Jakkoliv zní jméno Audeze (vyslovujte co nejpodobněji jako slovo „odyssey“) jako by patřilo do některého ze starých, zvučných evropských jazyků, jde o pojmenování čistě americké firmy. Kalifornský výrobce sluchátek se do všeobecného povědomí začal zapisovat až ke konci první dekády jedenadvacátého století – co víc, přestože má ve výrobním programu pouhé dva modely, stačily si oba mezi znalými získat pozici referenčních reprodukčních nástrojů.

Model LCD3 je výše postaveným (nižší příčku okupuje LCD2), s cenovkou v patrech, kam si běžní výrobci netroufnou – však za 50 tisíc můžete mít v podstatě dvoje referenční HD800 od Sennheiser, T1 od beyerdynamic či AH-D7100 od Denonu. Pro malou a novou firmu se tak může zdát odvážné začít s nižším modelem tam, kde ostatní končí a svým topmodelem odskočit do jiného světa. Nicméně první pohled na LCD3 napoví, že Audeze má na vysoké sebevědomí snad i právo.

„Trojky“ jsou skutečně velká a robustní sluchátka. Však také váží 550 gramů, což je po nějaké době solidní závaží na váš krk. Drtivou většinu váhy mají na starosti masivní mušle – jsou uchycené na poměrně tenkých kovových páscích, ty zase visí na tenoučkých tyčkách, pomocí nichž se sluchátka přizpůsobují rozměrům vaší hlavy. Týlní most působí stejně účelně a jednoduše jako již zmiňované části; je pevný a přitom pružný, kupodivu není přehnaně vypolstrovaný, ale na i tak je velmi pohodlný. Plně odpovídá tomu, že musí na vaší hlavě udržet po dlouhou dobu půl kila materiálu.

O co jednodušeji působí „nosné“ prvky, o to ušlechtileji vypadají mušle. Jejich dekor je vyvedený v zebranu, tropickém dřevu s výrazným pruhováním, pocházejícím převážně ze západní Afriky. Je nejen elegantní, ale také náležitě tvrdé a trvalé. Co je ovšem řádně polstrované, to jsou masivní náušníky – můžete si dokonce vybrat, zda chcete „vegetariánskou“ nebo verzi z jemňoučké ovčí kůže (to nám připomíná i fakt, že si můžete v ceně vybrat i to, zda chcete luxusně působící dřevěné pouzdro v hlubokém černém laku nebo „travel case“, neboli patrně i neprůstřelný plastový kufřík). Uvnitř hluboké propasti uvnitř náušníků toho moc nespatříte, ale kde si tam se skrývá „planar magnetic technology“, jak hlásá nápis na mřížce z vnější strany otevřené mušle. Nutno ještě dodat, že přívodní kabel musí být zakončen malými XLR konektory se čtyřmi piny.

To, zač ovšem u Audeze LCD3 platíte, se skrývá uvnitř. Jde o skvělé měniče, dotažené na maximální možnou úroveň. LCD3 nevyužívají princip dynamický, ale „pohon“ planárními magnety – na první pohled princip trochu podobný elektrostatům, nicméně není tomu tak. Na rozdíl od nich totiž nevyužívají dva statory, ale ploché magnety, v případě Audeze neodymiové. V tomto případě jich je 12 na kanál. Samotná membrána je ale i tady nikoliv kónická jako u dynamických měničů, ale plochá jako u elektrostatů; vlastně jde o tenoučkou polymerovou fólii s minimální hmotností, protkanou sítí obvodů – právě ty, vystaveny magnetickému poli, nutí membránu ke kmitavému pohybu v poli mezi magnety a tím k vytváření zvuku. Aktivní plocha membrány je solidních 15,7 cm2. Na rozdíl od většiny podobně technologicky pojatých měničů nevyužívá membrána Mylar, ale vlastní materiál, nazvaný LOTUS. Jeho hlavní výhodou je zvýšená tepelná odolnost, umožňující práci beze změny parametrů při teplotě až 200°C.

Audeze se chlubí tím, že měniče ve svých sluchátkách páruje s přesností na +/- 0,5 dB, takže ani majitel netopýřích uší nemá šanci poznat nevyváženost kanálů. Audeze LCD3 nabízí téměř „mobilní“ nominální impedanci 50 Ohmů, citlivost na úrovni 93 dB a slibují zahrát v plné síle v pásmu 5 – 20 0000 Hz. Výrobce ovšem udává ještě parametr „použitelné rozšíření nejvyšší frekvencí“ až na úroveň 50 000 Hz. Díky nízké mase a silným magnetům navíc nabízí velmi nízké zkreslení pod hranicí 1%, prý i při nejvyšší hlasitosti.

Poslech probíhal za přítomnosti HeadRoom Balanced Ultra Desktop Amp (neboli domácky BUDA), pro srovnání jsme měli k dispozici poněkud níže postavený model HiFiMAN HE-500, byť s podobnou koncepcí. Zdroje signálu nám byl A/V předzesilovač z profi sféry Denon DN-500AV, sloužící též jako solidní streamer, převodník a přehrávač dat z USB pamětí. Pro jistotu jsme měli ještě KingRex UD384, Pioneer BDP-LX71 a sadu přístrojů Pioneer – PD-10, PD-50, A-10 a A-70. Nesymetrické kabely nesly značky Monster Cable, Eagle Cable a QUAD, symetriku pak dodal Vincent. Kvalitu napájení řešil Xindak XF-2000B.

Již od prvních chvil, kdy si nasadíte tyto obry na hlavu, je zcela jasno. Hudba k vám, alespoň v kombinaci s HeadRoom Balanced Ultra Desktop Amp, přichází s tak mizivou mírou zkreslení, že by i nebojácný muž zaplakal. Tuto větu sice napsal již v roce 1979 Douglas Adams, ale v souvislosti s Audeze LCD3 ji nelze nepoužít. Zvuk lehký a transparentní jako u nejlepších elektrostatů, hmotný a hutný jako u nejlepších dynamických sluchátek.

Kromě již zmiňovaného pocitu vás zaujme i nepřehnaný, decentní a přitom naprosto sebevědomý projev. Třeba kontrabas v „The Beat Goes On“ (Pat Barber | „Companion“) je pevný, energický a plný, přitom však díky klidu a nadhledu udržují LCD3 dokonalý přehled o průběhu jednotlivých tónů. Absolutní samozřejmost reprodukce působí v prvních chvílích snad až obyčejně, vše je „prostě přirozené“. Až při zpětném přechodu na jiná sluchátka doceníte tuto věrnost a „obyčejnost“. Basů je akorát, nástroj díky tomu působí velmi uvěřitelně a pevně.

LCD3 se dokonce daří zahrát imponujícím způsobem i varhany, jakkoliv je k tomu většinou potřeba pocit fyzického tlaku. Přesto k vám „Bridge Over Troubled Water“ promlouvá velmi emocionálním, barevným hlasem píšťal a přesto máte pocit, že přímo cítíte onen velký, vibrující prostor kolem sebe. V podání Ivera Kleive („Orgelmusik fra deUSYNLIGE“ | 2009 | 2L | FLAC 24 / 96) a kombinaci BUDA / LCD3 prostě mizí onen pocit sluchátkového poslechu a zůstává zvuk samotný, plný informací. Díky skvělému rozlišení a pocitu obrovské dynamické rezervy můžeme snadno sledovat tón od jeho vzniku až do tichoučkého zániku, vnímat hutný celek nebo se věnovat skvěle odděleným vrstvám včetně odrazů v prostoru.

Že Audeze LCD3 jsou prostá jakékoliv agresivity, ale nabízí skvostné rozlišené, vhled do nahrávky a doslova rozsvítí jakoukoliv vaši nahrávku, to jsme si ověřili na skladbě „Concorde“ (Modern Jazz Quartet | „Concorde“ | Prestige | 2008 | 30653). Vibrafon Milta Jacksona je jiskřivě jasný, údery paliček jsou perfektně přesné a vše je intenzivní, ale naprosto uvolněné. Přesto nedává smysl popisovat jednotlivé zvuky a nástroje, protože to nejlepší předvádí Audeze při reprodukci skvěle propojeného celku. Jednotlivé instrumenty tvoří dokonalý hudební obraz, každý z nich má své místo, svou linku a vy se sice v libovolném okamžiku můžete díky absolutní transparentnosti a čistotě soustředit na jednotlivé tóny a linky, ale úžasně soudržný a prokreslený celek je teprve ten skutečný zážitek.

Množství informací, které vám LCD3 naservírují, je limitováno jen připojenou elektronikou a nahrávkou. Tolik detailů u houslí v „Houslovém koncertu č. 4 (KV 218)“, respektive v „Allegru“ z této skladby (W.A. Mozart | Marianne Thorsen & TrondheimSolisten | 2L | FLAC 24 / 192), nenabídnou snad žádná jiná sluchátka, vyrovnat se tomu mohou snad jen reprodukční systémy z nejvyšších pater highendu s doslova stokrát vyšší cenovkou. Housle jsou fantasticky přirozené, jako byste na ně nahlíželi mikroskopem – LCD3 přesto nezní analyticky, natož nedej bože nepříjemně. Všechno přichází v tak uvolněném, čistém balení, že to lze připodobnit jen ke skutečnému koncertu; vlastně jsou Audeze mnohem realističtější než realita, protože vykreslí naprosto bezchybně jeden každý tón v nahrávce.

Audeze LCD3 vám přehrají naprosto přesně to, co jim pošlete. Když si tak vyzkoušíte Blu-ray audio s diskem seveřanů Jienat „Mira“ (2010 | Jienat | JNCD002), teprve na Audeze doceníte jeho kvalitu. Vokály v „Andreas, André“ jsou naprosto realistické, je to jako mít zpěvačku přímo před sebou. Zpěvu nechybí onen pocit „dospělosti“ a plnosti, rozlišení sluchátek vám dovolí nahlédnout neskutečně hluboko do nahrávky, téměř doslova až do krku Marit Haerta Overli.

Na úrovni, na níž se nachází Audeze LCD3, se jeví jako téměř nadbytečné zdůrazňovat, že tato sluchátka hrají naprosto přesně, lehce, prostě podle nejvyšších standardů high fidelity. To, že patří do absolutního sluchátkového high endu se nepozná ani z dokonalého zpracování, však ani o polovinu levnější top modely zavedenějších jmen nemají s kvalitou problémy. Vítěze „sluchátkových závodů ve zbrojení“ doceníte teprve tehdy, když si na stejné sestavě poslechnete sluchátka jiná, vlastně jedno jaká. I těm nejlepším z ostatních totiž schází k absolutní realitě maličko v každé oblasti – tu by mohly být nástroje trochu dynamičtější, tam zase barvy uměřenější, tak jako ve skutečnosti, onde zase není zcela dokonalý pocit čistota a transparentnosti, jinde jdou sluchátka až příliš po analytických detailech a zapomínají, že hudba je o celku a o emocích.

Audeze LCD3 se daří všechny tyto nešvary obejít, ignorovat – prostě a jednoduše nemít. Jedinou možnou nevýhodou se pak jeví to, že s náležitě věrnou elektronikou už reprodukce některých méně kvalitních nahrávek nemusí být zrovna zábava, protože i když jsou Audeze přes veškerou svou přesnost neagresivní, nekvalitní nahrávka bude zkrátka a dobře znít nekvalitně. Nebude to zdůrazněno až tak jako třeba v případě ultra přesných Sennheiser HD700, ale radost z toho jistě také mít nebudete.

Audeze LCD3 jsou každopádně fenomenálním počinem v oblasti sluchátkové reprodukce. Zvláště podpořeny neméně skvělým symetrickým HeadRoom BUDA vás tato sluchátka zavedou na pokraj zvukového absolutna. Nejdou navíc cestou hypertrofované reality, kdy je všechno až příliš dokonalé, tak detailní a barevné, že to má se skutečností společné možná to samé co animovaný film. Audeze jsou decentní, uvolněná, v žádném ohledu nepřehnaně hrající sluchátka. Kovové struny kytar jsou prostě strunami, kontrabas je prostě velkým nástrojem s hlubokým, sytým „hlasem“, rezonujícím ve velkém těle, ženy i muži používají ke zpěvu skutečné hlasy se všemi nuancemi a charakteristikami, připojená elektronika ovlivňuje zabarvení zvuku a ve výsledku se projevuje i minimální odklon od „neutrality“. Samozřejmosti, říkáte? Ale ano… Protože LCD3 hrají naprosto samozřejmě přesně to, co se nachází ve zdroji signálu a přesně tak, jak jen to umí připojená elektronika. Pokud si vezmete ale sluchátkový zesilovač z nejvyšší ligy, nakrmíte jej nejlepším možným zdrojem a vyberete poctivě provedenou nahrávku, uslyšíte hudbu tak, jako přes žádná jiná současná sluchátka.

Kč 49 990,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ fantasticky transparentní, vzdušný a uvolněný zvuk

+ vysoké rozlišení

+ vynikající kvalita zpracování

+ velmi přirozené, nepřehnané podání

ZÁPORY

- nápor na krk po delším poslechu je značný

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

HIGH-END AUDIO STUDIO

www.highend.cz  – Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+420 224 256 844

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha