Produkty Harman/Kardon poznáte určitě nejen podle loga, ale také podle specifických tvarů a linek. Zvláště čelní stěna, rozdělená pásem uzoučkých tlačítek mezi lesklý a matný povrch v poměru 2:1 u většiny modelů, nebo kruhový ovladač s jemně podsvícenou obroučkou jsou charakteristickým znamením elektroniky H/K v posledních letech. Posledními přírůstky do bohaté firemní historie je dvojice dvoukanálových receiverů, které se od sebe liší jen v malých krůčcích – vizuálně, výbavou i cenou.

Nižším z obou je HK 3700, s cenou nastavenou na hranici maximální dostupnosti a s „tváří", která nese onu nezaměnitelnou, výše popsanou genetickou výbavu. Zhruba horní dvě třetiny čela poměrně robustně působícího přístroje tak zabírá lesklý krycí plast, přímo uprostřed halící dvouřádkový displej s výraznými, lehce čitelnými znaky. V pravé části pak najdeme kruhový ovladač s onou „svatozáří".

Dělící linku mezi touto větší částí a menším matným pruhem dole tvoří celkem 14 velmi nízkých, ale širokých tlačítek, na která vlevo navazuje jim podobný prvek, který ale svítí dvěma barvami v závislosti na aktuálním provozním stavu. V zapnutém stavu má stejnou barvu, jako ona „svatozář".

Levý dolní roh patří záslepce, za níž najdeme 6,3 mm výstup na sluchátka a USB konektor; uprostřed přístroje je pak ještě decentní logo. Čelní panel se ve tvaru poměrně pozvolného oblouku svažuje směrem k bočnicím a tím také končí vizuální originalita přístroje (tak jako u vší elektroniky podobné, ale i vyšší třídy). Zbytek HK 3700 tvoří konzervativní černá kovová skříň s bohatými průduchy. Originální jsou ale robustní nohy, na kterých to vše stojí. Zaujme jejich zvláštní tvar, geometricky se nejvíce blížící asi komolému jehlanu.

Jejich bytelnost hlavně pohlcuje nežádoucí vibrace, protože jinak není váha přístroje 6 kg na rozměry 44 x 30 x 12,1 cm nijak závratná. Na druhou stranu si uvědomme, že díky spínaným zdrojům typu GreenEdge je elektronika uvnitř přístrojů H/K poměrně lehoučká a většina váhy tak padá na vrub rozumné konstrukci.

Zadní strana přístroje vám napoví, že jde o klasicky pojatý dvoukanálový receiver – v centru najdete osmičku standardních reproduktorových terminálů pro dva páry reprosoustav, po jejich pravé straně jednak trojici 3,5 mm jacků (napěťová spoušť a konektory pro přijímač dálkového ovládání – vstup a výstup) a jednak také výstup napájecího kabelu, který je v přístroji zaveden napevno.

Směrem nalevo od reproduktorových terminálů najdete konektory rozvrstvené do tří úrovní. V horní části jsou anténní konektory AM i FM rádia, vedle nich najdeme ethernetový konektor pro zpřístupnění síťových služeb (protokol DLNA a služby vTuner). O „patro" níže je zemnící kolík, který nás přivádí ke spodní hraně přístroje – tam baterie analogových RCA konektorů začíná vstupem do přenoskového předzesilovače, který doplňuje pětice klasických linkových vstupů, jeden linkový výstup a regulovaný sdružený pre-out, určený pro subwoofer.

V zesilovači je zabudován také D/A převodník s maximálním rozlišením až 24 / 192, díky kterému zpracuje HK 3700 nejen po síti přicházející signály, ale také přímý výstup z Apple přístrojů připojených přes USB, případně z datových pamětí na tomtéž místě. Ovládání je k dispozici buď klasické, nebo přes aplikaci pro iOS nebo Android zařízení.

Tranzistory v HK 3700 dokážou vydat trvalý výkon 85 Wattů do zátěže 8 Ohm a to pro oba páry reprosoustav. To vše při zkreslení 0,07%. Obvodové řešení tohoto receiveru ustojí i poměrně vysoký proud +/- 30 A a pracuje ve velmi nadstandardním rozsahu 10 – 130 000 Hz (+0 / -3 dB). Udrží také odstup signálu a šumu na velmi slušné úrovni 100 dB.

Harman/Kardon HK 3700 jsme si vyrazili poslechnout pod pražský Vyšehrad, kde nám v Cinema Shopu přistavili pro srovnání ještě Harman/Kardon HK 3770 nebo Advance Acoustic X-i60. Poslouchali jsme hlavně přes JBL Studio 280, ale chvílemi i přes JBL LS80 nebo Bowers&Wilkins CM10.

Na to, že HK 3700 patří do opravdu dostupné kategorie, nás potěšil slušnou kontrolou basové složky. „No Sanctuary" Chrise Jonese z výběru „Vinyl Classics vol. 2" patří k basově hodně výrazným nahrávkám a právě tak jí i tento Harman prezentuje. Basového fundamentu je opravdu hodně a jak už bylo řečeno, na cenu kolem 10 000,- si asi nemůžete přát lepší zvládnutí kontroly. Působivé je, že se HK 3700 nezadýchává ani při vyšší hlasitosti, i když nejlépe je Harmanu rozhodně v nižších a středních polohách. Je pravda, že uřídit třeba LS80 už je přeci jen mimo možnosti HK 3700, ale i tak se snaží srdnatě.

Bez problémů se HK 3700 postavil k reprodukci středních tónů, jsou snad jen o něco méně objemné, minimálně v poměru k basům. Nestojí ale stranou a bas je nepřehluší, natolik výrazný rozdíl není. Vokály bratří Gibbů v „Man in the middle" z alba „This is where I came in" (2000 | Polydor | 549 626-2) jsou dobře čitelné a celkově je zvuk lehký a přehledný. Harman hraje vcelku dosti civilně a neštítí se tak ani důrazných sykavek. Na desetitisícový zesilovač s přidanými funkcemi pak receiver nezapomíná ani na detaily – ty vynikajíc hlavně patrně díky lehkosti přednesu.

Harman/Kardon HK 3700 se nebojí ani nejvyšších poloh, ať už hovoříme o dravých houslích, nebo činelech v „Aurora" z alba „Le Voyage" Jean-Luc Pontyho (1996 | Rhino | 8122-72155-2). Přednes je svižný a pevný, stejně jako se nebojí pustit výšky pěkně kupředu. Právě na houslích zjistíte, že Harmanu je bližší spíše analytičtější, velmi konkrétní pojetí. Výšek je také rozhodně dost.

Chtít po přístroji v této třídě plnohodnotnou dynamiku velkého orchestru, to jednoduše není úplně fér. Nicméně když už jsme měli po ruce Verdiho „Requiem #2: Dies Irae" z disku vydaného Bowers&Wilkins a London Symphonic Orchestra. Jak už bylo naznačeno, dynamika je přeci jen trochu plošší, ale to se dá říct o libovolném přístroji této cenové třídy. Pochvalu si Harman zaslouží za rychlou reakci na transienty a vlastně i velké snaze o kontrolu. Orchestr samotný nakonec vlastně není špatný, HK 3700 se nedostává do stavu, kdy by se zvuk sléval a stále můžete sledovat slušně naznačené linky nástrojů. Zvláště když to nepřeženete s hlasitostí, vůbec to není zlé.

„Shelter from the storm" z živého koncertu Boba Dylana „At Budokan" (Columbia | 467850 2) ukázala, že HK 3700 se soustředí na hlavní hudební linky a umí jim dát slušný řád a informační bohatost. Trochu utlumenější je pozadí, ambientní zvuky. Naopak výrazné a dobře definované pak jsou nástroje, mají velmi slušné rozložení, zvláště v pravolevém směru.

Prostor vůbec není špatný, jak ukazuje i titulní track disku „Birds of Fire" od Mahavishnu Orchestra. Je tu rozhodně rozumná separace jednotlivých nástrojů a to i v okamžicích opravdu frenetického tempa skladby. Opět je tu relativně bohatý, ale přesto lehký zvuk, ve kterém se dobře orientuje. Možná to není to nejlepší pro milovníky drtivého důrazu, my si ale říkáme, že organizace zvuku je přednejší.

Přes určitou techničnost a analytičnost Harman/Kardon HK 3700 zvládá i atmosféru. Ačkoliv nepřenese droboučké ambientní detaily koncertu King Crimson ve „Walk on..." z alba „USA" (2002 | Virgin | 724812520 2 4), je to celkově rozhodně příjemný zážitek. Zvuk se dobře poslouchá a má docela dost energie, hudba odsýpá. Dobrý timing ostatně potvrzuje i „Telegraph Road" od Dire Straits („Love over Gold" | 1996 | Vertigo | 800 088-2). Zvuk není líný, pomáhá tomu i celková zmiňovaná lehkost.

Chvalitebně se Harman/Kardon popral také barvami tónů – Chopinova „Ballade No.1" v podání Heléne Grimaud (1987 | Denon | 3360-1786) nabízí náhled na pěkně vykreslené piano, občas tón zazní poměrně prezentně, ale celkově se přístroj snaží o dobré rozlišení, nijak drtivou váhu, ale hlavně dobrou organizaci.

Receiver Harman/Kardon HK 3700 není špatný. Z „pár korun" nabízí jak klasický dvoukanálový zesilovač, tak příjemné nadstandardní funkce, doplněné dokonce i jednoduše fungujícími, síťovými službami. Pokud vám není cizí lehkost, organizovanost přednesu a pokud vám nevadí, že tento Harman vás neoslní objemem a drtivým důrazem, jako dostupné řešení, plnící snaživě poslání high fidelity, ale funguje dobře. Jediné, co po něm nesmíte žádat, je koncertní hlasitost, jinak bude v dané třídě spolehlivým společníkem.

Kč 9 990,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ velmi dostupná cena

+ příjemná kombinace funkcí, hlavně síťové služby

+ pěkný, moderní vzhled

ZÁPORY

- v koncertních úrovních hlasitosti už se trochu zadýchává

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: DSI Czech | www.edsi.cz 

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha