2016 03 07 TST Yamaha R N602 1

Síťové služby (ať už tím myslíme poskytovatele hudebního obsahu na domácí síti či v Internetu, nebo naopak schopnost elektroniky tyto služby přijímat) jsou jedním z velkých trendů posledních let. Jedním z nejpopulárnějších dostupných řešení je i stereo receiver R-N500 od společnosti Yamaha, který se dočkal "znovuzrození" ve výše postaveném modelu R-N602, který ale přímo navazuje na jeho koncept a přidává firemní multiroom aplikaci MusicCast.

Poznat od sebe oba zmíněné modely, to už chce trochu trpělivosti a všímavé oko, zejména při pohledu zepředu. Pomineme-li jiné modelové označení, rozložení tlačítek a ovládacích prvků na pěkně zpracované přední straně je v podstatě identické - jen některá malá tlačítka pod displejem se oproti staršímu sourozenci přestěhovala. Zadní panel je pak v podstatě úplně identický, pouze zadní USB konektor nahradila patice pro anténu bezdrátových spojení. S váhou 9,8 kg se nepohnulo a v rozměrech 43,5 x 15,1 x 39,2 cm (š x v x h) se skrývá jen nárůst o půl centimetru směrem dozadu.

2016 03 07 TST Yamaha R N602 2

R-N602 vypadá pěkně a čistě - vpředu je malý, centrálně umístěný displej s informací o zvoleném zdroji signálu, hlasitostí a vlastně všemi jednoduše podanými informacemi, pod ním řada deseti maličkých tlačítek pro přístup k základním funkcím, ať už jde o stmívání displeje, o přístup k laděnému pásmu rádia nebo o přístup k v paměti uloženým stanicím. Čtveřice úzkých vertikálních ovládacích prvků pod nimi je určena korekcím (basy, výšky, vyvážení kanálů a loudness), v neutrální pozici jsou vypnuté a vyřazené z obvodů. Nalevo od nich je otočný ovladač pro cyklickou volbu vstupů, USB port pro připojení datových pamětí, dvě tlačítka zapínající / vypínající konkrétní reproterminály A a B a také velký jack sluchátkového výstupu. Kousek nad ním pak ještě spínací tlačítko. V pravé části je pak hlavně ovládání hlasitosti, tlačítko pro zapnutí Pure Direct režimu (který slyšitelně zkonkrétní zvuk) a otočný prvek, jímž se pohybujete v nabídkách a slouží stisknutím i pro potvrzení volby. Poslední maličké tlačítko je v prvé řadě určeno pro spárování v aplikaci MusicCast, ale i pro návrat v menu o úroveň výš.

2016 03 07 TST Yamaha R N602 3

Vzadu je pak uprostřed osm reproterminálů pro bi-wiringové zapojení reprosoustav, případně pro možnost připojit dva páry reprosoustav. O kousek výš je dvojice konektorů pro síťová připojení - zásuvka LAN a konektor bezdrátové antény. Napájecí kabel v pravém horním rohu je neoddělitelný. Nabídka vstupů je naprosto dostatečná - čtveřice párů analogových cinchů (dva vstupy mají i svůj linkový výstup), vstup do přenoskového předzesilovače a pak ještě čtyři vstupy digitální (po dvou od optiky i koaxiální podoby). Yamaha jako jedna z nemnoha firem zachovává i možnost využití FM i AM antén pro pozemní rádio. K dispozici je i regulovaný výstup pro subwooofer. Nově je k dispozici též bluetooth.

Největší změny oproti modelu R-N500 proběhly v digitální části. Zůstal zachován standard DLNA 1.5 pro streamování, ale nově lze přehrávat i soubory ALAC a AIFF (vedle mp3, AAC, WAV a FLAC) a hlavně formát DSD až do frekvence 5,6 MHz. D/A převod má na starosti čip BurrBrown s rozlišením 24 / 192 pro PCM. Stejně tak zůstala podpora AirPlay pro snadné streamování.

2016 03 07 TST Yamaha R N602 4

Vnitřní koncepce vychází z té v R-N500, ať už se bavíme o obvodových řešeních či použitých součástkách, jediným rozdílem je o něco menší odstup signálu a šumu u FM tuneru. Výkon 105 Wattů na kanál do 4 Ohm, respektive 80 Wattů do 8 Ohm se nezměnil, celkové harmonické zkreslení na úrovni 0,015% také ne, stejně jako odstup signálu a šumu 100 dB. Největšími technickými změnami tak je nové softwarové vybavení a nové funkce, zejména pak integrace do "ekosystému" MusicCast, kde můžete za pomoci pohodlné a rychlé aplikace z velké části současných přístrojů Yamaha se síťovou konektivitou vytvořit multiroom bez nutnosti složitých technických řešení.

2016 03 07 TST Yamaha R N602 5

Yamahu R-N602 jsme poslouchali jak samotnou jako síťový zdroj a D/A převodník, tak pro porovnání střídavě v sestavách s Naim Nait XS / Naim CD5si / OPPO BDP-105D a Cambridge CXA80 / Cambridge CXC. Pro srovnání byl k dispozici i Pioneer SX-N30. Analogovým zdrojem signálu pak byl VPI Scout. Poslouchalo se přes Harbeth Monitor 30, Xavian Perla nebo Elac Debut F5. Propojeno bylo kabely KrautWire, TelluriumQ Silver a Black a také ZenSati Authentica.

2016 03 07 TST Yamaha R N602 6

Nejnovější generace elektroniky Yamaha mají slušnou kontrolu basového spektra, zejména vezmeme-li v potaz jejich pořizovací cenovky. Slušný je v tomto i síťový receiver R-N602. Kontrabas v Hobgoodově "First Song" (FLAC | 24 - 192) byl slušně pevný a konkrétní, dával pocítit velikost a hutnost nástroje, ačkoliv objemově bylo basů tak akorát, nečekejte, že vás Yamaha nízkými kmitočty zahltí. Stejně tak odlišení jednotlivých poloh kontrabasu není tak samozřejmé, jako třeba u dělených modelů vyšších řad, zůstaneme-li u firemní produkce. Ale v podstatě žádný přístroj této cenové třídy není tak suverénní, aby to zvládl. Na druhou stranu díky solidní kontrole už naznačí i to, že kontrabas produkuje impuls, není to jen měkký hluboký tón. Podání jako celek je pak relativně věcné, pocit teplého rezonujícího dřeva kontrabasu je přinejlepším naznačený.

2016 03 07 TST Yamaha R N602 7

Když přišel na řadu sbor v "Aleluja" z Händelova "Mesiáše" (FLAC | 24 - 88,2), hlasy zpěváků byly na danou třídu pěkně prokreslené, ovšem mohly by být ještě o půl krůčku transparentnější. R-N602 ovšem umí zprostředkovat pocit, že sbor není jednotlivá anonymní masa, že je v ní více zpěváků, což je za dané peníze dobrý výsledek. Dokonce se občas objeví i echo prostoru, Yamaha totiž hraje organizovaně a přesně. Také v intenzivnějších okamžicích zůstává zpěv srozumitelný, nemá tendenci zhroutit se do nečitelné masy. Barevnost je opět trochu střídmější, není to hezký, ale spíše čistý zvuk.

Objemově šetří Yamaha R-N602 trošku i v oblasti nejvyšších kmitočtů, třeba kovové perkuse v úvodu "Wichita Lineman" od Barb Jungr (FLAC | 24 - 44,1) jsou maličko odsunuté do pozadí a trošičku tišší, ale zase zcela prosté nějakých cinkavých a zvonivých efektů, navíc pokud se do nich zaposloucháte, Yamaha zvládá jednotlivá cinkátka dobře rozlišit a vy tak vnímáte mnoho vzájemně se doplňujících zvuků, ne jednolitý cinkot, což si zaslouží pochvalu. Kov je sice trošku lehčí, éteričtější, zůstává ale slyšitelný po celou dobu skladby i za hrajícím klavírem.

2016 03 07 TST Yamaha R N602 8

Díky na svou kategorii celkově výjimečně dobré kontrole a rychlému zvuku s dostatečným výkonem dokáže R-N602 nabídnout i slušnou dynamiku. Ani orchestr se sborem v "Lacrimosa" z Mozartova "Requiem v D moll, K626" (FLAC | 24 - 192) nepostrádá důraz, nepostrádá energii a nepostrádá přesnost. I v komplexních pasážích skladby síla a kontrola nepolevují, chybí snad jen trochu mohutnosti a hutnosti, zato se dočkáte docela velké porce detailů a informací, stejně jako příjemného rozvrstvení.

Ačkoliv zvuk Yamahy R-N602 není krystalicky transparentní, přednes je dobře prokreslený - třeba "Spanish Harlem" (FLAC | 16 - 44,1) Rebecy Pidgeon je tak velmi příjemně čistý, tu a tam uslyšíte i detail v pozadí, hlas má ozvěnu z nahrávací místnosti, malé a nenápadné nádechy se neztrácí kdesi v dáli a vše je velmi dobře zorganizované a přehledné. Také každý nástroj má své místo, ač zaostření na hlas je evidentní. Trochu cítíte, že má Yamaha tendenci proporčně nástroje i hlas zvětšit, ale o to snáze se jednotlivé linky vnímají.

2016 03 07 TST Yamaha R N602 9

Zajímavé bylo podání prostorové scény - v "Diamonds" (FLAC | 24 - 48) od Aanonymous jako když jsou zpěvák a kytara až před linií reprosoustav, blíž k vám, zatímco druhá kytara je citelně zasazená do hloubky za nimi. Lokalizace je bezproblémová, opět se opakoval trošku zvětšující efekt, kdy proporčně byly hlas a nástroje v nadživotní velikosti.

Když přijde na rychlou, tvrdou hudbu jako "Still Hurts" od Therapy? (FLAC | 16 - 44,1), Yamaha je autoritativní, rychlá a energická, ve zvukově zamotané skladbě udělá poměrně slušný pořádek a je technicky precizní, přesto vás nestrhne úplně dramatickým tempem. Zvuk je nicméně čistý a živý a hlavně přehledný.

2016 03 07 TST Yamaha R N602 10

Yamaha R-N602 stále, tak jako R-N500, patří k tomu nejlepšímu, co si za dané peníze můžete pořídit, potřebujete-li integrovaný zesilovač, digitální vstupy a síťové služby. Za o něco vyšší cenu výrobce přidal podporu DSD signálů a hlavně podporu pro svůj ovládací / multiroom systém MusicCast, který patří svou rychlostí a komfortem ovládání také na špičku dostupných řešení. Pokud uvažujete o podobném přístroji obecně, rozhodně musíte R-N602 dát šanci, pokud ale uvažujete o tom, zda stojí za to vyměnit za tento model stávající R-N500, pak čistě po zvukové stránce asi ne. Jinak je ale R-N602 ukázkou toho, že za nemnoho peněz lze mít slušný, celkově přímý, čistý a energický zvuk, který rozhýbe i náročnější reprosoustavy a "rozbalí" i zvukově méně povedené nahrávky.

Kč 15 990,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ v dané ceně příjemně robustní konstrukce

+ široká výbava

+ skvělý systém MusicCast

+ čistý, pevný zvuk

ZÁPORY

- pokud zvažujete upgrade z R-N500 či R-N301, pak není krom pár změn ve výbavě důvod

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: K+B Expert | www.yamaha-hifi.cz  | facebook icon 

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha