Přestože Primare je duchovním dítkem světoznámého dánského návrháře Bo Christensena, jde o švédskou firmu, která se bez tohoto svébytného pána musela obejít již od roku 1993. Nutno říci, že neméně úspěšně jako v 80. letech, kdy patřila mezi první, kdo spojil lifestylového hodnoty krásy a potřeby věrné reprodukce zvuku. Od počátku v roce 1985 je typickým rysem produktů Primare masivní stavba a severská čistota linií. Firma se ale nebojí sledovat ani poslední trendy, proto je jedním z posledních přírůstků streamer NP30.

Pravdou je, že na bázi rozšiřujícího modulu, respektive desky MM30 Media Board bylo možné získat streamovací a „počítačové" služby již i u starších modelů značky, NP30 je ale prvním plnokrevným a samostatným streamerem. Už od pohledu je jasné, že Primare NP30 patří právě této firmě – opticky mírně odělený čelní panel má sice nižší profil než jak jej vidíme u ostatních přístrojů, ale jeho nádherné povrchové provedení, mírně zaoblené rohy, jen minimum prvků v netypicky malých formátech a vůbec celková elegance je jen stěží zaměnitelná. Napoví i trojice masivních nožek, které byste možná čekali spíše u stokilového koncového zesilovače, než u relativně kompaktního streameru.

I když on je vlastně kompaktní hlavně na výšku 9,5 cm, jinak totiž robustní tělo zabere poměrně velký půdorys 43 x 37 cm. Celý přístroj váží již poměrně výrazných 8,5 kg. Jeho čelní panel je velice estetický a přehledný, vlevo najdeme výrazné, stříbrné spínací tlačítko, vpravo jeho protipól pro výběr aktivního vstupu. Kolem středu pak vládne osm indikačních diod, odkazujících na použitý vstup či stav streamování. Decentní prvky doplňuje centrálně pozicované označení značky a přístroje, vpravo pak vyryté logo firmy.

Na zadní straně je pod převisem horního krytu skryta naprosto dostatečná zásoba konektorů. Ta odhaluje, že NP30 nemusí sloužit jen jako streamer, ale jednoduše jako vstupní bod všech digitálních zdrojů zvuku v domácnosti. Kromě LAN konektoru a připojovacího místa pro anténu bezdrátové sítě, které zajišťují propojení na domácí síť a internet, je tu dvojice USB konektorů (typ A i B), prozrazující, že Primare NP30 můžete použít jako externí zvukové zařízení k PC (díky asynchronnímu provozu vyžaduje instalaci ovladačů, což byl trochu oříšek a orientace v ne zcela dokonalém manuálu a webu výrobce nám dala trošku zabrat), nebo můžete připojit disk s hudbou, ten musí být naformátován v některém z FAT formátů pro zajištění bezproblémového výkonu.

Dále je na zadní straně celkem trojice optických vstupů, ale bohužel pouze jeden koaxiální. Stejně tak je k dispozici jen a pouze jediný digitální výstup, opět v podobě koaxiálního konektoru. Výrobce patrně sází na to, že D/A převod bude realizován právě pomocí NP30 a tudíž využijete hlavně analogové výstupní konektory – je jedno, zda zvolíte symetrické XLR, či nesymetrické RCA. Trochu obtížněji dosažitelný je hlavní kolébkový spínač, zvláště s masivnějším napájecím kabelem je tam pro tlustší prsty místa „tak tak". V horní řadě pak ještě najdeme konektory pro vstup / výstup signálu dálkového ovládání a vstup / výstup externí spouště, bezproblémovou integraci se systémy domácí automatizace má na starosti konektor RS 232.

I když můžete pro ovládání základních funkcí tohoto streameru použít dálkové ovládání Primare, jako moderně smýšlející uživatelé určitě máte nějaký ten chytrý telefon či tablet, takže primárním ovladačem se určitě stane Primare App. Naše první setkání bylo poněkud rozpačité, protože software samotný působil ne zcela dotaženým dojmem, nehledě na vcelku důležitý problém v podobě toho, že s její pomocí nešel streamer ovládat. Nejnovější update ale naštěstí vyřešil všechny trable grafické i funkční. Svou jednoduchou srozumitelností trochu připomíná třeba i první ligu audio aplikací SONOS. S její pomocí si stejně snadno naklikáte playlist z lokální sítě, připojeného disku, nebo internetové rádio. V Primare zvolili také možnost připojení ke službě Spotify. Aplikaci můžete mít puštěnou napříč všemi domácími zařízeními, pokud aktivně používáte jedno, na všech ostatních se objeví „NOT MASTER" a ovládání je nedostupné. Trochu nedotažené pak je to, že ve skladbě můžete po vzoru CD přehrávačů posouvat pouze stiskem rychlého posuvu dopředu či dozadu; je to škoda, počítačové formáty umí snadno „ťuknout" přímo na požadované místo ve skladbě a začít jej okamžitě přehrávat.

Díky dekodérům v přístroji přehrajete formáty WAV, LPCM, AIFF, FLAC, ALAC, mp3, AAC, OGG Vorbis a WMA, kromě posledních dvou jmenovaných software zajišťuje přehrávání bez mezer. Tedy u mp3 pouze v případě LAME kodeku a AAC v případě zpracování souboru přes iTunes, ale to je tak nějak nejrozšířenější situace. První čtyři formáty mohou mít dokonce vysoké rozlišení 24 / 192, ALAC pak 24 / 96. Vysoké rozlišení pak navíc vyžaduje připojení pěkně po drátech, po WiFi nepůjde NP30 přes 48 kHz, patrně v zájmu zajištění plynulosti datového toku i u méně spolehlivých sítí.

Vnitřní konstrukce přístroje je nebývale jednoduchá a organizovaná (což ale často vede k ideálnímu výsledku), digitálně-analogový převod zajišťuje osvědčený čip Burr Brown PCM1792, ve velké krabici mnoho součástek není, ty důležité jsou pak daleko od sebe, aby se nerušily. Zajímavé je, že oba analogové výstupy jsou v podání NP30 regulované, takže pokud žádáte vysloveně minimalistický systém, lze za streamer zařadit už jen koncový stupeň a hrát – ovládání hlasitosti je vcelku pohodlné, ale kvalitní předzesilovač stále ještě udělá lepší službu, stejně jako dalším logickým upgradem bude D/A převodník Primare s o něco lepším čipem, než má NP30. Nicméně svoboda v sestavování systému Primare je obdivuhodná.

Poslech Primare NP30 jsme si užili v poslechovém prostoru pražského High-End Audio Studia, kde se nacházela celá sestava Primare, včetně předzesilovače PRE32, koncového stupně A34.2 a převodníku DAC 30. Kabeláž nesla značku Kubala Sosna a zvuk se linul z Audio Physic Virgo, podpořených Velodyne SPL1000 Ultra.

Plný, pevný zvuk předvedl streamer již od začátku – piano v „St. James Infirmary" Hugh Laurieho („Let Them Talk" (FLAC | 16 / 44,1) je velmi živé, dynamické, zvuk strun je pěkně autoritativní a důrazný, byť i přes dojem skutečně skvělé, přirozené čistoty je cítit lehoučký nádech pohody a dotek sametu, jen nepatrně obrušující nepříjemné hrany pronikavých tónů – zrovna třeba i u Laurieho piana. Vybalancování je ale stále živé a vyrovnané.

Knopflerova „Privateering" ze stejnojmenné desky (FLAC | 24 / 96) poukázala na skvělé rozlišení, Primare NP30 vaší sbírku pěkně prověří a ukáže, jak jsou jednotlivé skladby nahrané. Právě u téhle skladby, přes její relativní dynamickou průměrnost (alespoň v historickém kontextu, v tom dnešním je excelentní), cítíte vystupovat i drobné detaily jako přirozenou součást celku, žádné chladné, matematické analyzování. Zvláště hlas tak díky nádherné harmonii celku působí velice přítomně a konkrétně – jak co do lokalizace, tak do objemu a prokreslenosti. Tady se NP30 rozhodně vytáhl.

Jemnější, sytější charakter reprodukce se ukázal také velmi tolerantní ke kvalitě nahrávek. I ryze technicky podprůměrná, přebasovaná a k limitu vyhnaná (na druhou stranu hudebně fajnová) rocková „Evil Eye" z alba „Right Thoughts, Right Words, Right Action" od Franz Ferdinand (FLAC | 16 / 44,1) byla prostě hezká a přednes NP30 dává snadno zapomenout na jakékoliv neduhy a prostě a jednoduše vás nechá vychutnat si obsah nahrávky. Již zmíněná jemnost tu obrušuje nepříjemné ostří výšek, takže se dá ocenit i vcelku přijatelná detailnost, pevná kontrola pak zase podpoří přesnost pumpujícího basu, takže cítíte veliký tah na branku. Lze z toho usuzovat sice i to, že Primare NP30 jede tak trochu svou zvukovou linii, ale jak vidno, výhradně ku prospěchu a kvalitě poslechového zážitku. Vzhledem k většinové dnešní hudební produkci je to určitě skvělá zpráva, navíc když i ty skutečně kvalitní nahrávky v podání tohoto streameru rozkvetou.

Rutterova „Nativity Carol" v podání San Francisco Choral Artists (FLAC | 16 / 44,1) byla přednesena s autentickou samozřejmostí, prosakující z každého aspektu skladby. Vokály sboristů jsou krásně srozumitelné, fascinující je tu zejména povedená rekonstrukce prostoru, jeho veliká hloubka a úžasný pocit spojitosti celého zvuku, vše tvoří integrovaný celek – určitě k tomu pomáhají i výtečné „holografické" Audio Physic, ale Primare NP30 jako zdroj zvuku rozhodně nezatajuje žádné dostupné informace.

Stoprocentní kontrolu spodních oktáv prokázaly syntetické basy v masterované verzi „The Expert" od Yello (FLAC | 16 / 44,1). Artikulované, úderné a přesné spodní oktávy mají až neuvěřitelnou impulsní energii, chybí jen kousek, aby vám rozechvěly nohavice. Přitom neztrácí ani trochu jistoty a energie, což je rozhodně imponující.

Exkluzivní kontrolu spodní poloviny pásma potvrdil i kopák v pomalé „Washing of the water" od Petera Gabriela („Us" | FLAC | 24 / 88,2). Velmi konkrétní, jisté údery s velmi slušným objemem určovaly tempo skladby, byť blána se občas zdála o něco málo měkčí, než by snad měla být. Celkově je cítit z této skladby i veliký nadhled, uvolněný vokál se nádherně poslouchá, je nesmírně přirozený a hlavně – právě tady byla úžasně cítit „nedigitálnost", ba naopak až analogovost přednesu.

„Sexy, but sparkly" od Deerhoof („Masters from their day" | AIFF | 24 / 48) opět nádherně šlape, přesný timing zvládá NP30 rozhodně na jedničku. Stejně tak řízná, dravá „Shallow Bay" z desky „Medicate" od Breaking Benjamin (MP3 128kbps | 16 / 44,1) byla slušná, kupodivu i značně kompromisní formát umí Primare vzít a přehrát příjemně – cítíte sice dramatický propad dynamických kvalit v porovnání s bezztrátově komprimovaným FLAC souborem, ale stále je tu cosi, co žene zvuk dopředu, stále je poměrně plný a hlavně se dá s radostí poslouchat, aniž byste se nějak soustředili na zvukové artefakty v přednesu.

Je fakt, že i když Primare NP30 umí „rozsvítit" i reprodukci empétrojek (samozřejmě v rámci možností), párkrát se nám stalo, že z blíže nespecifikovaného důvodu nešel tento formát pustit. Stalo se to skutečně pouze dvakrát, což tvoří řádově jednotky procent poslouchaných skladeb, ale přeci – možná není náhoda, že výrobce doporučuje použití LAME kodeku ke kompresi MP3 souborů a žádného jiného. Třeba naše vlastní mp3 s „Killing in the name of..." od Rage Against the Machine jsme si neužili, zato zdánlivě stejný soubor na NAS High-End Audio Studia už jsme pustili bez problémů.

I streamer Primare NP30 už je tak daleko, že jasně poznáte výhody hi-res formátů. Nám stačil jednoduchý test v podobě souborů severského vydavatelství 2L. Třeba Haydnův „Smyčcový kvartet opus 76 #5" v podání Engegardkvartetten jsme měli k dispozici jak v 24 / 96, tak v 24 / 192. Je až fascinující, jak velký rozdíl je právě „jen" ve vyšší vzorkovací frekvenci. Právě při porovnávání rozdílů mezi skvělým a ještě lepším oceníte tyhle moderní formáty – jejich kouzlo není v rituálu jako u černých desek, ani v podmanivé jednoduchosti stříbrných kotoučků, je právě v tom, jak snadno oceníte nárůst kvality, jak snadno jsou vidět kroky vzhůru a jak jednoduše si zvyknete na vysoké rozlišení. A také je fajn třeba to, že DSD128 a další formáty s ultra vysokým rozlišením slibují ještě další fascinující vývoj.

Streamer Primare NP30 nepatří mezi levné hračky, ale na druhou stranu v sobě spojuje hodně zajímavé vlastnosti a nadstandardní funkce, takže si za své peníze nekupujete pouze streamer. Pokud budete chtít jednoduchý, minimalistický systém (funkčně i vzhledově), stačí vám bohatě NP30 a koncový zesilovač A34.2. Tahle kombinace se stane díky NP30 vším, co do začátku potřebujete. Streamer totiž umí nejen přehrávat data kdekoliv v síti, má ale také digitální vstupy pro integraci s všemožnými zdroji signálu v domácnosti a díky rozumně fungující regulaci hlasitosti a samozřejmě přepínání vstupů zastane i funkci jednoduchého předzesilovače. A i když v kombinaci s předzesilovačem a D/A převodníkem udělá ještě slyšitelně lepší službu, za svou cenu nabízí i bez nich opravdu hodně. Jeho muzikální, plný zvuk s bohatými detaily a jednoduše podmanivým charakterem vás nechá naplno ocenit kvalitní nahrávky a zvláště vysoké rozlišení, ale na druhou stranu vám ani nevrhne do obličeje (ne)kvalitu velmi obyčejných mp3, což je rozhodně sympatické.

Takže si to shrňme – za necelých 70 tisíc korun dostanete velmi solidní streamer, kterému v této třídě vlastně není co vytknout, dostanete přístroj, který je nádherně vyrobený, který svým elegantním minimalismem doplní jakýkoliv interiér a který se snadno a logicky ovládá pomocí dodané a povedené aplikace. Ačkoliv nepodporuje některé nejnovější, ale stále trochu experimentální kodeky, nabízí naprosto dostatečnou výbavu a ať už jej používáte jako externí zvukové zařízení, nebo jako síťový přehrávač, dočkáte se pohodového, příjemného, klidně sebejistého přednesu s dávkou muzikálnosti. Takhle by to šlo.

Kč 67 990,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ přehrávání bez mezer

+ nádherné provedení

+ poklidný, pohodový zvuk

+ velmi slušné rozlišení

+ možnost řízení výstupní hlasitosti

ZÁPORY

- některé (zatím) nedotažené detaily uživatelské aplikace

- mírné problémy s MP3 a WMA, které se občas prostě nespustily

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: High-End Audio Studio | www.highend.cz 

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha