Francouzské hi-fi je stejně specifickým podoborem jako třeba francouzská vína, francouzské sýry, francouzská auta nebo francouzský polibek (nemluvě ještě o jiných francouzských divočinkách). Francouzi jsou prostě poživačným národem, který si rád užívá života a doluje z každého zážitku a z každé příležitosti maximální množství emocí, vášní, radosti a energie. A to vše s grácií, sebevědomým a pro středoevropana snad až těžko pochopitelnou pohodou a uvolněností. Přidáme-li před předchozí větu ještě frázi „Audiomat hraje krásně a všechno, co si jen budete přát“ a přečteme si obě věty znovu, získáme nejjednodušším způsobem základní dojem z trojice přístrojů francouzské lahůdkové značky Audiomat, které se objevily v redakci na test.

Sešli se nám tu tři skutečně nádherné přístroje (Všimli jste si, mimochodem, že většina francouzských věcí je krásná či alespoň osobitě okouzlující? Tedy snad až na některé Francouzky a Francouze…); nádherné ve své designové čistotě a jednoduchosti, která však nějakým způsobem působí nezaměnitelně a šarmantně. Zvláště pak zesilovač Audiomat Opéra Reference nese díky obřím ovládacím knobům jasně identifikovatelný rukopis svých stvořitelů. Ale i uzoučké kovové páčky na D/A převodníku Maestro 2 (stejné, jako slouží pro zapnutí a ztišení zmiňovaného integrovaného zesilovače) jasně odkazují na původ přístroje. Jen mechanika D1 Drive žádný z těchto charakteristických mechanických prvků nemá, přesto je na první pohled jasné, že patří do stejné stáje – silný a perfektně vyrobený čelní hliníkový panel, tři nožky ostré jako břitva nebo celkově bytelné a důvěryhodně zpracované šasi hovoří za vše.

Pro zajištění optimálního napájení přistála polská napájecí lišta Enerr Equipower se sadou firemních napájeích kabelů. Protože na toto téma je připraven samostatný článek, zmiňme jen to, že pánové v Polsku zjevně ví, co činí a pohybují se kvalitativně (ale i cenově) nebezpečně blízko vod třeba střední třídy katalogu IsoTek. Už jen sama možnost přímého srovnávání s produkty Keitha Martina je dobrou vizitkou.

Mechanika D1 byla propojena s DACem Maestro 2 (druhým nejvyšším modelem v nabídce) buď opticky přes nejvyšší model od Monster Cable, nebo koaxiálně kabely KrautWire, Eagle Cable a opět Monster. Analogové RCA kabely z převodníku do integrovaného zesilovače nesly střídavě značky Monster Cable, Eagle Cable, KrautWire a nejčastěji ze všeho QUAD. Z něho pak signál tekl přes kabel ProAc Response Signature Black do reprosoustav Harbeth Monitor 30, Quadral Ascent 90 a Bowers&Wilkins M-1. O napájení se staral již zmiňovaný Enerr, pro zkoušku byly samozřejmě komponenty zapojeny i rovnou „do zdi“ a také do filtrů Xindak (ty si ale s elektronkovým integráčem vůbec nesedly).

Produkty značky Audiomat (a zesilovače v prvé řadě) mají něco, co se ve světě high fidelity nehledá úplně nejjednodušeji. Je to okouzlující, návykový a odzbrojující zvuk, pohlcující od prvního okamžiku. Je to něco, co se tak špatně popisuje, že jedinou rozumnou cestou k poznání je prostě to zažít. Příklad za všechny – po prvním zapojení a spuštění elektroniky (aby bylo jasné, že kabely jsou tam, kde mají být a tak dále) hrál zesilovač místo pěti minut dlouhých deset hodin a z pracovního dne se stal svátek hudby a odpočinku. Až tak chytlavý zvuk Audiomat nabízí, tak muzikální je jeho projev – zvláště díky prvním 23 Wattům v čisté třídě A (z celkových 30ti Wattů výkonu) zesilovače Opéra Reference.

Opéra Reference je vůbec hlavním (byť samozřejmě ne jediným) strůjcem skvělého zvuku celé sestavy - mechanika načítá data velmi čistě a bez zabarvení, převodník pak už přidává trochu pohody a až elektronkové vřelosti (přestože v jeho konstrukci jsou výhradě polovodiče), ale až Opéra Reference učiní zvuk návykovým a šarmantním. Ale pozor, hned na začátek je třeba říct, že Audiomat nenabízí klasický audiofilní zvuk – reprodukuje hudbu, její melodie a emoce, skvělý zvuk je tu jen nástrojem a průvodcem samotnými tóny i přes některé své faktické nedostatky. To je sice taková poetická charakteristika pro obecnou povedenou lampovou konstrukci, ale Audiomat je v tomto směru mezi nejlepšími – třeba s pražskou firmou KR Audio nebo americkou Audio Research.

I přes veškerou lampovou „krásnost“ není Opéra Reference nějak příliš zvukomalebným a nepravdivě reprodukujícím přístrojem. Špatná nahrávka je sice lépe poslouchatelné než přes většinu jiných strojů, ale je jasně znát, že kvalita hudebního nosiče je jedním z důležitých stavebních kamenů muzikálního zážitku. Pustit si třeba U2 a jejich „Sunday Bloody Sunday“ je jako místo živých hudebníků koukat na jejich fotografii – plochost zvuku je ale daná nahrávkou a ani téměř perfektní schopnost Audiomatu vykreslit prostor to nezachrání. Naopak u skutečně dobrých nahrávek typu Muddyho Waterse a „My home in in the delta“ je pak ale právě iluze prostoru skutečně fantastická. Stačí k tomu dobré reprosoustavy jako například Harbeth Monitor 30 a prostor se vykouzlí doširoka i do hloubky, to vše včetně precizní lokalizace a ohraničení jednotlivých nástrojů. Jaká zvuková představení dokáže sestava od Audiomatu (logicky) vydolovat i z levných Quadral Ascent 90, to je také až neuvěřitelné.

Pod přívalem vřelosti, který dokáže sestava Audiomat propasírovat přes téměř jakýkoliv reproduktor (30 Wattů je tu prostě limit, i když při běžných domácích hlasitostech a rozměrech poslechových místností bohatě stačí – opět se potvrzuje pravidlo, že výkon elektronek a tranzistorů je porovnatelný tak možná na papíře; v poslechové praxi je pro ucho vše trochu jinak), roztaje i posluchač, nemající ve svém diáři každý den tři hodiny poslechu. Snad právě takový, který hledá zážitek z hudby a potěšení z tónů bude mít radost z laskavosti Audiomatu a jeho chytlavosti.

Subjektivně nejlepším komponentem z celé sestavy D1 – Maestro 2 – Opéra Reference je Opéra Reference. Rozhodně je nejmuzikálnější a rozumí si s celou škálou reprosoustav i zdrojů signálu a všem přidělí svůj vlastní punc jemnosti a lampové něhy, pro niž si tento integrovaný zesilovač zamilujete a pro niž mu může v podstatě zvukovou pohodou konkurovat jen málokterý stroj bez ohledu na cenu. Samozřejmě, že tyto hodnoty se týkají jen těch, kteří oceňují v prvé řadě harmonii, muzikálnost a přirozené vyznění svých hudebních nahrávek bez ohledu na žánr. Za dané finance lze bezpochyby sehnat i komponenty detailnější, analytičtější nebo dynamičtější, ale jen velmi, velmi málo z nich bude mít onen ucelený a vyvážený charakter s důrazem na pohodu – přesně tak, jak to má u high endových elektronek má být (i když ono to zde platí i pro oba plně tranzistorové přístroje).

Sestava Audiomat Opéra Refrence, D1 a Maestro 2 je perfektně sladěná a vynikajícím způsobem vyrobená trojice na hranici dostupných cen za jednotlivé součásti. Sestava od Audiomatu zjevně vymezuje vstupní bránu do světa dokonalého high endu a tyto první dojmy z celé sestavy nechť jsou ctěnému čtenáři náznakem schopností jednotlivých komponentů, na něž se již brzy podíváme hezky na jeden po druhém.

Kč 139 990,- - Opéra Reference
Kč 149 990,- - D1 Drive
Kč 149 990,- - Maestro 2
- - -
Kč 439 970,- - kompletní sestava

--- --- --- --- ---

KLADY

+ nesmírně příjemný a křehký zvukový projev

+ nevtíravě elegantní a nadčasový vzhled

+ jednoduchost soužití, dokazující, že elektronky nejsou jen pro znalce

+ výrobní provedení bez nejmenší připomínky hodné prodejní ceny

+ schopnost rozehrát i impedančně nejednoduché reprosoustavy

+ návykový zvuk

ZÁPORY

- v dané cenové třídě jsou i analytičtější komponenty

- relativně značná citlivost integráče na kvalitu napájení

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

Milan Weber

Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.  – www.weber-elektronika.cz  - www.audiomat.cz 

+420 602 555 888

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha