2017 09 07 TST RME ADI 2 Pro 1

Firma RME nepatří do "našeho" světa audiofilské techniky. Tato německá značka, založená v roce 1996, se profiluje jako výrobce profi techniky té nejvyšší kvality s tím, že jeden každý člen vývojového týmu je buď přímo aktivní muzikant, nebo "alespoň" studiový technik. Neznamená to však, že by v katalogu nebylo i něco zajímavého pro náročného domácího uživatele.

Příkladem budiž ADI-2 Pro AE - malý komponent, který už ve svém názvu říká vše potřebné. ADI = Analogue-Digital Interface. 2 = dva kanály. Pro = prostě pro... A AE = Anniversary Edition, což značí limitovanou edici pouhých 500 kusů k 20. výročí založení firmy.

2017 09 07 TST RME ADI 2 Pro 2

Drobný komponentník s rozměry 21,5 x 4,4 x 13 cm (š x v x h) je perfektně zpracovaný a kdejaký high-end výrobce by si tu mohl vzít příklad. Design je naprosto jednoduchý a čistý, snadno pochopitelný.

Na čelní stěně je krom spínacího tlačítka dvojice 6,3 mm výstupů na sluchátka (můžete použít jen jeden pro klasické propojení nebo oba pro plnohodnotně symetrické), je tu ovladač hlasitosti s příjemně jemným a pozvolným chodem a pak je tu displej se čtyřmi tlačítky a dvě multifunkčními ovladači. Na displeji se dočtete a nastavíte věci neuvěřitelné - tedy minimálně z pohledu domácího uživatele. O tom ale později.

2017 09 07 TST RME ADI 2 Pro 3

Horní kryt je řešený průhlednou formou, takže vidíte do nitra přístroje na hodně zahuštěnou desku plošných spojů, kterou ještě osvětlují tři LEDky oranžové barvy. Dodává to trochu elektronkovou atmosféru a nepůsobí to lacině.

Zadní strana je pak osazená konektory, na nichž je cítit, že odpovídají hlavně profi standardům (žádné cinche a podobně). Analogový vstup je smíšený - buď pro XLR, nebo pro 6,3 mm "nástrojový" jack, je jediný. Analogové výstupy pak mají opět stejné podoby, jen nejsou v konektorech společné. Digitální vstupy / výstupy zahrnují optický vstup a optický výstup a AES/EBU konektor v podobě RS232 konektoru, který na domácích audio zařízeních takto určitě neuvidíte. Je možná trošku škoda, že tu není BNC nebo jiný běžnější koaxiální digitální vstup (jakkoliv je tu redukční kabel). Je tu nicméně USB standardu 2.0 pro spojení s počítačem. Napájení zajišťuje spínaný zdrojíček.

2017 09 07 TST RME ADI 2 Pro 4

To zásadní je ale pochopitelně uvnitř - ADI-2 Pro AE je D/A, ale i A/D převodník, stejně jako sluchátkový zesilovač (právě jako USB sluchátkový zesilovač nebo stolní předzesilovač by asi mohl najít místo v domácím high-end audio systému).

Analogové signálové cesty jsou plně symetrické, umístěné na desetivrstvé desce plošných spojů. Všechny operační zesilovače nesou značku SoundPlus a jsou pečlivě vybírané. Jediné kondenzátory v signálové cestě zajišťují odrušení stejnosměrné složky proudu za analogovými vstupy. D/A převodník je použitý v dual-mono zapojení a podporuje jak PCM (32 bit / 768 kHz), tak DSD (11,2 MHz). Každý dvoukanálový analogový výstup tu má vlastní čip D/A převodníku.

2017 09 07 TST RME ADI 2 Pro 5

Mozkem celého přístroje je digitální signálový procesor s vysokým výkonem 217 000 000 000 matematických operací s plovoucí čárkou za sekundu. Díky tomu nemá ADI-2 Pro AE problém "utáhnout" ani vzorkovací frekvenci 768 kHz. Tento procesor pak pracuje s ekvalizéry, regulací přeslechu nebo spektrální analýzou v reálném čase a dává vám tak téměř absolutní kontrolu nad zpracováním zvuku.

O časování signálu se starají hodiny RME SteadyClock III, zajišťující stabilní hodinový takt bez ohledu na kvalitu příchozího signálu, čímž se také snižuje jitter.

2017 09 07 TST RME ADI 2 Pro 6

Něco k funkcím tohoto přístroje - pokud nechcete jen čistý D/A převod, pak můžete využít pětipásmového ekvalizéru pro kompenzaci třeba různých druhů sluchátek, můžete snadno využít klasických tónových korekcí pro basy a výšky, je tu funkce regulace přeslechů, která pomáhá zlepšit prostorovost sluchátkového poslechu. Nastavit lze ale i různé strmosti a typy digitálních filtrů, můžete si nastavovat separátně hlasitost pro každý výstup. Na displeji pak sledujete v reálném čase graficoku analýzu průchozího signálu ve třiceti pásmech.

Sluchátkový zesilovač, jedna z pro domácí použití zásadních funkcí, je precizně zkonstruovaný. Má minimálně odstup signálu a šumu 110 dB (u symetricky zapojených sluchátek dokonce 120 dB) a technologii Extreme Power, která dodá plný výkon do jakýchkoliv sluchátek. A že ho je - celých 1,5 Wattu na kanál, s čímž se téměř nikdo nemůže rovnat. Díky možnosti volit zisk pak snadno výkon přizpůsobíte citlivým in-ear monitorem i komplikovaný velkým sluchátkům.

2017 09 07 TST RME ADI 2 Pro 7

Pro imponující celkový seznam technických parametrů doporučujeme navštívit produktový list na webu výrobce: https://www.rme-audio.de/en/products/adi_2-pro_ae.php.

RME ADI-2 Pro AE jsme poslouchali ve všech našich redakčních kombinacích (viz pravý sloupec -->), srovnávalo se jak s převodníky v OPPO UDP-205, tak s ASUS Xonar Essence One MUSES MKII a třeba i Apogee Groove. Poslouchalo se přes Harbeth Monitor 30 a Fischer&Fischer SN-70, případně přes Sennheiser HD 26 Pro a Sennheiser IE 8.

2017 09 07 TST RME ADI 2 Pro 9

Možná, že byste tohle maličké zařízení s drobounkými tlačítky mohli chtít podcenit, ale nedělejte to - je to ďáblův stroj a třeba kontrabas v úvodu "Hrr na ně" od Nerez ("Ke zdi" | FLAC | 16 - 44,1) nás úplně zmrazil. Parádně pevné kontury, famózní pocit hloubky a hlavně váha a důraz, které jsme v padesátitisícové hladině prostě ještě neslyšeli. RME skvěle zvládá předat i impuls, který provází každé brnknutí. Ta hutnost, ta pružnost a skvěle vystižená barevnost, to může ADI-2 Pro AE závidět i lecjaký výrazně dražší komponent. Kontrola je fantastická, stejně jako schopnost vystihnout jemňoučké odstíny poloh, doznívání, prostě všechno.

Hlas Vanessy Fernandez v klasické "Use Me" ("Use Me" | FLAC | 24 - 176,4) byl podán nesmírně sebejistě, byl perfektně zaostřený a soustředěný, posazený před nástroji, byl neuvěřitelně čistý a plastický, detailní - prostě úžasně živý. RME dokáže z nahrávky vytěžit její potenciál a naservírovat jí s úchvatnou realističností. Přesto je úžasné, že ADI-2 Pro AE nezní suše nebo "studiově", naopak přes vší transparentnost zůstává zvuk velmi živý, bohatý a bezprostřední, uvěřitelný.

2017 09 07 TST RME ADI 2 Pro 13

Nejvyšší tóny v "Misery" od Dave´s True Story ("Unauthorized" | FLAC | 24 - 96) zněly také výjimečně čistě, ani upozaděné, ani jakkoliv zdůrazněné. Jejich objem byl velmi přirozený, prostě si řeknete, že právě takhle činel znáte z živých vystoupení, excelentní přesnost bez strohosti to jen podtrhuje. Samozřejmost, s jakou každý dopad paličky rozzáří myriády třepotavých kovových zvuků s famózně plynulým dozníváním je až hypnotizující. Vlastně se špatně popisuje, jak normálně činel zní - je tam krásně podaná textura, je tam dozvuk, je tam vzduch, jemnost i razance, prostě všechno.

ADI-2 Pro AE nenachytáte ani dynamicky složitými skladbami - zvuk byl stále stejně sebejistý a výbušný a energický i v Borodinových "Poloveckých tancích" z "Knížete Igora" ("Focal No. 8" | FLAC | 16 - 44,1). Můžete nastavit hlasitost dle libosti, ten pocit dynamičnosti a autority zůstává. Je to už opravdu dospěle high-endový zvuk, velký proporcemi, opravdu nezdolně energický a přímo sálající vášní. Tenhle komponent bez potíží respektuje dynamiku skladby tak jak má být a naprosto si nás tím - s ohledem na svou cenovku - získal.

2017 09 07 TST RME ADI 2 Pro 14

Famózní přirozenost v "How it feels" od Sophie Zelmani ("The Dali CD vol. 3" | FLAC | 16 - 44,1) stála i na naprosto perfektní organizovanosti, na organičnosti celku, přednes měl punc už té opravdu drahé high-end techniky a bylo tu slyšet každé vrznutí v pozadí, každý záchvěv hlasivek, byla cítit spousta vzduchu a hudba už byla podaná s takovou detailností, s takovým množstvím přirozeně nezdůrazněných informací, že tu už nebyla ani stopa mechaničnosti nebo nějaké bariéry. Jen hudba a vy...

Prostor je stejně nenásilně a přitom realisticky vystřižený - v "Darkest Dark, Brightest Bright" od Amber Rubarth ("HDTracks Sampler 2014" | FLAC | 24 - 96) nebyl problém s pravolevou, ani předozadní lokalizací. Spousta vzduchu kolem nástrojů, jejich přesné a velmi konkrétní kontury, jistota, s jakou má nahrávka vybudované všechny tři dimenze, to je prostě paráda.

2017 09 07 TST RME ADI 2 Pro 16

Velký test byl pro parádní zvuk RME ADI-2 Pro AE trochu hrubě nahraný flák Jacka Whitea "Just One Drink" ("Lazaretto" | FLAC | 24 - 96). Tahle skladba má tendenci znít zábavně na běžné elektronice, pak dlouho, dlouho, dlouho zní ostře a chaoticky a pak zase až na opravdu výtečném high-endu objevíte, co v ní vlastně je - ADI-2 Pro AE je na tom druhém zmíněném konci, díky kterému se už chaos rozloží do vrstev, ostrost změkne a zklidní a přitom zůstává říznost a důraz. Zvuk prostě šlapal, strhával a opanoval celý prostor svou šťavnatou svižností.

RME ADI-2 Pro AE je výjimečně povedený D/A převodník a sluchátkový zesilovač s nekonečnými možnostmi a hlavně - se zvukem, který vám podlomí kolena, rozpumpuje srdce a způsobí husí kůži přesně tam kde má. Na tak malý přístroj dostanete vlastně celkem málo "hmoty", ale o to nejde - tohle je zvuk, který si zamilujete a který rozkryje jednu každou nahrávku v její plnosti, vydoluje její muzikální potenciál a přes všechnu technickou dokonalost hlavně nezapomíná na to, že hudba a intenzivní emocionální zážitky jsou to, co se počítá. Pokud tak náhodou hledáte výjimečně dobrý D/A převodník s opravdu výjimečně excelentním sluchátkovým zesilovačem, pospěšte - ADI-2 Pro AE je jen 500...

Kč 49 990,-

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ množství funkcí

+ rovný, čistý, přesný zvuk

+ parádní možnosti nastavení a jejich uložení do profilů

+ výjimečná kontrola sluchátek

+ rozlišení

+ autorita a dynamika

ZÁPORY

- v praxi nic, jestliže hledáte velmi dobrý DAC a sluchátkáč

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: DISK | www.disk.cz 

200 300 xavian

200 200 mcintosh

200 200 tykon

200 200 soundstyle

200 200 grandinote

200 200 wdq

200 200 audiofeel

200 100 optoma

200 200 duban

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO UDP-205
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV
Pioneer BDP-LX71

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio
Fischer&Fischer SN-70

ANALOG:

VPI Scout
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline (MC)
Pro-Ject Phono Box
Grandinote Celio

KABELY:

ZenSati Authentica (XLR)
ZenSati Authentica (repro)
Nordost Heimdall 2 (repro)
Chord Signature XLR-DIN
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Sirius
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica
Nordost Red Dawn
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube
65" Philips 65PUS7101

MĚŘENÍ:

Clio Pocket
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 bose

200 100 emotiva

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Blaho živého letního zvuku

Léto, prázdniny, dovolené, volno, klid a relaxace - vlastně ideální čas, kdy se věnovat muzice. Tedy pokud samozřejmě nemáte doma stokilové monobloky pracující ve třídě A; i když i pak je řešením naučit se mít rád saunování, no ne?

Číst dál...

200 200 basys 200 200 horn 200 200 hifiguide 200 200 rpaudio 200 200 spalicek 

200 200 audio visual 200 200 voice 200 200 psg 200 200 ketos 200 200 kasaudio 

200 200 pmc 200 200 cptpraha 200 200 naimstudio 200 200 aq 200 200 mareka audio 

200 200 4ce distribution 200 200 altei 200 200 ibdczech 200 200 elfton 200 200 eurostar