2015 07 07 TST Harbeth Super HL5 Plus 1

Harbeth, to je sympaticky svá firma, sídlící v Haywards Heath ne úplně daleko směrem na jih od Londýna. Počet zaměstnanců dodnes ukážete jen za pomoci prstů na rukou, nedělá si hlavu vlastně vůbec s ničím a je autenticky anglická, jako kdyby vypadla z poloviny 20. století. Snad i proto je uvedení nového modelu téhle značky něco jako oslava kulatin - prostě událost s velkým U, které je škoda se nezúčastnit, protože za svůj aktivní život se mnoha takových nedočkáte. Doslova.

Alan Shaw, aktuální "velitel" firmy a ten, který udává konstrukční směr, nedávno přišel s inovací druhého nejrozměrnějšího firemního modelu, kdy se k názvu Super HL5 přidal přístavek "plus". Mimochodem, model HL se jmenoval už úplně první produkt firmy v roce 1977 a šlo o vůbec první reprosoustavy s polypropylenovou membránou. Ale zpět k Super HL5 plus, inovovanému modelu, druhému ve firemní hierarchii.

2015 07 07 TST Harbeth Super HL5 Plus 2

Na první pohled byste nový model od starší generaci nepoznali. Stále jde o starou dobrou designovou variaci na krabici od bot, jde o cosi, co nelze nazvat než krásným úslovím "anglická krása" - ostatně, podívejte se na průměrné britské venkovské děvče a bude vám jasno, o čem se vede řeč. Super HL5 plus jsou tak rozhodně jedny z největších regálovek na trhu, svými ostrými hranami a průzvučnou černou mřížkou přes celou čelní stěnu nijak neskrývají rozměry 63,5 x 32,2 x 31,2 cm (v x š x h) s vnitřním objemem 50 litrů. Možná v tomhle objemu překvapí hmotnost 15,8 kg - ta sice není zanedbatelná, ale rozhodně ani nijak dramatická. Může za to hlavně firemní filozofie takzvané "thin-wall" konstrukce z tenkých MDF panelů, přední a zadní stěnu lze i demontovat. Vlastně jde stále o původní myšlenku starého dobrého BBC monitoru, který si Harbeth (a desítky dalších ostrovních značek) vzal za svůj původní vzor.

2015 07 07 TST Harbeth Super HL5 Plus 3

Super HL5 plus tak nejsou vyslovenou ozdobou interiéru, byť se to do určité míry dá vyladit elegantním stojanem - člověk by až nevěřil, kolik firem vyrábí stojany, určené přesně na rozměry Harbeth. Pokud však na eleganci nedbáte, můžete z Harbeth Super HL5 plus klidně sejmout i zmiňovanou průzvučnou mřížku. Výrobce ale říká, že právě ona pomáhá zlepšit disperzi zvuku a doporučuje jí nesundávat. Za mřížkou najdete tři vertikálně zarovnané měniče a poněkud vyosený bassreflexový nátrubek z plastiku.

Zadní stěna je věru minimalistická. V dolní části je čtveřice reproduktorových terminálů, malých, nenápadných, ale dostatečně robustních pro libovolný kabel. Pak už je tu jen cedulka s typovým označením, to kdybyste náhodou zapomněli, co vám vlastně stojí doma.

2015 07 07 TST Harbeth Super HL5 Plus 4

Tím důležitým prvkem v celé konstrukci jsou ale pochopitelně měniče - tři reproduktory, tři pásma, byť možná v lehce jiném rozložení, než byste čekali. Harbeth dělá Harbethem jeho unikátní středobasový měnič RADIAL druhé generace. Celkový koncept měniče RADIAL prý stál výrobce přes 2 500 člověkodní práce vývojového týmu - to je pro představu nějakých 10 let kontinuální práce jednotlivce po 10 hodinách denně. Slušná porce práce a zkoušení. Základem je polypropylenová membrána (byť výrobce jí označuje jen obecně jako plastikovou a právě kombinace použitých materiálů je jedním z jejích kouzel), v případě Super HL5 plus s průměrem 20 cm. Materiál vyvíjel výrobce za využití kapacit ze Sicence and Engineering Council, což byla mezi lety 1965 a 1994 veřejná instituce, podporující výzkum a vývoj na mnoha vědních polích - mezi jinými právě ve vývoji a výzkumu nových polymerů.

2015 07 07 TST Harbeth Super HL5 Plus 5

Tím bychom měli za sebou zásadní chloubu firmy. Doplňuje jí ještě dvojice dalších měničů. Nejde ale o středotónový a vysokotónový reproduktor, jak byste asi čekali - jde o dvojici tweeterů. Hned nad středobasem je hliníková kopulka s průměrem 2,5 cm, jejíž pohon je chlazen ferrofluidem. Ještě o kousek výš je 2 cm kopulka supertweeteru, jehož membrána je pro změnu titanová a schovaná v maličkém zvukovodu. Lehoučkou membránu rozhýbává systém neodymiových magnetů.

2015 07 07 TST Harbeth Super HL5 Plus 6

Harbeth se rád chlubí také tím, že za léta vývoje dokázali vyrobit unikátně "průchozí" výhybku, díky čemuž se jejich reprosoustavy velmi snadno rozehrávají a hlavně mají vynikající koherenci pásem. Můžeme potvrdit, u Super HL5 plus nemáte šanci vystopovat přechodové frekvence a všechno hraje s imponující celistvostí. Ač výrobce říká, že tenhle model má charakteristickou citlivost 86 dB / W / m a nominální impedanci 6 Ohm, zrovna u Harbeth se tak úplně nemusíte o tyto údaje starat - stačí jen pár Wattů výkonu v podstatě libovolného zesilovače a reprosoustavy ožívají s nebývalou lehkostí. A právě výhybce se udála také největší vývojová změna při konstrukci modelu "plus". Alan Shaw to příliš nerozebírá, ale mezi řečí vyplývá, že tak trochu náhodou při běžném výzkumu pozměnil jen pár skutečných drobností a vyměnil jen maličko součástek a ne krůček, ale skok směrem kupředu byl na světě. Více z něj však nevypáčíte...

2015 07 07 TST Harbeth Super HL5 Plus 7

Harbeth také udává konzervativní, až neoslnivý frekvenční rozsah 40 - 20 000 Hz v běžném prostoru při toleranci +/- 3 dB. Možná by se z 50 litrů vnitřního objemu s bohatým tlumením dalo vylovit ještě pár Hz směrem dolů, ale na druhou stranu si můžete být jisti (na rozdíl od dalo by se říci většiny světových výrobců), že ve slibovaném rozsahu skutečně naplno zahrají.

Harbeth Super HL5 plus jsme poslouchali v místnosti u dovozce ve Vladislavově ulici v Praze, kde jim společnost dělala hlavně elektronika Naim. Hlavním systémem byl Naim Supernait 2 v kombinaci s Roksan Caspian CD jako transportu a Naim NDX jako D/A převodníku. Propojení mezi komponenty i reprosoustavami zajišťovala kompletně kabeláž Black Rhodium, alternativně pak KrautWire. K porovnání byly jak Harbeth Monitor 30.1, tak Harbeth Compact 7-ES3, tak QUAD ESL2805 a Spendor A5r.

2015 07 07 TST Harbeth Super HL5 Plus 8

Harbeth Super HL5 plus jsou notně velké a bas je jejich silnou stránkou; samozřejmě velké sloupky zahrají ještě hlouběji a autoritativněji, na druhou stranu kontrabas v Davisově "All Blues" ("Kind of Blue" | 1997 | Columbia | CK 64935) byl pěkně broukavý a proporčně uvěřitelný, téměř úplný. Zároveň ale každý tón zazněl s mimořádným nadhledem a samozřejmostí, který by mohly závidět i citelně dražší reprosoustavy. Bas je příjemně měkký, uvolněný, každý tón však citelně drnkne.

To, v čem Super HL5 plus skutečně excelují, to je střední pásmo. Vokály a akustické nástroje v prvé řadě. Ale i divočejší "God on the Drums, Devil on the Bass" Katie Melua ("The House" | 2010 | Dramatico | DRAMCD0061) zazněla plně a harmonicky, otevřené a sladké střední pásmo bylo velmi přirozeně prokreslené už od velmi tichých poslechových úrovní. Ale ani na opačném konci stupnice hlasitosti nejsou jiné - hladké, čisté, otevřené a ani náznakem unavující. Měli jsem pocit, že Katie Melua je velmi blízko, transparentnost přednesu je v dané cenové kategorii excelentní. Nástroje měly tělo a důraz, barvy zejména dřevěných instrumentů byly velmi autentické. Nejsilněji tu však vládne pocit uvolněného nadhledu.

2015 07 07 TST Harbeth Super HL5 Plus 9

Činely a vibrafon v "Question and answer" Garyho Burtona ("Like Minds" | 2003 | Concord | SACD-1029-6) hrály lehce, až s náznakem hedvábné jemnosti, ovšem s vynikajícím rozlišením. Každé ťuknutí bylo krásně znělé, možná by si zasloužilo jen o kousek konkrétnější podání. Dozvuk každého tónu však odeznívá s obdivuhodnou plynulostí až na samou hranici rozlišitelnosti, přesto ho tam ještě dokážete zachytit. Je to velmi nenucené. To nejlepší však je způsob, jakým hudba probíhá úplně mimo korpusy reprosoustav - v tom model plus udělal obrovský skok kupředu (asi tak odpovídající obrovskému skoku v pořizovací ceně) a bez ohledu na cenovou kategorii patří k výjimečně talentovaným a je to věru mimořádně příjemný poslech.

2015 07 07 TST Harbeth Super HL5 Plus 10

Super HL5 plus má ještě jeden mimořádný talent, kterým je dynamika. Reprosoustavy se rozehrávají tak neuvěřitelně snadno. Händelova "Hudba k ohňostroji, HWV351" v podání La Stravaganza Köln pod taktovkou Andrewa Manze byla tak živá, až dechberoucí svou samozřejmostí a vnitřním životem. Změny ve výhybce jednoduše katapultovaly Super HL5 plus o třídu nad předchozí model. Kontrola mikrodynamického dění i makrodynamiky vás přiková do sedačky, působí dospěleji, než by odpovídalo stotisícové kategorii a nebude se vám chtít věřit, že tak živý a dynamický zvuk produkují ještě relativně kompaktní stojanovky. A čím výše sáhnete do high endových sfér, tím více rozkvetou a snesou opravdu, opravdu špičkové partnery. I velký orchestr je pod velmi dobrou kontrolou, snad jen ty nejkomplexnější pasáže mají ještě maličké rezervy. Nicméně skutečně překvapivě malé a v rámci cenové kategorie vlastně žádné.

2015 07 07 TST Harbeth Super HL5 Plus 11

Skrze nesmírně transparentní přednes plynou do poslechové místnosti mraky a mraky i velmi drobných detailů. Rozlišení je prostě výborné, prezentace detailů je tak nenásilná a zvuk sám pak čistý jako sklo. Příval informací v "Media vita in morte sumus" od Benediktýnů z kláštera Santo Domingo de Silos ("Chant" | 1994 | MFSL | UDCD 725) až mrazí v zádech - možná z toho, že skoro cítíte chlad chrámového prostoru, kde se nahrávalo. Pravdou je, že Harbeth hrají velice muzikálně, lehce při tom ohlazují ostrost třeba u sykavek. Způsob, jakým je mnichům při zpěvu rozumět, patří do výsostně high endových vod. Reprodukce je téměř úplně zbavená hmoty reprosoustav, volná a živoucí.

2015 07 07 TST Harbeth Super HL5 Plus 12

Už jsem řekli, že veškeré hudební dění, v podstatě nezávisle na nahrávce, vystupuje mimo reprosoustavy - před ně, za ně, ale i vedle nich; nejen dovnitř do poslechového trojúhelníku, ale i ven. Super HL5 plus tak jako kdyby se hudebního vyprávění ve Stingově "I Hung My Head" ("Symphonicities" | 2010 | Deutsche Grammmophon | 274 2537) ani neúčastnily, jako kdyby hudba hrála prostě sama od sebe. Lokalizace nástrojů je velice snadná, scéna široká a hluboká, plastická, s precizní spojitostí. Harbeth udržují naprostý pořádek, je zážitek sedět doslova uprostřed hudby s reálnými proporcemi.

Super HL5 plus jen tak nerozhodíte a zahrají s bezprostředním nadšením cokoliv jim poustíte. Ať už je to třeba "Little Alligator" Steva Vaie ("Fire Garden" | 1996 | epic | 485062 2), kdy nás zavalil mohutným, pumpující zvuk, odvážný a energický, nebo to byl klasický "Perfect Sense" z "Amused to Death" Rogera Waterse (1992 | Columbia | 468 761 2). Až koncertní atmosféra, plynulost a sytost přednesu je nesmírně podmanivá a zábavná.

2015 07 07 TST Harbeth Super HL5 Plus 13

Harbeth Super HL5 plus se nepopiratelně povedly. Stále mají tradiční anglickou estetiku / neestetiku, ale to, co produkují, to je esence přirozené ostrovní muzikálnosti a čistoty, je to monitorový, ale již velký, v podstatě plnorozsahový přednes se skvělou dynamikou a hlavně úchvatnou prostorovostí. Díky tomu jakákoliv hudba plyne jako Mississippi - velká, klidná, ale mocně strhující. Zvuk je možná o něco jemnější a hladší, ale důrazný a sytý. Pásma jsou pak skvěle propojená, je to skutečně spojitý, návykový a bezprostřední zvuk, s kterým je hrozně dobře, který si můžete pustit jen na pozadí, nebo se jím nechat unést. Tak či tak, hrát přes Super HL5 plus je velice příjemný zážitek.

MĚŘENÍ

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo v uzavřeném semireverberantním prostoru o výměře podlahové plochy 50 metrů čtverečních. Prostor je mírně akusticky speciálně upraven. Měřeno bylo pomocí software ATB PC Pro vždy v pěti cyklech, vybrána byla střední křivka. Všechna měření probíhala na sestavě zmíněné v hlavním textu s vždy stejně nastavenou úrovní hlasitosti. Měřeno pomocí PCM stopy o vzorkovací frekvenci 48 kHz s 1/3 oktávovým vyhlazováním.

2015 07 07 TST Harbeth Super HL5 Plus m1

Super HL5 plus jsou vlastně velmi vyrovnané, jen s lehkým zvýšením kolem 300 Hz, které bude mírně "nafukovat" přednes. Je ale vidět naprosto jasně, že na slibovaných 40 Hz reprosoustavy hrají již v plné síle, pod touto hranicí na druhou stranu utichají poměrně dost rychle. Křivka je ale hladká a bez rychlých přechodů.

2015 07 07 TST Harbeth Super HL5 Plus m2

Impedance je spořádaná, jen kolem 20 kHz se propadá někam na úroveň 3 Ohmů. Přesto jako celek nebudou Super HL5 plus výrazně složitou zátěží.

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [< 20m2] [ ✓] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ ✓] | VELKÁ (> 40m2) [ ✓]

Kč 115 000,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ až nepochopitelně holografický prostor

+ dynamika

+ přirozená plynulost přednesu

+ lehkost a muzikálnost

ZÁPORY

- nárůst ceny oproti předchozímu modelu je dost velký

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: KAS Audio | www.kasaudio.cz 

Audiohappening 2024

XAVIAN Virtuosa Anniversario & Riviera Labs Levante

Perfect Sound Group

Denon PerL Pro - True Wireless sluchátka do uší

AV Center

Thrill Audio

Horn Distribution

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

RP Audio

Mareka Audio

TYKON

Dynaudio EMIT

Perlisten reprosoustavy

Gramofony Robert Meyer

HIFI GUIDE

Akustik Design | prostorová akustika pro náročné

Audiofeel | LAB12

 

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

[1] HLAVNÍ SESTAVA
[2] NEARFIELD SESTAVA
[3] STŘEDNÍ SESTAVA
[4] VINYLOVÁ SESTAVA
[5] MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Norma Revo SC-2 [1] + [4]
Norma Revo PA 160 MR [1] + [4]
Musical Fidelity M8xi [2]
Grandinote Shinai
Cambridge CXA81 [3]

ZDROJE SIGNÁLU:

Métronome DSC [1]
Métronome Le Player 3 [1] + [2]
EverSolo DMP-A6 [3]
OPPO UDP-205 [1]
Roon [1] + [2]
EverSolo DAC-Z8 [2]
Apogee Groove [5]
Cambridge CXC [3]
Zidoo Z9X Pro [1] 
Zidoo Z9X [2]
SONY BDP-S1200

REPROSOUSTAVY:

KEF Blade One Meta [1]
Fyne Audio F1-5 [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]
Magnat Monitor Supreme 102

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana ML
+ VPI ADS
+ HEXMAT Eclipse
+ HEXMAT Molekula
+ IsoAcoustics Gaia III
Grandinote Celio [4]
Rega Atlas MK2
AVID Level 45
HANA EH
DS Audio ST-50

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Valhalla 2 (bi-wire jumper) [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
InAkustik LS-1603 [2]
ZenSati Authentica

SIGNÁLOVÉ XLR
KrautWire Super Symetric Gold [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
Nordost Red Dawn
ZenSati Authentica [2]
Cable4 Superblack [3]
TelluriumQ Black
Vincent Premium

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]+[4]
Nordost Red Dawn
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur
AudioQuest Mackenzie
Cardas Clear (sluchátka)
Dynamique Audio Halo 2 (sluchátka) [5]

DIGITÁLNÍ
SOtM dCBL-CAT7u [1] 
SOtM dCBL-CAT7 [1]
SOtM iSO-CAT6 [1]
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
AudioQuest Carbon 48 [1]
Wireworld Platinum Starlight (USB) [2]
Dynamique Audio Horizon 2 (coax) [3]
Dynamique Audio Horizon 2 (USB)
Nordost Blue Heaven (coax)
Nordost Purple Flare (USB) [5]
2x AudioQuest Jitterbug FMJ [2]
AudioQuest Jitterbug [2]
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI) [2]
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Nordost Valhalla 2 [1]
Cardas Clear Beyond XL C19 [1]
VYDA Laboratories Orion [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premier [2]
IsoTek EVO3 Optimum [2]
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

samostatný přívod a fáze 1x25A [1] 
GigaWatt G-C20A 2P (jistič)
GigaWatt LC-Y EVO (kabel)
GigaWatt G-044 (zásuvky)

IsoTek V5 Sigmas [1]
Norost QSource [1]
SOtM sPS-500
IsoTek V5 Titan [2]
IsoTek V5 Polaris
IsoTek EVO3 Corvus [1]
Nordost Qbase Qb8 [3]
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

Focal Clear [2]+[5]
Denon PerL Pro [5]
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

SOtM sNH-10G & sCLK-EX [1]
SOtM iSO-CAT6 SE [1]
SOtM iSO-CAT7 [1]
Solid Tech Feet of Silence [1]
Solid Tech IsoBlack [1]
Cardas Multi Blocks [1]
Nordost QKore 6 [1]
Nordost QKore 3 [2]
Nordost Sort Kones [1] + [2]
Nordost Sort Lift [1]
Nordost QPoint [1] + [2]
Nordost Ti Pulsar Points [2]
IsoAcoustics Orea Indigo [2]
IsoAcoustics Gaia I [1]
IsoAcoustics Gaia III [3]
IsoAcoustics Aperta [2]
AudioQuest Fog Lifters [2]
AudioQuest Noise-Stoppers [1] + [2]
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic [1] + [2] + [3]
akustické prvky ASI Sugar Cubes [2]
SONOS One SL
65" UHD Philips 65OLED806 [1]
VPI HW16.5

MĚŘENÍ:

Clio Pocket 2.11
Room EQ Wizard
miniDPS UMIK-1
miniDSP H.E.A.R.S.
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor
Xavian Mondiale II

NÁBYTEK:

zakázkový stolek z 5 cm masivu [1]
Norstone Stäbbl [3]
NEO HIGH END Tripod [2]

Amarock Studio | Audio Solutions

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 avs Elfton Elevator - Scan-Speak Ellipticor High-End Audio Studio Roth Audio DiokAudio

Perfect Sound Group

CPT Praha AQ STUDIO Amarock Studio - špičkový zvuk Studio Hifistyl

Monitor Audio Hyphn

BSS Praha | Cabasse

Sonus faber & McIntosh - nejlepší reprosoustavy a zesilovače

  Studio Špalíček Ostrava - nejlepší hifi studio WDQ | EverSolo & Zidoo & Emotiva & Storm Audio VOIX

Audiohappening 204

Amarock Studio | luxus Kalista a Rockport Technologies