Není to tak dlouho, co se na stránkách Hi-Fi Voice objevil Harman / Kardon HK 3700, dvoukanálový receiver, patřící do té nejdostupnější třídy pod 10 000,- Kč. Pokud však máte doma nějaké zdroje signálu, které mají horší analogové výstupy, případně žádné (nabízí se třeba televize či některé Blu-ray přehrávače, herní konzole...), je tu ještě vyšší model HK 3770, nabízející na první pohled vlastně jen sadu digitálních vstupů. Už na první poslech je ale jasné, že se tady děje ještě něco víc.

Rozeznat HK 3700 od HK 3770 vlastně není možné, pokud nemáte opravdu dobrý postřeh a bystré oči. Zepředu je totiž odlišuje právě jen modelové označení. Harman/Kardon HK 3770 je tak také esteticky na výši, uzavřený v moderní skříni se spodní třetinou vyvedenou v podobě matného pásku, narušeného jen logem výrobce a zakrytou prohlubní s výstupem na sluchátka a USB vstupem. Horní dvě třetiny z lesklého plastu odděluje pás tenoučkých tlačítek s výběrem vstupů a kontrolou funkcí, který vlevo ukončuje decentně matně svítící stavová dioda, kopírující tvar tlačítek. Lesklou částí přímo ve středu prosvítá nevelký, ale velmi dobře čitelný displej, vpravo pak pro H/K charakteristický, téměř zapuštěný kruh pro regulaci hlasitosti, orámovaný tenoučkým světelným páskem s velmi decentním podsvícením. Vizualita Harmanu se nese v duchu decentní moderny.

Zadní stěna je pak jednoduchá – kromě zapuštěného napájecího kabelu tu dominují reprosvorky pro dva páry reprosoustav, vedle nich pětice linkových analogových vstupů, jeden vstup pro MM přenosky, jeden pár RCA konektory vyhrazených pro nahrávání a jeden monofonní subwooferový pre-out. O kousek výš najdeme konektor LAN s podporou protokolu DLNA 1.5 a přípojná místa pro FM a AM anténu. Rozdíl oproti HK 3700 najdeme kousek vpravo a nahoru směrem od reproterminálů – je tu jeden koaxiální a dvojice optických digitálních vstupů. Vlastně ještě uvnitř neviditelný je bluetooth pro snadné připojení mobilních zařízení. To vše doplňuje jednak výstup 12 signálové spouště, jednak vstup a výstup pro externí přijímač dálkového ovládání.

Samotný přístroj je díky spínanému zdroji skutečně lehoučký, však při standardních rozměrech 44 x 30 x 12,1 cm (š x h x v) váží zanedbatelných 6 kg. Harman/Kardon tu nehraje na masivní hliníková čela, obrovské nožky, gigantické toroidy a další „audiofilské" propriety, hraje na efektivitu a funkčnost v běžných domácích podmínkách. Nechápejte to ale tak, že by zpracování bylo problematické – naopak opracování plastů vůbec není špatné a přístroj nepůsobí levně. Jednoduše snad, levně ale nikoliv.

Harman/Kardon HK 3770 umí dodat díky dostatečně energickému spínanému napájecímu zdroji až 120 Wattů na kanál do zátěže 8 Ohm. Ve frekvenčním rozsahu 20 – 20 000 Hz Harman nezkreslí průchozí signál o víc, než 0,07%. Poradí si i s náročnějšími („hladovějšími") reprosoustavami díky schopnosti dodat vysoké proudy +/- 40 A. S tolerancí +0 / -3 dB pak HK 3770 nabízí rozhodně nadstandardní frekvenční rozsah 10 – 130 000 Hz, naznačující, že minimálně ve své třídě bude patřit tento Harman k rychlejším strojům.

USB port v přední části přístroje přijme jak Apple produkty pro přímé hraní, nebo jakoukoliv USB paměť – tam pak můžete přehrávat soubory MP3 a WMA v Red Book rozlišení, případně FLAC a WAV s rozlišením až 24 bit / 192 kHz; právě tolik zvládne zpracovat integrovaný D/A převodník. Zpracovává signál také ze síťových zdrojů, kde platí stejná omezení, jako v případě USB pamětí.

Tak jako HK 3700 jsme i vyšší model HK 3770 poslouchali v pražském studiu Cinema Shop, kde krom zmiňovaného druhého Harmanu stál ještě Advance Acoustic X-i60. Poslouchali jsme hlavně přes JBL Studio 280, chvílemi také přes JBL LS80 a Bowers&Wilkins CM10.

Docela nás překvapilo, jak se HK 3700 a HK 3770 zvukově liší, ač je dělí jen nevelká částka. Třeba u basů v „Eclipse" z „Dark Side of the Moon" od Pink Floyd (MFSL | UDCD 517) jsme cítili větší jistotu a konkrétnost, než u nižšího modelu. I tak je spodních oktáv dost. Naštěstí nezakrývají zbytek pásma, Harman neprezentuje zvuk stylem „bum-cink".

„Small Blue Thing" od Suzanne Vega („Tried and True" | 1998 | A&M | 540 945-2) zazněla čistě a přehledně, jak akustická kytara, tak vokál jsou na danou cenovou kategorii podané bezproblémově, s rozumným rozlišením. HK 3770 sice neprokreslí zvuk do dokonalosti, ale zvuk už není plochý a nepůsobí ploše. Tak jako níže postavený sourozenec i tento receiver hraje příjemně lehce a je z něj cítit kontrola digitálního řešení.

Výšky jsou oproti nižšímu modelu celkově klidnější, jemnější a také informativnější, pokud můžeme soudit. Nejvyšší polohy nástrojů v Čajkovského „Houslovém koncertu D dur op. 75", jemuž vévodí stradivárky Anne-Sophie Mutter, se snaží, co mohou působit autenticky a vůbec to není špatné. Je tu čistota, ale také klid – zvuk tak úplně netlačí na pilu a nespěchá kupředu, nedočkáte se ale zato ani ostrosti a hrubosti; to ani když otočíte hlasitost doprava. Určitě příjemné, že se Harman nesnaží prosadit a okouzlit prvoplánovým dojmem čistoty, který občas přehnaně intenzivní výšky umí vzbudit.

Také dynamika se zdá oproti nižšímu modelu být lepší – Mussorgského „Velká brána kyjevská" z disku „Crystal Cable Arabesque" (2009 | Crystal Cable | CC200901) je velmi slušná, v kontextu kategorie do takových 15 000,- pak rozhodně nadprůměrná. Třeba velký buben v závěru dá slušnou ránu, i když víte, že na nahrávce je zachycen ještě důrazněji. HK 3770 je také příjemně měkký, neútočný. Organizace orchestru je slušná, ale právě v takových náročných skladbách poznáte, že elektronika v této třídě má jednoduše své limlity. Přehled a čistota nejsou vůbec špatné, alespoň dokud nesáhnete třeba po zesilovači za 20 – 25 tisíc, který už umí jít i více do hloubky a odprezentovat hudbu blíže její opravdové komplexnosti.

Když Richter rozehrál Schumannovu „Fantazii v C dur" (2002 | EMI | 7243 5 75222 2 6), zjistili jsme, že lehký, čistý zvuk vyniknutí detailů v ničem nebrání. Detaily nejsou zahlazené, neztrácí se v přívalu zvuku a Harman jednoduše zvládne extrahovat slušné množství informací. Víte sice, že na nahrávce se skrývá rozhodně víc, ale už vámi nehlodá pocit, že nástroji něco vysloveně schází. Nedá nám nenavázat na to, že slušně se Harman vypořádá také s prostorovými informacemi – i zde je lehkost a jistota, kanály jsou dobře oddělené a nástroje tak získávají pevné obrysy a nesplývají. Ve vyšších třídách se dočkáte širší a hlavně plastičtější scény, pravolevý prostor je však slušný a i když se nedočkáte pocitu „dýchajícího vzduchu", dojem je dobrý.

Důležité je ale dojem, který jsme si odnesli při uvolněném poslechu, kdy bylo cílem jen poslouchat a ne hodnotit. Bowieho „Space Oddity" („Platinum Collection" | 2005 | EMI | 0946 3 44076 2 5) má rozhodně spád a rockový zvuk je tím pravým pro HK 3770. Velmi pěkně je podaný zejména Bowieho hlas, trochu výrazněji působí činely, ale celkově se to poslouchá jednoduše a díky lehkosti a jednoduchosti zvuku zapomenete i na drobné nedostatky, související s cenovou třídou. Tady jsme taky vyzkoušeli rozdíl mezi analogovým a digitálním vstupem – nutno říci, že o něco málo hladší a hlubší je analog.

Harman/Kardon HK 3770 nabízí příjemný poměr ceny a výkonu. Za nevelký přírůstek proti nižšímu modelu HK 3700 nabízí navíc digitální vstupy (ideální třeba pro televizi, herní konzoli nebo Blu-rayy přehrávač), ale také porci klidu a jistoty navíc, což je vzhledem ke stejnému technologickému základu nečekané. Je to nicméně tak – HK 3770 zvládly rozhýbat rozumně třeba i hladové a náročné Bowers&Wilkins CM10 (jakkoliv bylo jasné, že CM10 potřebují o hodně víc). Pěkné, neokázalé zpracování a hlavně výtečná cena nominují HK 3770 na originální moderní all-in-one řešení, které jednak pojme libovolný dostupný zdroj signálu, jednak také zahraje čistě a jasně i s náročnějšími reprosoustavami. Takhle nějak by měl vypadat komponent pro „normálního" člověka.

Kč 12 990,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ skvělá cena za povětšinou dostačující soubor funkcí a schopností

+ čistý a už poměrně dobře prokreslený zvuk

+ dostatek síly, aby „uhrál" i složitější reprosoustavy

+ dobře fungující rádio, síťové funkce i analog

+ šik lifestyle design

ZÁPORY

- digitální vstupy jsou tu hlavně pro pohodlí, zvukově o něco lépe funguje analog

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ:DSI Czech | www.edsi.cz 

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha