2015 07 14 TST BW 805 Diamond Maserati 1

Bratři Alfieri, Bindo, Carlo, Ettore, Ernesto a Mario založili v roce 1914 v italské Modeně malou značku, lokálního výrobce sportovních vozů, která přežila jako jedna z mála takových až do dnešní doby. Do dnešní doby také nese rodinné jméno zmíněných bratrů - Maserati. Stejně tak nese od roku 1926 nezaměnitelný emblém trojzubce. Italové mají, alespoň můžeme-li generalizovat, cit pro design a luxus, nejinak to pak platí pro vozy Maserati. Do nich dodává ozvučení neméně prestižní, stylová a luxusní firma, angličtí Bowers&Wilkins. Vzájemná spolupráce je však obousměrná, proto i Maserati dělá "službičku" pro B&W - pomáhá jim s luxusním provedením monitorů z nejvyšší řady, s modelem 805 Diamond.

Malé 805 Diamond jsou ve stotřicetitisícové kategorii populárním zbožím, zejména jejich tweeter s lehoučkou a ultra pevnou diamantovou membránou je prostě excelentní. 805 Diamond Maserati nejsou jiné. Vlastně v ničem, kromě povrchového provedení - to na běžných 805 Diamond je skvělé, ale to, s čím výrobce přišel v modelu Maserati, to je prostě luxus.

2015 07 14 TST BW 805 Diamond Maserati 2

Ale vezměme to od začátku...

Řada 800 Diamond patří k respektovaným stálicím high endového světa, model s pětkou na konci je pak jejím základním kamenem, jedinými regálovými reprosoustavami této série a jedinými dvoupásmovkami. Jejich 12 kg ozvučnice jsou kompaktní, s výškou 41,8, šířkou 23,8 a hloubkou 35,1 cm nevybočují z běžných průměrů regálovek.

2015 07 14 TST BW 805 Diamond Maserati 3

Samotné tělo 805 Diamond Maserati má vlastně jediné dvě rovné plochy, těmi je čelní stěna se středobasovým měničem a bassreflexovým nátrubkem typu Flowport (ten je charakteristicky "poďobaný" podobně jako golfový míček a právě ze stejného důvodu - aby se proudící vzduch v malých prohlubních uklidnil) a podstava. Zbytek je organicky oblý, směrem dozadu se zakulacuje a zadní připomíná tak trochu tvary nějaké luxusní lodi. Horní vypouklá stěna pak hostí tweeter, uzavřený ve zvláštní, na utlumeném spoji usazenou ozvučnici Nautlius - jde o zužující se tubus, který svůj původ odvozuje z konstrukce ikonických reprosoustav Nautilus a jde o jedno z poznávacích znamení vyšších firemních modelů.

2015 07 14 TST BW 805 Diamond Maserati 4

Ve špičce zadní strany se nachází čtveřice luxusních reproduktorových terminálů a maličký typový štítek. Toť vše. Přední stěna je od kraje ke kraji vyplněna středobasovým měničem s masivním gumovým závěsem, typickou žlutou membránou a širokým lemováním hliníkovým páskem s přiznanými šrouby. Pod ním je už jen zmiňovaný nátrubek s tenoučkým hliníkovým rámečkem a ještě o kousek níž logo výrobce. Vše působí harmonicky, čistě a přestože tyto linie jsou ve svých základech pěkných pár let staré, stále působí moderně a elegantně.

2015 07 07 TST Quadral Orkan aktiv 5

Samostatnou kapitolou modelu Maserati jsou pak použité materiály. Přední a horní stěna je potažena měkkoučkou kůží v černé barvě, kterou najdete i v interiérech italských vozů. Stejně tak přírodní dýha z očkového javoru, pokrytá mnohavrstvým, nádherně zpracovaným lakem. Stejná dýha v kombinaci se štědrým množstvím hliníku je použita na dedikovaných stojanech, které dostanete v ceně. Ostatně, ještě aby ne s takovým příplatkem. Stojany mají chytře ukryté průchody pro reproduktorové kabely, ač ty audiofilsky provedené a mohutně opletené tam určitě neprovléknete.

2015 07 14 TST BW 805 Diamond Maserati 6

Ozvučnice samotná je vyrobena za pečlivě ohýbaných MDF desek a vyztužena vnitřním systémem Matrix, který celek zpevňuje a také uklidňuje vnitřní pohyb vzduchu. Díky tvarům ozvučnice je vznik nežádoucího stojatého vlnění omezen na minimum.

2015 07 14 TST BW 805 Diamond Maserati 7

Použitý středobas má průměr membrány 16,5 cm a žlutá barva naznačuje použití tkaného Kevlaru. Výškáč má pak stejnou kopulku s průměrem 2,5 cm, pokrytou vrstvičkou umělého diamantu, jakou najdete i na nejvyšším firemním modelu. Osazení výhybky a měničů je totožné jako v základním modelu 805 Diamond, stejně tak jsou totožné i všechny parametry.

2015 07 14 TST BW 805 Diamond Maserati 8

Bowers&Wilkins 805 Diamond Maserati hrají ve frekvenčním pásmu 49 - 28 000 Hz (+/- 3 dB), respektive si umí sáhnout až na 42 Hz (+/- 6 dB). Citlivost 88 dB / 2,83 V / m patří k vyšším, ale přesto patří tyto reprosoustavy k výrazně "hladovým" a nerozehrávají se úplně automaticky. Impedance 8 Ohm má přiznaný pokles na 4,7 Ohm, což patří do "bezpečných" sfér. Měniče si práci předávají na úrovni 4 kHz.

2015 07 14 TST BW 805 Diamond Maserati 9

Bowers&Wilkins 805 Diamond Maserati jsme poslouchali zejména na sestavách Classé Sigma, Audionet PRE G2 / MAX, Naim Nait XS / CD5si a Cambridge CXA80 / CXN / CXC, srovnávalo se s Harbeth Monitor 30, Sonus Faber Chameleon B, Xavian Perla a Xavian Bonbonus, okrajově i s GoldenEar AON 3 a Triton Three. Propojeno bylo vždy signálovou kabeláží TelluriumQ Black a reprokabely TelluriumQ Silver.

2015 07 14 TST BW 805 Diamond Maserati 10

805 Diamond Maserati jsou poměrně kompaktní reprosoustavy, umí ale zajít docela hluboko, takže ani velký kontrabas v Hobgoodově "New Orleans" ("WHen the heart dances" | 2008 | Naim | naimcd112) nepůsobí ploše. Na dané rozměry je jeho podání dokonce výborné, téměř máte pocit, že se do reprosoustav "vejde" (ale jen téměř). V nejspodnějších oktávách už ale měnič neumí dát zvuku tu správnou váhu a důraz, to je ale samozřejmé. Tam kde "stačí" je ale tón pevný, dobře artikulovaný, musíte k tomu ovšem mít adekvátní elektroniku s impulsem a dostatkem výkonu. Bas není suchý, má dobré kontury a pevnost, tón umí brouknout, i když infrasonickou vlnu vaší poslechovou místností rozhodně nepošle.

2015 07 14 TST BW 805 Diamond Maserati 11

Střední pásmo vykreslují 805 Diamond Maserati podle nejlepších mravů dvoupásmových monitorů - kompaktně, čistě a s jasným zaostřením. Třeba "You don´t know what love is" Cassandry Wilson ("Blue Light Till Dawn" | 1993 | Blue Note | CDP 077778135722) nabídla krásně konkrétní hlas s velmi dobrým prokreslením, byť třeba sykavkám B&W nic neodpustí a kde zanechal zvukař ostrost, tam jí také uslyšíte. Přednes je prostě přesný a energický, nahrávkám příliš neodpouští, zato je ale zvládá pročistit a otevřít. 805 Diamond Maserati nejsou úplně vřele hrající, takže třeba dřevěný korpus kytary jasně rezonuje, na druhou stranu nemáte takový ten vřelý pocit. Zato kov strun je podaný špičkově, svou barvou i tím, kolik informací vám malé monitory umožní slyšet.

2015 07 14 TST BW 805 Diamond Maserati 12

Tweeter s diamantem potaženou membránou patří k tomu nejlepšímu, co můžete sehnat. Prokázal to při prezentaci vibrafonu a činelů ve skladbě "Angel Eyes" od Modern Jazz Quartet ("Fontessa" | Atlantic | 817773687-2). Každý kovový tón byl jasný, křišťálově čistý a pronikavý. Skvělou práci odvádí tweeter i v tom, jak konkrétně dokáže "prodat" vlasově tenký cinkot kovových perkusí, jasných jako sklo. Přitom ale není zvuk ostrý, jen a pouze znělý a ultimativně čistý. Jemnost rozlišení je okouzlující, tolik detailů a k tomu taková přesnost, to budí až holografický dojem, přibližuje vás to bezprostředně k nástroji.

2015 07 14 TST BW 805 Diamond Maserati 13

Haydnova "Symfonie v G dur" z cyklu londýnských symfonií v podání newyorských filharmoniků, vedených Leonardem Bernsteinem, ukázala na solidní dynamické schopnosti B&W 805 Diamond Maserati. Pravda, chybí jim pocit tahu pěkně od podlahy, zato jsou velmi silné v kompaktnosti a pevnosti celého přednesu. Větší orchestr tak v dynamických špičkách nemá sílu, kterou mu propůjčí velké mnohalitrové ozvučnice, zato má kontrolu a přesnost, které se těm velkým zase tak často nedostává. Vezmeme-li ovšem třeba dynamiku smyčcové sekce, tak ta je na danou cenovou kategorii (a teď myslíme tu, kam 805 Diamond patří bez příplatku za Maserati provedení) rozhodně víc než dobrá, nástroje mají svou hloubku a působí živě.

2015 07 14 TST BW 805 Diamond Maserati 14

Bowers&Wilkins 805 Diamond Maserati jsou živěji, aktivněji laděné, veškeré detaily tak dostáváte naservírovány na stříbrném podnose (nebo spíše diamantovém?). "Little Umbrellas" Franka Zappy ("Hot Rats" | 1995 | Rykodisc | RCD 10508) byla velmi transparentně podaná, expresivní a čím výš jsou tóny ve frekvenčním pásmu, tím analytičtěji a jasněji zní. V podání 805 Diamond není prostor pro nějaké slévání zvuků nebo nekonkrétnost, dokážou si udržet přehled a jistotu, definici i čistotu. Detailů je požehnaně, B&W nástroje zvládají umístit do přirozeně působících vrstev. V tomto jsou 805 Diamond Maserati ortodoxními anglickými monitory.

2015 07 14 TST BW 805 Diamond Maserati 15

Stejně tak umí vykouzlit vynikající prostor, musíte si s nimi ale maličko pohrát. Nejsou zase tak citlivé na vzdálenost od zadní stěny díky bassreflexu vpředu, ovšem zaslouží si mít kolem sebe něco prostoru a rozhodně musí být natočeny směrem na vás. Pak vás ale odmění, jak ukázala "The Look of Love" Diany Krall ("Live in Paris" | 2002 | Verve | 065 109-2). Prostor se poskládá do nesmírně soudrženého a pocitově provázaného celku, neomezuje se na šířku reprosoustav, ale opouští jejich korpusy, protahuje se jak mírně za ně v pravolevém směru, tak hlavně hodně do hloubky. Scéna se jeví pevná a lokalizace nástrojů naprosto přehledná. Vůbec pevnost je tu hlavním kritériem, byť zase nemáte pocit úplně vzdušnosti.

2015 07 14 TST BW 805 Diamond Maserati 16

Bowers&Wilkins 805 Diamond Maserati nejsou klasicky ostrovní muzikální, spíše mají tendence z vyrovnanosti sklouzávat lehce do analytického přednesu. V "Mr Tambrourine Man" Boba Dylana ("DYLAN" | 2007 | Columbia | 88697 161312) jsme tak ocenili přesnost a konkrétnost, pohodu do reprodukce ale budete muset dostat spíše charakterem elektroniky. Pokud 805kám ale vše sedne a vyladíte jim systém, poslouchají se snadno, lehce a neúnavně, i když jsou tak zřetelné, znělé a jasné. Umí vás ovšem vtáhnout do dění podobným způsobem, jako vám filmový zážitek prohloubí sledování v HD kvalitě.

2015 07 14 TST BW 805 Diamond Maserati 17

Bowers&Wilkins 805 Diamond jsou vynikající malé monitory, určené zejména do menších prostor a těm, kteří se nebojí otočit si hlasitost alespoň na střední úroveň a mají rádi přesný, jasný zvuk se spoustou energie. Bowers&Wilkins 805 Diamond Maserati jsou stejně takové, jen v ještě hezčím, luxusnějším provedení. Jenže právě to je i jejich slabinou, protože - ač chápeme příplatky za luxus - dát 100% ceny "jen" za hezčí povrch, to už chce opravdu nadšení. Ale pokud vám doma stojí jedno Maserati v garáži, provedení Maserati je patrně nejrozumnější cestou, jak si produkt s ikonickým trojzubcem postavit i v obýváku, aniž by vás zbytek rodiny měl za pomatence. To, že po zvukové stránce jsou 805 Diamond Maserati konkurencí pro stodvacetitisícové bedny (kde ale patří rozhodně k těm výborným) a ne čtvrtmilionové, to je jen malé připomenutí na okraj... Nicméně protože jde o poměrně výrazně limitovanou edici, může se za pár let stát sběratelskou kuriozitkou se zajímavou hodnotou.

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [< 20m2] [ ✓] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ ✓] | VELKÁ (> 40m2) [ +/- ]

Kč 247 980,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ povrchové zpracování je úchvatné

+ monitorově přesný, kompaktní zvuk

+ výšky jsou excelentní

+ umí jít na poměrně malou ozvučnici dost hluboko

ZÁPORY

- příplatek 100% za provedení je přeci jen docela dost (ale zase máte stojan v ceně)

- mohou být až příliš analytické a energické, chce to pečlivě vybírat elektroniku

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Eurostar Ostrava | www.eurostar-ostrava.cz 

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studio spalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha