Tento text vyšel na našem partnerském webu TNT Audio - http://www.tnt-audio.com/casse/opera_m15_e.html 

Úvod

Pravidelní čtenáři už jistě poznali, že jsem si oblíbil špičkové výrobky čínské firmy Opera Audio. V současné době mám ve svém vlastnictví její gramofon LP 5.0 a jako hlavní zesilovač celého systému používám monobloky 300b PSE spolu s předzesilovačem Cyber 222. Hlavní důvody jsem již popsal v dřívějších recenzích, ale v krátkosti ještě shrnu, že tyto produkty skvěle vypadají, jsou profesionálně vyrobeny, a co je nejdůležitější, svými parametry se minimálně vyrovnají ostatním špičkovým produktům, se kterými jsem se dosud setkal. To vše za velmi rozumnou cenu.

Díky těmto informacím je vám snad jasné, že jakmile jsem se dozvěděl o tom, že tato firma dává na trh dvě nové špičkové reprosoustavy M12 a M15, navíc speciálně navržené pro spolupráci s mým elektronkovým zesilovačem, okamžitě jsem zažádal o jejich neprodlené dodání.

Menším problémem byla jejich váha (60 kg kus), která znamenala, že jsem je měl vyzvednout v nedalekém přístavu. Nakonec jsem musel podstoupit pětihodinovou cestu autem, vystát frontu na celnici, čekat na jejich vyložení, rozbalit je a zbavit se obalů, než se mi nakonec podařilo je naložit do mé Zafiry. Suma sumárum to celé trvalo 18 hodin…

Stálo to za to?

Provedení

Stoje na větry ošlehaném kontejneru uprostřed přístavu s kladivem u pasu, mě napadlo, že to asi nebude nejlepší místo k získávání prvních dojmů z nových reproduktorů, jež mají větší cenu než vozidlo, do kterého se je snažím naložit! Jakmile ale vnitřek boxu odhalil nádherné bloky dýhy, bylo mi už dopředu jasné, že to všechno stálo za to.

Příštího rána už byly reprosoustavy s pomocí jednoho svalnatého přítele usazovány na podlaze mé nově zařízené poslechové místnosti.

Během posledních deseti let jsem psal recenze na mnoho špičkových reprosoustav, mimo jiné také luxusních boxů značky Cabasse - světově uznávaných mistrů práce s dýhou, včetně mých vlastních unikátních tlakových reproduktorů Loth-x, ale nikdy jsem neviděl tak špičkovou práci s dýhou jako u boxů M15. Nejenže jsou dokonalé bez jediného kazu, ale dýha pokrývá komplexní ohyby a křivky v předních rozích, kde se sbíhají a spojují všechny plochy a i tam je vše absolutně dokonalé. Produkty firmy Opera předchází pověst kvality, ale tohle je něco docela jiného.

Reproduktorový box se skládá ze dvou oddělených částí. Basová část obsahuje patnáctipalcový reproduktor s basreflexem. Vysoké frekvence přichází přes nádherný klasický rozšířený tlakový reproduktor se zvukovodem. Trochu jsem se zajímal a zjistil, že si můžete nechat na zakázku takový dřevěný zvukovod vyrobit pro váš projekt, a můžu vám říci, že to rozhodně není laciná záležitost. Tento zvukovod tvoří vrchní část hlavního boxu a snaha umístit ho tam mi téměř zlomila páteř. Kombinace reproduktoru se zvukovodem je neuvěřitelně těžká a její váha způsobila, že jsem vše málem upustil na zem! Toto třípalcové monstrum se skládá z kombinace hliníku a měděné cívky, titanové membrány, obrovských magnetů atd. Téměř celý den jsem se bez úspěchu pokoušel zjistit, kdo tento díl vyrábí. Dle Opery pochází membrána a cívka od výrobce ve Velké Británii, ale víc detailů jsem se bohužel nikde nedozvěděl. Pokud se opět podíváte na třípalcové výškové reproduktory, zjistíte, že jsou spíše zaměřeny na uživatele z řad profesionálů než kohokoliv jiného. Ceny těchto reproduktorů, které se vzdáleně podobají těm použitým v M15, začínají na cenové hladině kolem 1000 dolarů.

Březen 2009 – Zkratka B&C označuje název Barque a Consonance, který vlastní a používá firma Opera. Neexistuje však žádná vazba se známou italskou společností B&C vyrábějící profesionální reproduktory. Dalším výzkumem a hlavně díky jednomu z našich čtenářů jsem zjistil, že aktivní výškový reproduktor „Ande“ je čínského původu, nemohu však potvrdit, zda byl nějak modifikován, nebo obsahuje součástky pocházející z Velké Británie.

Tímto se snažím naznačit, že ačkoliv cena reprosoustavy M15 je dosti vysoká, jen cena součástek kolem výškového reproduktoru takto vysoké výdaje téměř ospravedlňuje...

Basová část boxu je tradičně vyrobena z materiálu MDF, nicméně komplexní trapezoidní tvar rozhodně není snadné vyrobit ani provést jeho finální úpravu. Podporuje to tuhost konstrukce a dovolí použití širokého 15palcového reproduktoru, který vyžaduje dost prostoru. Tvarem je ozvučná stěna odkloněna od reproduktoru, což omezuje difrakci. Samotný reproduktor je víceméně typický zástupce svého druhu s membránou vyrobenou z vysoce kvalitního papíru a velkou sestavou magnetu v kvalitně odlitém rámu. Opět se mi nepodařilo identifikovat výrobce, ale podobné typy reproduktorů je možno objevit ve většině lepších katalogů profesionálních dodavatelů, jako jsou například firmy JBL a Celestion. Vše je doplněno basreflexovým portem – ve skutečnosti je to spíše velký otvor v boxu :-)

Výhybka, jak si můžete všimnout, je minimalistická a vysoce kvalitní záležitost ručně vyrobená a připojená v zadní části reproduktorového panelu. Zvukovod je využíván zhruba od 1000 Hz, což znamená, že většina hudby, obzvláště zpěv, přichází pouze z jednoho reproduktoru. Dodány jsou samozřejmě i kvalitní terminály, včetně spojů mezi hlavním boxem a výškovou sekcí. Jmenovitá účinnost 98 db a stálá impedance kolem 7 ohmů až do vysokých frekvencí má zaručit bezproblémovou spolupráci s elektronkovými zesilovači – ještě uvidíme.

Pohled na tato monstra v mém pokoji mi silně připomněl profesionální monitory značky „Voice-of-the-theatre“ z padesátých let a kombinace 15palcového basového reproduktoru a velkého zvukovodu u výškové sekce připomíná klasický vzhled takových reprosoustav. I když takové reprosoustavy mají skvělý zvuk a stále mnoho přívrženců, jejich vzhled zůstává daleko vzadu – na rozdíl od nich jsou M15 také nádherný kus nábytku.

Bohužel, ačkoliv jsem se domníval, že svým tvarem dobře vyplní roh místnosti, skutečnost je poněkud jiná. Správné umístění vyžaduje, aby za zadní stěnou zůstával asi jeden metr volného prostoru. Tvar boxu přirozeně směřuje do místnosti a tak nebude vyžadovat více místa než klasický kompaktní reproduktor na stojanu. Je prakticky nemožné celou sestavu převrátit a díky krytu na basovém reproduktoru a dlouhému rozšířenému zvukovodu je vše bezpečné i před zvídavými dětmi. To je přínos, který bychom neměli podceňovat a u špičkového hi-fi zařízení velké plus.

Kvalita zvuku

Opera nepřináší svými produkty jen znamenitý design, ale také sympatický retro vzhled, takže když jsem seděl v místnosti obklopen jejich špičkovým systémem, měl jsem pocit, že technologie, kterou dnes poslouchám, zůstala prakticky stejná a nezměnila se během posledních 50 let. Je mnoho audiofilů, kteří věří, že v té době existovalo něco jako zlatý věk audia, a vyhledávají komponenty tehdy vyrobené. Když teď poslouchám svoje M15, začínám tomu pomalu rozumět.

První věc je samozřejmě jejich neskutečná velikost. Moje poslechová místnost má nezvyklé rozměry 5 x 6 metrů, strop je ve výšce 8 metrů. Pro reprosoustavu je to velký prostor, a dokonce i ty největší mají tendenci se v něm ztratit. M15 však snadno rozezvučely každý atom prostoru, dokonce i při nízké hlasitosti. Schopnost vyplnit zvukem celou místnost je obrovské plus, protože to dokážou i skutečné akustické hudební nástroje (místnost využívám také jako cvičebnu), takže máte pocit, jako byste slyšeli živé představení.

Bylo by snadné se domnívat, že je to primárně způsobeno záplavou hlubokých basů, ale ve skutečnosti to tak není. Úroveň basů začíná klesat pod hranicí 40 Hz, ne že by basy nebyly výrazné, ale také vám nezpůsobí žádnou újmu na zdraví. Ve skutečnosti je „mocnost“ zvuku způsobena výbornou dynamikou a skvělým výkonem v celém kmitočtovém pásmu. Patnáctipalcový basový reproduktor také samozřejmě rozpumpuje velké množství vzduchu podobně jako má původní reprosoustava Loth-x (jen v mnohem nižších frekvencích), ale ani výškový reproduktor se nenechá zahanbit a přenáší svůj díl až za hranici bolesti. Je to velmi působivé, protože v mnoha případech dochází při vysokých úrovních signálu ke zkreslení způsobenému nedokonalou spoluprací reproduktorů - ne však zde. Pamatujte, že jde o velký prostor při výkonu menším než 20 wattů. Připomíná to mamutí osmiválec, který se jen tak líně převaluje a poradí si s každým zakolísáním. Reprosoustava M15 má prostě obrovské rezervy...

Je to přesně to, co byste čekali od reproduktorů založených na principech používaných v profesionálních aplikacích, a ačkoliv tu nezmiňujeme termín h*me c*n**a na TNT, měli byste slyšet soundtrack k filmu „Auta“ v jejich podání :-)

Takže pokud s oblibou posloucháte třeba ouverturu 1812 nebo skupinu Massive Attack, je to pro vás správná volba, ale co když budete chtít v místnosti relaxovat?

Teď nastal čas odhalit hlavní vlastnost reprosoustavy, navzdory výkonu a věhlasu, hlavní dojem, jenž zanechává, je příjemný, čistý zvuk bez jakýchkoliv známek námahy, který můžete poslouchat dlouhé hodiny. Nemyslím tím, že by vás uspával, protože dynamika tu dá prostor i klidné a pomalé hudbě. Například stará testovací nahrávka Opus 3 užívá pro test dynamiky nezesílenou akustickou kytaru, rozdíly mezi tichým a hlasitým hraním jsou velké a přechody velmi rychlé. Reprosoustava M15 vše zvládá s naprostou samozřejmostí, nikdy neuslyšíte ostrý ani nepříjemný zvuk, naopak každý dotek struny je dokonalý a věrný.

Vokály, jak by se dalo čekat od reprosoustavy nemající výhybku uprostřed hlasových rozsahů, jsou čisté a nezkreslené. Dojem lidského hlasu je zde přenášen bez jinde obvyklých zvuků jako mlasknutí rtů a podobně.

Co ještě můžu pochválit? Přenos basů je prostě brilantní :-) Jak jsem se již dříve zmínil, basový reproduktor pumpuje vzduch velmi rychle s minimální pomocí basreflexu a se správným kompaktem budete mít možnost ucítit nárazy na vaší hrudi. Princův „Reaperman“ u mě navodil pocit, že mi v hrudi bije ještě jedno srdce... Přesná vyhraněnost a skvělé melodie - můj syn se učí hrát na basovou kytaru a není náhodou, že dal přednost systému M15 před mým starým Loth-x + REL subsystémem, protože tady jsou basové figury mnohem lépe slyšitelné.

Teď přijdou na řadu kompromisy. Velké reprosoustavy mají sklon k nepřesnostem, nejsou schopny přenést detaily, na které jste zvyklí u malých stojanových reproboxů, je tu prostě v pohybu příliš mnoho vzduchu ve velkém prostoru. V některých případech a pro některé posluchače je to vlastně výhoda, protože pódium může být obrovské, i když trochu smíšené a neuspořádané. Pro mě je to přesně to, jak má opravdová živá hudba znít (na rozdíl od hi-fi). Zkuste si zajít na koncert big bandu nebo velkého jazzového orchestru a nikdy neuslyšíte ten 3D zvuk o kterém audiofilové tak básní. Uslyšíte ale škálu a M15 v tom nemá konkurenci. Abyste škálování slyšeli, je zapotřebí velkého prostoru, jinak bude mít zvuk tendenci se ztrácet nebo naopak příliš kypět. V nesprávné místnosti může zvuk M15 znít dunivě, ale kdo by si do takové místnosti pořizoval reprosoustavu velikosti rakve?

V porovnání s tím nejlepším, například s mým Loth-x Polaris systémem, se u M15 ztrácí něco z velejemných detailů a něco z toho, co milují příznivci hi-fi, ale jestli to má být cena za prezentaci hradby zvuku ala Technicolor a celonoční poslech, nemám námitek.

Závěrem

Ve svých recenzích se často setkávám s produkty, které navzdory mnoha dobrým vlastnostem nejsou zrovna to, co u hi-fi oceňuji. Protože se vždy jedná hlavně o osobní názor, není to důvodem ke kritice. Nacházím se pak v situaci, kdy analyticky vyhledávám kladné i záporné stránky designu, abych mohl výrobek zařadit z hlediska potencionálních zákazníků. Faktem zůstává, že existuje mnoho hodnotných designů, které bych si sám nekoupil, ale rozhodně by nebylo správné je předem odsoudit za to, že nesplňují přesně moje představy. Znám například audiofily, kteří dávají přednost plasticitě zvuku a detailům před vším ostatním, a nemám žádné právo je za to kritizovat. Osobně je pokládám za velmi působivé, takže se ostatním vůbec nedivím.

Někdy se ale dostanu do situace, že bych chtěl napsat recenzi na nějaký komponent, jenž jsem si z nějakého důvodu oblíbil. Většinou je pak můj úkol mnohem těžší, protože není vždy snadné najít ten správný důvod. Reprosoustavy M15 spadají do té druhé kategorie. Jelikož jsem byl vystaven dynamickému zvuku reproduktorů s velkými zvukovody po více než pět let, zdá se mi poslech z jiných zdrojů jakoby zhuštěný, nepřirozený a prostě se mi ten zvuk nelíbí. Tento předsudek jsem si nyní díky M15 ještě více uvědomil. Jednoho památného večera jsem dlouho do noci poslouchal nahrávky skupiny Led Zeppelin, a když jsem na závěr všechno vypnul a nastalo ticho, uvědomil jsem si, že mi zvoní v uších následkem předchozího poslechu na velmi vysoké úrovni.

Ačkoliv nic takového samozřejmě nedoporučuji, dokazuje to, jak příjemný je poslech z těchto reprosoustav. Protože jsem se úplně ztratil v poslechu hudby, vůbec jsem si neuvědomil, jak moc to bylo hlasité.

Reprosoustavy M15 nejsou nejlevnější, nicméně pokud je srovnáte s ostatními produkty nabízejícími podobné provedení a parametry, uvidíte situaci trochu jinak. Zmíněné reproduktory „voice-of-the-theatre“ firmy Altec je možné získat za podobou cenu, mají však WAF faktor 40 tunového náklaďáku, Klipshorny vás budou stát ještě více a nejsou tak krásné. Pokud se vám líbí jejich lehký a přesto neunavující charakter, za tuto cenu vás to nebude mrzet. Celková jednoduchost a kvalita provedení mi dává důvěru, že svou trvanlivostí přežijí celý můj zvukový systém.

Společnost Opera se opět zapsala do historických análů hi-fi a pomocí vlastního ztvárnění vytvořila další produkt hodný 21. století. Každý movitější audiofil hledající zvukově dokonalé a pro elektronkový zesilovač vhodné reprosoustavy, který má navíc k dispozici vhodnou místnost, by si měl definitivně najít čas pro jejich audienci.

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studio spalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha