2015 12 29 TST Pro Ject Debut Carbon Esprit SB 1

Obliba gramofonů je stále ještě na výrazně vzestupné části křivky, jejich popularita se tak šíří i k lidem, kteří nemají vztah ke klasickým rituálům, s černými deskami spjatým. Gramofony dnes míří velkým dílem k lidem, kterým je trochu jedno, zdali je osazena MM či MC přenoska, zdali je raménko toho či onoho tvaru a podobně. Gramofony patří i lidem, kteří chtějí maximální pohodlí, ale zároveň očekávají i dobrý zvuk, který u plně automatických strojů spíše nedostanou - proto jsou k dispozici komfortně laděné modely jako Debut Carbon Esprit SB od Pro-Ject.

Pro-Ject Debut Carbon Esprit SB má tu nejklasičtější gramofonovou podobu, jakou může mít - jde o lakovanou MDF základnu s rozměry 41,5 x 32,2 (š x h) s vlevo uloženým talířem a vpravo usazenou mechanikou raménka. Gramofon vypadá čistě, bytelně, elegantně a klasicky zároveň. Hlavní rozdíl oproti čistě mechanickým gramofonům najdete v levém předním rohu gramofonu - jde o tlačítko a dvě diody, určující aktuálně navolenou rychlost otáčení motoru (33 / 45 - 78 otáček lze využít pomocí výměny přenosky a řemínku).

2015 12 29 TST Pro Ject Debut Carbon Esprit SB 2

Talíř už je akrylový a poměrně těžký, zajímavé je ale hlavně raménko. Je ze stále populárnějšího karbonu a má délku 8,6 palce a přitom váhu pouhých šest gramů. Na konci raménka je osazena přenoska Ortofon 2M Red a gramofon je v podstatě kompletně nastavený, pro zprovoznění se toho od uživatele očekává velmi málo; v podstatě stačí správně nasadit závaží a je to.

Talíř o průměru 30 cm je roztáčen za pomoci subtalíře a řemínku klasickým firemním motorem na ložisku z nerezové oceli v měděném pouzdru. Nežádoucí vibrace motoru jsou z velké části absorbovány měkkou pěnou, jíž je obložen. Gramofon nabízí i díky tomu odstup signálu a šumu 68 dB.

2015 12 29 TST Pro Ject Debut Carbon Esprit SB 3

Uložení výstupních konektorů na spodní stranu gramofonu a ne na úplný okraj zrovna nezlehčuje připojení signálových kabelů. Akrylový talíř pak bezezbytku skrývá "pohon", gramofon je tak vizuálně velmi čistý.

Gramofon Pro-Ject Debut Carbon Esprit SB jsem poslouchali se zesilovači Naim Nait XS a Cambridge CXA80, ale též s Rogue Audio RP-5 / M-180. Porovnávali jsme s VPI Scout Jr., Pro-Ject Elemental, Onkyo CP-1050 nebo Thorens TD-203 a to přes phono předzesilovače Pro-Ject Phono Box a Naim Stageline, případně přes vstupy v zesilovačích. Poslouchalo se přes Harbeth Monitor 30 a Xavian Perla, chvíli též přes GoldenEar AON 3. Propojeno bylo kabeláží TelluriumQ Silver a Black.

2015 12 29 TST Pro Ject Debut Carbon Esprit SB 4

Titulní skladba desky "Obsession" Boba Jamese (1986 | Warner Bros. | 925 495-1) se nesla na krásně hřející basové lince, měkké a kulaté (byť by měla zaznít přeci jen důrazněji a tvrději, poslouchala se však příjemně). Hloubka basu byla však už docela slušná, prezentace pak poklidná, neuspěchaná. Spodní tóny nevyznívají úplně plně a hutně, ovšem pevnost je určitě dostatečná a definice slušná, houpavý bas dokázal skladbu rozhýbat a udržet její tempo.

2015 12 29 TST Pro Ject Debut Carbon Esprit SB 5

Střední tóny byly pak takové příjemně, laskavě sladké a klidné, vokál Kate Bush v "Deeper Understanding" z "Sensual World" (1989 | EMI | 50 060-1) zazněl čistě, byť byl citelně zakomponovaný v hudebním celku, příliš nevynikal nad hrajícími nástroji, nebyl dominantní. Jeho čitelnost byla nicméně už dobrá a třeba sykavky relativně výrazné, uklidněné celkovou uvolněností a laskavostí přednesu. Hlas ovšem neměl žádné vysloveně vřelé, zvukomalebné zabarvení, naopak v něm byl cítit jen lehoučký "analog".

2015 12 29 TST Pro Ject Debut Carbon Esprit SB 6

Kov činelů v "Taking the Veil" Davida Sylviana ("Gone to Earth" | 1986 | Virgin | 5012981239015) byl poměrně výrazný a lehký, energický, se slušným rozlišením. Jeho objem byl menší, poměrově bylo výšek o ždibec méně, ale výšky obecně si své místo v reprodukci rozhodně uhlídají. Přednes je rychlý, čistý, chvílemi až docela přímý a s nádechem tvrdosti, ovšem v rozumně kultivovaných mezích. Jednotlivá ťuknutí do těla činelu byla konkrétní, dozvuk však zmizel poměrně rychle.

2015 12 29 TST Pro Ject Debut Carbon Esprit SB 7

Nástroje v "Higgs Boson Blues" Nicka Cavea ("Live from KCRW" | 2013 | Kobalt | BS006V) měly slušnou vnitřní dynamiku, působily, že už mají tělo a energii, i když důraz je spíše průměrný. Nejšťavnatější byla basová linka, nicméně i celková dynamika se v poměru k ceně gramofonu zdá být slušnou. Gramofon je též schopen udržet slušnou kontrolu nad reprodukcí a hudba je živá, bohatá.

2015 12 29 TST Pro Ject Debut Carbon Esprit SB 8

Rozlišení hlasu Cassandry Wilson v "Run the Voodoo Down" ("Traveling Miles" | 1999 | Blue Note | 724385412318) bylo v kontextu třídy velmi slušné, byť detaily nejsou nijak důrazně vykreslené a ostře vyřezané, jsou spíše ponořené v hudebním celku a musíte se trošku soustředit a hledat je, nicméně dopátráte se i poměrně jemných nuancí. Zvuk je hladký, má lehký analogový nádech, ale nepanuje tu žádný chaos nebo zastřenost, není to žádná zvuková koule, ale ani žádná zvuková lupa. Prezentace je nicméně nenásilná, byť nějaké sofistikovanější rozvrstvení, ambientní zvuky a podobné mikrodetaily gramofon ještě nevyloví.

2015 12 29 TST Pro Ject Debut Carbon Esprit SB 9

Rozložení nástrojů na zvukové scéně v Armstrongově "Someday You´ll Be Sorry" ("No. 1" | 1966 | Metro | 2356 072) bylo (až kupodivu) velmi slušné, i ve staré nahrávce bylo možné jednotlivé hráče dobře lokalizovat, jejich pozice a nástroje nesplývaly, je už zřejmé, že hlas se nachází před nástroji a je mezi nimi citelný prostor. Celkově vzato je pravolevý směr přehledný a scéna má i naznačenou základní hloubku, reprodukce je pocitově v klidu a bez stresu, neuspěchaná a snad i proto je v ní pořádek.

2015 12 29 TST Pro Ject Debut Carbon Esprit SB 10

Svým charakterem balancuje Debut Carbon Esprit SB někde na pomezí "digitálu" a "analogu", možná by se dal popsat i jako lehce sametověji hrající, relaxovanější kompaktní disk, alespoň u většiny skladeb. V Zappově "Titties & Beer" ("In New York" | 1977 | Warner | DIS 69 204) byla příjemná, lehká atmosféra, bylo cítit, že posloucháte záznam živého vystoupení (tedy trocha syrovosti), ale všeobecně to bylo neunavující, slušně rytmické a plynulé.

2015 12 29 TST Pro Ject Debut Carbon Esprit SB 11

Gramofon Pro-Ject Debut Carbon Esprit SB se poslouchá dobře - cenovkou patří stále ještě do nižších sfér, spíše k základnějším přístrojům, ctí ale standardy high fidelity a nebýt na vibrace poněkud citlivější konstrukce, v podstatě byste při jeho používání neměli šanci poznat rozdíl mezi tímto provedením a "ortodoxní" koncepcí. Zvuk gramofonu je lehký, příjemný, ale ne nějak zvlášť vřelý nebo hebký, je to, jak už bylo řečeno, spíše takové uvolněnější a jen lehce hebčí cédéčko v tom dobrém slova smyslu. Za férovou cenu dostanete komfortní gramofon, čistý zvuk a slušnou prezentaci napříč pásmy, zvuk kompaktní a přitom už ne plochý nebo naopak chaotický. Je to jednoduše rozumný gramofon za rozumné peníze a navíc skvěle vypadá.

Kč 13 990,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ pěkně vypadá

+ snadno se používá

+ férová cena

+ již "analogový" feeling a vcelku plný zvuk

ZÁPORY

- malý útlum vibrací a jejich přenos do reprodukce

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: AQ | www.aq.cz 

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha