2017 02 14 TST Scansonic S9 1

Dánské Scansonic už jsme na těchto stránkách párkrát představovali, netřeba tak nosit dříví do lesa. Ačkoliv firma patří do konsorcia kupříkladu spolu s drahými high-endovými Raidho, směruje její katalog spíše na ta dostupná, často lifestylově laděná řešení pro domácnosti, kde nevládne audiofil, ale kde přesto chtějí za nevelké peníze lepší zvuk.

Sloupky S9 by se možná daly zařadit právě do takové škatulky - z velice kompaktních rozměrů se snaží poskytnout velký zvuk a to v designu, který "projde" i do moderních domácností, úzké ozvučnice totiž mohou být leskle černé, bílé nebo dokonce červené a povrchové zpracování osmivrstvého polyuretanového laku je s ohledem na cenovou třídu parádní.

2017 02 14 TST Scansonic S9 2

Sloupečky Scansonic S9 jsou opravdu nevelké, jejich výška 93,3 cm je ještě na sloupky standardní, podobně jako hloubka 36,8 cm, ale s šířkou 13,2 cm patří k tomu nejužšímu a tím i nejnenápadnějšímu, co si domů můžete postavit. Ozvučnice je vyrobená nepřekvapivě z MDF desek.

Při pohledu zepředu může překvapit i osazení této třípásmové bedničky - jsou tu totiž celkem čtyři měniče vlastní konstrukce v atypickém uspořádání. O nejvyšší frekvence se stará klasicky kopulka s průměrem 2,5 cm z měkkého textilu, poháněná silnými neodymovými magnety, středy zajišťuje 10 cm měnič s membránou vyztuženou kevlarovými vlákny, identické dva další měniče pak patří nejhlubším tónům.

2017 02 14 TST Scansonic S9 4

Vzadu naleznete krom zapuštěného a pěkně opracovaného bassreflexového nátrubku ještě vaničku se dvěma páry reproduktorových terminálů.

Dobré je zmínit i to, že celé reprosoustavy stojí ještě na poměrně masivní základové desce z MDF, díky níž však nehrozí převrácení.

2017 02 14 TST Scansonic S9 5

Výrobce udává pracovní frekvenční rozsah 45 - 20 000 Hz a s ohledem na udávanou třípásmovou koncepci lehce matoucí údaj o přechodové frekvenci na úrovni 4 900 Hz. Impedance má být 8 Ohm s přiznaným poklesem k poloviční hodnotě, citlivost pak nadstandardních 89 dB.

Scansonic S9 jsme poslouchali se sestavami Naim Nait XS + Naim FlatCap XS / OPPO BDP-105D, s Cambridge CXA80 / Cambridge CXC, ale i Norma Revo IPA-70B / ASUS Xonar Essence One MUSES MKII a to přes kabely ZenSati Authentica nebo TelluriumQ Silver. Poslouchalo se také přes Marantz PM6006 / CD6006 nebo Quad Artera Stereo / Play. Srovnávali jsme s Harbeth Monitor 30, Xavian Perla, Xavian Premio nebo AQ Passion Teen či PMC twenty.22.

2017 02 14 TST Scansonic S9 7

Ve "Spiritual" Charlieho Hadena ("Beyond the Missouri Sky" | 1997 | Verve | 537 130-2) se ukázala výjimečně aktivní snaha kompaktních sloupků překonat své fyzikální limity a nabídnout co nejvíce basu. Je pravda, že s ohledem na rozměry je brouknutí kontrabasu hlubší a objemnější, než by se mohlo zdát, jakkoliv zcela fyziku (minimálně v této cenové třídě) oklamat nejde a kontrabas tak sice začíná už působit celkem hutně, má však limity objemu a zejména důrazu a autority.

Střední pásmo, konkrétně třeba vokály v "Eat the sun, part I" Oskara Rózsy ("Under My Spell" | 2009 | Pavián Records | PM0042-2) se trochu obtížněji dostávají do popředí, trošku jim schází objem a průbojnost, ačkoliv čistota není špatná, trochu šťavnatější podání by jim určitě slušelo. Na druhou stranu vokály nejsou měkké a nekonkrétní, naopak máte celkem pocit, že drží pohromadě.

2017 02 14 TST Scansonic S9 10

Nejvyšší tóny pak určitě nedostatkem energie netrpí, činely a vibrafon v "Ralph´s New Blues" od The Modern Jazz Quartet (2008 | Prestige | 0888072306530) měl hodně nadstandardní objem a znělost. Kovové tóny se držely ve vzduchu dlouho, snad až reprodukci lehce dominovaly, každý úder byl velmi konkrétní a autoritativní, jiskrný, rychlý a nahrávka tak značně "rozsvícená". Struktura činelů se už začíná objevovat, byť se Scansonic S9 nesnaží o analytické rozebrání každé jedné noty.

Musorgského "Velká brána kyjevská" ze sampleru "Crystal Cable Arabesque" (2009 | Crystal Cable | CC200901) byla - nijak překvapivě - pro kompaktní reprosoustavy celkem velkým soustem, byť se sloupky snažily s náročnými dynamickými špičkami držet krok na svou cenovou třídu poctivě. V tomto kontextu dynamika rozhodně není špatná a zejména díky schopnosti "šťouchnout" do vás v basovém pásmu fungují dobře - nesmíte to přehnat s hlasitostí nebo čekat, že vám sloupky rozechvějí celý dům, jinak ale umí už i trochu zahřmít a dát vám alespoň ochutnat z mohutnosti nahrávky.

2017 02 14 TST Scansonic S9 6

Jak už bylo řečeno, Scansonic S9 se nesnaží býti analytickými, zejména pak ve vokálním pásmu - byť pokud v nahrávce není výrazný bas či výšky jako třeba u "Puer natus est nobis" od Beneditkýnů z kláštera Santo Domingo de Silos ("Chant" | 1994 | MFSL | UDCD 725), rozlišení i zde působí v rámci dané třídy decentně. Nečekejte monitorovou analýzu, když ale soustředíte svou pozornost, objevíte, že sbor už není jen velký "jednohlas" nebo také tu a tam zaslechnete nějaké to echo v pozadí. Návrháři při ladění S9 odolali pokušení ke zdůrazňování a vysloveným efektům, takže Scansonic nejsou hrubé či únavné.

Co jim pak jde dobře, to je podání prostoru, snad i díky nadstandardní aktivitě tweeteru. V "Toujours" od Sabiny ("Collected_01" | 2015 | Naim Audio | naimcd215) bylo sice cítit, že scéna zůstává spíše vázaná na střed mezi reprosoustavami, nicméně zvuk už byl v zásadě nezávislý na ozvučnicích a se slušnou lokalizací, byť jen malou hloubkou scény.

2017 02 14 TST Scansonic S9 8

Pokud jde o atmosféru, nebo snad "hezkost" nahrávky, Scansonic S9 jsou snadno poslouchatelné, byť ne audiofilsky laděné. Na takhle v zásadě rozumně drahé a kompaktní sloupečky umí udržet slušný drajv, zejména důrazný bas a celková hladkost ve středním pásmu společně s férově drženým rytmem vlastně nechávají skladbu slušně odsýpat. Jak už bylo řečeno, nečekejte masivní rockový koncert, ale S9 umí hrát svým způsobem, zato však stále a napříč žánry.

Scansonic S9 jsou jasně laděné do lifestylového světa, kde mají zapůsobit svým kompaktním půdorysem, snadno integrovatelným do malých i středních obývacích pokojů, mají zapůsobit hezkým provedením i rozumnou cenou a mají umět zahrát vlastně všechno, co běžný konzument může chtít. Z tohohle pohledu jim není co vytknout, protože díky svému vyladění a charakteru decentně překryjí agresivitu či nedokonalosti nahrávek všelijaké kvality či všelijakých zdrojů typu internetových rádií, ale přitom při použití slušného zdroje, zesilovače a nahrávky nezní na svou třídu špatně - navíc umí hrábnout celkem hluboko a rozsvítit nahrávku znělými výškami, aniž by byly hrubé. Jejich zvuk není úplně vyrovnaný, je spíše živý a akční, ale jakožto univerzální domácí řešení pro poslech kdykoliv a čehokoliv a to zejména pro mladé uši - proč ne.

MĚŘENÍ - FREKVENČNÍ ODEZVA + IMPEDANCE

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m ve výšce mezi tweeterem a středotónovým měničem, v uzavřeném semireverberantním prostoru o výměře podlahové plochy 50 metrů čtverečních. Prostor je standardně zatlumen, ovšem bez rozsáhlých akustických úprav, a proto jsou naměřené hodnoty interpretovatelné jako 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 – 200 Hz ovlivněné akustickými parametry prostoru – konkrétně mírným zdvihem na basech. Měřeno bylo pomocí software ATB PC Pro vždy v pěti cyklech v různou denní dobu (kvůli rušení z exteriéru), vybrána byla střední křivka. Všechna měření probíhala na NAD C370 a Pioneer BDP-LX71 s vždy stejně nastavenou úrovní hlasitosti. Měřeno pomocí PCM stopy o vzorkovací frekvenci 48 kHz s 1/3 oktávovým vyhlazováním.

2017 02 14 TST Scansonic S9 m1

Z grafu je jasně patrné, že Scansonic se snaží velmi malé ozvučnice kompenzovat akcentem na hranici 70 Hz a tím působit výrazně "nabasovanějším" dojmem, než by se dalo běžně očekávat, stejně tak je patrné významné zdůraznění nejvyšších kmitočtů, začínající na cca 4 000 Hz, odkud pak energie nepolevuje až do 20 000 Hz. Je jasné, že Scansonic S9 nejsou zamýšleny pro kritický studiový poslech, ale tak, aby zněly hezky. Vokální pásmo je nicméně velice rovné a čisté.

2017 02 14 TST Scansonic S9 m2

Impedanční křivka ukazuje na naladění bassreflexu mezi 50 a 60 Hz a má celkově kultivovaný průběh, snad jen propad na cca 3 Ohmy na atypicky vysoké úrovni 6 000 Hz spolu s odtamtud patrným prudkým výkyvem v elektrické fázi by nemusel být ideální pro některé zesilovače. Celkově je ale průběh "v mezích".

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [< 20m2] [ ✓] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ ✓] | VELKÁ (> 40m2) [ × ]

Kč 22 490,-

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ skladné rozměry

+ efektní bas

+ pěkné podání prostoru

ZÁPORY

- není to vyvážený, ale spíše efektní zvuk

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Horizon Trading Prague | www.htpshop.cz 

produkt roku banner

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 xavian 20let

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 optoma

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline (MC)
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
Chord Signature XLR-DIN
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

Clio Pocket
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Vánoce, Vánoce...

Konec roku je paradoxně, navzdory svátkům zasvěceným klidu, míru a rozjímání, povětšinou spíše orgiemi spěchu a únavy - což na stranu jednu není moc dobré pro vytvoření atmosféry pro poslech, ale na stranu druhou je to ideální pro útěky právě od toho shonu, kdy si tím víc vážíte jedné každé poslechnuté skladby.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 ketos 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 altei 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha