Dostat se k novému gramofonu je vždycky příjemná změna. Není to klasická no name elektronická krabice, která se připojí do síťové zásuvky, což je vlastně všechno, co se s ní dá dělat. Tento gramofon si musíte nejdřív sestavit a seřídit - a to je na něm, spolu s údržbou, obsluhou a dolaďováním, také to nejzajímavější.

Anglická firma AVID je na trhu od roku 1996, úvahy majitelů o projektu dokonalého gramofonu jsou dokonce ještě starší. Gramofonový pohon je v principu relativně jednoduché zařízení, je to vodorovně uložený talíř, který se musí co nejrovnoměrněji otáčet definovanými otáčkami, a to s nejmenším mechanickým hlukem. Navíc by celek měl být odolný proti vnějšímu chvění a akustické zpětné vazbě. Nejsou to žádné zázraky, ale konstruktér takového zařízení by měl mít kromě technické invence k dispozici co nejdokonalejší výrobní technologie a kvalitní materiály. A co je dost důležité, koncept gramofonu by měl být podpořen nějakou teorií nebo alespoň zajímavým technickým příběhem.

U AVID gramofonů bylo jako základní koncept zvoleno stabilní šasi, vyrobené tlakovým litím slitiny hliníku do přesné formy. Šasi tvoří otevřené nosníky tvaru rovnoramenného trojúhelníku, které jsou doplněny na jedné straně ramenem s přesně opracovanou plochou pro upevnění přenoskového ramene. Profily šasi a nosníku bez jakýchkoliv dutin zaručují značnou tuhost s vysokou odolností proti jakýmkoliv parazitním rezonancím. Konstrukce je navržena tak, že šasi postrádá jakékoliv dutiny a má minimální vnější plochy, které by mohly zvyšovat náchylnost ke zpětné akustické vazbě. Šasi stojí na třech masivních odtlumených nohách, upevněných ve vrcholech základního trojúhelníku.

U testovaného šasi Diva II SP je jako tlumící materiál použit třívrstvý silastomer uvnitř základových nohou. Vlastní šasi a nohy nemají žádný pevný mechanický kontakt, navzájem jsou spojeny pouze prostřednictvím tlumícího materiálu. Dražší modely pohonů AVID mají v nohách gumové závěsy, spirálové pružiny nebo jejich kombinace, které mají ještě dokonalejší mechanicky izolační vlastnosti.

Na nejdelším ramenu šasi jsou otvory pro instalaci přenoskového ramene. Pokud je upevnění jiné než standardní SME základna, jsou pro další přenosková ramena (Rega, Linn, Wilson Benesch a další) dodávány příslušné adaptéry. Ložisko talíře je inverzní, to znamená, že hřídel je pevný a ložisko je součástí sestavy talíře. Ve středu základového trojúhelníku šasi je upevněn pevný hřídel talíře, na jehož vrcholu je usazena přesná ocelová kulička, na kterou dosedá safírová destička, upevněná na vrcholu ložiska talíře. Pevný hřídel s vysoko posazenou styčnou plochou s ložiskem talíře zaručuje, že těžiště talíře je pod bodem závěsu.

Zkrátka ložisko je odlehčeno a je zatěžováno pouze v axiálním směru. Ložisko usazené v masivním hliníkovém talíři je přesné, samomazné. Proto je v návodu zdůrazněno, že se nesmí mazat! Masivní talíř je bez dutin a ztenčení, jeho setrvačnost je sice nižší, ale dostatečná a je vyvážena zvýšenou odolností proti případným rezonancím. Součástí ložiska talíře je horní osa pro nasazení gramofonové desky zakončená závitem, na který se upevňuje středovka/clamp. Kontaktní plochou talíře s gramofonovou desku je korkový mat nalepený na talíři. Středovka/clamp je masivní matice, která se přímo utahuje na středovou etiketu desky.

Pohon talíře je řešen prostřednictvím dvou řemínků z řemenice střídavého synchronního motorku. Motorek je pružně uchycen v masivním bloku usazeném na podložce se základnou pohonu. Nasazování dvou paralelních řemínků na vnitřní řemenici talíře usnadňuje instalační kladka, na kterou se řemínky napnou a po sestavení talíře a pohonu se instalační kladka jednoduše vytáhne. Jiný způsob instalace je skoro nemožný. Synchronní motor je napájen z externího procesorového generátoru, kterým se také přepínají otáčky talíře 33 1/3 a 45 ot/min.

Přenoskové rameno M2-9 je z nejlevnější řady ramen proslulého anglického výrobce SME. Nejlevnější v produkci SME neznamená v žádném případě kompromisní. Rameno umožňuje přesné nastavení geometrie - efektivní délky HTA, vertikálního snímacího úhlu VTA a nastavení snímacího úhlu -azimutu. Svislá síla na hrot VTF se nastavuje odpruženým protizávažím a antiskating závažíčkem zavěšeným přes kladku na silonovém vlákně. Montáž a nastavení ramene usnadňují papírové šablony, které jsou v příslušenství ramene. Nejdokonalejší a nejelegantnější nastavení je protraktorem AVID, který je vyroben ze zrcadlového akrylu a je určen pro devítipalcová ramena SME 309 a M2-9. Rameno je v patní konstrukci zakončeno RCA/cinch zásuvkami. Součásti balení ramene je i nízkokapacitní signálový kabel.

S testovaným gramofonem byla zkompletována MC přenoska Koetsu Black. Japonský výrobce Koetsu má základní tři kategorie MC přenosek s označením kov, dřevo a kámen. Označení kategorie informuje o tom, z jakého materiálu je vyrobeno vlastní tělo přenosky. Všechny přenosky mají systémy s pohyblivými cívkami a liší se především v materiálu vodiče cívek a materiálu, ze kterého jsou vyrobeny magnety. Model Black patří k těm levnějším, pokud 50.000.- Kč považujeme za láci. Přenoska Black má cívky z šestidevítkové mědi, samarium kobaltový magnet, a bórovou chvějku s firemním tvarem hrotu.

Přenoska je dodávána jako luxusní zboží v jednoduché dřevěné skříňce s kaligrafickým znakem (koneckonců jméno firmy Koetsu je převzato od jména japonského kaligrafa ze 16. století), bez jakékoliv dokumentace. Technické údaje o přenosce si někde najděte, hifi je vaše hobby, tak se trochu snažte! A vlastně - přenosku by vám měl prodávat kvalifikovaný dodavatel, který vám všechno sdělí, případně nastaví.

Posledním přístrojem k testu byl přenoskový zesilovač AVID Pellar. Jeho elektronika má předimenzovaný napájecí zdroj a předzesilovač s pasivní RIAA korekcí. Vstupní citlivosti je možné nastavit ve třech stupních, MM/MC Low/MC High. Pro jinou vstupní impedanci než 47 kiloohmů (standard pro MM) a 100 pF je možné do paralelních vstupních zásuvek zasunout vidlice cinch se zatěžovacími kondenzátory nebo odpory.
K sestavení gramofonu si rezervujte trochu času. Je to příjemná činnost a když nespěcháte, máte všechno nastaveno za necelé tři hodiny. Protractor, nějaké testovací desky, případně váha na svislou sílu to dost usnadní. Nejjednodušší je sestavit základní šasi s ramenem a hrubým nastavením rozteče ložisko talíře/ ložisko ramene na pracovním stole. Stejně tak je vhodné nainstalovat přenosku do skořepiny a ramena, a nastavit VTA. Zbytek můžete sestavit po definitivním umístění gramofonu. Umístěním motoru do předepsaného místa docílíte optimální napnutí řemínků a tím i minimální odchylku otáček od jmenovitých.

Po prvním zapnutí jsem nechal pohon pár hodin běžet. Ložisko talíře by se mělo usadit. Kontrola měřící deskou ukázala, že otáčky jsou o 0,15% nižší než jmenovité. Druhým krokem bylo doladění svislé síly na hrot. Doporučené rozmezí 1,8-2,0 p se ukázalo jako malé. Při svislé síle na hrot těsně pod 2,1 p byly spolehlivě, bez pozorovatelného zkreslení, snímány záznamy s úrovní +14 dB. Posledním krokem byla kontrola subakustické rezonance. Rameno M2-9 v kombinaci s přenoskou Koetsu Black mělo znatelnou rezonanci na kmitočtu 9 Hz. Já bych si rameno doplnil viskózním tlumičem, když už je na to připraveno a SME ho nabízí. Předzesilovač byl doplněn zásuvkami se zatěžovacím odporem 500 ohmů na vstupu.

A jak to hraje? Reprodukce je klidná, čistá, s otevřeným prostorem. Velký odstup kanálů zaručuje stabilní a přesnou lokalizaci jednotlivých zdrojů signálu a nástrojů. Všechno je spektrálně vyvážené s pevnými basy a velejemnými výškami bez pozorovatelného zabarvení, kterým je doprovázena znatelná rezoznance na vysokých kmitočtech. Koetsu Black má horní mezní kmitočet znatelně nad akustickým pásmem a rezonance je výrazně nad užitečným pásmem. Jazzové LP desky Miles Davis Kind of Blue nebo Illinois Jacquet Birthday Party hrají jako živí muzikanti, navíc 45otáčkové skladby na bonusech vůbec nemají chybu a dají se pouze poslouchat. Pevný kontrabas, jemné činely, lehké dechy..... Stejně tak rocková hudba Deep Purple Made in Japan, rocková pohádka Péťa a vlk (podle Prokofjeva) nebo Rolling Stones a na druhou stranu symfonická hudba Vivaldiho Loutnové koncerty a tria znějí skvěle. Je to příjemné analogové poslouchání, ze kterého vás po dobu skoro dvaceti minut nic neruší. A pak znova!

Gramofonová sestava pohonu AVID DIVA II SP, ramena SME M2-9, přenosky Koetsu Black a přenoskového předzesilovače AVID Pellar je vyváženou kombinací se zajímavým konstrukčním řešením a vynikající reprodukcí. Plně uspokojí jak technicky, tak zvukově!

+ stabilní konstrukce odolná proti akustické zpětné vazbě, vynikající reprodukce
- výraznější subakustická rezonance rameno/přenoska

Desky
Miles Davis, Kind of Blue - Columbia
Illinois Jacquet, Birthday Party - Groove Note
Deep Purple, Made in Japan - DCC
Peter and the Wolf - Stereo RSO
Rolling Stones Bridges to Babylon - Virgin Records
Al Di Meola - Casino, CBS
Vivaldi, Lute Concertos & Trios - Hungarton
Bartók, 44 Duets for Two Violins - Columbia
a další

POHON AVID Diva II SP
Otáčky 33 1/3 a 45 ot / min.
Napájení DSP generátor
Hmotnost talíře 6,3 kg
Rozměry š x v x h / hmotnost 450 x 140 x 390 mm / 12,8 kg
Cena 89.990,- Kč

PŘENOSKOVÉ RAMÉNKO SME M2-9
Efektivní délka 233,2 mm
Antiskating Závažím
Cena 39.990,- Kč

PŘENOSKA Koetsu Black
Doporučená svislá síla na hrot 1,8 - 2 g
Poddajnost 5x10-6cm / dyn
Výstupní napětí 0,4 mV
Kmitočtový rozsah 20 Hz - 100 000 Hz
Hmotnost 10,8 g
Cena 52.900,- Kč

PHONO PŘEDZESILOVAČ AVID Pellar
Zesílení 48 / 60 / 70 dB
Korekce RIAA Pasivní 5 Hz - 70 kHz +/- 0,5 dB
Zatěžovací impedance 47 kOhm, 100 pF, nebo externí
Rozměry š x v x h / hmotnost 120 x 110 x 250 mm / 2,2 kg
Cena 20.990,- Kč

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: PERFECT SOUND GROUP | www.perfectsoundgroup.cz 

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha