2016 03 07 TST Denon DRA 100 1

Není tomu tak dlouho, co Denon uvedl kompaktní řadu komponentů s poloviční šířkou, určenou zejména lifestylově smýšlejícím posluchačům (jak menšími rozměry, tak moderním designem, tak výbavou hodnou digitálního věku, tak i relativně dostupnými cenovkami). Začal s USB D/A převodníkem, pokračoval setem integrovaného zesilovač a CD přehrávače a naposledy uvedl stereo receiver se síťovými službami, označený DRA-100.

Jak už bylo řečeno, DRA-100 patří do stylově pojaté řady komponentů Denon - jeho základní optiku určují dva hliníkové panely, tvořící spodní a horní stěnu přístroje, uprostřed tohoto "sendviče" je černý pruh, z boků tvořený kovovými panely a zepředu lesklou plochou, skrze níž "prosvítají" základní ovládací prvky a pěkný monochormatický OLED displej s velmi jemnou kresbou. Vpravo od něj je poměrně mohutný a pěkně vypadající ovladač pro regulaci hlasitosti, vlevo pak malé spínací tlačítko, USB port pro rychlé připojení datových pamětí, pod ním 6,3 mm sluchátkový jack přizpůsobitelný impedanci sluchátek a mezi ním a displejem sada dotykových ovládacích prvků pro pohyb v menu a výběr zdroje.

2016 03 07 TST Denon DRA 100 2

V rámci vizuální čistoty jsou konektory na zadní části zapuštěné poměrně hluboko ve velkém otvoru, sahajícím téměř po celé šířce a výšce komponentu. Esteticky je to řešení velmi dobré (protože u mnoha kabelů skrývá i téměř celé koncovky), prakticky má své limity, protože okraje přeci jen nejsou tak tenké a konektory tak musí být poměrně blízko u sebe. Krom klasické napájecí zásuvky tu je přípojné místo pro dvojici antén, určených bezdrátovým spojením (Bluetooth a Wi-Fi), je tu čtveřice středně velkých reproterminálů, ideálních pro banánky (pro vidličky a holý vodič tu není úplně moc prostoru), hned vedle je pak linkový výstup a regulovaný výstup pro subwoofer.

O kousek vedle se nachází vstupy digitální části, ať už ethernetový konektor (vedle kterého jsou i tlačítka pro snadné bezdrátové spárování), nebo dva optické a jeden koaxiální digitální vstup. Štědrou výbavu doplňují dva páry klasických analogových vstupů v podobě cinchů.

2016 03 07 TST Denon DRA 100 3

Moderní pojetí vybízí i k zahození jinak přehledného a pohledného dálkového ovládání a využití aplikace Denon Remote App pro iOS nebo Android.

Uvnitř je Denon DRA-100 koncipovaný s ohledem na své rozměry - zesílení zvuku mají na starosti koncové stupně, pracující ve třídě D, využívají však technologii DDFA, snižující zkreslení a zvyšující naopak odstup signálu a šumu, takže tyto parametry jsou v rámci třídy nadstandardní. Část kolem D/A převodníku pak využívá firemní technologie Advanced AL32 Processing pro vyhlazení "zubaté" digitální sinusoidy digitálního signálu.

Hudbu do DRA-100 lze posílat kromě digitálních vstupů také pomocí komfortního protokolu AirPlay nebo pomocí Bluetooth spojení, z hudebních služeb je integrované Spotify Connect. Přehrávání digitálních souborů podporuje i plynulý hudební tok bez mezer mezi skladbami, podporuje pak zpracování PCM signálu v podobě MP3, WMA, AAC, FLAC, ALAC a WAV souborů (až do rozlišení 24 / 192) a také DSD souborů se vzorkovací frekvencí 2,8 a 5,6 MHz.

2016 03 07 TST Denon DRA 100 4

Kdo chce, může využít i tónových korekcí, dostupných přes menu a to pro basy a výšky v rozsahu až + / - 8 dB.

Zesilovač nabízí výkon 35 Wattů na kanál do 8 Ohm, respektive dvojnásobek do poloviční zátěže. Odstup signálu a šumu je velmi slušných 110 dB.

Vše výše zmíněné je v hliníkovo-plastovém těle o hmotnosti pouhých 4,8 kg a kompaktních rozměrech 28 x 10,4 x 33,7 cm (š x v x h), které se ani při dlouhém provozu nerozehřeje, takže může být i v relativně malých policích a skříňkách.

Denon DRA-100 jsme poslouchali proti sestavám Naim Nait XS / Naim CD5si / OPPO BDP-105D a Cambridge CXA80 / Cambridge CXC, kam zasahovali i Apogee Groove nebo ASUS Xonar Essence One MUSES MKII, případně analogově ještě VPI Scout. Propojeno bylo kabely KrautWire, TelluriumQ Silver a Black řad nebo i ZenSati Authentica. Poslouchalo se pak přes Harbeth Monitor 30, případně Xavian Perla a Xavian Ambra.

2016 03 07 TST Denon DRA 100 5

Když zabroukal kontrabas Charlieho Hadena v úvodu "First Song" z "When the heart dances" Laurence Hobgooda (FLAC | 24 - 192), ukázal Denon, že i v malém balení se může skrývat objemný bas, proporčně ho bylo hodně. Nástroj zněl ale přeci jen docela měkce, méně konkrétně, než by se slušelo a patřilo, s definicí spíše adekvátní, než oslnivou a to zejména při vyšších hlasitostech. Nicméně bas má určitou váhu a už patří do ligy, v níž si můžete vychutnat náznak skutečné váhy velkého nástroje a v níž cítíte, že za brouknutím se skrývá určitá fyzická porce rezonujícího dřeva. Bas je ale docela rychlý a dokáže přidat i vnímatelný impuls.

Nejpěkněji prezentuje DRA-100 určitě střední pásmo a vokály, tam panuje jemnost a uvolněnost Denonu vlastní. Sbor v "Aleluja" Händelova "Mesiáše" (FLAC | 24 - 88,2) zněl hezky barevně, laskavě, živě a s tonální bohatostí. Sboristy od sebe sice ještě neodtrhne, jsou spíše jedním velkým celkem, ale na druhou stranu srozumitelnost už je slušná, byť na pitvání detailů to není - Denon je spíše na muzikální, celkovou reprodukci s důrazem na vzdušnost a čistý, jasný, až trošku vypíchnutý přednes hlasů.

2016 03 07 TST Denon DRA 100 6

Jasné kovové perkuse v úvodních vteřinách "Wichita Lineman" od Barb Jungr (FLAC | 24 - 44,1) zůstala o půl krůčku klidnější, než jak je zachycuje nahrávka, ale můžete si být jisti, že DRA-100 ani s ostřeji hrajícími reprosoustavami nebude otravně ucinkaný. Přesto dokázal dodat kovu slušnou znělost a zřetelně kovový charakter. Jednotlivá cinkátka už se také začínají oddělovat z masy, slyšíte, že se za sebou skládá mnoho tónů jak se složitý systém mnoha a mnoha kovových prvků rozeznívá. Zesilovač díky čistému zvuku udrží i na svou kategorii slušný dozvuk, byť tichý a trochu uložený v pozadí.

Malý síťový receiver umí díky rychlým koncovým stupňům udržet v hudbě celkem dobrý pořádek a navíc produkuje také relativně objemný, velký zvuk, v "Lacrimosa" z Mozartova "Requiem v D moll, K 626" (FLAC | 24 - 192) dokonce byl zřetelný i vzduch. Navíc makrodynamika vůbec nebyla špatná, zvuk má důraz a energii, hudba je živá, byť spíše uvolněná, než technicky utažená. Pokud budete hrát s většími, složitějšími reprosoustavami a dost nahlas, limity dynamiky se sice projeví, ale ani velký orchestr nepůsobil neorganizovaně či mrtvě a ploše.

2016 03 07 TST Denon DRA 100 7

Denon DRA-100 má čistý a transperentní přednes, vynikají v něm tak i poměrně drobné nuance. Hlas Rebecy Pidgeon ve "Spanish Harlem" (FLAC | 16 - 44,1) provázely výrazné sykavky, ale také celkově barevný, lehký a hebký zvuk, v němž bylo slyšet i echo nahrávacího prostoru. Nečekejte žádné analytické zdůrazňování, Denon hraje klidně a jemně, zvuk už se rozvrstvuje a na některé informace se musíte trochu víc soustředit, ale prokreslení je dobré.

Rozložení prostoru hudební scény nás nenutilo k žádným připomínkám, naopak Denon dokázal hlas a kytaru v "Diamonds" od Aanonymous Band hezky zaostřit a posadit doprostřed mezi reprosoustavy a pocit vzdušné scény pokračoval poměrně doširoka. Kytara, druhá kytara i hlas také mají své vlastní linky, zřetelně separované a přehledné.

2016 03 07 TST Denon DRA 100 8

Rychlý zvuk svědčí pak rockovým nahrávkám jako je "Still Hurts" od Therapy? (FLAC | 16 - 44,1). To byl živelný nářez, rychlý, energický a řízný. Zvukovou kouli nahrávky Denon slušně rozpletl, i když ne dokonale - přesto zněla zábavně, se strhujícím rytmem a napěchovaná šťávou. Pravda, řízné výšky místy byly ukřičené, ale taková nahrávka to už prostě je.

Malý Denon DRA-100 vypadá na první pohled jako stylový přístroj, v jeho útrobách se ale skrývají řešení, poskytující příjemně čistý, rychlý a transparentní zvuk, kde zejména střední pásmo vyznívá velmi pěkně a kdyby měl ještě trochu konkrétnější, energičtější basy, nechybělo by mu za dané peníze nic. Šikovný soubor funkcí vás nechá využít všech současných typických zdrojů signálu a to s nebývalým komfortem a ve vizuálně přitažlivém balení. A navíc malé balení skrývá poměrně velký zvuk. Pokud tak hledáte řešení v jedné krabici s důrazem na digitální hudební svět, proč ne Denon DRA-100...

Kč 27 490,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ stylový a kompaktní všeuměl

+ rychlý, čistý, transparentní zvuk

+ dobře využitelný soubor funkcí

+ velmi hezké střední pásmo

ZÁPORY

- mohl by vyloudit pevnější, energičtější bas

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Eurostar Ostrava | www.eurostar-ostrava.cz 

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha