„Nekonečný hon Helmuta Brinkmanna za perfektní iluzí" – to je úvodní věta, kterou si přečtete na webových stránkách německé firmy Brinkmann, která parádně vystihuje maximálně pragmatický a německy precizní přístup k výrobě high endových produktů. Svou energii Helmut věnuje primárně gramofonům a přenoskovým předzesilovačům, jaksi mimochodem ale najdete v jeho produkci i ceněné (před)zesilovače.

Fascinující je konstruktérská filozofie Helmuta Brinkmanna, jíž skvěle shrnují věty z jeho prezentace: „Došli jsme k závěru, že na kvalitu zvuku má vliv úplně všechno. Za reálné považujeme i to, pro co nemáme momentálně vědecké vysvětlení.". Úsměvná a přitom uvěřitelná je i legenda, dle níž tento přemýšlivý návrhář koukal do mikroskopu na svou přenosku, když tu mu znenadání přišlo na mysl, zda využití tří šroubků z oceli pro uchycení samotné přenosky je chytrý nápad, jsou-li tak blízko (byť slaboučkého) magnetického pole. A tak nechal vyrobit tucty variant z různých více či méně exotických materiálů a po mnoho týdnů poslouchal šroubky. Tři. V různých kombinacích. Jak sám říká, pokrok ve vývoji hi-fi je pro něj 0,1% inspirace a 99,9% trpělivosti a píle. Možná i proto jeho gramofony nacházejí ocenění u těch, kteří před pompou, efektem a povrchností dávají přednost jednoduchosti a trvalým hodnotám. Brinkmann prostě nebude vaše první láska či vášnivá milenka, ale – abychom tak zůstali u partnerských analogií – podle přístupu tvůrce by měl být vynikající manželkou pro toho, kdo už ví co chce.

Nutno říci, že všechny gramofony z výrobního programu Brinkmann jsou nádherné. Nemají anglickou nonšalanci Linn, americkou odvahu VPI, mladickou energii Pro-Ject nebo chladnou preciznost Clearaudio, mají tak nějak od každého trochu a přestože jejich rukopis se nezměnil od osmdesátých let, působí stále velmi současně. Důkazem budiž základní model Bardo (je ještě model v ceně nového automobilu vůbec základní? – Ale asi ano, pokud vzpomeneme na analogii partnerek...), v němž se snoubí jednoduchost, fortelnost a i dle slov výrobce „výkon v mnoha oblastech téměř dosahující našich vrcholných modelů".

Model Bardo vlastně není nic jiného, než vcelku drobná, ale precizně vyvážená základna s elektronikou, na níž je nasazen na jednom konci skutečně masivní talíř a na druhém raménko. I s takto jednoduchými tvary si ale v Brinkmann dobře poradili; výsledkem je libá, vyvážená, modernistická skulptura. Mírná vizuální disproporce mezi velikostí talíře a zbytku šasi se odráží i v hmotnostních poměrech – z celkových 15ti kg si pro sebe talíř nárokuje plné 2/3. Vlastně jen díky masivnímu hliníkovému talíři s matným akrylovým povrchem se rozměry vyšplhají na 42 x 32 x 10 cm (š x h x v).

To důležité se i zde skrývá uvnitř – Bardo je totiž jedním z pouhých dvou gramofonů ve výrobním programu a jedním z nemnoha napříč všemi značkami, který používá vibrací dokonale prostý přenos točivého momentu relativně malého motoru na talíř za pomoci magnetického pole, řadí se mezi Direct Drive nejvyšší ligy. Za mnohé hovoří kolísání otáček v rozmezí 0,0% (přesně tak, naprosto dokonalá přesnost). Pokud snad máte touhu trochu i tak zasáhnout do jeho průběhu, je možné regulovat chod motoru o + / - 10%.

To však není vše – i když se vám může zdát hmotnost šasi vcelku nízká, jeho pevnost to neohrožuje. Vyrobeno je z duraluminiu (slitina hliníku, mědi, hořčíku a manganu – použito už třeba při tehdy revoluční konstrukci vzducholodě Hindenburg v roce 1937) o síle 1,5 cm, hmotnost tradičnějších materiálů by při zachování tuhosti byla přinejmenším dvojnásobná.

Gramofony Brinkmann jsou často oceňovány také pro svůj velmi klidný chod – i ložisko modelu Bardo, uložené v mazací kapalině, se otáčí naprosto nehlučně a vláčně, navíc je prý „doživotně bezúdržbové".

Že Brinkmann se snaží opravdu maximálně, o tom vypovídá i fakt, že každý objednaný model je přizpůsoben zákazníkem vybranému raménku (byť toto šasi pojme jen běžná raménka o délce 9 – 10,5 palce). Už nakousnuté téma upgradů rezonuje opět u pohledu na kompletně oddělené napájení – tato základní verze je plně tranzistorová, ale vyšší modely disponují už i elektronkou, která dodává gramofonům Brinkmann ještě další šmrnc.

Na zadní straně základny najdete dle svých potřeb umístěný libovolný konektor – na výběr je klasické RCA, XLR, ale i 5ti pinový DIN. Stačí si objednat právě to, co potřebujete, Brinkmann se přizpůsobí jakýmkoliv potřebám. Dále tu máme ještě třípinový DIN pro externí napájecí zdroj a zemnící kolík, toť vše. Zepředu pak najdete už jen základní informační a ovládací prvky, kterými si zvolíte rychlost otáčení mezi 33 1/3 či 45.

Gramofon Brinkmann Bardo jsme poslouchali ve studiu KAS Audio v pražské Vladislavově ulici spolu s přenoskovým předzesilovačem Nagra BPS, přenoskou Transfiguration Phoenix, předzesilovačem Pass Labs XP-30 a koncovými zesilovači Pass Labs XA160.5. Zvuk se linul přes kabely KrautWire a Tellurium-Q z reprosoustavy Pass Labs SR-2 a dalších. Pro porovnání hrál gramofon VPI Scout.

Brinkmann Bardo nezapře svůj německý původ – jeho projev je velmi organizovaný, pevný a klidný. Když zazní prvotní údery do velkého kotle v úvodu „Trafalgar" od Bee Gees (MOFI | 0973), hluboké, velké tóny zazní masivně, autoritativně a přitom velmi uvolněně, Bardo jako kdyby uměl předat libovolné množství energie a přitom stále nevyčerpal svou dynamickou rezervu. Libovolná hlasitost, libovolně komplikovaný moment, Brinkmann neztrácí svůj klid a jakousi až zenově klidnou vyrovnanost.

Stejně tak v klidu a bez vyčnívajících či nepříjemných momentů umí předat i oblasti výšek – úvodní zběsilé hodinářství na slavné „Time" (Pink Floyd | „Dark Side of the Moon" | EMI | EMILPI1362) je naprosto hladké, jemné, přitom ale maximálně naléhavé. V kombinaci s přenoskou Transfiguration a měkkou „áčkovostí" komponentů Pass Labs je dojem naprosto úchvatný, podmanivý a nesmírně sugestivní. Cinkot hodin je čistý a prokreslený do nejmenších detailů. Jeho nepřehánějící, poklidný, muzikální charakter už je ale vlastní tomu nejvyššímu high-endu, Bardo je úvodem do nekompromisní věrnosti.

Se stejnou lehkostí a nenuceností si vychutnáte i velký zvuk úvodních pasáží „Also sprach Zarathustra" Richarda Strausse (Vídeňská filharmonie | Herbert von Karajan | Ace of Diamonds | SDD2102). Naprosto přirozená barevnost, nezkreslená dynamika a snad jen o mikroskopický ždibec pomalejší zvuk jsou naprosto odzbrojující kombinací, která vás vtáhne do hudebního dění, dá vám prohlédnout i skutečně drobné zvukové detaily a navíc vše plyne jako mohutná, naprosto soudržná hudební řeka. Velmi zajímavá je kombinace bezprostřednosti zvuku a přitom citelného poklidu, které vzbuzují dojem, že takhle nějak to má být a během poslechu ani to nejkritičtější ucho nebude mít touhu hledat chyby – do toho se musíte neustále nutit, protože podmanivý zvuk vás zase a znovu okouzlí a vtáhne do prostoru bez otázek.

Brinkmann Bardo už patří do té kategorie vybavení, která vám se zavřenými očima přenese do poslechového prostoru nejen osobnost, ale i samotnou osobu interpreta a jeho nástroje. Když Diana Krall spustí svůj jazzík na desce „From this moment on" a zvláště v titulní skladbě, což je coververze tracku Cole Portera, bude vám až běhat mráz po zádech. Emoce jsou silnou stránkou Brinkmann Bardo, jeho maximální věrnost reprodukce dává také maximální prostor právě obsahu hudby a jediným limitem kvality se tak stává nahrávka a vaše osobní rozpoložení. Hlas je tak živoucí, že máte skutečně dojem osobní přítomnosti Diany mez reprosoustavami.

Pokračovat by se dalo v tomto duchu dál, dál, dál a dál... Gramofon Bardo je sice základním kamenem nabídky německého výrobce, ale rozhodně už i tak patří do nejvyšších pater analogové ligy. Vyberete-li si nějakou příjemně hrající přenosku, vytvoříte fantasticky komplexní přístroj, který vaší LP diskotéku přemění v sadu živoucích hudebních zážitků a dá zapomenout na to, že jde o reprodukci. Výrobní provedení je nekompromisní a bez problémů jej můžete srovnat s libovolně drahým konkurentem, vždy bude lepší, nebo alespoň obstojí se ctí. Dlouhé a dobře navržené raménko umožňuje přenosce velmi klidnou práci a šasi zase díky magnetickému uložení talíře nepřenáší téměř žádné vibrace do talíře. Výsledkem promyšleného návrhu a dokonale precizního zpracování je zvuk věrný, ale také plný, živý a bohatý. Bardo patří rozhodně na špici gramofonů v cenové třídě 150 – 200 tisíc Kč, ale rozhodně neurazí (spíš naopak) ani v kategorii 200 – 250 tisíc. Zdá se, že posedlost Helumta Brinkmanna nese nezpochybnitelné výsledky...

Kč 189 990,- - s raménkem Brinkmann 9.6 / bez přenosky

--- --- --- --- ---

KLADY

+ „entry level", který prostě stačí :)

+ kompaktní, přitažlivý vzhled

+ nulová nutnost údržby po prvním seřízení

+ možnost investovat do vícestupňového vylepšování

+ zvuk vyvážený, dynamický a jednoduše muzikální

ZÁPORY

- vlastně nic zásadního, pokud vám vyhovuje estetika

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: KAS Audio | www.kasaudio.cz 

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha