2016 07 20 TST Koss Porta Pro Flame 1

Kdo by neznal Koss Porta Pro. Ostatně, jde o patrně jediná sluchátka, která se vyrábí v podstatě bez proměny (nepočítáme-li četné designové "odbočky") po 32 let. Ač tomu tak ve většině světa není, v České a Slovenské republice a částečně i v jejich okolí si právě model Porta Pro vydobyl až neuvěřitelně kultovní status, který by se snad dal vyjádřit větou "rozumný zvuk za pár korun a navíc s doživotní zárukou".

Nejnovější inkarnací je o něco levnější, ale jinak v podstatě identický model Flame, vyvedený v červené barvě s černými akcenty. Hlavní plastové části (tedy posuvníky na temenním mostu a bloky, na nichž jsou ukotveny měniče) jsou sytě červené, týlní most, zadní strana membrán, molitany a kabely pak černé a Porta Pro Flame tahle barva sluší možná víc, než "osmdesátková" modrá. Ostatně na Koss je celkem sympatické právě i to, že čas od času máte možnost svá sluchátka oživit trochu jiným provedením...

80 gramové Porty snadno složíte díky jejich ohebné konstrukci do malé "kuličky", stejně jako je celkem snadno a s celkem příjemným přítlakem posadíte na téměř libovolnou hlavu díky širokému a jednoduchému hlavovému mostu. Otevřené mušle s dynamickými měniči volně leží na uších a v podstatě díky své ne úplně velké velikosti nekryjí okolní ruchy.

2016 07 20 TST Koss Porta Pro Flame 2

Něco přes metr dlouhý kabel vede do obou měničů a je zakončen klasickým 3,5 mm jackem.

Koss Porta Pro Flame mají 60 Ohmovou impedanci, ale i s obyčejnými zdroji signálu se (jak je po oněch 32 letech už dobře známo) rozehrávají naprosto v pohodě. Citlivost činí 101 dB / 1 mW, sluchátka hrají v rozsahu 15 - 25 000 Hz to se zkreslením menším než 0,2%.

Ačkoliv Koss Porta Pro (ať už normální či v provedení Flame) nejsou etalonem technického pokroku, je až obdivuhodné, že ve své kategorii patří po tři dekády k jakémusi zlatému standardu i přes naprosto nezpochybnitelný posun techniky, která přináší i do nízkých cenových kategorií dříve nemyslitelnou čistotu a přesnost.

2016 07 20 TST Koss Porta Pro Flame 3

Koss Porta Pro Flame jsme poslouchali buď přímo na iPhone 6, případně přes Arcam MusicBOOST, ale také na Apogee Groove, ASUS Xonar Essence One MUSES MKII nebo výstupech Naim Nait XS či Cambridge CXA80. Zdrojem signálu byl mimo počítač i OPPO BDP-105D nebo Cambridge CXC. Srovnávalo se se Sennheiser HD 26 Pro, klasickými Koss Porta Pro, ale i Sennheiser IE 8.

Porta Pro jsou sluchátka známá svým bohatším a důraznějším podáním basů, varianta Flame to nemá jinak - v "The Beat Goes On" Patricie Barber ("Companion" | FLAC | 16 - 44,1) šla basová linka pocitově poměrně hluboko, byla pochopitelně spíše objemově nafouknutá a hutná, s přeci jen uvolněnějšími konturami a menší váhou. Bas je ale šťavnatý a kdo někdy připojil Porta Pro k alespoň průměrnému sluchátkovému zesilovači tak jistě ví, že bas může být v rámci kategorie slušný - což na tři dekády starou techniku není zlé.

2016 07 20 TST Koss Porta Pro Flame 4

Ačkoliv vokálu Cary Dillon v "The Parting Glass" z desky "Live at the Grand Opera House" (FLAC | 24 - 48) by určitě prospěla dávka transparentnosti, za dané peníze ani střední pásmo nevyznívá špatně. Naopak sladší, měkký a laskavý nádech středního pásma se příjemně, neúnavně poslouchá, i když Porta Pro Flame nejsou nijak analytické.

Zdá se, že celá frekvenční křivka je jaksi nakloněná směrem k basům, tedy výšky jsou maličko méně objemné a energické; činely a vibrafon ve "Wichita Lineman" Barb Jungr (FLAC | 24 - 44,1) tak jakoby ustoupily o půl kroku zpět, nicméně i při vyšší hlasitosti tak nejsou hrubé. Kov je pak trochu zvonivý, vyladěný na efekt, chřestění malých perkusí vám sice nezpůsobí husí kůži, ale za dané peníze je kultivovanost a rozlišení slušné - opět s ohledem na tři desetiletí existence je to výsledek více než slušný.

V Haydnově "Smyčcovém kvartetu op. 76 č. 5" v podání Engegardkvartetten (FLAC | 24 - 192) bylo znát, že dynamický potenciál měničů opět odpovídá kategorii, ale díky trochu agilnějšímu, dramatičtějšímu ladění sluchátka působí dynamičtěji, než jak skutečně jsou. Jsou za signálem snadno a lehce, můžete je provozovat v podstatě s čímkoliv a hrají stále stejně.

2016 07 20 TST Koss Porta Pro Flame 5

Čistota reprodukce je opět slušná, byť určitě už dnes existují i sluchátka transparentnější (byť spíše dražší). Nicméně detailů, které se k nám dostaly ve "Vision of Her" Davida Eliase ("The Window" | FLAC | 24 - 88,2 a DSD64), nebylo v této nejdostupnější třídě málo - sluchátka sice nenabízí nějak analytický vhled od nahrávky, nějaké rozvrstvení či jemné ambientní detaily, ale rozhodně už také nemáte pocit ploché zvukové koule, hudba se naopak už začíná trochu otevírat a organizovat, takže opět - není to zlé.

V Brittenově "Festival Te Deum" ("Chesky Ultimate Demonstration Disc" | FLAC | 16 - 44,1) byla prostorová scéna vtěsnána mezi ušima (ostatně aby to bylo jinak, potřebujete sluchátkovou sestavu s poněkud jinou cenovkou), nicméně opět - ne nepřehledná, ani nijak fantasticky trojdimenzionální. Relativně decentní pravolevé rozložení tu ale je, byť bez hloubky a nějakého sofistikovanějšího rozvrstvení. Lokalizace jednotlivých nástrojových sekcí už ale možná je.

Pokud jde o schopnost zabavit hudbou, pak ale Porta Pro i ve variantě Flame dostávají své tradiční reputaci - za málo peněz umí zabavit, jakkoliv hrají po svém. I složitou skladbu, jakou je Verdiho "Rekviem č. 2" ze sampleru Bowers&Wilkins a London Symphony Orchestra, přehrají s klidem a měkčeji laděnou pohodovostí, takže i když cítíte všechny jejich limity, zejména na cestách to nevadí. Je však pravda, že tento charakter ještě mnohem více sluší popovým a rockovým nahrávkám.

2016 07 20 TST Koss Porta Pro Flame 6

Koss Porta Pro Flame není třeba nijak hlouběji rozebírat - asi stačí říct, že hrají stejně jako klasický model, že jim červená v reálu sluší a že jsou to stále sluchátka lepší, než by člověk za tisícikorunu čekal (protože z dnešního pohledu je tisícovka vlastně směsně malá částka). Hrají si po svém, o tom žádná, mají trochu těžší basy a na dnešní standardy trochu opatrné výšky, ale na cesty jsou jak svou fyzickou podobou, tak svým zvukovým laděním "v pohodě".

Kč 1 199,- - exkluzivně v Datart, Euronics a kasa.cz

FOTOGALERIE


--- --- --- --- ---

KLADY

+ levnější a přitom identické jako klasické Porta Pro

+ červená jim sluší

+ solidní komfort

+ muzikální a celkově změkčující a tolerantní přednes

ZÁPORY

- dnešní konstrukce jsou již transparentnější

- jsou trochu těžší na basech

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Eurostar Ostrava | www.eurostar-ostrava.cz 

200 300 xavian

200 200 koss

200 200 tykon

200 200 soundstyle

200 200 grandinote

200 200 wdq

200 200 audiofeel

200 100 optoma

200 200 duban

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO UDP-205
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV
Pioneer BDP-LX71

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio
Fischer&Fischer SN-70

GoldenEar SuperSub X

ANALOG:

VPI Scout
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline (MC)
Pro-Ject Phono Box
Grandinote Celio

KABELY:

ZenSati Authentica (XLR)
ZenSati Authentica (repro)
Nordost Heimdall 2 (repro)
Chord Signature XLR-DIN
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Sirius
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica
Nordost Red Dawn
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube
65" Philips 65PUS7101

MĚŘENÍ:

Clio Pocket
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 bose

200 100 emotiva

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Blaho živého letního zvuku

Léto, prázdniny, dovolené, volno, klid a relaxace - vlastně ideální čas, kdy se věnovat muzice. Tedy pokud samozřejmě nemáte doma stokilové monobloky pracující ve třídě A; i když i pak je řešením naučit se mít rád saunování, no ne?

Číst dál...

200 200 basys 200 200 horn 200 200 hifiguide 200 200 rpaudio 200 200 spalicek 

200 200 audio visual 200 200 voice 200 200 psg 200 200 ketos 200 200 kasaudio 

200 200 yamaha 200 200 cptpraha 200 200 naimstudio 200 200 aq 200 200 mareka audio 

200 200 4ce distribution 200 200 altei 200 200 ibdczech 200 200 elfton 200 200 eurostar 

1024 200 audio video show praha