hliníkové" barvě, zbytek zdobí černý elox. Úzký (21,5 cm), relativně vysoký (28,5 cm) a do hloubky protažený (50 cm) zesilovač váží velmi poctivých 38 kg.

2015 08 25 TST Audionet MAX 2

Na čelní stěně najdete pouze poměrně malý displej, na kterém se zobrazují provozní informace; o kousek níže je pod logem výrobce dlouhá vodorovná vyfrézovaná čára, uprostřed níž se nachází spínací tlačítko, které po určité době držení umožňuje i drobné změny v nastavení zesilovače (například aktivní vstup apod.). Ostatně, co víc si od koncového stupně přát.

Zadní panel je o něco bohatší, ale zůstává minimalisticky laděný a organizovaný. Nahoře najdeme dvě podoby analogových signálových vstupů - jak symetrické XLR, tak nesymetrické RCA konektory (je zajímavé, že monobloky jsou barvou konektoru rozlišeny na pravý a levý). Protože Audionet je věrný nesymetrické konstrukci obvodů, právě propojení RCA konektory zdá se zní o chlup lépe. O kousek níž je čtveřice reproduktorových terminálů Furutech, dimenzovaných pro bezproblémové použití banánků, holých vodičů i vidliček, jak naznačuje počet terminálů, tak i v bi-wiringovém zapojení. Ještě o další kousek níž se pak nachází běžná napájecí zásuvka s kolébkovým spínačem a hlavně vstup a výstup firemního řídícího systému Audionet LINK v podobě optických konektorů.

2015 08 25 TST Audionet MAX 3

Optika tu nebyla zvolena náhodou, ale výhradně kvůli tomu, aby do zesilovače nevedlo další metalické spojení, kvůli kterému by mohl vznikat nežádoucí brum. I to docela dobře ilustruje snahu o MAXimální péči a racionalitu při konstrukci.

Spodní třetina zadní strany naznačuje ledacos o vnitřním rozložení komponentů, skrze průduchy totiž vidíte do základního "patra" přístroje, v němž se nachází dvojice štědře dimenzovaných toroidních transformátorů s výkonem 1000VA na každý z nich; jsou stíněné a krom prostupů pro kabely plně fyzicky oddělené od elektroniky.

2015 08 25 TST Audionet MAX 4

Ta se nachází na deskách plošných spojů v horní části. V tomto prostoru najdeme i velké filtrační kondenzátory s celkovou kapacitou 156 000 uF. Zesilovač pracuje s firemní architekturou Ultra Linear Amplifier, která v signálové cestě zavrhuje použití kondenzátorů a používá výhradně diskrétní součástky. Výkon dodávají vždy čtyři páry MOSFET tranzistorů, v nichž je udržován klidový proud 0,6A. Vůbec každá jednotlivá část zesilovače je poctivě kontrolována za pomoci mikroprocesoru, monitorujícího jak optimální teploty, tak přítomnost DC složky v proudu, tak třeba přetížení a další parametry. Díky tomu zesilovač hlídá třeba i fázi v napájení, takže vás upozorní na nutnost pořešit případný problém se zásuvkou či napájecím kabelem.

Audionet MAX disponuje solidním trvalým výkonem 400 Wattů do 8 Ohm, respektive 700 Wattů do 4 Ohm a stabilní podle výrobce zůstává i při zátěži 2 Ohmy (kde mimochodem dává 1 100 Wattů). Frekvenční odezva v tolerančním pásmu -3 dB činí 0 - 500 000 Hz, zesilovač se tak zdá být "rychlým". Tlumící faktor dosahuje hodnoty minimálně 1 800 na 10 000 Hz, ale u hranice 100 Hz činí solidních 10 000, což by mělo zaručit dostatečně pevnou kontrolu basové složky. Odstup signálu a šumu činí sympatických 125 dB. To jsou skutečně poctivé parametry, hodné high endového zesilovače.

2015 08 25 TST Audionet MAX 5

Audionet MAX jsme poslouchali s firemním předzesilovačem PRE G2, ale také s Primare PRE60 nebo Rogue Audio RP-5. Srovnávalo se s koncovým stupněm Primare A60 a monobloky Rogue Audio M-180. Srovnání doplňovala klasická redakční sestava Naim Nait XS / Naim CD5si a Cambridge CXA80 / Cambridge CXC. Zdrojem signálu byl krom zmíněných soulution 746, Electrocompaniet EMC 1 MK III nebo třeba VPI Scout Jr. a Pro-Ject Elemental buď s integrovanými phono předzesilovači či Pro-Ject Phono Box. Chvílemi sloužil i ASUS Xonar Essence One MUSES MKII. Při večerním sledování filmů se zapojil i projektor SIM2 Crystal Cube. Poslouchalo se přes redakční stálice Harbeth Monitor 30 a Xavian Perla, ale také přes Audiovector SR 6 Avantgarde Arreté, GoldenEar AON 3 a GoldenEar Triton Three. Propojeno bylo mnoha různými kabely v čele s TelluriumQ Silver a Black, ale také kabeláží Audionet (RCA), kabely ZenSati Authentica (vše od napájení, přes signálové až po reproduktorové) nebo všemožnými kabely od Cardas, MIT a Audio Art.

2015 08 25 TST Audionet MAX 6

Monobloky MAX po celém světě za dobu své existence získaly tolik ocenění, že by jejich výčet několik minut zabral. Ani nás tak nepřekvapila fantastická, v podstatě perfektní kontrola kontrabasu v Hadenově "The Good Life" ("Quartet West" | 1987 | Polygram | 831 673-2). Nástroj měl věru perfektní definici a zesilovač dokázal protlačit i z menších reprosoustav i hodně hluboké tóny s plnou vahou. Prvotřídní je také schopnost předat exaktně různorodost tónů i celý jejich průběh, každé brnknutí je jako vysochané, parádně oddělené a má luxusní impuls. Ač je kontrola skutečně výborná, bas není tvrdý, struny spíše příjemně, byť autoritativně broukají.

Excelentní suverénnost, vedoucí až k pocitu naprosté "normálnosti" nás čekala i při reprodukci hlasu Loreeny McKennit v "Moon Cradle" z "Parallel Dreams" (2006 | Quintas | 0774213510327). Tak suverénně čistý, plný a plastický vokál se hned tak neslyší. Nejen ve středním pásmu hraje Audionet MAX neuvěřitelně čistě a otevřeně, ale právě na vokálu se to vnímá nejsnáze. Působí tak přirozeně, že se špičkovými reprosoustavami máte naléhavý pocit jeho přítomnosti v prostoru, jeho hmatatelnosti. Natolik přesné a čisté všechno je a natolik perfektně dokáže MAX ovládat měniče v podstatě libovolných soustav. Můžete také otáčet hlasitostí od nejnižších poloh až do téměř bolestivých výšek, aniž by se charakter nějak citelně proměnil, monobloky zůstávají suverénní v každém okamžiku a třeba i výrazně znělým strunám harfy umí dodat naprosto konkrétní hmotu. Brnkání je také až matematicky přesné, neztrácí však hudební půvab, není strojově chladné.

2015 08 25 TST Audionet MAX 7

Vibrafonu v "New York 19" od The Modern Jazz Quartet ("Lonely Woman" | 1998 | Atlantic | 8122-75361-2) dodaly zesilovače fantastickou znělost a razanci, stejně jako náležité proporce, každý dopad paličky rozezní celou plošku a ne jen jediný bod. I činel je jasně rozeznělou velkou kovovou plochou, je úžasně bohatý na informace a úplně vidíte ten rozvibrovaný kov před sebou, při práci metličky je znát, že má mnoho vlasů a každý z nich vytváří svůj kousek výsledného zvuku. Reprodukce je prostě technicky naprosto brilantní, přesná, čistá a jasná jako sklo, opět ale nesklouzává do analytické neosobnosti a nechává vyznít to důležité - hudbu a její atmosféru.

Jakmile se Valerij Afanasijev opřel do klaviatury v Schubertově "Sonátě pro piano v G dur, op. 78 D984" (1994 | Denon | CO-78923), objeví se (pochopitelně máte-li k dispozici dostatečně agilní reprosoustavy) v poslechové místnosti klavír s realistickou velikostí a hlavně s dechberoucí, živoucí dynamikou, která vás přiková do sedačky. Audionet MAX má zjevně sil na rozdávání, stejně jako má dynamickou rezervu v téměř každém okamžiku a jen obtížně se představuje situace, v níž by nezvládal ukočírovat sebesložitější dění.

2015 08 25 TST Audionet MAX 9

Jakkoliv se přednes zesilovačů nedá uzavřít do škatulky "analytické", hloubka vhledu do Stingovy "I Hung My Head" byla vpravdě dospělá a obdivuhodná. Parádní kontrola v každé milisekundě dovoluje zaznít i echu nahrávacího prostoru, byť je to jen lehoučké dýchnutí, které dokážou z nahrávky vydolovat jen skutečně špičkové přístroje. Zvuk je zaostřený s precizností dokonalé digitální fotografie, zvuk si nehraje na žádná pozlátka, žádná zdůraznění, žádnou "hezky" a "příjemně" nerovnou frekvenční charakteristiku. Je přímý a upřímný, přitom však kultivovaný. Ševel činelů nebo zpěv zní bohatě, neefektně, ale zcela suverénně.

Zůstaneme-li u Stinga, ale přeskočíme na album "Symphonicities", respektive skladbu "Englishman in New York" (2010 | Deutsche Grammophon | 274 2537), zjistíme, že jednak precizní kontrola, ale jednak i koncepce monobloků pomáhají vykreslit pevný, přehledný a jasně rozložený prostor nahrávky s pevně lokalizovanými nástroji. Zas a znovu je tu cítit pevnost a bezprostřednost v každém zahraném tónu, jako kdyby za zesilovači naplno pracovala ještě nějaká malá elektrárna a tlačila proud pouze do vaší muziky. Zvládnou-li to vaše reprosoustavy, scéna bude opravdu veliká a opravdu bohatá na informace.

2015 08 25 TST Audionet MAX 10

Audionet MAX umí ale být i poměrně tolerantní, dobře, ale rozhodně ne audiofilsky nahraná "Wicked Game" Chrise Isaaka ("Best of" | 2006 | Reprise | 9362-49418-2) stála na bohaté, parádně pulsující baskytaře, kterou doplňovaly tenké, přesné a pronikavé činely. Nad tím vším se vznášel zasněný zpěvákův hlas a z hudby úplně prýští pocit, že tohle prostě chcete poslouchat, že tohle se poslouchá s naprostou lehkostí. MAX nepřidávají, ani neubírají, ale má-li hudba podmanivou, povedenou atmosféru, umí jí nechat projít až do poslechového prostoru.

Audionet MAX jsou špičkové monofonní zesilovače. Mají špičkové zpracování, poctivou high endovou konstrukci a dostatečnou výbavu a možnosti. Patří už do hodně, hodně vysokých cenových tříd, stále ale nepůsobí předraženým dojmem, jako mnoho dnes vyráběných konkurentů. I když i zde se od doby uvedení cena vyhoupla skoro na dvojnásobek (ale buďme fér, její zvýšení provází změny v software i součástkové základně)... Pokud hledáte ale "to ono" absolutní řešení a nechcete nebo nemůžete zaplatit ultra high endové systémy, Audionet MAX už vám nabídne drtivou většinu jejich schopností. MAXy jsou také takové malé elektrárny, umí protlačit v podstatě cokoliv a v podstatě kamkoliv, umí uřídit i složité reprosoustavy a umí z malých vymáčknout neuvěřitelné. Pracují se strojovou jistotou a matematickou přesností, ale nezapomínají z transparentnosti, rychlosti, impulsu, dynamiky a kontrolu (vše na špičkové úrovni) zase zpátky poskládat hudbu. A to se cení možná ještě víc, než zvukový perfekcionismus.

Kč 509 320,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ prvotřídní kontrola a energie

+ transparentnost

+ rychlost a rytmika

+ impuls

+ dynamika

ZÁPORY

- vlastně nic, pokud si ho můžete dovolit

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: RP Audio | www.rpaudio.cz 

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha