Když byla 1. září 1926 v německém Kielu založena společnost na výrobu sonarů, patrně nikdo netušil, že koncem roku 1948 uvede první gramofon a v roce 1984 začne fungovat jako plnohodnotný výrobce reprosoustav. Přesto se to stalo a od té doby je na světě ELAC, jdou svou specifickou cestou. Zhruba od začátku druhé dekády 21. století pak firma nabírá nový dech. Tolik ve stručnosti k historii této německé značky, která má v současnosti zhruba 14 (!!!) modelových řad.

Označení řad je číselné (takže se nenechte zmást úvodním BS, to značí regálový koncept, FS pak zase sloupový), série 190 patří k těm nižším, respektive dostupnějším. Proto zde třeba nenajdete charakteristické krystalové membrány, na druhou stranu i tady na první pohled poznáte příslušnost do rodiny ELAC.

Regálový model BS 192 je vizuálně strhující, o tom žádná. Může za to zvláště fascinující matný lak; byť jakmile na něj nešetrně dýchnete, zanecháte stopu, jíž budete muset řádně rozleštit. Ale to nevadí – ELAC dodává předvídavě manipulační rukavice. ELAC BS 192 nejsou nijak veliké – jde o dvoupásmové, klasicky hranaté regálové reprosoustavy, usazené na čtyřech lesklých nožkách a pevné základně. I tak zaberou jen 29 x 16 x 26,2 cm (v x š x h), váží pouhých 5,5 kg.

Čelní stěně vévodí středobasový měnič, usazený v přišroubované destičce a zabírající téměř celou šíři ozvučnice. „O patro výš" najdete typický firemní měnič typu JET, tedy skládaný páskový tweeter v kruhovém rámečku. Když se po zaoblených, hladkých hranách očima přesunete dozadu, spatříte velkou plastovou vaničku, kde jsou na stupních pod úhlem směrem vzhůru uloženy čtyři nevelké, ale pevné a elegantní reproduktorové terminály, do nichž v pohodě vetknete (v single- či bi-wirignovém zapojení) banánek, lopatku i holý vodič, pokud si tedy při té snaze nevyrazíte atypickou propojku.

Když už jsme naznačili něco o použitých měničích – výšky obstarává tweeter JET ve třetí generaci, středy a basy pak zas hlaďoučký černý kónus z kombinace hliníku a papíru s malým, ale velmi měkkým závěsem. Vyšší modely sice mají sofistikovanější krystalové membrány, ale vzhledem k ceně a pozici v katalogu lze i toto řešení považovat za velmi dobré. Vše doplňuje ještě bassrefex – ten pálí směrem dolů a teprve při tomto zjištění si uvědomíte, že ani podstavec má svůj více než promyšlený účel. Bassreflex totiž hraje přímo do základny reprosoustav a ta jeho tóny pomáhá efektivně šířit do okolí.

Elektrické parametry ELAC BS 192 odpovídají cenové třídě i pověsti výrobce – kompaktní reprosoustavy pracují bez udané tolerance v rozsahu 46 – 50 000 Hz, což je vzhledem k objemu rozhodně slušné. Impedance činí vstřícné 4 Ohm, s přiznaným propadem na 3,3 Ohm. Bude to tedy chtít přeci jen stabilnější zesilovač. Nemusí ale být kdovíjak výkonný – citlivost 87 dB (2,83 V / m) zajišťuje snadné soužití. Dělící frekvence mezi měniči leží na hranici 2 500 Hz.

Drobné ELAC BS 192 jsme poslouchali v kombinaci Naim Nait XS, Naim CD5si, NAD C370, Pioneer BDP-LX71, ASUS Xonar Essence One MUSES a analogovým zdrojem Pro-Ject Elemental / Pro-Ject Phono Box. Ke srovnání jsme používali Xavian Bonbonus a Harbeth Monitor 30.

Firma Elac vždycky uměla u svých reprosoustav vykouzlit hodně hluboký (byť občas pocitově trochu oddělený) bas, bas, který umí dát onu atraktivní energickou „tečku" na konci. Asi tedy nepřekvapí, že to umí i tyhle nevelké regálovky. Třeba elektrická basa v „Telegraph Road" od Dire Straits („Love Over Gold" | 1996 | Vertigo | 800 088-2) je příjemně měkká, velmi klidná a nadprůměrně objemná, aniž by však byla cítit jakákoliv ztráta kontroly. Bas a jeho síla působí na danou velikost až nereálně, skoro máte tendenci hledat někde subwoofer. Nicméně zhruba někde v oblasti elektrické basy také síla BS 192 opouští. Páskový tweeter dává činelům velmi kovový charakter a vůbec celé výškové pásmo je hodně jasné a zřetelné. Pokud si BS 192 dáte do menšího prostoru, zhruba do rozměru 20 m2, navíc pokud je ustavíte poměrně blízko sebe a nebudete sedět víc než 2 až 2,5 metru daleko, ucítíte také díky blízkosti měničů a kompaktní ozvučnici typickou monitorovou přesnost a kontrolu.

Popová klasika „Seven Wonders" od Fleetwood Mac („Tango in the Night" | 1987 | Warner | 7599-25471-2) se moc hezky valila kupředu v přesném rytmu, ES 192 mají velmi slušný talent pro rytmiku zvuku, což ve výsledku působí jako „šlapající" drajv. Reprodukce je příjemně plynulá a nenásilná, ač hodně energická. Dojmu energičnosti pomáhá na danou třídu a velikost rozhodně nadprůměrná dynamická rezerva. Nástroje i vokály působí trochu menší.

Bizetova „Jeux d´enfants, op. 22" v podání klavírů sester Marielle a Katie Labeque (1987 | Warner | 420 159-2) se nesl v duchu hodně výrazného piana, pokud jsme otočili volume trochu více doprava, objevil se i velmi slušný náznak objemu nástrojů díky skutečně. Tweeter umí poměrně slušně udržet balanc mezi výrazným, hrdě pevným a klidným, respektive neagresivním přednesem tónů. Cítíte na danou kategorii slušnou vnitřní dynamiku klavírů, i slušnou dynamiku celkovou.

„Ralph´s New Blues" od The Modern Jazz Quartet („Concorde" | 2008 | Prestige | 0888072306530) nabízí opět až nečekaný kontrabas, ne plnohodnotně velký, ale zato pocitově velmi důrazný. Velmi hezký a výrazný je vibrafon, jeho zvonivé kovové tóny jsou dominantní a energické. I tak ale zůstává přednes páskového měniče dostatečně kultivovaný, byť připojit ostřejší zdroj signálu by asi nebylo na místě, protože ELAC by tento charakter spíše zdůraznily. Vysoké tóny obecně jsou poměrně přímé, snad až lehce tvrdší a konkrétní, díky jejich výraznosti ale jednoduše můžete sledovat jejich dlouhý dozvuk.

ELAC BS 192 umí vzhledem ke své třídě citlivě podat i barvy – třeba jako kytaru a vokál v Taylorově „Dedicated to..." ze sampleru „Closer to Music vol. 3" (2009 | Stockfish | SFR 357.4009.2). Zvuk je slušně čistý a konkrétní, nebudete rozhodně mít problém s nedostatkem detailů nebo pocitem „deky" nad zvukem. Cítíte v přednesu také trochu studiové upřímnosti, ale opět je nutné zdůraznit, že přes všechnu čistotu a energii tu nedochází k hrubosti, což je rozhodně příjemné.

Reprosoustavy mají i slušnou dynamiku a objem zvuku, jak ukázala „By the rivers dark" od Leonarda Cohena („Cabasse La Collection" | 2011 | SONY | 88691918262). ELAC BS 192 se jednoznačně snaž vzbudit dojem, že hrají větší reprosoustavy, třeba jako takové menší sloupky. Nutno říci, že svou velikost zastírají s přesvědčivým talentem. Měniče se evidentně snadno rozvibrují i zastaví, umí pracovat rychle a tak je tu mohutný bas skutečně mohutný (tedy samozřejmě v kontextu toho, že jde o malé reprosoustavy) a zvuk lehký, svižný a čistě přehledný. Ano, spodní oktávy nesou trochu měkčí charakteristiku, zvuk je přesný, ale ne suchý, to spíše naopak.

ELAC BS 192 jsou typickými zástupci katalogu svého výrobce. Ať už od pohledu, kdy prim hraje typický žlutý páskový tweeter v kombinaci s matnou membránou středobasu, nebo při poslechu, kdy cítíte bas důrazný a hlubší, než by podle obvyklých zkušeností měl být. Jde o regálové reprosoustavy ze zaplatitelné třídy od 30 tisíc, i proto je ale rozhodně pozitivní celkové zpracování v čele s velmi hezkým (byť citlivým) lakem, pozitivní je i celkově výrazné, ale dobře zvládnuté, ne hrubé a ostré zvukové podání. Výšek je opravdu hodně, tweeter má dost síly a umí své tóny pěkně prokreslit, středobas zase umí pěkně bouchnout, i když po většinu času se snaží spíše o bohatý, příjemný zvuk. Ve finále dominuje zvuku ale hlavně energie a pocit detailního přednesu a téměř monitorové přesnosti. Určitě doporučujeme jemný, autoritativní zesilovač, protože BS 192 si zaslouží pořádně ovládnout, aby odevzdaly to nejlepší. Určitě patří k dobrým volbám ve své třídě na pomezí dostupných a dražších reprosoustav, zvláště pro ty, kteří chtějí být v menších místnostech obklopeni hudebním děním.

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [< 20m2] [ ✓] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ +/- ] | VELKÁ (> 40m2) [ × ]

Kč 27 000,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ hezké provedení

+ energický zvuk

+ lehce se rozehrávají

+ tweeter nabízí dost detailů

ZÁPORY

- tweeter má tendence ke směrovosti = musíte je dobře pozicovat

- 46 Hz nástupu se zdálo i poblíž zdi poměrně optimistické

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: BaSys CS | www.basys.cz 

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha