Firmu Clearaudio není nutné příliš představovat. Řada z nás měla možnost se dokonce s jejím zakladatelem Peterem Suchym setkat a zažít docela zábavné debaty o analogovém a gramofonovém hifi. Původní výrobu kvalitních MC a MM přenosek a high-endových desek firma Clearaudio postupně rozšířila o výrobu gramofonových pohonů, přenoskových ramen a příslušné elektroniky k nim.

Na hraní a pokusy mi český distributor dodal gramofon Performance DC v kombinaci s ramenem Clarify, který je ve firemním katalogu zhruba uprostřed kvalitativního/cenového pásma.
Pohon tvoří kompaktní celek s pevně vestaveným pohonným stejnosměrným motorkem. Vlastní šasi je bezrezonanční sendvič, vytvořený vysokým tlakem zpracovanou deskou MDF jádra opláštěného zdola a shora deskami z hliníkové slitiny. Desky mají dokonalou povrchovou úpravu připomínající pískování keramickými kuličkami a tvrdé eloxování. Dřevotřískové jádro je lakované ve stejném odstínu krycích desek. Celek je kompaktní, prošroubován devíti šrouby, bez dutin, naprosto odolný proti jakýmkoliv rezonancím a s minimální náchylností k akustické zpětné vazbě. Základový sendvič je postaven na třech teleskopických nohách, kterými je možné jej nastavit do vodorovné polohy. Nohy mají vazké tlumení, a tak jsou opět odolné proti jakýmkoliv vůlím nebo rezonancím.

Stejnosměrný pohonný motorek je vzhledem ke svým malým rozměrům, malé hmotnosti a ke klidnému chodu vestavěn přímo do základové desky. Pohon používá inverzní ložisko CMB (Clearaudio Ceramic Magnetic Bearing), to znamená, že hřídel je pevný jako součást základové desky a pouzdro ložiska je součástí talíře. Základní hmota talíře - těžiště je výrazně pod bodem zavěšení a ložisko tak není namáháno na střih, má minimální tření! Oproti standardnímu ložisku má klidnější chod a je výrazně méně hlučné. Pevný hřídel je z přesně obrobené, leštěné keramiky a pouzdro ložiska spolu s magnetickým závěsem je z nerezu. Vlastní ložiskové futro je ze sintrovaného bronzu a na pouzdro ložiska se nasazuje nerezová řemenice. Posledním přesně obrobeným dílem je 40 mm silný talíř vyrobený z černě zabarvené POM hmoty (polyoxymethylen varianta polyacetátu). Teprve po sesazení ložiska, řemenice a talíře se ložisko usadí. Řešení s magnetickým závěsem vylučuje jinak nezbytnou kontaktní kuličku nebo kulovou plochu na konci hřídele. Hřídel se axiálně ničeho nedotýká, celý talíř plave na magnetickém poli a omezuje tím tření a hluk ložiska.
Poslední částí základové desky je elektronika motorku a servosmyčky umožňující přepínání otáček 33 1/3, 45, a dokonce 78 ot/min. Napájení elektroniky je z externího zdroje a otáčky 45 a 78 je možné přesně doladit trimry přístupnými na zadní straně základové desky. Otáčky talíře se přepínají čtyřmi tlačítky v levém předním rohu šasi.

Přenoskové rameno se upevňuje excentricky do příslušné základové desky usazené v pravém zadním rohu šasi. Pootáčením základové desky je možné přesně nastavit přesah - geometrii ramene. Tak je možné na pohon nainstalovat i jiné než firemní rameno.
Přenoskové rameno Clarify je opět výsledkem dlouhodobého vývoje firmy Clearaudio. Rameno je včetně signálového kabelu kompletní konstrukční celek, který není nutné ničím doplňovat. Základem je bezložiskový, mechanicky bezkontaktní, magnetický závěs. Po podrobnější prohlídce zjistíte, že magnetický závěs je stabilní a přesný. Geometrie ramene je neměnná v celém rozsahu použití. Vlastní nosník ramene je karbonová tenkostěnná trubka zakončená skořepinou, kterou je možné jemně nastavit (HTA). Svislá síla na hrot se nastavuje excentrickým závažím přesně posouvaným šroubem v nosníku ramene za ložiskem. Použijete-li přenosku s větší hmotností, můžete protizávaží zdvojit (součást příslušenství). Antiskating je zcela v souladu s konstrukcí ložiska ramena, je opět magnetický a nastavuje se šroubovou maticí na dolní části základního sloupku, přístupnou pod šasi. Provozně je to trochu nepraktické, ale vzhledem k četnosti přestavování kompenzace dostředné síly zas ne tak moc. Při prvních pokusech s nastavováním základních vlastností zjistíte, že rameno je - jak bych řekl -„autostabilní". Samo zaujímá neutrální polohu při vyvážené poloze. Zatímco staticky a dynamicky vyvážené rameno s hrotovým nebo břitovým vertikálním ložiskem je vyvážené v jakékoliv poloze nosníku-sklonu (pokud jsou těžiště protizávaží a přední části ramena s přenoskou na přímce procházející středem ložiska), tak magnetické ložisko je plně uvolněné jen v úzkém vertikálním rozsahu. Prakticky to není na závadu, je to jen teoretický nedostatek, který by se začal negativně projevovat až u hodně zvlněných desek, a ty jako majitelé takovýchto přístrojů jistě nemáte. Vzhledem k excentrickému vyvažovacímu závaží je jeho těžiště oproti přenosce pod „bodem závěsu", tedy opět ve staticky stabilním stavu. Proto je součástí balení gramofonu jednoduchá vážka – s její pomocí je jedině možné spolehlivě nastavit svislou sílu na hrot.

Poslední součástí ramene je viskózně tlumený zvedáček.
Je jasné, že u Clearaudia si s magnety začali ne z rozmaru, ale zvládají je a aplikují výborně se všemi jejich výhodami. Nejpodstatnější je - kromě nepoškoditelnosti závěsů - omezení všech druhů tření a proměnných mechanických odporů (například vysýcháním olejů a mazadel vůbec).
Při vybalování gramofonu je příjemné zjištění, že výrobce dodává všechno, co k jeho sestavení a naladění potřebujete. Nic nechybí, šroubovák, imbus klíče, syntetický olej, vodováha, protraktor nebo bavlněné rukavice - zkrátka dokonalý servis.
Na nejrůznějších hifi serverech občas sleduji nelítostné diskuze mezi ryzími techniky a „hifisluchaři", jak se má k hifi přístrojům a jejich hodnocení přistupovat. Já vím, vzhledem k letité zkušenosti se stovkami přístrojů, že pokud není zařízení technicky v pořádku - bezproblémové, nemá smysl je poslouchat. Už jsem zažil i zvukově originální zmetky, které šlo technickou kontrolou snadno vyřadit, drahá zařízení, která měla prohozené kanály, nebo dokonce polaritu mezi kanály. Proto si většinu zařízení dost podrobně technicky kontroluji, a nemusí to být zrovna detailní laboratorní měření. Protože nejsme v tištěném časopise, to znamená „řádkově" limitováni, pokusím se postup mírně zdokumentovat.

Základní testování jsem zkoušel standardními, skoro amatérskými metodami. Doběh talíře z 33 1/3 ot/min je ta nejjednodušší metoda kontroly stavu ložiska. U skrytého řemínku pod talířem je to trochu komplikovanější. Talíř se musí roztočit bez řemínku a teprve po poklesu otáček na zmíněných 33 se začne měřit čas. Použil jsem měřící desku Bruel &Kjaer QR2010 a aplikaci měřiče otáček gramofonu pro iPhone. O kvalitách samotného pohonu u Clearaudia už dávno nemám nejmenší pochybnosti a naměřený čas doběhu u nezaběhnutého gramofonu 3 a půl minuty to jen potvrzuje!
Hodně zvědavý jsem byl na vlastnosti magnetického ložiska, a vlastně přenoskového ramena vůbec. Pro test dynamických a statických vlastností jsem pro zajímavost použil starověký „cigaretový test". To je dost odvážná metoda kontroly ramene. V dobách mého mládí, když jsme konstruovali a stavěli gramofony a přenosková ramena, tak jsme tenhle způsob téměř standardně používali. Jen cigaretu jsem musel jako nekuřák nahradit tužkou. Je pravda, že tentokrát jsem použil levnější přenosku Ortofon OM5, přenosku Benz Glider-SL jsem pro jistotu nenainstaloval a nechal ji zabalenou. Pochopitelně musíte hodně změnit VTA, zkrátka zvednout rameno na horní úroveň singlu, aby přenoska a přívodní vodiče nedrhly o záznam. A jak to dopadlo? Jako u dobrého přenoskového ramena! Přenoska bezproblémově stihla jak výškový rozdíl, tak excentricitu desky. Zkrátka dost dobrý! Jak to vypadá, můžete vidět na videu. U svého gramofonu to radši nezkoušejte. Jednak přenoska i gramofon jsou vaše a není nic strašnějšího než zjistit, že vaše drahá přenoska nemá hrot nebo dokonce chvějku a že drahé přenoskové superrameno vlastně není nic moc!

S osazenou přenoskou Benz Micro Glider-SL je subakustická rezonance ramene ve vertikálním i horizontálním směru 10 Hz (testovací desky NAD, HiFi News), hodně zatlumená. Snímavost zvládá kombinace s Gliderem bez zkreslení i úroveň +15 dB. Kolísání otáček 33 1/3 měřeno přístrojem Neutrik A-1 a měřící deskou Bruel & Kjaer QR 2010 menší než 0,067% a odchylka od jmenovitých otáček maximálně 0,2% (tu je možné nastavením snížit). Poslední dost jednoduchá, ale průkazná metoda je kontrola vlastního hluku pohonu. Na šasi položíte pevnou podložku, která má výšku gramofonové desky na talíři a opatrně na ni spustíte hrot (viz obr.). Opatrně zvyšte poslechovou hlasitost a zapněte motorek. To, co přibude navrch oproti původnímu šumu je hluk ložiska a motorku. U Performance DC, i když nemá oddělený motor, nic slyšet není! Zkuste si to u svého zařízení, zjistíte tak, co za hluky gramofon snímá navíc, třeba z konstrukce vašeho domu (motory čerpadel, lednice, kotel topení, je toho většinou dost).
A reprodukce? Ve skořepině ramene jsem ponechal nainstalovanou přenosku Benz Micro Glider SL. Jak je z předchozích technických pokusů zřejmé, přenoska Glider si s ramenem Clarify dost rozumí. Subakustická rezonance je v optimálním rozmezí a je účinně zatlumená. Kromě vhodné dynamické hmotnosti ramene, na tom má i určitý podíl magnetické ložisko ramene.

Poznámka: obecně výrazná subakustická rezonance přenoska/rameno funguje jako nežádoucí kladná kmitočtová korekce (i když v neslyšitelné oblasti), v horším případě se projevuje jako modulace signálu. Tak u této kombinace nemusíte mít strach a můžete se věnovat jen poslechu.

Při reprodukci se kombinace Glider-SL/Clarify projevuje především hlubokými, pevnými (nerozpatlanými) basy. Na charakteru reprodukce (od basů po horní konec pásma) se z převážné míry podílí přenoska, ale ta musí mít vůči záznamovým drážkám optimální a stabilní polohu, a ta je u klasického ramena ovlivněna především chováním systému pod slyšitelným pásmem.

O subjektivních dojmech z reprodukce se rozepisuji podrobněji v popisu přenosky BMS Glider-SL. Nicméně s pohonem Performance DC a ramenem Clarify tvoří kompletní systém, a tak ve stručnosti: reprodukce je prostorově přehledná se stabilní lokalizací jednotlivých nástrojů. Spektrálně je vyvážená s pevnými hlubokými basy, horní konec pásma je čistý s jemnými detaily, bez náznaku rezonance nebo znatelného zdůraznění. Přednes není rušen žádnými nedostatky jako je hluk pohonu nebo náchylnost ke zpětné akustické vazbě při hlasitější reprodukci (podmínkou je police gramofonu zavěšená na stěně nebo stojan na stabilní podlaze). Reprodukce je tak přehledná, že se můžete pokusit analyzovat způsob nahrávání jednotlivých záznamů. Trochu se tím dá nacvičit, co vlastně od reprodukčního zařízení chcete.

Rameno Clarify

Efektivní délka 239,31 mm
Zalomení 23°
Přesah 17,31 mm
Poloměr s nulovou chybou 66 mm a 120,9 mm
Hmotnost 320 g
Celková délka 335 mm

Pohon Performance DC
Odstup hluku 92 dB
Odchylka otáček +- 0,03%
Rozměry š x v x h 420 x 130 x 330 mm
Hmotnost 11,5 kg

Kč 67 990,- - pohon Performance DC

Kč 25 990,- - rameno Clarify

Kč 79 990,- - komplet Performance DC + Clarify

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: High-End Audio Studio | www.highend.cz 

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha