Je třeba americkou společnost HeadRoom vůbec představovat? Jeden z nejrespektovanějších obchodů se sluchátky, blogů o sluchátkách a hlavně výrobců sluchátkového příslušenství si svou téměř absolutní pověst zajistil nadšeným a hlavně upřímným informováním veřejnosti o „náušním“ vybavení, stejně jako výrobou skvostných zesilovačů, jejichž kategorie sahá od dostupných po absolutní high end. Právě na druhý zmiňovaný konec patří model BUDA.

BUDA není název buddhistického učení, ale prostá zkratka Balanced Ultra Desktop Amp – snad bychom to mohli volně interpretovat jako Symetrický Báječný(*) Stolní Zesilovač (* - dosaďte libovolné slovo,vystihující nekompromisní zaměření). Jde o nejvyšší model v katalogu výrobce, existuje i v nesymetrické verzi, ideálně by – protože je čistě analogový – měl být spojen s firemním digitálně-analogovým převodníkem Ultra Desktop DAC. Další možné rozšíření je možné pomocí napájecího zdroje Desktop Power Supply. V takovém případě se ale cena celé sestavy pravděpodobně přehoupne do šestimístné kategorie.

Možná budete překvapeni, v jak nenápadné skořápce se tento talentovaný zesilovač schovává. Pomineme-li fakt, že BUDA stojí v podstatně na půdorysu listu A5 a na výšku zabere asi totéž co čtyři standardní krabičky od CD, jde hlavně o to, že všechny tvary jsou čistě účelné. Ano, jistý prvek estetiky tu najít můžeme, ale je to spíše vedlejší produkt ideálních rozměrů a tvarování. Působí to tak trochu jako armádní přístup – ostatně když vezmete do ruky kilové hliníkové tělo s výraznými gumovými lemy, díky mírnému vyboulení a černé barvě ve vás prostě vyvolá podprahovou asociaci buď s armádou, nebo třeba s Batmanovým arzenálem. Při prvním pohledu vás určitě také napadne, že zrovna tenhle přístroj by patrně přežil i přejezd tanku.

Malá krabička je přímo posetá konektory a přepínači. Na přední straně kromě označení produktu (v logu je vtipně skrytá stavová LED dioda) najdeme ještě dva smíšené výstupní konektory pro XLR / 6,3mm jack; takové jsou běžné v profi sféře, zde díky nim připojíte buď paralelně dvoje běžná sluchátka, nebo jedna sluchátka se symetrickým vedením signálu. Čtveřice neskutečně maličkých páček (pro pohodlné ovládání doporučujeme pinzetu / párátko / manželčiny prsty) ovládá základní parametry provozu – první zapíná a vypíná zadní pre-out výstupy (takže BUDA může fungovat i jako předzesilovač), druhou si vyberete, zda chcete poslouchat signál ze symetrických či nesymetrických konektorů, třetí aktivuje funkci crossfeed, poslední pak ve třech stupních určuje zisk.

Právě volba zisku umožňuje optimální funkci zesilovače s libovolnými sluchátky. Crossfeed pak zase „organizovaně“ pouští zvuk z jednoho kanálu do druhého a simuluje tak vlastně reálné podmínky, kdy právě díky přeslechům můžeme vnímat polohu zdroje zvuku – logickým posláním crossfeedu je tak zpřesnit lokalizaci a pocit prostoru generovaný sluchátky. Nutno říci, že v současnosti je patrně jediný srovnatelný crossfeed a to v profi stroji SPL Phonitor. Za krátkou poznámku stojí rozhodně i to, že obě varianty analogových vstupů (BUDA je čistě analogový přístroj) jsou oddělené, ne tak jako v levnějších třídách, kde volba vstupu probíhá buď automaticky, nebo tím, že prostě v jednom okamžiku máte připojeno jen jedno zařízení.

Na zadní straně najdete jen dva standardní páry analogových vstupů (symetrické XLR / nesymetrické RCA jak již bylo řečeno), na druhé polovině RCA výstupy pro připojení koncových zesilovačů. Páčka pro zapnutí / vypnutí je stejně maličká jako ty na přední straně. Nic vám samozřejmě nebrání přístroj nechat v zapnutém stavu, přesto by se snad lépe osvědčil klasický kolébkový spínač. Posledním konektorem je ten pro napájení – zapojíte sem buď dodávaný zdroj Astrodyne, nebo upgrade v podobě Desktop Power Supply.

Pro otestování schopností HeadRoom Balanced Ultra Desktop Amp jsme měli k dispozici trojici přehrávačů Pioneer – BDP-LX71, PD-10 a PD-50. Mohli jsme také zkoušet výstup z Pioneer A-10, A-70 a NAD C370, případně z Denon DN-500AV. Kvalitu napájení obstarával IsoTek GII Titan nebo Xindak XF-2000B. Poslouchali jsme převážně přes Audeze LCD3, ale také přes HiFiMAN HE-500, Sennheiser IE8 a Bowers&Wilkins C5. Prví dvoje jmenovaná sluchátka jsme poslouchali pomocí symetrického (s XLR konektory) i nesymetrického zapojení, in-ear sluchátka pak jen přes klasickou redukci mezi dvěma velikostí jacků.

Netřeba chodit kolem horké kaše – BUDA je absolutně tichým zesilovačem, díky čemuž vzniká při poslechu pocit nesmírně transparentnosti, čistoty reprodukce. Chvíle ticha v „Andreas, André“ (Jienat | „Mira“) jsou černočerné, díky tomu skvěle vyznívá každý vznik tónu, jeho průběh i dlouhé doznívání. Údery do bubínků díky obrovské dynamice působí velmi živě – plná kontrola při libovolné hlasitosti zase zaručuje onen tak příjemný pocit nadhledu a sebevědomí v reprodukci.

Lepší výsledky jsme zaznamenali se symetrickým propojení sluchátek – největší rozdíl byl slyšet u „The Beat Goes On“ (Patricia Barber | „Companion“). Akustické nástroje jsou i za normálních okolností velmi dobře separované, ale skutečně špičkové vykreslení jejich hranic, velikostí a pocit vibrující hmoty přichází až při plně symetrickém spojení (typu Denon DN-500AV se streamem 24 / 96 FLAC – symetrický kabel Vincent – HeadRoom BUDA – symetrické kabely Audeze – Audeze LCD3). Pak je skutečnou radostí poslouchat kontrabas Michaela Arnopola, temné, výborně rozlišené, měkce pulsující tóny a barevně syté tóny.

Balanced Ultra Desktop Amp je také precizní a přesný. S jakou precizností a samozřejmostí vykresluje v kombinaci s Audeze LCD3 činely v „Concorde“ od Modern Jazz Quartet, na to byste potřebovali x–settisícovou kombinaci zesilovače a reprosoustav. Jde hlavně o ten pocit samozřejmosti, nenásilnosti, s jakým k vám ševelení proniká, o to, jak přesně a přirozeně je trefená textura materiálu, jak uvěřitelně a nepřehnaně zvuk zní jako komplexní celek. Tohle je prostě a jednoduše první liga současné high fidelity produkce.

V tom nás utvrdí i plná kontrola a přehled, které BUDA s klidem udrží i v náročnějších skladbách – jako příklad vezměme allegro z Mozartova „Houslového koncertu č. 4 – KV218“ (FLAC 24 / 192 | 2L) v podání Marianne Thorsen a TrondheimSolisten. Skladba je dokonale přehledná, můžeme si v ní „číst“, vnímat libovolně nástroje v otevřeném, vzdušném prostoru. I tišší zvuky v pozadí pak ale mají své pevné místo; přestože vše je součástí komplexního a velmi homogenního celku, můžeme se snadno orientovat v tichoučkých tónech mimo hlavní hudební dění. BUDA v tomto ohledu nejde úplně do nejanalytičtějších sfér jako třeba beyerdynamic A1, ale zůstává velmi, velmi uvěřitelný a přitom příjemně muzikální. Co vás ale vtáhne ze všeho nejvíc, to je živost, energie a dynamika, s níž HeadRoom hudbu servíruje.

I formálně ne úplně dokonalé nahrávky umí HeadRoom podat s radostí, důrazem i něhou – třeba „Good Man Is Hard To Find“ od Toma Waitse z alba „Blood Money“ má vřelejší nádech, nejdůležitější je ale celkové vyznění. To zůstává přehledné, velmi dobře čitelné a tam, kde u slabších sestav slyšíme nepříjemnou ostrost, sykavku nebo nesrozumitelně slité party, HeadRoom BUDA udělá pořádek a vnese do reprodukce řád, klid a srozumitelnost.

HeadRoom Balanced Ultra Desktop Amp není levný, ale stále nepatří mezi nejdražší – vezměme například Sennheiser Orpheus (svého času cca 500 000,- Kč) či Singlepower ES-1 (podle výbavy až 20 000 USD). Rozhodně ale patří do první ligy, co se týká zvukových možností. Nejlépe se mu hraje se symetrickým přívodem signálu, stejně jako se symetrickými kabely sluchátek. To se pak dočkáte skutečně fantasticky věrné reprodukce s myriádami detailů, přirozenou dynamikou a opravdu vysokou věrností podání nástrojů i vokálů. Při své do maxima dotažené touze po přesnosti a věrnosti ale HeadRoom nezapomíná na to hlavní, na kouzlo hudby, na pohodu a jemnost, na to, že vás hudbou má těšit a být vám příjemným společníkem. A to zvládá na jedničku. Máte-li některá z high endových sluchátek, ať už pro příklad vyjmenujeme HD800, AH-D7000, T1, HE-500 nebo prostě jakákoliv jiná, u nichž má reálný smysl investovat do podobné kategorie zesilovače, pak by HeadRoom BUDA měl být jedním z, řekněme, tří zesilovačů v nejužším výběru. V podobě kompaktních rozměrům, precizního crossfeed a téměř nezničitelného výrobního provedení vynáší hodně silné trumfy pro zaujmutí vítězné pozice.

Kč 44 990,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ „army grade“ výrobní provedení

+ dost výkonu a kontroly pro libovolná sluchátka

+ věrný, ale přitom zábavný zvuk

+ absolutní ticho pozadí

ZÁPORY

- v podstatě nic, pokud jste srozuměni s cenou

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

HIGH-END AUDIO STUDIO

www.highend.cz  – Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+420 224 256 844

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studio spalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha