2016 06 06 TST Dynaudio Excite X14 1

Dánští Dynaudio patří ke značkám, které relativně silně rozdělují audiofilskou populaci - jedni se jejich zvuku nemohou nabažit, druzí ho zas nemohou vystát. Možná ale i to něco svědčí o tom, že Dynaudio si stojí za svým stylem, za svým zvukem a ví, co chce vyrábět. Řada Excite je pak vstupenkou do dánského zvuku, kompaktní regálový model X14, který se vyrábí i v aktivní verzi, pak zase prvním krokem právě do téhle řady.

Excite X14 jsou skutečně kompaktní - jejich kabinety z klasických MDF desek potažených pěkným dřevěným dekorem nebo opatřené hlubokým lakem váží jen 6,5 kg při rozměrech 17 x 28,5 x 25,5 cm (š x v x h). Téměř celou čelní stěnu zabírá dvojice měničů s hliníkovými obrubami, boční hrany jsou mírně zkosené, jinak mají ozvučnice nejklasičtější možný tvar.

2016 06 06 TST Dynaudio Excite X14 2

Zadní stěna hostí hlubokou vaničku s jediným párem vzhůru natočených reproterminálů, dostatečně bytelných pro libovolně robustní kabely s libovolným typem zakončení. V horní části vidíme vyústění plastikového bassreflexového nátrubku. Svým pojetím tak jsou Excite X14 ztělesněním patrně nejběžnější koncepce regálových reprosoustav - dvě pásma a bassreflex.

O tóny nejvyšší se stará kopulka s měkkou membránou o průměru 2,7 cm, basy a středy vyzařuje 14ti centimetrová membrána z materiálu MSP (polymer z hořčíkového silikátu) na tenkém, pevném závěsu. V obou měničích se prohání lehké cívky z hliníkového drátu, poháněné relativně velkými magnety.

2016 06 06 TST Dynaudio Excite X14 3

Výhybka se strmostí 6 - 12 dB / oktáva dělí pásma na hranici 1 900 Hz, nominální impedance činí 8 Ohm (ač některé zdroje uvádí 4 Ohmy), charakteristická citlivost 85 dB / 2,83 V / 1 m je spíše průměrná. Udávaný frekvenční rozsah 50 - 23 000 Hz v toleranci +/- 3 dB se jeví jako realistický s ohledem na velikost měničů a ozvučnice.

Malé Dynaudio Excite X14 jsme poslouchali zejména na kompaktním systému Bluesound, zejména Powernode 2 a Node 2, ke slovu přišel i Naim Nait XS nebo Cambridge CXA80, jako alternativní zdroje signálu tu byly OPPO BDP-105D, Apogee Groove, VPI Scout, ASUS Xonar Essence One MUSES MKII nebo Cambridge CXC. Srovnávalo se s Harbeth Monitor 30 a Xavian Perla. Propojeno bylo kabely ZenSati Authentica, TelluriumQ Silver a Black, ale i různými kabely KrautWire.

2016 06 06 TST Dynaudio Excite X14 4

Přestože jsou Excite X14 relativně malé a neočekávali jsme žádnou výraznou basovou "nálož", kontrabas ve "First Song" z desky "When the heart dances" Laurence Hobgooda (FLAC | 24 - 192) byl přeci jen objemově i co do hloubky citelně omezený. Do plných hlubin kontrabasu se tak jednoduše nepodíváte, Dynaudio, zdá se, celkově sází spíše na přesnost a kontrolu, spíše než na objem. Definice je vlastně na danou třídu excelentní a pokud hledáte pevný, konturovaný bas, pak tady ho se správným zesilovačem rozhodně najdete, stejně jako pocit impulsu a "šťouchnutí". Pokud ale chcete hloubku, tak třeba takové Xavian Perla jdou rozhodně citelně hlouběji.

Hlasy sboristů společně se smyčcovými nástroji zní v Händelově "Aleluja" z "Mesiáše" (FLAC | 24 - 88,2) s lehce tvrdším nádechem, zato ale opět velmi jasně, pevně a čistě, reprodukce je navíc příjemně rychlá a transparentní, až maličko technicky precizní, spíše než muzikální. Moc se nám líbilo, jak Excite X14 už dokázaly vokální linky uspořádat a dát jim zaostření, konkrétnost a jasnou, pevnou vládu. Hlasy tak sice nezní tak "hezky", ale zato jim je velmi slušně rozumět.

2016 06 06 TST Dynaudio Excite X14 5

Nejvyšších tónů pak je víc než dost, objemově se rozhodně neztrácí, stejně jako se neztrácí svou nemalou energií - tenoučké tóny kovových perkusí ve "Wichita Lineman" Barb Jungr (FLAC | 24 - 44,1) měly výtečně trefený kovový charakter, skvělou znělost a každý tóny měl bleskurychlý, čistý nástup a celkově mají Excite X14 až nečekaně dobré rozlišení, jednotlivá cinkátka jsou oddělená a jasně vnímáte, že jde o velkou sestavu mnoha kovových prvků. Na druhou stranu přes veškerou znělost jejich dozvuk utichá poměrně rychle a při vyšších hlasitostech se zdá,že objemu je až příliš.

U dynamiky v Mozartově "Lacrimosa" z "Rekviem v D moll, K 626" (FLAC | 24 - 192) bylo opět cítit, že Dynaudio Excite X14 jsou ve své cenové třídě jedny z nejrychlejších, mají pěknou transparentnost, ale jsou spíše precizním středovýškovým monitorem - zátah v basech jim prostě poněkud schází, dynamika smyčců ale obecně vůbec nebyla špatná, zdá se, že reprosoustavy se rozehrávají snadno a reagují snadno i na pokyny obyčejnější elektroniky. Plnou dynamiku orchestru ale nepojmou (což ale plně ostatně v žádné reprosoustavy této cenové třídy), navíc i přes svou rychlost prostě obecně působí trochu méně úderným dojmem.

2016 06 06 TST Dynaudio Excite X14 6

Jestli něco Dynaudiím jde, tak je to prezentace detailů - ve "Spanish Harlem" Rebecy Pidgeon ("Chesky Ultimate Demonstration Disc" | FLAC | 16 - 44,1) bylo cítit i vzduch, reprodukce byla velmi čistá a transparentní a až trochu směrem do analytiky - přesto ne agresivní. Hlas byl vystřižený jako kompaktní a zřetelně plastický, bohatý na detaily, které Excite X14 zdánlivě trochu vystrkují kupředu a vyloví i poměrně jemné nuance z pozadí.

Excelentně si pak Dynaudia poradí s podáním prostoru (tedy z nepříliš velké poslechové vzdálenosti - nemusí být tak blízko jako třeba KEF LS50, ale ze tří a půl metru a víc už to nebude úplně ono). V "Diamonds" od Aanonymous Band ("Feelings" | FLAC | 24 - 48) šla scéna jasně do hloubky až poměrně daleko za reprosoustavy, stejně tak do šířky bylo jasně patrné vymanění z hmoty ozvučnic (tedy při vhodně nastaveném poslechovém trojúhelníku), nástroje byly rozložené jak kolem středu, tak za sebe, scéna byla jasně plastická, čitelná a homogenní, také citelně vzdušná, prostě velmi pěkně zvládnutá - ostatně to je jedna z ctností dobře udělaných dvoupásmovek.

2016 06 06 TST Dynaudio Excite X14 7

Díky svému pevném zvuku dokázaly Excite X14 také velmi slušně vystihnout ráznost, energii a dravost ve "Still Hurts" od Therapy? ("Disquiet" | FLAC | 16 - 44,1) a zvukovou kouli už rozumně rozplést tak, aby jednotlivé nástrojové linky byly srozumitelné. Hlavní je ale rychlý, energický zvuk s důrazem, byť i tady pro dokonalou atmosféru trošku scházel basový fundament.

Celkově jsou Dynaudio Excite X14 velmi slušné kompaktní reprosoustavy a pokud jsou pro vás důležité hodnoty jako skvělá prostorovost, pocit precizního podání detailů a rychlý, transparentní přednes, pak pro vás můžou být Excite X14 zajímavé. Trochu jim schází objem basového základu, takže nejsou úplně perfektní pro náročnější akustickou hudbu typu orchestru nebo kontrabasu, stejně jako právě tam nejvíce cítíte určitý maličký krůček, který jim také schází k dotažení pocitu dynamického důrazu nejlepších konkurentů. Pokud ale chcete ozvučit menší prostor, můžete sedět nedaleko reprosoustav a posloucháte hlavně pop, rock, vokály a všeobecně hudbu, která ocení detailnost a až jakousi "monitorovitost", pak si patrně Excite X14 můžete dobře užít.

MĚŘENÍ

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m ve výšce mezi tweeterem a středotónovým měničem, v uzavřeném semireverberantním prostoru o výměře podlahové plochy 50 metrů čtverečních. Prostor je standardně zatlumen, ovšem bez rozsáhlých akustických úprav, a proto jsou naměřené hodnoty interpretovatelné jako 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 – 200 Hz ovlivněné akustickými parametry prostoru – konkrétně mírným zdvihem na basech. Měřeno bylo pomocí software ATB PC Pro vždy v pěti cyklech v různou denní dobu (kvůli rušení z exteriéru), vybrána byla vždy střední křivka. Všechna měření probíhala na NAD C370 a Pioneer BDP-LX71 s vždy stejně nastavenou úrovní hlasitosti. Měřeno pomocí PCM stopy o vzorkovací frekvenci 48 kHz s 1/3 oktávovým vyhlazováním.

2016 06 06 TST Dynaudio Excite X14 m1

Plný nástup reprodukce mají tyto kompaktní reprosoustavy někde u hranice 70 Hz, za v rámci kategorie vzorně vyrovnané lze považovat to od 150 do cca 5 000 Hz. V pásmu nad touto frekvencí lze zahlédnout lehoučké zvýšení, kolem 150 Hz pak zase propad. Pokles energie pod 70 Hz je pak poměrně dost rychlý.

2016 06 06 TST Dynaudio Excite X14 m2

Impedance je bezproblémová, nejníže padá jen kousek pod hranici 5 Ohm, nestoupá nad cca 17 Ohm a Excite 14 tak budou snadnými partnery pro elektroniku.

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [< 20m2] [ ✓] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ +/- ] | VELKÁ (> 40m2) [ × ]

Kč 28 700,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ pěkné zpracování

+ velmi pěkný prostor

+ vynikající střední pásmo

+ detailní, čistý přednes

+ rychlý, utažený zvuk

ZÁPORY

- trochu postrádají hutnější basový základ

- trochu schází dynamická údernost

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Ketos | www.ketos.cz 

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha